Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

He hallo,

ik heb vorige zomer op een nestje kittens gepast. Een kitten had ontstoken oogjes en nieste. De rest nieste zo af en toe eens wat. Ben er mee naar de da geweest. Bleek wel niesziekte. Ik kreeg anti-biotica en oogzelf mee. Wanneer het oogje helemaal dicht zat heb ik het me afgekoeld gekookt water en een wattenstaafje of schijfje schoongemaakt.

Ze zijn er allemaal erg goed uitgekomen, dus maak je niet teveel zorgen!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Bedankt voor de reacties! Ik hoop snel nieuws te krijgen van de mensen bij wie het nestje nu is. Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Piekje schreef:Wanneer het oogje helemaal dicht zat heb ik het me afgekoeld gekookt water en een wattenstaafje of schijfje schoongemaakt.
Ik zou zelf geen wattenstaafje gebruiken ivm het gevaar van uitschieten in het oogje als ze zich bewegen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Dat ging prima hoor. Ook bij uitschieten.
Maar misschien zijn wattenschijfjes dan beter, of zelfs steriele gaasjes.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Vraagje over kitten en niesziekte

Bericht door Moni »

Hallo,

Mijn moeder krijgt binnenkort een kitten bij Stichting Zwerfdier vandaan.Het poesje is 3 maanden oud.
Nu is er niesziekte geweest.De kittens hebben anti-biotica gehad en het betreffende poesje is vorige week ingeeint.
Haar oogje wordt nog gezalft met vitamine A.
Nu vertelde een kennis van mijn moeder dat 'daar wel vaker niesziekte is'.Aan de ene kant begint ze een beetje te twijfelen of ze dit katje wel in huis moet nemen.
Ik heb hun dierenarts gebeld en de assistente vertelde mij dat als een kitten nog ziek is,hij sowieso (nog) niet weggaat.Er is een kans dat ze hier wat aan overhoudt,maar het kan ook zijn dat ze er dus NIETS aan overhoudt.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Als je Stichting Zwerfdier in Alkmaar bedoelt, dat is een prima opvang die onder de meest hygienische omstandigheden werken die ik mij kan bedenken en die door alle zware keuringen zijn gekomen om erkend te worden door de dierenbescherming. Aan deze opvang ligt het dus zeer zeker niet!
De meeste opvangen kampen met een vorm van niesziekte. Een goed asiel/opvang heeft een dierenarts die hier direkt mee aan de gang gaat en ze zullen zeker geen zieke dieren plaatsen. Ik hoop dus dat je moeder toch voor deze kat wil gaan.
Nogmaals, Stichting Zwerfdier in Alkmaar is een uitstekende erkende opvang!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Hoi kattenbella,

Ja,het gaat inderdaad om Stichting Zwerfdier in Alkmaar.
Mijn grootste zorg is eigenlijk ....krijt mijn moeder hier geen 'zorgenkatje' aan?!
3 April hebben we haar (ras)kat van 18! in laten slapen en de dag erna overleed mijn vader.Ik ben bang dat ze in een zwart gat valt,nu mijn broer weer naar huis is (woont in het buitenland).Hij is vandaag weggegaan.
Morgen komt de DA weer in het asiel en eind van de middag kan ze bellen,wanneer ze het diertje op kan halen.Zoals je begrijpt,kan ze (zeker op dit moment) geen 'zieke kat' aan...... ;-)

Wat mij trouwens direct opviel bij Stichting Zwerfdier,dat het er perfect uitzag daar ;-) Absoluut geen wanklank.Schoon,netjes en hele ruime hokken voor de katten/kittens die niet gewoon loslopen.Chapeau!
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Moni, ik zou als ik je moeder was gewoon vragen stellen. Ik ga er echt vanuit dat het katje niet geplaatst wordt als het niet zou kunnen. Misschien kan ze vragen wat ze eventueel kan verwachten.
Ik ga ervan uit dat het poesje helemaal opgeknapt is, anders zou ze niet geent worden.
Het kan natuurlijk ook allemaal positief uitpakken en je moeder kan ook heel veel troost uit dit kittentje halen ;-)

Voor jou en je moeder, heel veel sterkte! Is niet niets alles zo bijelkaar :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Hoi kattenbella,

Het poesje is dus vorige week Donderdag al ingeent (dat is dus een goed teken?!).Daarom laat ik haar morgen ZELF bellen,dan kan ze vragen wat ze wil.
Half september krijgt ze een kitten via een vriendin van mij.Dat het 'even duurt' vond ze op dat moment prima.Maar nu de tijd dichterbij kwam dat mijn broer weer naar het buitenland gaat/is,werd het 'alleen zijn' toch ietwat beangstigend voor haar.
Ze informeerde eerst naar een kat van 1 jaar,die in de Zondagkrant stond (ook van Zwerfdier),maar die was helaas al weg.Ik had alsnog een afspraak gemaakt om bij andere katten te kijken en zo kwamen we bij dit kitten uit.
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Allereerst heel veel sterkte voor jou en je moeder.

