Ernstige stress

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
pititolar

stresskat?!?

Bericht door pititolar »

Hallo mede kattenliefhebbers,

Ik zal eerst de situatie iets uitleggen voor ik mijn vraag aan jullie stel.

Mijn vriend en ik hebben anderhalf jaar geleden ons eerste siameesje bij een fokker gekocht: Pilar is haar naam. Toen Pilar ongeveer 1 jaar oud was zagen we op de site van diezelfde fokker een onwijs mooie foreign white kater: Tito genaamd.

Tito was 4 jaar, gecastreerd en had met 2 andere katten en een hond samen geleefd. De hond en Tito samen vormde een probleem.
Tito had veel stress, er ontstond sproeigedrag en hij werd steeds apathischer. Tito had ook kale plekken in zijn vacht. We dachten dat de oorzaak hiervan dat "lieve" hondje geweest was.

Eenmaal bij ons in huis duurde het een paar dagen voor Tito ook hier ging sproeien. In reactie hierop hebben we Pilar laten steriliseren, extra kattenbakken gekocht, feromonenspray gekocht en laten we de poezen in een kleinere kamer als we het huis uit zijn.
Met als resultaat dat het sproeigedrag bijna weg is (!) en er ander gedrag voor in de plaats is gekomen…:

- Tito trekt zijn nagels (met regelmatig knippen houden we dit redelijk
onder controle).
- Tito lijkt verlatingsangst te hebben; hij volgt je overal, loopt erg
onrustig door huis en jankt zo gauw je maar naar de wc gaat.
- Tito trekt zijn vacht uit. Ik las op de site al van katten die zich
kaallikken. Maar Tito likt niet, hij plukt zich echt kaal.

Mijn vraag aan jullie is hoe kan ik ervoor zorgen dat Tito wat meer tot rust komt en stopt met automutileren???

Groetjes Sharon


PS: Tito is in de omgang met alle mensen een ontzettende kroeldoos, echt een schat! Pilar en Tito zijn samen echte maatjes geworden en ook het konijn en de ratten zorgen voor geen enkel probleem.
Geen van de dieren komen buiten en vlooien zijn nog nooit gesignaleerd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid voor jullie en jullie arme kat!

Wellicht is het een goed idee om, in dit serieuze geval en in overleg met je dierenarts, met Clomicalm te beginnen. Dit is een antidepressiva/ kalmeringsmiddel voor katten, waar ik met mijn eigen stresskat hele goede resultaten mee heb gekregen. Je geeft een kuur van een aantal maanden en daarna zie je vaak een drastische gedragsverandering. Mijn kat werd veel minder gestresst en onzeker, ook toen de kuur allang gestopt was. Het is wel belangrijk de juiste dosering te geven, want bij een te hoge dosering wordt je kat apatisch. Ik gaf mijn magere kat een kwart pilletje per dag gedurende 3 maanden.

Als je dit te drastisch vindt kun je misschien aan homeopatische middelen, zoals Bachremedie, denken. Ik wens jullie heel veel sterkte toe!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik zou ook eens langs de DA gaan om medische redenen> denk hierbij aan huid allergie, of misschien zelfs huidkanker te denken.

Ik heb onlangs een witte kater op straat gevonden die had ook kale plekken en veel schilfers en schubben van wondjes, en die bleek uiteindelijk huidkanker te hebben.

Het kan ook een voedsel, vlooien, of andere allergie zijn, dus ik zou daar zeker eens uitgebreid naar laten kijken.
Niet gezegd dat jouw kater het heeft, maar het kan :wink:

Hier likte mijn rode kater op een gegeven moment ook kale plekken door het stressen van binnenzijn in de periode dat mijn jonge poes vruchtbaar was, maar eigenlijk nog te klein naar mijn idee om te steriliseren.
Zij hebben dus 4 maand binnengezeten, en toen kwam er bij hem de stress.

Feliway en een prik tegen jeuk en ontstekingen hielpen bij hem heel goed, en gelijk resultaat.

Als het geen medische reden heeft, zou ik een gedragstherapeut inschakelen of inderdaad contact opnemen met bv een bachtherapeute.
Deze middelen zijn homeopatisch en er zijn hier op t forum een aantal mensen die er goede resultaten mee hebben gehad.

