Muizen!!!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hier heeft Musti ook eens een nest jonge merels uitgeroofd. Maar die konden nog niet vliegen. Tja, zielig, maar "nee Musti, stoute poes" zegt, kijkt ie alleen maar een beetje onnozel van "wat nou".

Ik vrees dat er gewoon niets aan te doen is.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik vrees daar ook een beetje voor. het is de natuur, en dat is wel wreed maar je gaat de wereld niet verbeteren met die ene vogel te redden (bij wijze van spreken). voor hetzelfde geld gaat poeslief zonder je het ziet elke nacht 5 vogeltjes aanvallen, misschien waren de vogels al bestemd om vroeg te sterven, wie weet het allemaal?
"nee" zeggen tegen uw kat helpt inderdaad niet veel, ik denk niet dat ze dat ooit zullen begrijpen ;)
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

En daarbij, een nog levende prooi van een kat afpakken is (en dit klinkt wreed) niet goed.
Ten eerste omdat je kat dan niet de hele jaagcyclus heeft kunnen afronden en terug op zoek gaat naar een nieuwe prooi en ten tweede omdat dat beestje waarschijnlijk toch al ten dode opgeschreven is.
Heb je de hoektanden van je kat al eens goed bekeken? Voor mensen lijkt het niets, maar die zijn echt superlang. Als je daar als muis of vogel tussen zit, mag je je begrafenis al gaan plannen...

dus hoe zielig het ook mag zijn, ook dit is typisch een kattenmaniertje, zoals spinnend op schoot komen zitten.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mischien zouden mensen die hun katten vrij buiten laten een beetje rekening kunnen houden met de nestperiode van vogels?
Dat is tenslotte maar een korte periode per jaar.
Ze hebben het al zwaar genoeg met andere rovers, en katten richten zonodig veel meer schade aan aan de populatie.
Het is wel erg makkelijk gezegd dat het de natuur is dus laat maar gaan. In de natuur zouden van oorsprong zoveel katten niet eens voorkomen als er nu zijn, en dan ook niet in staat zijn om zoveel jonge vogels te roven als nu het geval is.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Tja, daar wil ik wel rekening mee houden. Maar de merels hebben nu nog steeds nieuwe nesten. En dat is begonnen eind maart. Het duurt nog wel een maand vooraleer de laatste daarvan weer zijn uitgevlogen. Tel dan zelf maar uit. En dan is er wel weer een andere reden waarom ze niet naar buiten zouden mogen. Ze zouden wel eens een vlinder of zo kunnen opeten...

Tot hiertoe heeft Musti welgeteld 1 nest leeg geroofd. Heel erg jammer, maar nest zat wel op een heel makkelijk te bereiken plek. En hier lopen heel veel zwerfkatten. Hoe wil je die gaan tegenhouden?

Daarbij, de kans dat een kat werkelijk een vogel te pakken krijgt is gewoon zeer klein. Tot hiertoe heb ik nog geen enkele kat weten vliegen. En de meeste vogels zijn slim genoeg om hun nest op een voor een kat onbereikbare plaats te maken. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet zullen proberen en in een uitzonderlijk geval erin slagen. En ondanks de vele zwerfkatten wemelt het hier van de vogels. Van kleine musjes tot spechten en een uil toe.
Trouwens, waarom mogen ze dan wel muizen of spinnen, vliegen enz. vangen en vogels niet? Omdat we muizen (of spinnen, vliegen enz. )enger, viezer, vervelend enz. vinden dan vogels. Komaan, da's toch hypocriet. Als je zo'n veldmuisje eens goed bekijkt, zijn dat juist hele mooie en schattige beestjes. En ze zijn nog eens heel slim ook. Die verdienen het ook niet om opgegeten te worden.

