Uitdroging

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
lijn24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2007 12:45

Uitdroging

Bericht door lijn24 »

Mijn kat Whiskey is nu sinds woensdag ziek en heeft niks meer gedronken en gegeten. Uit de rontgenfoto bleek dat hij wat vocht in de longen en borstholte heeft waardoor hij ook wat benauwd is. Hij kreeg antibiotica mee en plastabletten. Ze verdenken hem van een longontsteking, iets aan zijn hart of een kattenziekten. Maandag word er een echo van het hart gemaakt. Donderdag heeft Whiskey van de dierenarts wel nog een spuit vocht gekregen. Echter ging hij vrijdag (gisteren) zo achteruit dat mijn partner weer naar de dierenarts was gegaan. Daar bleek dat hij totaal uitgedroogd was en kreeg toen 2 spuiten vocht. Het advies was de plasmedicatie te halveren en vocht via een spuit bij te geven. Schijnbaar moet ik de 200ml wel zien te halen aangezien hij 4 kg weegt.

Maar dit is een hel. Hij moet natuurlijk al 2 tabletten slikken per dag en zie dat bij een benauwde kat maar naar binnen te krijgen. Ik heb er nu 7,5 ml water ingekregen maar hij raakt totaal in paniek waardoor hij nog benauwder wordt en ik bang ben dat hij zich verslikt waardoor hij nog meer vocht in de longen krijgt. Maar als ik het niet probeer dan raakt hij uitgedroogd, zeker in combinatie met die plastabletten.

Heeft iemand tips om mij te helpen want ik ben bang dat er maandag anders weinig poes meer over is om een echo van te maken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat heftig zeg en juist in het weekend! Ik leef met je mee!

Ik weet niet of je kat nog blikvoer eet, maar als hij dat nog naar binnen krijgt dan kun je hem flink met water verdunde blikvoer geven. In blikvoer zit al veel water en door exta water toe te voegen krijg hij nog meer vocht binnen. Misschien kun je het vochttoebrengen vergemakkelijken door je kat in een handdoek te wikkelen. Dan kan hij geen kant heen en wordt hij misschien rusiger.

Verder zou ik met de spoedeisende weekenddierenarts blijven bellen voor extra advies, want anders ben je maandag misschien te laat als hij erg achteruitgaat. Misschien kun je vragen of je tijdelijk met de plastabletten mag stoppen totdat je kat in ieder geval niet meer uitgedroogd is. Waar zijn die tabletten eigenlijk voor? Heel veel sterkte toegewenst en hou je ons op de hoogte?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, als je kat geen blikvoer meer uit zichzelf eet, dan kun je de flink verdunde blikvoer in de spuit doen en zo toedienen.

Zo sla je twee vliegen in 1 klap: hij eet en drinkt tegelijkertijd. Het is namelijk ook heel belangrijk dat hij blijft eten, want als zijn spijsverteringssysteem komt plat te liggen kan het gebeuren dat hij niet meer vanzelf kan eten en dan gaat hij misschien dood. Dit kan vaak al binnen 5 dagen gebeuren.

Ik wil je niet laten schrikken, maar eten en drinken is op dit moment het allerbelangrijkste, dus gebruik maar flink wat dwang om wat binnen te krijgen. Een kat kan gelukkig meestal niet door zich te verslikken vocht in de longen krijgen, dus maak je daar maar niet te druk om.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Je kan ook z'n ogen toedekken als je dwang gebruikt. Ik deed dat toen ik mijn konijn antibiotica moest geven en dat werkte ook altijd!
Effe terug naar de katten. Probeer misschien ook met iets van vis. Dat heeft ook een sterke geur waardoor hij zich misschien laat verleiden tot een slok. Gebruik bijvoorbeeld water waarin vis heeft gekookt.
Je kan ook proberen om de spuit uit z'n zicht te houden. Het zijn slimme beesten en ze zullen snel doorhebben wat die spuit betekent. Misschien kan je partner de kat ook wat afleiden terwijl jij vocht toedient. Hij kan hem bijvoorbeeld ergens strelen waar hij het graag heeft. Zorg er altijd voor dat je hem uitgebreid beloont als hij wat heeft gedronken, zo weet hij dat na die dwang toch iets goeds komt.
Mijn belangrijkste raad die ik je kan geven, GEEF NIET OP! Het is hard maar je kat zal je later dankbaar zijn. (dat is hij je nu ook al!)

Groetjes Kathy en Kimba
lijn24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2007 12:45

Bericht door lijn24 »

Omdat op de rontgenfoto bleek dat hij wat vocht in de longen heeft en in de borstholte kreeg hij plastabletten om overtollig vocht in je lichaam te verwijderen zodat het ademen makkelijker gaat. Ik twijfel daar niet aan want als mensen gedecompenseert zijn krijgen ze ook plastabletten om het vocht uit te drijven. Maar hij is zo slap als een vaatdoek en wil niet eten of drinken. Maar goed ik zou ook slap zijn als ik vanaf woensdag niet meer zou eten. Ik vind het gewoon zo lastig om te beoordelen of hij nou gewoon ziek is of dat ik geallarmeerd moet raken van het feit dat hij niet opknapt ondanks de medicatie. Het is zo'n lange zit tot maandag voor de afspraak bij de dierenarts.