Heel veel sucecs met dit moeilijke probleem, wel super dat jullie deze kat een fijne plek hebben gegeven en zo goed met zijn probleem om gaan.

We zijn ook wel benieuwd, misschien aanmelden als lid en een fototopic openen?? :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
pititolar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2007 15:42
Locatie: eindhoven

Bericht door pititolar »

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Ik heb op (telefonisch) advies van de dierenarts wederom feromonenspray gehaald. Volgens hem gaat hier een kalmerende werking vanuit.

Ook de dierenspeciaalzaak beaamde dit. Zij gaf echter ook als eventuele oorzaak verveling aan. Verlatingsangst was volgens haar bij katten niet mogelijk???

Binnenkort maak ik sowieso nog een afspraak om ook echt met Tito langs te gaan bij de dierenarts. Ik wil gewoon zeker weten dat het niets medisch is. Ik zal jullie raad zeker meenemen bij dit bezoek!

Groetjes Sharon

PS: ik heb nog niet uitgepuzzeld hoe ik foto's van mijn twee trotsen aan jullie kan laten zien, maar ik doe mijn best!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sharon, naast de spray heb je ook een verdamper die je in het stopcontakt doet. Misschien is dit een goede aanvulling naast de spray.

Heel veel succes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Ernstige stress

Bericht door Gast »

Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie even de tijd willen nemen om mijn stukje te lezen en mij willen helpen of tips willen geven... Ik ben zo'n beetje einde raad...

Ik heb een poes Mercedes en een ex kater Charley (broer en zus), ze zijn bijna 2 jaar oud. Sinds 1 juli 2006 ben ik verhuisd en nu voel je het al aankomen, dat heeft onze Mercedes helaas ernstig gestresst gemaakt. We woonden voorheen op een 2 kamer appartement waar onze katten niet naar buiten konden, nu wonen we in een eengezinswoning waar ze alle (veilige) ruimte hebben om naar buiten te gaan.. Na 2 maanden in het huis te hebben rond gelopen heb ik ze voorzichtig laten wennen aan de grote buitenwereld. Eerst aan een tuigje, toen alleen in de tuin en nu lopen ze op vrije voeten lekker alleen buiten. Het gaat Charley prima af allemaal, maar mercedes is haar stress op zichzelf gaan botvieren... Ze heeft op d'r buik, poten en zijkant geen haar meer op d'r lijf en na talloze dierenarts bezoekjes ben ik er dan eindelijk voor 99% van overtuigd dat het stress is.. Het is altijd een bang poesje geweest en ik kan geen verschil merken in haar gedrag maar het is waarschijnlijk een binnenvetter die het goed kan verkroppen...

Nu is mijn brandende vraag, wie kan mij helpen met tips, adviezen, etc??? Ik heb het hele huis al voorzien van feliway verdampers, ik heb van prins pet foods speciaal eten voor gestressde katten geprobeerd maar niks wil helpen!! :-( De dierenarts heeft me vandaag verteld dat ik een keuze moet maken tussen mijn 2 katten omdat ze denken dat Charley (haar broertje) degene is die TE dominant is geworden na de verhuizing.. Jullie begrijpen ongetwijfeld dat ik er alles aan wil doen om Mercedes beter te krijgen maar ik kan geen keuze maken tussen mij 2 schattten!! Dus alsjeblieft, als je wat weet, wat dan ook, reageer dan!!!

Alvast bedankt voor jullie moeite!!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Arme poes, zo gestresst en ongelukkig. Het komt helaas vaak voor dat broer en zus na een tijdje niet meer met elkaar overweg kunnen en dat het leven van de zwakste kat dan een ramp wordt. Ik vind het idee van je dierenarts om 1 van de 2 een ander huis te geven dus zo gek nog niet. Ik snap uiteraard heel goed dat je niet wilt kiezen, maar als het in het belang van je katten is zou ik het zeer zeker overwegen. Je maakt ze dan in hun eentje een stuk gelukkiger dan samen.

Verder kun je aan homeopatische kalmeringsmiddelen denken, maar in dit ernstige geval van stress is een anti-depressiva zoals Clomicalm denk ik een beter idee. Ik heb dit voor mijn zeer gestressde poes gebruikt en die is er enorm van opgeknapt. Je geeft het maar tijdelijk en dan komt er hopelijk een blijvende gedragsverandering. Overleg eens met je dierenarts wat die hier van vindt.

