Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
cinsel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:10

Bericht door cinsel »

Hij heeft wel pijnstillers gehad ja en antibiotica.

Hij is een nacht en anderhalve dag in het ziekenhuis geweest toen mocht ik hem ophalen nadat ze zijn drain eruit hadden gehaald en hij zelf kon plassen.
Inmiddels gaat het al een stuk beter met hem, hij krijgt alweer praatjes!! gelukkig. En hij heeft daarnet weer een flinke plas gedaan. Nu nog wachten tot hij wat gaat eten want ook dat heeft hij nog niet gedaan. Maar het ziet er alweer een stuk beter uit allemaal.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fijn dat alles weer de goede kant op gaat! Dat was vast enorm schrikken, ik weet er alles van, want mijn kater Tiwaz had precies hetzelfde en daar gaat het gelukkig nu ook weer goed mee.

O ja, als je kat pijn bij het plassen houdt dan werken blaasontspanners erg goed.

groetjes,
Sandra
cinsel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:10

Bericht door cinsel »

Bedankt voor je reactie sandra.

Vanmorgen ben ik op controle met hem geweest en gelukkig ziet alles er goed uit. Hij drinkt een beetje weinig dus heeft hij een infuus met vocht gekregen om toch voor de zekerheid wat vocht binnen te krijgen.

Hij verliest veel druppeltjes plas, had Tiwaz dat ook in het begin?
Hoe lang is het geleden dat bij Tiwaz de operatie is uitgevoerd en ben je er tevreden over?

groetejs cinsel
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sorry vergeten te melden: de situatie begon precies zoals bij jouw kat (met een toeval) en daarna verliep het ook precies hetzelfde, maar bij Tiwaz was uiteindelijk een operatie niet nodig, want na een aantal keren in de week achter elkaar gespoeld en gecatheterd te zijn geweest kwam het daarna zelf weer op gang.

Wel heb ik geleerd om zelf zijn blaas te kunnen legen, zodat het risico dat zijn blaas knapt tot een minimum beperkt wordt.

De hele blaasgruissituatie met mijn kat begon ongeveer een maand geleden en nu plast hij nog steeds zonder kracht en in kleine hoeveelheden. Hij druppelt echter niet na en lijkt gelukkig ook geen pijn meer te hebben.

O ja, hij heeft ook tegelijkertijd een blaasontsteking gehad en dat gevaar blijf je altijd houden met een blaasgruiskat, want ze zijn er extra gevoelig voor.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

cinsel schreef:Vanmorgen ben ik op controle met hem geweest en gelukkig ziet alles er goed uit. Hij drinkt een beetje weinig dus heeft hij een infuus met vocht gekregen om toch voor de zekerheid wat vocht binnen te krijgen.
Het is inderdaad heel belangrijk dat hij veel drinkt en daardoor veel plast, want dan wordt de boel mooi doorgespoeld.

Ik kreeg het advies van de dierenarts om thuis een paar weken alleen blaasgruisnatvoer te geven en dit aan te lengen met wat water. In blikvoer zit veel meer water dan in brokjes en door extra water toe te voegen ging mijn kater veel vaker en veel meer plassen dan daarvoor. Zo kon de blaasgruis die er nog in zat mooi wegspoelen in een ruime hoeveelheid urine.

Nu hij weer redelijk normaal plast, is hij weer teruggezet op blaasgruisbrokjes, want (blaasgruis)blikvoer alleen is natuurlijk niet goed voor een kat (te weinig voedingswaarden).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo,

ik doe sinds vorig jaar altijd een klein beetje water bij de brokjes van Spencer. Hij likt dat als eerste meteen op en begint dan pas aan de brokjes. Die zijn dan nog steeds wel hard.

Met Spencer gaat het overigens goed. Na een week plaste hij nog heel vaak en kleine beestjes. Ook zat er best veel bloed in, maar de urine zag er goed uit. Geen onsteking of gruis, dus was ik al gerustgesteld. En inmiddels plast hij al een stuk minder vaak. Het gaat dus de goede kant op!

