Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Mensen, het is niet best. Ik heb de dierenartsassistent gesproken. Volgens haar kunnen katten heel goed verbergen dat ze pijn hebben. En volgens haar is Coco aan het uitdrogen, dat wordt duidelijk bewezen door de huidplooien. Uitdroging kan heel erg naar worden voor een kat.

Dat Co zich wat beter voordoet hoeft dus niet te zeggen dat ze zich ook werkelijk beter voelt.

Ik bel vanmiddag als ik thuis ben de dierenarts nog even voor een telefonisch consult. Maar de keuze is dus eigenlijk al wel duidelijk. Als ik moet kiezen tussen er misschien ietsjes te vroeg een einde aan maken (maar wel een waardig einde met een redelijk pijnloze laatste week) of het risico lopen op een pijnlijk einde met een hoop ellende voor het diertje, dan is het niet zo heel moeilijk kiezen... Al kies ik met pijn in m'n hart...

Ik laat het nog wel weten... Snirf...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sterkte meid met het naderende einde, maar troost je met de gedachte dat het beter voor je kat is......

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Katten kunnen inderdaad erg goed verbergen dat ze pijn hebben..
Het doet pijn, maar als het echt niet meer gaat is dit het laatste wat je voor je kat kan doen.

Ik heb zelf vorig jaar Olav in laten slapen na een niervergiftiging. met dezelfde symptomen die jij beschrijft.. En uiteindelijk heb ik er voor hem voor gekozen om op dat moment zelfs niet meer een nacht te wachten. Hij was al een hele poos ziek zonder dat ik het in de gaten had, inderdaad: ze blijven verbergen, en het was uiteindelijk zo'n hoopje ellende dat ik (samen met de da) op mijn intuïtie en zijn trieste koppie vertrouwd heb..

Je weet zelf het beste wanneer je het aankan en wat je moet doen. ;-)
Sterkte meid!!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Ik ben zo blij! :grin:

Heb net de dierenarts gesproken. Zij zei dat ze heel tevreden is zolang Co zelfs haar vieze dieetvoer gulzig opeet en nog vrolijk en energiek rondstapt. Nierproblemen leiden volgens haar (bijna?) nooit tot pijn, maar meer tot misselijkheid. Ze zegt dat we zonder enig risico op een inhumaan einde gewoon nog eventjes kunnen afwachten.

Dat Co's velletje niet meer zo elastisch is ligt volgens DA natuurlijk aan haar slechte nieren, maar ook aan haar leeftijd.

Gewoon nog even afwachten dus, genieten van het beessie zolang ze er nog is, en niet bang zijn dat ze van de ene op de andere dag enorm pijn krijgt. Want dat zal niet gebeuren. Wat er uiteindelijk wél gebeuren gaat is dat Cootje haar dieetvoer niet meer blieft, wij dan uiteindelijk overgaan op normaal voer (want ze moet tenslotte tóch eten), er bloedarmoede ontstaat en Co suf en sloom wordt. En dat is dan het moment waarop we een beslissing moeten nemen.

Het is dus duidelijk dat ik naar mijn gevoel had moeten luisteren. Want ookal zei mijn verstand 'stoppen zolang het nog kan, zolang Co nog niet zoveel pijn en last heeft', mijn gevoel zei 'het is zo moeilijk om een ogenschijnlijk gezonde poes in te laten slapen'.

Ik ben dus blij, kan weer lachen en ga enorm genieten van de tijd die we nog met Coco hebben. De dierenarts vond het geen enkel probleem om even telefonisch contact te hebben en nodigde me uit gewoon te bellen als ik in de toekomst advies wil of twijfels krijg. Super dierenarts!

Tejo, voor jou in de toekomst: luister naar je gevoel. Je kat wordt uiteindelijk sloom en suf. Pijn zal ze niet zo snel ervaren. Op dat moment zul je weten dat haar tijd gekomen is. Zolang je kat nog vrolijk is en eetlust heeft, is alles okee.

Onwijs bedankt voor jullie steun in elk geval!