In ieder geval heel veel sterkte en hopelijk volgen er nog veel meer bruikbare tips.

groeten,
Sandra
Gast

Bericht door Gast »

Ik wil eerst andere dingen proberen voordat ik zulke grove stappen moet nemen.... Charley is niet echt dominant naar mijn idee, hij zit Mercedes wel eens achterna maar dat doet zij ook bij hem, verder liggen ze vaak bij elkaar en wassen ze elkaar regelmatig.. Mercedes was altijd al een erg bang poesje, al vanaf het moment dat ik haar voor het eerst zag. Ik denk dat de katten van de buren (2 ZEER dominante ex katers) haar het leven het meeste zuur maken, natuurlijk speelt Charley ook een rol in het verhaal, hij is het mannetje in huis en is dus ook de baas. Maar hij geeft zijn leven voor mercedes, als zij buiten wordt aangevallen rent hij naar buiten om de kat die mercedes aanvalt, een paar meppen te verkopen, je zou bijna denken dat ze 2 handen op 1 buik zijn (in dit geval pootjes..)

Wat is er allemaal mogelijk qua homeopatische middelen?? Ik las net ook een verhaal van iemand die anti depressiva heeft toegediend voor een paar maanden en dat weer heeft afgebouwd, dat heeft ook gewerkt voor een stress kat, zou ik zoiets ook niet kunnen proberen? Iemand ervaring hiermee?
Gast

Bericht door Gast »

Lees net je bericht nog een keer door en zie inderdaad dat ook jij de anti depressiva hebt gebruikt.. (sorry dat ik in eerste instantie maar half je bericht las, zit nog steeds met natte ogen heel internet af te speuren naar alle mogelijke oplossingen.... )
Gebruikersavatar
sylena
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2006 21:59

Bericht door sylena »

Toen ik je verhaal las herkende ik eigenlijk mijn eigen verhaal,vandaar dat ik even reageer. Ook ik had een poes die zich na een verhuizing helemaal kaal plukte (en schuw was )en ook tegen mij werd verteld dat het stress was.
Ik heb ook alles geprobeerd en ook bij ons hielp niets.
Achteraf blijkt nu dat dat ze een veel te groot hart heeft en dat ze zich waarschijnlijk kaal plukte door de stess van haar niet goed werkende hartje.Lijkt me ook wel logisch dat je gestresst raakt van een te hoge hartslag. Ze zit nu op Fortekor en het gaat sinds een week heel goed met haar en er begint zelfs al weer haar op haar kale plekken te groeien.
Ze is nu ook minder schuw en komt ook eindelijk eens gezellig bij ons zitten.
In het begin valt zoiets nauwelijks op,ook omdat zoiets meestal alleen voorkomt bij oudere katten.
Bij haar werd pas de juiste diagnose gesteld toen het al bijna te laat was en haar longetjes door haar slecht werkende hartje vol liepen met vocht en ze benauwd werd.
Ik raadt je daarom toch aan om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts,voordat je misschien voor niets een kat weg doet,lijkt me heel verdrietig.
Een hart echo is niet goedkoop(ongeveer 95 euro) maar dan weet je wel zeker dat het daar niet aan ligt.Hebben ze trouwens wel gekeken of het geen hormonale kwestie is en hebben ze haar bloed getest op een eventuele afwijking aan de schildklier?Ik heb begrepen dat katten daardoor ook gestrest kunnen raken en gaan plukken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je heel veel sterkte.
Gast

Bericht door Gast »

Sylena, het klinkt misschien raar maar ik ben door jou berichtje weer een beetje opgelucht!! Ik ga vandaag gelijk een andere dierenarts bellen om haar daar eens te laten onderzoeken, mijn eigen dierenarts is er eigenlijk al van overtuigd (zonder ook maar iets aan onderzoeken te hebben gedaan) dat ze stress door de verhuizing heeft (zou natuurlijk kunnen maar goed, niks is zeker als je de rest hebt uitgesloten).... Ze willen haar eigenlijk niet meer prikken of een bloed test doen omdat er volgens hun niks uit gaat komen.. Je begrijpt dat ik echter alles op alles wil zetten om haar weer gelukkig en behaart te krijgen, kosten spelen hierbij totaal geen rol. Heel erg bedankt alvast, laten we hopen dat er wat uitkomt bij de onderzoeken zodat ik geen keuze tussen mijn 2 poepies hoef te maken!!
Gast

