Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

heerst er iets ofzo?????
in ene keer allebeide mijn katten in de schijt
doe niks anders dan anders dus snap er niks van??? :shock:
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
HeleenH
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2007 17:49
Locatie: Heerde
Contacteer:

Kitten met diarree

Bericht door HeleenH »

Hallo,

Ik ben net lid geworden van dit forum, omdat ik als kattenleek toch met een klein probleempje zit... Sinds 20 juni heb ik een kitten (1 mei geboren). Tja, we gingen een zadel voor een paard halen en kregen een super lief klein poesje erbij... Ik was meteen verkocht en na even diep nadenken heb ik Minoes mee genomen (alle voors en tegen afgewogen). Ik had nog een kattenbak van mijn fretten en een bench als "plaats", bij de supermarkt een beetje kitten-brok gekocht en kattenbakspul. Ik heb nooit eerder katten gehad wegens allergie van mijn vader...

Nu ben ik goed bezig om haar op te voeden en ze is al kattenbak-zindelijk. Het bijten en krabben wordt ook al minder en ze miauwt ook al minder. Met de honden gaat het ook redelijk goed (hoewel ik er met 2 van de 3 wel bij moet blijven).

Het probleem is dat Minoes sinds vanmorgen aan de diarree is... Ze is wat rustiger dan de afgelopen dagen en ze kan soms ineens hard gaan mauwen en vliegt dan op de kattenbak af (ze heeft een kleintje in de bench en een grote in de woonkamer). Degene die het dichtste bij is vliegt ze in, gaat snel graven en dan hoor ik de ontlasting eruit "sproeien". Het stinkt ook erg... Ik schep het er meteen weer uit en maak de rand van de bak schoon (ze veegt met eruit gaan haar poeperd eraan af). Ik weet eigenlijk niet eens of ze wel ontwormd en ge-ent is... Ze is een echte boerderij-kat (nooit binnen geweest, maar dat pakt ze heel goed op). Ik heb haar gister tegen vlooien behandeld met Frontline (pipetje in haar nekje). Volgens de dierenwinkel kon dit geen kwaad op haar leeftijd (in principe mag het vanaf 8 weken en dat is ze bijna...). Qua eten krijgt ze Iams kitten brokjes en af en toe een klein beetje vleesvoer (meestal 1/3 zakje per keer). Ze eet goed (gewoon wat ze volgens de verpakking moet hebben ong. 40 gr. per dag). Drinken doet ze volgens mij normaal, vaak kleine beetjes lebberen.

Moet ik nu meteen voor de diarree naar de dierenarts? Ik las ergens op internet dat er een besmettelijke "diarree"-ziekte is? En hoe zit het nu met ontwormen en enten? Is dat nu veel te laat of kan het geen kwaad? Verder doet ze het allemaal erg goed, hoor! Ik probeer haar zo op te voeden zoals ik ook mijn fretten altijd opvoedde (heb ik nu niet meer).

En kun je katten leren of stimuleren om muizen te vangen? Het stikt bij ons in de zadelkamer van de muizen en het zou fijn zijn als ze ons daar wat van af kan helpen. Tijdens het spelen "jaagt" ze wel overal achter aan... Ze is ook heel snel met het speeltje aan een elastiekje... En wat me ook opvalt is dat ze gewoon vanzelf de krabpaal al gebruikt om te krabben. Ze loopt er speciaal voor naar toe...

Nou ja, al met al ben ik blij met mijn kleine schatje... Overdag lekker ontdeugend en speels en 's avonds of als ik ziek ben (zoals eergister) liggen we samen op de bank te soezen, met de hond.

Maar goed, ik hoop dat iemand hier mij wat tips en adviezen kan geven. Alles is welkom, hoor, want ik ben een totale leek met katten!

Groetjes van Heleen en een kopje van Minoes.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje! Kittens zijn heel erg lief en schattig, maar ook wel een hele zorg erbij....

Ze zijn erg kwetsbaar bij diarree, want dan verliezen ze veel voedingsstoffen en vocht, waardoor ze kunnen uitdrogen en daarnaast kunnen ze tekorten krijgen. Daarom moet je er altijd erg voorzicht mee zijn. Het beste is om voorlopig alleen kittenbrokjes te geven, dus geen blikvoer of kattenmelk, want daarvan is de kans op diarree groter. Hou goed in de gaten of de diarree minder wordt en ga anders maandag direct naar de dierenarts, want je mag er niet te lang mee wachten.

Verder is het inderdaad slim om wel te ontwormen en te enten, je bent wel wat laat, maar zeker niet te laat. Dus als je toch bij de dierenarts bent voor een check-up kun je dat direct regelen. Pas nu wel op met het geven van (kitten)ontwormpasta, want dat kan laxerend werken en dan loopt ze helemaal leeg.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit mij aan bij Sandra. Het is sowieso belangrijk om met zo'n jong katje naar een dierenarts te gaan als het iets mankeert.
Ik hoop dat jullie een lange fijne tijd samen hebben!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
HeleenH
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2007 17:49
Locatie: Heerde
Contacteer:

Bericht door HeleenH »

Hoi,

Dank jullie wel voor jullie advies! Ik was inderdaad wel van plan om volgende week naar de dierenarts te gaan, maar of dat maandag lukt is de vraag. Ik geef namelijk paardrijlessen en werk overdag buiten de deur. Inderdaad geef ik haar maar geen vlees voorlopig tot ik meer weet. Daar schijnt ook 80% water in te zitten en maar 20% vlees... Zei de meneer in de dierenwinkel... Ik vind vlees er alleen wel smakelijker uit zien en het ruikt ook niet verkeerd (hoewel ik het liever niet zelf eet). Nu ik dit typ zit ze op mijn schouder aan mijn haar te sabbelen... Gek beestje, lijkt meer op mijn valkparkiet zo... Die laat ze trouwens ook netjes met rust...

