Een hele logische vraag van jou, dus ik zal proberen uit te leggen waarom je speciaal een nierkat zou kunnen nemen (maar dat hoeft natuurlijk niet

)
Allereerst de voordelen: nierkatten zijn vaak wat ouder en dus meestal wat rustiger, zodat ze het buitenleven niet missen en volmaakt gelukkig zijn met een leven in een studio. Daarnaast zijn het vaak hele lieve en aanhankelijke katten die zich bijzonder aan je hechten en waar je dus veel plezier aan beleefd.
Nu de nadelen: mensen zijn vaak bang voor alle klachten die zo'n kat zou kunnen krijgen en daarom blijven ze in het asiel vaak lang zitten, terwijl het in de praktijk vaak best wel mee valt. Wat je op dit forum leest zijn de echt zieke nierkatten, die in de laatste fase zitten. Die moet je inderdaad medicijnen geven en soms dwangvoeren en dan kunnen de dierenartskosten vaak erg hoog worden. Dit is meestal wel op te brengen als je aan je kat gehecht bent omdat je hem al jaren bent, maar lastiger om aan te beginnen.
De "normale" nierkat mankeert in de praktijk echter niet zoveel, want het speciale nierdieet wat je hem geeft zorgt ervoor dat zijn nieren niet verder achteruit gaan en dan kun je nog jaren van je kat genieten zonder al te grote problemen. Nierdieet is duurder, maar gaat wel langer mee. Je hoeft bij een kat met beginnende nierklachten dus niet veel vaker naar de dierenarts en er onder lijden doen ze niet.
Wat het plassen betreft: ze drinken wel veel meer, maar plassen niet echt overdreven veel meer of vaker (zoals bij blaasontstekingen), dus je kunt gewoon je kattenbak gebruiken.
Maar je hoeft natuurlijk geen nierkat te nemen, ook een gezonde oudere kat of een gehandicapte kat (met 1 oog of 3 poten) heeft nog maar weinig beweging nodig, dus daar kun je natuurlijk ook voor kiezen.
Het lijkt me alleen niet verstandig om een jonge kat te nemen omdat die zijn energie dan niet voldoende kwijt kan. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen verduidelijken wat ik bedoelde.
groeten,
Sandra