kattengeheugen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
JeanK
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2006 12:23
Locatie: Groningen

Bericht door JeanK »

Leuk om te lezen hoe dat overal eraan toe gaat. Het is duidelijk dat katten van nature heel goed zijn in het onthouden van geluiden. Daarnaast blijkt dus maar weer uit alle verhalen dat ze heel goed oorzaak en gevolg kunnen onthouden.
Pepjo had een hekel aan (anti-)vlooiendruppeltjes in d'r nek, dus het geluid van het pipetje dat uit de verpakking werd gehaald herkende zij direct. Ze wist overigens ook meteen dat het te laat was om er nog aan te ontsnappen.
Gebruikersavatar
xRobinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2006 14:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door xRobinx »

Bailey krijgt zijn eten altijd uit de koelkast omdat hij vers eet.
elke avond haal ik het uit de vriezer en gaat het in een bakje in de koelkast.
elke avond laat ik hem ruiken wat hij krijgt de volgende morgen (dus als hij de vriezerdeur hoort staat hij direct naast me of hij nou vast slaapt of niet :lol: )
als het iets is wat hij lekker vind staat hij de volgende morgen gelijk naast me als ik naar de koelkast loop, als hij het niet zo erg lekker vind blijft hij nog lekker even op bed liggen, dus hij weet nog van gisteren wat hij te eten krijgt :grin:
Groetjes Robin en Bailey
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Wat grappig joh! 8-)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik train ze hier allebei door de brokjes om de zoveel tijd in een andere kast te stoppen en als de meiden brokjes willen, dan gaa ze altijd precies voor de juiste kastdeur zitten.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn poes heeft ook zo iets geks:

Als ik haar gewoon over haar koppie aai als ze bijvoorbeeld op een stoel zit dan wil ze het niet, maar als ik op de bank ga zitten met mijn benen opgetrokken, dan zit ze in twee tellen in het holletje tussen mijn benen en de bank. Ik hoef haar niet te roepen of te lokken, ze komt gewoon vanzelf. Maar als ik nu met rechte benen op de bank ga zitten dan komt ze weer niet! Vreemd hè.

Soms vergeet ik haar helemaal en trek toevallig mijn benen op bij het TV kijken en dan zit ze opeens naast me, terwijl ze eerst aan de andere kant van de kamer lag te slapen. Ze heeft dus onthouden dat ze lekker geaaid wordt als ik op een bepaalde manier op de bank zit.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
xRobinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2006 14:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door xRobinx »

Miranda schreef:Wat grappig joh! 8-)
ja nog zoiets
een enge ervaring herrinneren ze zich vaak langer

twee weken geleden is hij verdwaald in het trappenhuis
ik ging even naar buiten om het vuil weg te brengen en onze voordeur klemt dus ik had de deur open gelaten in de veronderstelling dat de deur vast geklemd bleef zitten, toen ik weer door de beneden deur stapte zag ik Bailey ineens de kledertrap afschieten naar beneden, daar zat hij doodsbenauwd in een hoekje klaaglijk te miauwen :-(
ik heb hem opgepakt en hij klampte zich met nagels :-x en al aan me vast. Ik ben naar boven gegaan en sindsdien als de deur opengaat komt hij er niet meer in de buurt, hij springt gauw naar zijn plekje op de bank :smile:
Groetjes Robin en Bailey
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Diesel22 »

Bovenstaand verhaal komt mij ook heel erg bekend voor !! Alleen nu staat hij wel weer bij de deur te kijken wat daar nou eigenlijk allemaal achter de deur is.

Diesel herkent ook de voetstappen in het trappenhuis, want als ik of mijn vriend thuis is en de ander die komt aangelopen dan gaat hij bij de deur staan om je te begroeten. Zo schattig...
Samantha - Diesel & Fabio
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Loontje schreef:Wij hebben een basbox van de dolby surround set staan.

Lady had een lievelingsspeeltje die op een dag onvindbaar was.

Ze bleef elke keer haar pootje in het gat van de basbox steken.
Wij dachten dat ze dat gewoon leuk vond......

En paar weken geleden waren we een horror aan het kijken en het geluid stond flink hard. Ineens kwam Lady's lievelingsspeeltje uit dat gat vliegen! :shock: Die heeft er zeker een half jaar ingelegen.

Ze was zo blij toen ze 'm zag! Ze loopt nu nog elke dag rond met dat speeltje in haar bekkie :grin:

:pdtjok: :pdtjok:
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Bij ons is het altijdt zo, als we film gaan kijken leg ik meestal een lekker warm dekentje over me heen en springt Wolly Wobbel meteen op schoot, zonder dekentje komt hij niet op schoot.
En als we naar bed gaan komt Sneaky ons nog even bezoeken en een aai halen, in de ochtend worden we door Wolly Wobbel gewekt.
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Higgens was heel erg boos toen Sneakers werd gebracht, twee weken boos daarna werden ze dikke vriendjes. Toen de vrouw waar sneakers is geboren bij on op bezoek kwam, ging Higgens weer blazen, totdat ze weer naar huis was....vorige week kwam ze weer eens langs....en precies het zelfde verhaal, Higgens werd heel erg boos op haar, maar blaasde ook tegen de anderen katten.....zoeken dat hij deed en super op zijn hoede, tot dat ....jawel ze weer weg was, was de rust ook weer terug. Blijkbaar associeerde hij de geur met de komst van een nieuwe bewoner, en daar had hij natuurlijk geen zin in. Ongelovelijk, ik ken hem tijdens de bezoekjes van haar niet terug.
Dus geuren kunnen ze ook heel goed onthouden !!!