Bericht door Gast »

Vandaag de dierenarts gebeld, kan waarschijnlijk woensdag de 28ste terrecht voor een hart echo, een bloedtest en een schildklier check up... Kan ik die dingen in ieder geval uitsluiten!! Als dat niet werkt laat ik een gedragstherapeut bij mij thuis komen om haar eens te bekijken... In het aller ergste geval zal ik 1 van de 2 een tijd bij mijn ouders onder moeten brengen om te kijken of dat wil werken, maar dat is echt het ALLER ALLER laatste wat ik probeer want ik kan ze beide niet missen!! Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

is het normaal voor een kat om plukjes haar uit te trekken?

Bericht door Elvisa »

Wij hadden eerst twee katten, Mimi en Nelly. Onze tweede kat, Nelly, was vanaf het begin al engstig en schuw. We hebben haar nu bijna 1,5 jaar en ze is een stuk minder schuw geworden hoewel ze nog altijd angstig kan reageren.

Vanaf december vorig jaar hebben we een nieuw katertje erbij, Bruce, die afgelopen week gecastreerd is. Hij zat vanaf het begin aan achter Nelly, en zij rende dan weg. Dan sprong hij echt op haar en ging happen. We hebben geprobeerd om het hem af te leren, maar dat werkte niet echt, en nu laten we ze gewoon uitvechten, en het is inderdaad minder aan het worden. Waarschijnlijk ook door de castratie. Maar nu valt het me op dat Nelly als ze zich likt echt plukjes haar uit haar staart en rug trekt. En ik maak me echt zorgen dat het niet goed gaat. Het is een gevoelige kat, en ik ben bang dat ze zich straks helemaal kaal afplukt. Die plukjes haar zagen we al een tijdje in huis liggen maar we dachten dat het door hun "gevechtjes" kwam, maar nu ben ik bang dat Nelly het zich aandoet. Ik heb al gezegd dat als Bruce negatieve gevolgen voor Nelly zou hebben dat hij weg moet. Nelly mag absoluut niet onder een nieuwe kat lijden. Heeft iemand hier ervarng mee? Doen katten soms zichzelf afplukken zonder dat e echt kaal worden en dus geen stress hebben? Ik begin echt geobsedeerd te raken door Nelly's gedrag. Ik check haar om de haverklap om te kijkenof ze geen kale plekjes heeft. Ik hou haar bijna te vel in de gaten. We hebben Nelly juist in huis genomen omdat we haar een goed thuis wilde geven, en als ze stress krijgt door een derde kat, dan heeft ze geen goed thuis. En dat gun ik haar echt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Katten likken of plukken zichzelf inderdaad soms uit stress (en soms van jeuk), soms een beetje en soms helemaal kaal. Ik denk ook dat dit bij haar het geval is.

Wellicht kun je een Feliwaystekker kopen of homeopatische druppeltjes of anti-depressiva (bij de dierenarts). Als dan niets helpt moet je misschien overwegen het katertje een nieuw huis te geven (hoe erg dat ook is). Hij vind vast weer een fijn nieuw huis, terwijl Nelly anders doodongelukkig is. Veel sterkte in ieder geval.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

update

Bericht door Elvisa »

Ik moet zeggen dat de situatie vebetert is. Ik was gisteren de hele dag thuis, en toen kwam ik op het idee om Bruce gescheiden te houden van de andere twee als we niet thuis zijn, als we slapen en als ik zie dat hij te veel achter Nelly aanzit. Dat heb ik gisteren meteen gedaan, en vannacht ook. Nu zitten ze alledrie in de woonkamer, en Nelly rende vanochtend voorzichtig naar bruce en deed of ze met hem wilde spelen. We hebben gisterenavond een nieuw speeltje voor ze gekocht en daar zijn ze nu me bezig. Om de beurt. Ik heb weer goede hoop dat het goed komt. Ik denk ook dat als wij ons ernstig zorgen maken dat de katten het aanvoelen, en Nelly in het bijzonder, ze is ook de slimste kat hier, en dat ze zich daarom anders gaan gedragen.
Gesloten