Groetjes van Heleen.
To live or not to live... Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heleen, kan je haar wegen, zo kan je in de gaten houden of ze niet afvalt.
Mocht ze wel afvallen, dan zou ik haar echt snel naar een dierenarts brengen.

Laat je weten hoe het gaat?
Leuk dat je paardrijlessen geeft :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Je zal er niet zoveel aan hebben nu, want de winkels zijn al dicht, maar vis en kipfilet, goed doorgekookt zijn ook goed. Probeer anders telefonisch advies te krijgen van een dierenarts.
Rijst met kipfilet is nog beter.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
HeleenH
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2007 17:49
Locatie: Heerde
Contacteer:

Bericht door HeleenH »

Hee, jouw poes lijkt erg op mijn Minoes! Alleen heeft Minoes geen wit op haar koppie... Ach, ik kan wel kijken of ik maandag naar de dierenarts kan... Als het regent gaan de lessen niet door, want ik heb alleen een buitenbak die niet beschut ligt... Vandaag tussen de buien door een kinderfeestje begeleid... Wegen is een goed idee! ga ik straks even proberen... Wat zou een normaal gewicht zijn voor een kitten van bijna 8 weken? Hahaha, ze was net boos, omdat mijn oudere kleine hondje uit haar waterbakje dronk... Ze zat op een afstandje met zwiepende staart toe te kijken... Ik vind haar wel grappig, hoor!
To live or not to live... Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Gebruikersavatar
HeleenH
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2007 17:49
Locatie: Heerde
Contacteer:

Bericht door HeleenH »

Hoi,

Ik heb haar net even op de keukenweegschaal gewogen en ze weegt 885 gram... Lijkt me wel een normaal gewicht eigenlijk... Tenminste, ze voelt normaal qua dikte aan...

Groetjes van Heleen.
To live or not to live... Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik vind hert wat aan de lichte kant, maar ze kan klein zijn. Je moet vooral opletten op haar groei. Als ze afvalt moet je snel naar de dierenarts.

Goed van je dat je haar weegt :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
HeleenH
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2007 17:49
Locatie: Heerde
Contacteer:

Bericht door HeleenH »

Hoi,

Ik had er zo gauw niet aan gedacht, hoor, maar je kunt er natuurlijk veel aan aflezen. Ik heb niet het idee dat ze te licht is. Ze is ook nog geen 8 weken he... Misschien iets te vroeg uit het nest, maar ze red zich al heel goed. Vandaag heeft ze voor het eerst niet zo hard gemiauwt. Volgens mij riep ze om moederpoes... Ze komt wel meteen naar me toe als ik even weg geweest ben... Krijg ik kopjes en een zacht miauwtje (niet zo klagerig meer als de afgelopen dagen). Ze ligt nu lekker op de schapenacht op de bank te pitten...

Groetjes van Heleen.
To live or not to live... Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Gebruikersavatar
HeleenH
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2007 17:49
Locatie: Heerde
Contacteer:

Bericht door HeleenH »

De diarree is gelukkig alweer over en Minoes is weer een stuk actiever...Ik probeer wel zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan voor de nodige prik en ontwormkuur en een algemene check-up... Ik zal hier weer berichten als er meer nieuws is...

Groetjes!
To live or not to live... Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Succes Heleen en knuffels voor je kleintje!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
HeleenH
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2007 17:49
Locatie: Heerde
Contacteer:

Bericht door HeleenH »

Vandaag de dierenarts gebeld... Ik wilde eigenlijk vanavond gaan voor Minoes haar eerste enting, maar ze is nog te jong... Ik heb nu voor volgende week woensdag een afspraak. Morgenmiddag ben ik vrij en haal ik speciale ontwormpasta bij de dierenwinkel, want dat moet ik ruim voor de inenting even doen (was beter). De diaree is ws. toch door het vlees wat ik haar heb gegeven en kan dus geen kwaad. Ze is weer gewoon vrolijk en vooral vreselijk baldadig... Ze probeert nu duidelijk uit wat de regeltjes zijn in huis en of ik me er ook aan houd. Ze jaagt op alles wat beweegt, incl. de tenen van mijn moeder die net binnen kwam... Ze klimt gewoon via je broek omhoog en via je schouder springt ze weer op de grond of op de meubels. Onderweg komt ze weer speeltjes tegen en dan zijn die weer de pineut. Gelukkig is ze 's avonds moe en kunnen we samen met de oude hond op de bank tv kijken. Ze ligt dan heerlijk tegen me aan te spinnen...
To live or not to live... Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Gisteren lag Kimba bij mij op bed en ik merkte dat één van z'n achterpootjes nat was. Als hij wegging vond ik een hele natte plek op de deken. Het was een plek van toch wel 10 op 15cm, dus behoorlijk groot. Het rook niet naar kattepis.
Vanmiddag kwam hij bij mij en voelde ik weer nat aan z'n kont. Het komt uit z'n anus? Het is écht gewoon vocht (niet bruin) en blijkbaar kan hij het niet ophouden. Z'n anus ziet ook niet rood of zo. Hij gedraagd zich verder normaal.
Wie herkent dit??

Groetjes Kathy en Kimba
Plaats reactie