Groetjes,
Desiree
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heerlijk nieuws dat jullie nog wat langer van Coco kunnen genieten zonder je schuldig te hoeven te voelen! Geniet er maar flink van!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Desire, zoals jij Coco beschrijft zou ik haar zeker nog niet in laten slapen. Mimi is dof , maar heel levendig. Ik laat haar ook gewoon zoals ze is.
Ze vinden de nieuwe KD blikjes meestal ook wel lekker en inderdaad de RC zakjes.
Ik hoop dat jullie toch nog een fijne tijd tegemoet gaan.

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Mijn lieve kleine Rusty

Bericht door Peeuwke »

Ik heb een lieve kater van net 3jaar. Nu viel het me op dat hij erg aant vermageren was. Gisteren zag ik hem wel heel erg vaak naar zijn bak toe gaan, telkens voor een plasje te doen. Dit von ik wel heel erg verdacht. Nu belde ik deze morgen naar de DA en vertelde hem wat er allemaal met mijn lieve Rusty scheelde. Hij zei toen, "ja, al die symptomen lijken op problemen met de nieren" ik zou eens moeten langs gaan. Ik heb de namiddag deze week dus moest normaal nog wachten tot morgenvroeg. Nu legde ik de telefoon af, bekeek mijn lieveke es goed en ben zo beginne huilen. Toch niet mijn schat dacht ik. Toch maar naar het werk gegaan. Daar sprak mijn verantwoordelijke me aan, en jahoor, weer beginne huilen. Ze heeft me gelukkig na huis laten gaan. Nu ga ik straks met Rusty naar de DA. Ik ben er zo bang voor! En ik weet het nog niet eens met zekerheid!
Rusty is, zoals ik al eerder vertelde pas 3!- zou hij hier nog een lang en gelukkig, pijnloos leven mee kunnen hebben?

Groetjes
Peeuwke
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Beste Peeuwke,

Wat een rotnieuws. Nierproblemen schijnen inderdaad ook voor te komen bij jongere katten. Maar ik zou eerst even het dierenartsbezoek afwachten, misschien is het iets heel anders!

Hou ons op de hoogte! Ik duim voor jou en je Rusty...

Sterkte en groetjes,
Desiree

PS Wat lief van je leidinggevende dat je naar huis mocht!
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bij de dierenarts geweest!

Bericht door Peeuwke »

Ben met Rusty bij de DA geweest, heel de rit heeft Rusty luid, heel luid liggen huilen. Ik heb heel veel moeite moeten doen want anders waren we met zen 2 aant huilen in de auto. Eens aangekomen bij de DA in de wachtzaal was hij stil.
De DA zei dat Rusty er wel goed uitzag, hij leek niet "te mager" en zag er voor de rest ook gezond uit.
Hij ziet er inderdaad niet "te mager" uit. Maar is op korte termijn wel fel afgevallen. Iemand anders, zoals de DA of iemand wat hem zelden ziet kan zoiets dan ook niet weten.
Toen ging de DA bloed trekken!!
Als ik er weer aan denk ga ik ervan rillen.
Ik moest hem vasthouden, heel stevig. Zen pootjes tussen men vingers knellen en zijn kopje omhoog houden. En dan ging hij bloed trekken in de streek van zijn keel! Dat was zo akelig! En ik was zo bang, ik wou hem natuurlijk geen pijn doen met het vasthouden, maar aan de andere kant mocht hij zich ook niet bewegen. Want stel nu dat die naald verkeerd terecht zou komen!
Ik hoop dat ik dit nooit meer moet doen!
Maar als het moet, moet het he...
Woensdag kan ik bellen voor de uitslag.
Ik hoop althans het best!!

Peeuwke
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Joh, wat moet je lang wachten op de uitslag. Ik kreeg het na een paar minuten al van Mimi. Ik duim en bid voor jullie. Met een goed dieet kan je lieverd een eind komen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Bedankt Desiree voor de woordjes van steun. En geniet jij nog maar lekker lang van je poeze-schat!!!! Ik doe verder zoals ik bezig ben en houd mijn lieverd goed in t oog.
En voor Peeuwke. Niet wachten hoor, snel zijn is de boodschap en met de juiste medicatie en voeding, kan je 't nog wel wat tegenhouden. Zie onze verhalen maar, hé!!!
Met onze Mimi gaat het voor 't moment vrij normaal, goed he!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Ik had dan toch gelijk!