Hij zit nu op nog specialer dieetvoer en ze hebben de blaasstenen op gestuurd voor onderzoek. Die uitslag laat wel even op zich wachten, aangezien het naar amerika wordt opgestuurd.
Liefs Piekje
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

symptomen blaasgruis

Bericht door Tiara »

omdat ik zoveel lees op deze site over afwijkend plasgedrag wat verband kan houden met blaasgruis noem ik graag de symptomen even. ze komen uit een folder van de dierenarts.

de volgende tekenen en symptomen kunnen wijzen op blaaskristallen en -stenen: -vaak moeten plassen, -plassen is moelijk en of pijnlijk (bijv. vaak proberen te plassen, terwijl dat niet lukt), -bloed in de urine, - buikpijn (jankt terwijl het moet plassen), - overmatig likken van genitalien, -proberen buiten de kattenbak te plassen.

vandaag was ik met mijn gecastreerde kat Gabriel van 1,5+ bij de dierenarts omdat hij vreemd plasgedrag vertoonde, zoals: buiten de bak plassen, vaak op de bak gaan, handdoeken uit kastjes trekken en daarop plassen, op bed plassen. Ik vroeg me ook af of het met machogedrag te maken had. Omdat ik het toch niet vertrouwde ben ik naar de DA gegaan alwaar geconstateerd werd dat Gabriel last heeft van blaasgruis. Met een antibioticakuurtje en dieetvoer moet het weer helemaal goed komen. Geadviseerd word wel om speciale voeding ter voorkoming te blijven gebruiken.

Veel genot van die lieve kattenbeestjes!
Tiara
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Bericht door Roos en Minousch »

Minousch heeft inmiddels geen blaasgruis meer. Op een gegeven moment waren het stenen geworden, en moest ze geopereerd worden. er zaten 7 grote clusters in. Nu staat ze al weer 6 maanden op dieetvoer en alles gaat goed. Geen raar plasgedrag meer. En een blijere kat.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sommige kater krijgen een soort van toeval die erg lijkt op de milde epileptische aanval, omdat hun blaas bijna op knappen staat. Mijn kater had dit ook, net als de kater van een van de andere forumleden.

Het is goed om te weten dat dit soort toeval met blaasgruis te maken heeft, want anders ga je de oorzaak totaal in de verkeerde hoek zoeken en dat kan je kater wel een fataal zijn....

groete,
Sandra
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Hoi,

Ik heb even een vraagje: gisteren hebben wij twee poezen geadopteerd. Twee hele lieve leuke cyperse dametjes van zes jaar oud. Eéntje ervan is gevoelig voor blaasgruis', maar doet het al jaren perfect op speciaal voer.

Ik vroeg me af:
- mag ze gistsnoepjes
- zijn er andere snoepjes/snacks die ze mag hebben
- ik eet 's ochtends altijd een bak brinta, mijn vorige poes Coco (twee weken geleden helaas overleden aan crhonisch nierfalen) mocht het bakje altijd uitlikken, totdat nierfalen werd geconstateerd. Ze smulde er altijd van, en ik gun dat de nieuwe dames ook. Maar alleen als brinta (melk en tarwevezels) blaasgruis niet in de hand werken. Weet iemand hoe dat zit?

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Alvast dank en groeten,
Desiree

PS Voor de geinteresseerden: ik zal binnenkort wat foto's plaatsen op het cyper-forum. Ben erg trots op en blij met mijn nieuwe meiden! Geen vervanging voor Coco, maar wel nét zo lief en leuk (op hun eigen manier).
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat heerlijk voor jou dat je twee nieuwe huisgenootjes hebt, dat zal je vast veel troost en afleiding geven. En ook nog eens wat ouder en uit een asiel: echt top!!!

Ik geef mijn blaasgruiskater soms om hem te verwennen wat speciaal blaasgruisblikvoer van Clinic. Dat vind hij echt heerlijk en mijn niet-blaasgruispoes trouwens ook. De rest (snoepjes enzo) vind ik wat eng om te geven, dus dat doe ik nog niet.

groeten,
Sandra
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Goeie tip Sandra, thanks! Ik ga dit weekend maar eens even shoppen voor m'n nieuwe knuffeltjes. Kattenspeeltjes en lekker blikvoer enzo.