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat het de natuur is, wel dat het de kat zijn natuur is, dat het in zijn aard ligt om te jagen. Als je de natuur zijn gang wil laten gaan, om meer vogels en minder katten te krijgen zul je toch eerst je eigen leven moeten aanpassen. Dus terug in een hutje gaan wonen, geen stromend water, geen electriciteit, ... Want vogels leven nu immers niet in stenen huizen, maar in bomen en struiken. En wedden dat je een kat in je hutje meeneemt "om muizen te vangen".
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

O en eeuh, als je perse jonge merels wilt ontzien: laat je auto dan maar van april tot eind juli binnen staan. Het is statistisch bewezen dat er in die periode meer merels door auto's gedood worden dan in andere periodes van het jaar. De jonge merels kunnen dat moordmachien nog niet zo goed inschatten, vandaar.

Onmogelijk om zo lang zonder auto te zitten? Dan mogen mijn twee katjes, die de merels al van kleins af kennen als "gevaar", in het weekend toch ook wel buiten lopen?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Knaagdieren en insecten zijn altijd in veel grotere getale aanwezig als vogels omdat zij zich veel sneller voortplanten.
Die vergelijking gaat dus niet op.
En dat wij maar terug naar de middeleeuwen moeten is helemaal nergens op gebaseerd.
Jonge vogels pakken en nesten leegroven heeft een kat weinig moeite mee dus die kans is wel degelijk heel groot. En katten zijn acrobaten die soms heel ver gaan om bij een nest te komen, dat hebben we zelf hier meegemaakt.
Onze buurman heeft de bewuste rover met een goeie mik de boom uitjaagd omdat de merels daar geen kans kregen om hun jongen groot te brengen ondanks dat ze heel hoog zaten. Het ene na het andere nest werd leeg geroofd, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Door het vroege voorjaar zijn ook de vogels vroeger gaan nestelen, dat is nou eenmaal de consequentie van een veranderend klimaat.

Het zwerfkatten probleem bestaat al jaren omdat dit blijkbaar niet belangrijk genoeg is voor de politiek en gemeenten.
Dat is iets waar wij weinig aan kunnen doen, al zijn er mensen die het wel proberen.
Echter het zou veel schelen als bewuste katteneigenaren hun katten in die tijd proberen wat in toom te houden. Wat is daar het probleem mee?
Het helpt de vogels hun jongen wat veiliger grootbrengen tot ze uitvliegen.
Bepaalde soorten vogels hebben het wel degelijk moeilijker als anderen en die mogen toch wel enigszins beschermd worden?

Of de statistieken dat uitwijzen over auto's heb ik geen idee van, zou ook niet weten waar ik dat moet zoeken.
De enige vogels die wij onderweg het meeste tegenkomen zijn doodgereden eenden en duiven. En konijnen trouwens.
Maar het is wel triest als je dat als excuus wil gebruiken.
Om dat als vergelijking te nemen om jouw katten fijn hun gang te laten gaan. Zo komen we natuurlijk nooit ergens en verandert er niks.

Ik word onderhand een beetje moe van mensen die vinden dat alles maar kan en mag zonder rekening te houden met.
Maar dat schijnt de mentaliteit te zijn tegenwoordig, ikke ikke ikke.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Neen, ik vind niet dat alles zomaar kan.

Mijn punt is alleen dat ik moeilijk mijn katten 5 maand (da's bijna een half jaar) binnen kan laten omdat dan de meeste vogels nestelen. Merels hebben 2 tot 3 nesten per jaar, da's dus al een behoorlijke periode en dan heb je de andere vogelsoorten nog niet mee gerekend. (zie uitleg: http://www.vogelopvangdelft.nl/pv_5.html) Ze gaan ook alleen als wij thuis zijn buiten en vermits we allebei fulltime werken en er nog wat hobbies op na houden is dat niet echt veel. In de winter en het najaar kunnen ze ook al zo weinig buiten. Dan schiet er dus niet veel meer over. En ik denk niet dat dat onder de noemer valt "de katten hun gan laten gaan".