Bericht door Peeuwke »

Jammer genoeg waren de vermoedens dan toch juist.
Net de uitslag gehad van het bloedonderzoek.
Er was iets te hoog, de naam wat de DA noemde weet ik niet meer.
Maar had dus met de nieren te maken. Rustyke moet op nierdieet!
Hij moet gelukkig nog geen medicijnen krijgen. De DA zei dat ik er snel bij was. Er was maar een lichte verhoging.
Hoe het ook noemde bedraagde 84 en moest rond de 70 zijn. Mensen wat met dit zelfde probleem sukkelen zullen wel weten waarover ik het heb.
Rusty zijn nieren zijn dus nog niet fel aangetast. Waarvoor ik hemel en aarde dank EN dit forum dat ik er zo snel bij ben!
Nu hoop ik enkel nog dat Rusty helemaal van dit "rot" kwaal kan genezen!

Ik wil iedereen nog bedanken voor de info op dit forum en de steun!
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!
Ik wens alle ander katjes met nierproblemen heel veel sterkte en snel beterschap toe!

Groetjes
Peeuwke
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Nou, het valt dus eigenlijk nog hartstikke mee! Als ik het zo lees zijn de niertjes maar een klein beetje aangetast. De rest van z'n leven nierdieet en je kunt nog jaren vooruit met Rusty! En je hoeft nog nieteens medicijnen te geven!

Ter vergelijking: het creatininegehalte (want dat bedoel je waarschijnlijk) van mijn Coco was de laatste keer (9 januari) 270. Een heel flink stuk hoger dus dan Rusty, en Co doet het inmiddels weer prima. (Al zou het hoge creatininegehalte anders doen vermoeden, aldus ook de dierenarts.)

Genezen kan niet, kapotte delen van de nieren zullen nooit meer herstellen. Maar als je nierdieet geeft dan kunnen de gezonde delen van de nieren het allemaal goed aan. Geen zorgen dus!
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Onze Mimi eet vooral haar droge brokjes van haar nierdieet-voedsel. Het vlees is ze minder gek van. Is dit voldoende denken jullie? Ze krijgt ook dagelijks een half pilletje Fortekor. Niet dat ze dit graag neemt (elke dag een kleine gevecht om het binnen te krijgen en TE HOUDEN dan ook nog!)
Maar verder gedraagt ze zich vrij normaal, heeft eigenlijk altijd grote honger lijkt het, maar als je haar vlees voorzet, gaat ze weer weg na er even aan te ruiken. Haar brokjes eet ze wel dagelijks.
Normaal krijgt ze een poedertje onder haar vlees zodat de nieren de afvalstoffen makkelijker kunnen afvoeren. Dit krijgt ze nu niet binnen omdat ze geen vlees eet. Na een weekje geen vlees, probeer ik het weer eens, soms wil ze dan opnieuw weer wel vlees... ze was altijd al een kieskeurige poes op 't vlak van eten! Spijtig want dit is nu voor haar wel van levensbeland volgens onze DA. Ze moet blijven eten!
Zou brokjes dan voldoende zijn?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Brokjes zijn vast wel voldoende, maar het is wel een gedoe om die pil erin te krijgen als je het niet kan vermengen met iets zachts...

Coco eet gewoon haar zachtvoer. Ik vermaal haar halve fortekor tussen twee theelepeltjes en meng het gruis door haar zachte brokjes.

Mijn dierenarts verkoopt diverse merken zachtvoer. Het ene lust Co erg graag (echt waar!), het andere lust ze niet. Misschien moet je eens een ander merk/ander smaakje proberen? Co heeft de kuipjes paté Royal Canin met kippensmaak. De zakjes met zachte brokjes in saus vindt ze vies...

Succes!
Dees
Plaats reactie