gr petra
Pippi
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:05
Locatie: Sappemeer

geheugen

Bericht door Pippi »

Hoi allemaal,

Onze kater Bogy kan ook wel dégelijk bepaalde dingen onthouden hoor! 's Avonds voordat wij naar bed gaan, zeg ik altijd tegen hem: WAT gaan we doen? Hij weet het dan al precies......hij loopt naar het aanrechtkastje waar de poezesnoepjes staan, en gaat aan het deurtje ruiken.
Als hij bijv. een balletje of een speeltje onder een kast heeft gerold, gaat hij soms op een ander moment voor die kast staan kijken, zo van: oh ja, DAAR ligt mijn balletje. Ook als ik zeg: Bogy, WAAR is je muis? Dan gaat hij soms echt zoeken. Dus; jawel, katten hebben een geheugen, alleen; vraag me niet HOE het werkt. ;-)
Met poezengroet!
Janet
Een kat laat voetafdrukjes achter op je hart...
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Katten hebben een selectief geheugen.
Als Fristi een snoepje krijgt ligt dit altijd op tafel aan een bepaalde kant. waneer we met de snoepjespot rammelen komen ze van alle kanten aangehold en Fristi loopt gelijk naar die kant van de tafel waar wij het snoepje neer gaan leggen.

Fristi is gek op wattestokjes ongeveer een jaar geleden kreeg ze haar eigen doosje wattestokjes. Een tijdje terug waren alle wattestokjes kwijt of kapot. Ik kocht een doosje en een zakje. Het zakje was bedoeld voor Fristi. Dus niet, Het doosje stond op een plek waar ze de wattestokjes wel kon zien maar er niet zo makkelijk bij kon. Het zakje bekeek ze niet.
Vannochtend hoorde ik een boem(etje) en ze had het doosje op de grond gegooid en helemaal happy lag ze door heen te rollen.
Ik heb maar geruild met haar :roll:

Hier geven ze ook altijd aan dat er onder de bank/ kast een muisje of zoiets ligt. Dan beginnen ze te miauwen en te draaien en als je op de grond gaat liggen kijken doe ze precies hetzelfde :lol:

Guusje" niet in de lamp klimmen"!!!!! (voor de honderdste keer)
En dan zo'n blik van "mag dat dan niet? :???:
Pepsi heb je nu alweer uit de bak van een ander gegeten? Je weet dat dat niet mag! En dan zo suf kijken van " niet"?
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Dit is echt allemaal leuk om te lezen!
Zelf denk ik wel dat katten een geheugen hebben. Mijn katjes weten bv precies wanneer men fav. soap gedaan is, want dan is het speel uurtje. Dan beginne ze gek te doen en komt er meestal wel eentje met het koortje aangelopen (spelen nog het liefs met een simpel koortje, uit een broek!) Tijdens de nacht slapen ze bij me. Als ik eens moet opstaan om te plassen blijven ze rustig verder slapen en als het tijd is om op te staan, staan ze lekker mee op. Zo geef ik hun bv telkens voor ik weg ga iets kleins lekkers, als ik me nog maar aant klaar maken ben in de badkamer staan ze al klaar voor de kast.
Ze weten volgens mij meer dan we zelf erg in hebben.

Het zijn toch prachtige beestjes he!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Peeuwke schreef: Het zijn toch prachtige beestjes he!

:pdtura1: :pdtura:
Vind ik ook!!!
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Mijne Kimba is ook een slimme kat.
Zo had ik een tijdje geleden een doosje snoepjes voor hem gaan halen. Hij had me al een paar keer het doosje zien opendoen (tupperware doosje). Nu kwam ik op een middag thuis van m'n werk en Kimba lag dikgegeten op de bank. Plots zag ik dat hij het doosje had opengekregen! (en leeggesnoept uiteraard!!!) Ik verstop m'n snoepjes sindsdien toch ook lekker hoog.

Nog zo'n voorbeeldje. Ik ga altijd even liggen lezen in bed voor ik ga slapen. Dan mag Kimba bij mij blijven (s'nachts niet). Kimba weet gewoon dat hij uit de kamer moet als ik m'n boek wegleg of als m'n vriend binnenkomt. Dan rekt hij zich uit en gaat (weliswaar tegen zijn zin) naar beneden.

De auto kent hij uiteraard ook. Hij zit mij altijd op te wachten in onze voortuin of hij komt van bij de buren aangerend (superschattig!! :grin: )

Groetjes Kathy en Kimba
Gesloten