Katten zijn nu eenmaal dieren die graag buiten zijn, net als wij mensen. Hoe ik ze buiten in toom moet houden, geen idee. En ik wil helemaal niet terug naar de middeleeuwen, alleen ben ik er van overtuigd dat wij mensen meer schade aan het vogelbestand (en meer algemeen, het gehele dierenbestand) aanbrengen dan alle katten bij elkaar. Dat bepaalde vogelsoorten (en andere diersoorten) het moeilijk hebben weet ik ook. Toch moet ik zeggen dat ik hier al heel veel verschillende soorten heb gezien, waar ik mij steeds over verbaas en verheug.
De meeste vogels nestelen in struikgewas en hagen. En die zijn niet echt toegankelijk voor katten. In onze meidoornhaag bv. heb ik sinds ze terug in blad staat en er dus terug vogels in zitten mijn katten niet meer zien klimmen. Wegens te ontoegankelijk en erg doornachtig. In de bomen heb ik ze nog niet zien nestelen. Als wij mensen ze al kunnen zien, is het niet echt een goede plek. En of er dan katten zijn of niet, die nest zal sowieso niet lang leven. Er zijn hier ook roofvogels en ook voor hen is het broedseizoen begonnen.

Die zwerfkatten krijgen eten van de buurvrouw. Ze zijn ook gesterilliseerd. Behalve 1 die niet te pakken was. Helaas hebben ze de vangkooien door. Alleen jammer dat andere katteneigenaars het niet nodig vinden hun katten te laten helpen. De oplossing van de gemeente is: afmaken. Vogelvriendelijker kan niet, maar katvriendelijk is het verre van. En vermits ze geen overlast veroorzaken mogen ze gewoon blijven en houden ook wij een oogje in het zeil.

Dat van die merels is geen excuus, alleen een jammer feit. Ik heb het eens ergens gelezen in een artikel van een natuurverening of in een artikel in Humo over dierenverkeerslachtoffers. En ik moet zeggen dat ik (en ik rijd elke dag 13 km door landelijk gebied zoals ze dat dan noemen) al heel wat platte merels heb gezien. Jonge merels kunnen nog niet meteen vliegen als ze het nest verlaten en zitten dus maar wat rond te huppen. En die komen soms ook op de weg terecht. Daarbij, degenen die dat overleven kennen, zoals jonge katten, nog geen gevaar en vliegen ook al wel eens te laat weg. Een vogel aanrijden en dan laten creperen is ook wreed. Zelfs wreder omdat je beseft dat die vogel lijdt en je er niets aan doet. Maar ja, mensen mogen integenstelling tot katten (die alleen hun instincten volgen) blijkbaar wel een beest zomaar doden. En ik vind het juist heel jammer dat onze katten met de vinger worden gewezen als ze (hoogst uitzonderlijk) een vogel weten te vangen terwijl wij mensen (en onze machines ed) juist veel meer slachtoffers onder dieren veroorzaken en niemand daar een punt van maakt.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Lies, daar kan ik niks tegenin brengen ;-)
De ideale wereld voor dieren is helaas een illusie :???:
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Heb mss nogal fel gereageerd.

Maar ik vind niet dat je katten de schuld mag geven van het dalende aantal vogels. Trouwens, waar ik woon (in nogal bosrijk gebied) zijn er ontzettend veel vogels. En gelukkig vangen de katten hier er niet al te veel. Alleen diegene die door andere roofvogels, roofbeesten toch gevangen zouden worden.

Tot hiertoe is de balans van Musti (Woefie heb ik nog geen beesten weten te vangen behalve vliegen en spinnen) welgeteld 1 nest jonge vogels op een heel onbeschutte plaats en 1 muis. Dus dat zal de zaak voor het vogelbestand nu niet maken.