Wij zijn ook erg gelukkig met ze. Ze komen alleen niet uit het asiel, maar van een gezin dat ze op marktplaats heeft gezet vanwege allergische/asmatische kinderen. Oftewel: deze poezen zijn gelukkig behoed voor het asiel. En we zijn zo blij met ze!! (En zij met ons, geloof ik ;-) )
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

De ontlasting van mijn kater stinkt echt de pan (de kattenbak) uit nu hij blaasgruisbrokjes van RC krijgt, echt heel erg. Hebben jullie daar ook last van en is het misschien bij de blaasgruisbrokjes van Hills minder?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
serafina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2007 09:55
Locatie: den haag

Bericht door serafina »

Ik heb geen ervaring met het de geur van de ontlasting na het voeren van het speciale voer.

Mijn poes wilde dit namelijk niet eten en we hebben haar uit vorig jaar ook moeten laten inslapen.

Zij plaste heel vaak bloed en was pas 4 jaar. Het was geen poes die je naar de dierenarts kon brengen, dit ivm een stornis in de hersenene vlak na de geboorte. Voor ons was het een super lieve poes, maar voor ander absoluut niet. Je kon haar echt niet aanraken.

Ik heb toen voor haar antibiotica gehad, omdat de arts in eerste instantie dacht dat het blaasontsteking was. Nou het hielp even, maar na een week plaste ze weer bloed. Weer met de DA overlegt en toch nog een keer een kuurtje. Ook deze hielp niet. uiteindelijk hebben we in overleg besloten om het aan te kijken en dan had ze twee dagen last en zo weken niet meer, dus we zouden haar niet geven. We hebben toen wel dat speciale voer gekregen van de DA, maar dat at ze niet en na drie dagen vond ik het genoeg. Toch weer gewoon voer en dat at ze weer prima.

Na een paar maanden merkte ik dat ze toch weer vaker bloedplaste en dat ze helemaal uit haar doen was. Haar met pijn en moeite in de box gekregen en vlug nar de DA. Die haar via het hondengas onder narcose bracht en een foto van haar buik maakte. Ze bleek twee blaasstenen te hebben ter grote van een ei. Die zouden er dus operatief uit moeten en ze zou op speciaal voer moeten. Aangezien ze dat voer niet wilde eten en ze ook niet wakker bij de DA kon zijn, moesten we een keuze gaan maken. Ze at helemaal niet meer en dronk ook niets. Haar tandvlees was wit geworden en ze was al niet meer te redden. Mochten we kiezen voor de operatie, dan zouden we binnen een half jaar weer terug moeten om weer stenen te laten verwijderen. Dit alles wilde we haar besparen en besloten haar in te laten slapen.

Ik heb het er heel moeilijk mee gehad en ben nu ook veel allerter met de andere poezen. Gelukkig kunnen die makkelijk naar de DA dus dt scheelt al weer een heleboel en vinden alles wat eetbaar is ook geen probleem ;)

Ik wil iedereen met een poes of kater met blaasgruis of stenen ook heel veel succes wensen. Ik weet hoe moeilijk het is en hoe het af kan lopen. Het is echt fijn dat ze het voer gewoon netjes eten.
groetjes Marion en een pootje van Serafina, Wolfie en Tom
**joke**
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:12

Bericht door **joke** »

Hallo,
Ben nieuw hier en heb een vraag. Mijn kat is ruim anderhalve week geleden geopereerd. Hij had al enkele malen een verstopping gehad door de blaasgruis ondanks altijd zorgvuldig op dieet en nu kon het niet langer. Hij heeft nu dus een penisamputaie gehad zodat hij minder snel verstopt zal raken.
Hij is nu weer een paar dagen thuis maar het valt mij op dat hij zo ontzettend weinig plast, niet de hoeveelheid maar het aantal keren, het is net of houdt hij het veel langer op. Als hij plast is het wel heel veel ineens. Heeft iemand anders deze ervaring ook na zo'n operatie?
groetjes Joke
Plaats reactie