Het gebeurt wel vaker dat katten of kittens niesziekte krijgen voordat ze hun enting krijgen. Niesziekte is vaak ook goed te behandelen, mits je er op tijd bij bent. Als de ziekte goed behandeld wordt, en het katje daarna een enting krijgt, zal het vast en zeker goed komen. Het gebeurt inderdaad ook soms dat deze katjes wat zwakker blijven.

Je vroeg naar ervaringen;
Ik heb een keer een zwangere poes opgevangen. Die kreeg 5 kittens. Op een dag werden ze wat snottig en kregen ze last van hun oogjes. Ik ben gelijk naar de dierenarts gegaan en mijn vermoeden werd bevestigd; Niesziekte.
Ik heb een oogzalfje meegekregen (niet eens antibiotica, want ik was er heel snel bij) en daarmee is het helemaal weggegaan. Door de niesziekte zijn ze wel wat laten geent, maar daarna zijn het allemaal vrolijke, sterke en gezonde katjes geworden! Ze hebben er dus niets aan over gehouden.

Succes met jullie beslissing!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met Bella eens, uit eigen ervaring weet ik dat soms kittens en katten een lichte vorm van niesziekte krijgen in een asiel of kattenopvang (vanwege een hoger besmettingsgevaar en soms verhoogd door stress), maar ik weet ook dat veruit de meeste kittens en katten hier verder niets aan overhouden.

Uiteraard wil je moeder nu geen zorgenkindje, maar zeer waarschijnlijk is er niets met dit kleintje aan de hand, anders zouden ze het niet meegeven.

Soms wil het nog wel eens gebeuren dat het kittentje in de nieuwe omgeving even weer wat niesziekteverschijnselen krijgen als reactie op de enting gecombineerd met de stress van de verhuizing (door het verlaten van het nest en nieuwe indrukken), maar dat is vaak vanzelf zo weer weg of anders na een kort kuurtje AB.

Ik hoop dat je moeder het kittentje van die vriendin én het zwerfkatopvangkittentje neemt, dan kunnen ze fijn samen spelen!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Moni, jullie kunnen hier ook met jullie vragen komen he!
Ik hoop dat je moieder gewoon lekker voor dit kittentje gaat wetend dat stiching zwerfdier er ook is voor haar kitten ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Dank jullie wel,ik ga haar strax ff bellen dat ze vanmiddag in ieder geval de vragen stelt die ze heeft.......Ik laat jullie weten wanneer we het kitten op kunnen halen ;-)
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Nou,voorlopig kunnen we het kitten dus nog niet ophalen :cry:
de DA is vanmiddag geweest en vond haar niet voldoende opgeknapt om haar weg te laten gaan.
De twijfel slaat hier behoorlijk toe.........

Het gevoel van mijn moeder zegt haar:Niet doen.......mijn gevoel zegt eigenlijk hetzelfde.
Ze KAN er last van houden,maar het kan ook dat ze er GEEN last van houdt :roll:

Volgende week Donderdag komt de DA pas weer.......
Het is natuurlijk de bedoeling dat ze eigenlijk zo snel mogelijk een katje heeft,ze voelt zich eenzaam,is nerveus.De bedoeling van nu een kitten in huis halen is om haar afleiding te geven...NU maakt ze zich hier best wel een beetje druk om.
"Als ik dat katje in huis heb en ze wordt weer ziek,dan ben ik aan het beessie gehecht en nu KEN ik het diertje nog niet echt"
Ik kan er best inkomen,hoe haar gedachtegang op dit moment is.....

Zijn we nu te egoiistisch?
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, jullie zijn zeker niet egoïstisch, want je moeder is erg kwetsbaar op dit moment, dus het is logisch dat jullie je zorgen maken.

Toch lijkt niesziekte bij kittens meestal erger dan het is. Als ze het hebben zijn het soms hoopjes snot met tranende oogjes, maar als het kuurtje AB eenmaal is aangeslagen dan zijn ze er zo weer bovenop en houden ze er meestal helemaal niets aan over. Het worden dan echt geen zorgenkindjes! Heel soms wordt het chronisch, maar dat gebeurt echt niet zo vaak.

Maar als je het echt te eng vind dan kun je natuurlijk ook gewoon de asiels in jouw buurt bellen, want daar zitten ook talloze hele lieve kittens en volwassen katten die een liefdevol huis zoeken.

groeten,
Sandra
Plaats reactie