En als we kunnen, zullen we de dieren in onze tuin wel beschermen tegen onze twee mormeltjes. De vleermuizen in onze spouwmuur mogen ook gewoon blijven zitten. Maar je kan er gewoon niet op staan kijken en om ze daarom binnen te houden terwijl het zo'n mooi weer is... sorry dat vind ik er net iets over.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Misschien klinkt dit cru, maar eigenlijk stimuleren wij onze katten hun jachtinstinct als we ermee spelen. Vooral die dingen waar je kat achteraan loopt, zijn zeer goed voor hun manier van jagen te ontwikkellen. Je zou dus kunnen stellen dat wij verantwoordelijk zijn om de 'jachtkunsten' van onze katten.
Ik heb gisteren ook een dode vogel gevonden, da's heel erg voor het beestje, maar wat mij betreft is dat de natuur nu eenmaal. Ik ga Kimba ook zeker niet binnenhouden, hij vindt trouwens het hele jaar door wel iets dat hij kan 'vangen'.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Och ik vond het niet fel hoor Lies ;-)
Het zijn voornamelijk weer de katten waar niet naar omgekeken word die veel schade aanrichten, dat is eigenlijk waar ik me vaak(te) druk om maak.
Omdat ik dat gewoon niet vind kunnen want daar neem je geen huisdier voor :roll:
Onze katten lopen nu ook buiten met dit weer hoor, zoveel mogelijk dus dat je ze niet binnenhoud geef ik je groot gelijk in.
Maar om te zeggen banoentje 'het is de natuur nou eenmaal' vind ik wel wat makkelijk opgevat. Dat is een houding die me niet aanstaat.
Als je kan zien dat ze op een vogel loeren kan je best ingrijpen.
Die van ons mogen alleen in de tuin weliswaar, maar dat betekent niet vrij spel voor ze, al is het soms niet te voorkomen als er een onwetende jonge vogel in de tuin land.
Ik zal het wel proberen te voorkomen door ze weg te jagen.
Vergeet trouwens niet dat een kat eigenlijk niet eens in de natuur thuishoort als je het goed bekijkt.
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Dag Sandy,

Kan je dat laatste even verduidelijken aub.

Al vanaf het prille begin dat de mens zich is gaan vestigen, hielden zij katten om de muizen uit het graan weg te houden. Of misschien beter gezegd kwamen de katten op de muizen af en vonden de mensen dat een goede oplossing om hun voorraden te vrijwaren.
Dat idee heb ik soms nog - ook al halen wij de katten binnen - dat zij als het ware tolereren dat wij er ook zijn om hun af en toe een knuffel te geven of het etensbakje te vullen.
Mijn oude schoonmoeder - net zo ongelovig als wij - zegt altijd dat de zin van het leven voor de mens is om katten te aaien :lol:
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Even vergeten mee te geven.

Eergisteren heeft Nerrivik haar eerste merel gevangen en het kopje afgebeten.
Ik heb dit laten gebeuren daar het vogeltje toch niet meer te redden was.
Hoe reageer je daar nu het beste op?

Ps: Omdat Nerrivik al een tijdje een merelsnest terroriseerde, werd ze door ettelijke volwassen merels aangevallen. Nu één van deze merels heeft het moeten bekopen.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Aranea schreef:Dag Sandy,

Kan je dat laatste even verduidelijken aub.

Al vanaf het prille begin dat de mens zich is gaan vestigen, hielden zij katten om de muizen uit het graan weg te houden. Of misschien beter gezegd kwamen de katten op de muizen af en vonden de mensen dat een goede oplossing om hun voorraden te vrijwaren.
Dat idee heb ik soms nog - ook al halen wij de katten binnen - dat zij als het ware tolereren dat wij er ook zijn om hun af en toe een knuffel te geven of het etensbakje te vullen.
Mijn oude schoonmoeder - net zo ongelovig als wij - zegt altijd dat de zin van het leven voor de mens is om katten te aaien :lol:
ik denk dat sandy bedoelt dat een kat, zoals wij die kennen, als huisdier, een creatie is van de mens. Van zodra je een wild dier gaat domesticeren is het in feite een cultureel iets en geen natuurlijk iets meer ;-)
Maar dat zijn al filosofische onderscheiden vind ik zelf.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gesloten