Heb op dit moment 37,5 ml water erin gekregen. Het is nog lang geen 200 ml maar goed het is een begin. Ik ga denk ik inderdaad ook maar eens proberen er wat blikvoer in te krijgen. Hij heeft natuurlijk vanaf woensdag niks gegeten dus is het ook logisch dat je slap en futloos bent. Ik wordt gewoon gek van mezelf omdat ik gewoon niet weet dat het logisch is dat hij slap is omdat hij niet gegeten heeft of omdat het feit dat hij slap is en niet wilt eten een alarmsymptoom is. Ik wou gewoon dat ik wat meer kennis had dat je weet wanneer het fout gaat.

Het lijkt allemaal zo logisch maar ik kom er niet op. Ik geef mijn kat plastabletten terwijl hij niet eet en drinkt en droogt uit. Ja dat is logisch maar ik kom er niet op. Vertrouw dus niet meer op mijn eigen oordeel terwijl ik voel dat het niet goed gaat. Ben ik bang dat ik zeur.

Mijn partner is er heel rustig onder en heeft zoiets van relax en waarom moeten we nu weer gaan dan? Wat wil die dierenarts doen als je donderdag bent geweest en vrijdag in de ochtend en vrijdag in de avond.

Ik vind het zo zielig en kan het gewoon niet aanzien....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Meid wat vreselijk voor je al die onzekerheid! Je bent echt geen zeur hoor, je bent gewoon bezorgd en radeloos, dat zou ik ook zijn!

Mijn advies is toch te blijven proberen om verdund blikvoer met een spuit naar binnen te werken, hoe meer hoe beter. Zelf zou ik met die plaspillen stoppen, ook al is het maar tot maandag, want eten en drinken is nu het allerbelangrijkste.

Maar ik ben geen dierenarts, dus bel hem gewoon op, het maakt niet uit hoe vaak. Zelf heb ik eens drie keer per avond (laatste keer om 3 uur 's-nachts!) gebeld, maar het heeft wel het leven van mijn kat gered. Sterkte.

groetjes,
Sandra
lijn24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2007 12:45

Bericht door lijn24 »

Iedereen ten 1e hardstikke bedankt voor jullie berichtjes. Zo ben ik gelukkig het weekend nog doorgekomen. Ik dacht van het weekend echt dat hij het loodje ging leggen want het ging zo slecht, maar er gebeurde een wonder midden in de nacht(zondag op maandag). Opeens zat hij voor het kattenluikje te krabben dat hij buiten wilde plassen. Ole hij loopte weer. Maandag hadden we de echo en de dierenarts keek heel erg opgelucht. Hij dacht vrijdagavond dat Whiskey het weekend niet zo overleven maar hij zag een kat die zich zeker beter voelde. Op de echo was niks bijzonders te zien dus Whiskey heeft geen hartkwaal. Eigenlijk ging de afloop een beetje bizar. Zo van ja geen hartkwaal, gaat beter, ga maar naar huis is prima, maar het kan nog kanker zijn. Ik ging dus naar huis en dacht toen echt van he wat nu????

Gelukkig ging whiskey weer uit zichzelf drinken en hij was niet meer benauwd. Langzamerhand begint hij ook weer wat te eten en hij is alweer wat aangekomen. Maar toch voel ik me nog dubbel. Als er nog kans is op kanker moet dat niet nu onderzocht worden dan om uitzaaiingen en problemen te voorkomen?
Maar goed aan de andere kant gaat het nu eindelijk wat beter dus om Whiskey te blijven stressen is ook niet goed voor hem. Laat hem eerst maar eens aansterken en wie weet was dit gewoon een longontsteking ofzo.

Toch is Whiskey ondanks dat hij niet meer benauwd is en weer normaal eet nog niet dezelfde. Hij wil opeens niet meer naar buiten en lijkt haast wel verdrietig en depressief. Weet niet of dit bij katten mogelijk is. Normaal gesproken is hij altijd buiten lekker aan het spelen en neemt regelmatig een muis mee, nu is hij slap en lijkt nergens zin in te hebben en gaat alleen nog maar naar buiten om te plassen. Mijn vriend zei ook dat van het weekend het wel leek alsof whiskey het opgaf, hij er geen zin meer in had.

Ik had met mijn vriend al een discussie van moet ik nu wel of niet naar de dierenarts. Toen zei mijn vriend al van ja als het nu beter gaat dan valt er weinig te onderzoeken. Zijn hart en longen zijn goed, zijn vacht wordt beter en wat verwacht je van een foto of bloedonderzoek, die waarden zijn vast goed omdat hij nu niet ziek is.

Ik ben gewoon nog niet echt overtuigd dat hij 100% beter is. Hij was zo ziek dat dit niet zomaar een longontsteking kan zijn, wat tevens ook hoogst onwaarschijnlijk is bij een kat. Maar goed ik geef in dat opzicht mijn vriend wel gelijk dat whiskey eerst maar eens goed moet eten en drinken en moet aansterken voordat ik hem weer door die malle molen haal. Maar goed moet ik nu dan maar afwachten tot hij weer ziek word?

Ik ben nog steeds een beetje in onzekerheid.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met je eens dat het goed is om hem eerst weer wat te laten aansterken, want nu hij weer wat eet en drinkt is de ergste nood eraf.

Ook is er maar weinig wat je kunt doen bij kanker of een andere ernstige ziekte. Je kunt natuurlijk onderzoeken doen om het zeker te weten, maar behandeling is dan al vaak niet meer mogelijk.

Persoonlijk zou ik dus gewoon ten volle genieten van deze tweede kans en daarna kun je de situatie weer opnieuw bekijken. Ik ben in ieder geval heel blij voor je!

groetjes,
Sandra
Gesloten