Kat wil niet door klep van kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
a3aanm
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2007 19:45

Kat wil niet door klep van kattenbak

Bericht door a3aanm »

Hallo,

Wij hebben sinds een jaar een poes. Het is een klein mengelmoesje en het gaat allemaal erg goed. Lilo( haar naam) is keurig zindelijk en heeft nog nooit iets buiten de bak gedaan. We hebben haar vanaf het begin eerst de kale bak gedaan, toen de kap erop. Alleen nu we haar proberen zover te krijgen om door het klepje te gaan, heeft ze vannacht haar nummer2 in een oude schoendoos gedaan!
- We hebben geprobeerd haar te helpen met de klep.
- Een stokje bij de klep zodat ze naar binnen kan zonder te hoeven
duwen maar als ze eruit moet het zelf moet doen.( hij valt achter
haar dicht zeg maar)
- haar er zachtjes door "duwen/helpen"

Ik weet het nu dus niet meer. Iemand een tip?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sommige katten vinden zo'n klep erg eng of voelen zich opgesloten in de kattenbak als hij helemaal dicht is, dus als het na een paar daagjes "helpen" niet lukt om haar op een dichte kattenbak te laten gaan, zou ik zelf er voor kiezen om het klepje gewoon weg te laten en de ontlasting iedere dag even weg te scheppen om de geurtjes tegen te gaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Missy hier wil dat ook absoluut niet, daarbij vinden de meeste katten het prettiger om half uit de bak te staan als ze hun behoefte doen dus ik zou je bak gewoon lekker zonder klep laten ;-)
Ontlasting moet je zowiezo elke dag wegscheppen omdat dat voor de kat ook frisser is.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Zelf heb ik die kattenbakken met kap altijd veel te klein gevonden zowel in omvang als in hoogte. Mijn kat is niet echt groot, maar als ik zie hoeveel ruimte hij gebruikt om zijn behoefte te doen in de bak kan ik me niet voorstellen dat hij een kap prettig vindt.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

inderdaad, laat de klep er gewoon af! mijn oudste kat is enorm gesteld op een hele propere kattenbak, ze gaat sneller buiten de bak plassen als er een kap op staat dan zonder kap. het ruikt er vaak heel muf en moet voor grotere katten wel en claustrofobisch gevoel opwekken.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij hebben een kattenbak met klep en eentje zonder. De katten gaan liever op die zonder klep. Ik zou er in jouw geval dus ook voor kiezen om het zo te laten. De ontlasting moet je inderdaad toch wegscheppen omdat het voor je kat anders toch ook niet lekker is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Bij ons gaan ze alle vier niet op de bak als er een klep aan hangt. Eigenlijk vanaf het begin al niet. Wij hebben ze er dan ook gewoon afgelaten. De kap vinden ze niet erg ;-) .

Ik denk dat je zo'n klep vanaf de eerste dag al aan moet leren, daar zijn wij in elk geval denk ik in de fout gegaan ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten