Castratie/sterilisatie
even een vraagje
Bij rana zie ik op haar buikje waar het wondje zit van de sterilisatie een bult
als je er aan komt geeft ze er geen pijn aan.
Het voelt wat hard en is een klein beetje dikker
De huid ziet er verder hardstikke netjes uit en de wond is goed genezen
is dit littekenweefsel of iets en trekt dit nog bij?
over een maandje moet ze nog even terug naar de dierenarts want dat krijgt ze haar 2e vaccinatie dus als het niets ernstigs zou kunnen zijn wil ik er even mee wachten Mevrouw schiet nogal in de stress zodra ze de dierenmand in moet om mee te gaan
Bij rana zie ik op haar buikje waar het wondje zit van de sterilisatie een bult
als je er aan komt geeft ze er geen pijn aan.
Het voelt wat hard en is een klein beetje dikker
De huid ziet er verder hardstikke netjes uit en de wond is goed genezen
is dit littekenweefsel of iets en trekt dit nog bij?
over een maandje moet ze nog even terug naar de dierenarts want dat krijgt ze haar 2e vaccinatie dus als het niets ernstigs zou kunnen zijn wil ik er even mee wachten Mevrouw schiet nogal in de stress zodra ze de dierenmand in moet om mee te gaan
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Twee weken na de castratie van Thomas ontstond er ook een flinke bult rond de plaats waar zijn navelbreukje zat -waaraan hij dus gelijktijdig geholpen is. Hij bleek een soort allergische reactie te hebben op het hechtmateriaal. We moesten het gewoon even aankijken, en inderdaad verdween het al snel weer. Bel anders je dierenarts er even over op, als je het niet vertrouwt; meteen langskomen was bij ons ook niet nodig. In ieder geval het beste ermee!
Groetjes van Laura.
Groetjes van Laura.
ik heb eens een vraagje . ik heb gisteren namelijk mijn poes laten sterliseren . dit was omdat het moest want die poes is bijna altijd krols . nu gisteren was ze nog heel suf en ik dacht dat zal vandaag wel over zijn . maar nu blijkt dat ze hier al de hele dag op een stoel ligt te slapen of rusten maar er zit gewoon niks beweging in . ze komt zelfs er niet vanaf om te eten of drinken . maar ik begin mij daar toch zorgen om te maken of is dit normaal de eerste dagen ?
wij zijn nu een dag verder en het ziet er al veel beter uit . ze heeft ondertussen al wat gegeten en gedronken . en er zit toch al terug wat beweging in
het is zo nog maar rustig aan maar het komt zeker goed . wij hadden ook naar de DA gebeld en die zei ook dat het heel normaal was . dat kon inderdaad wel enkele dagen duren . dus allemaal bedankt voor jullie reacties 

het beste is eigenlijk voor je poes de eerste keer krols wordt. Zeker als ze buitenkomt (ik weet niet of dit bij jou het geval is hor) dan is één keertje krols genoeg voor een ongewenst nestje, wat voor een jonge poes toch een risico met zich meebrengt.SunDai schreef:Wat is nou de beste leeftijd om je poes te laten steriliseren?
De meeste poezen worden krols rond de leeftijd van 6 à 7 maand, maar je hebt er ook die vroeger krols worden. Ik denk dat 5 maand misschien wel een goede leidraad kan zijn. In ieder geval kan een vroege sterilisatie weinig kwaad. De groei van de poes wordt er niet door gestopt ofzo.

How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Bedankt voor je antwoord. Onze poes komt gelukkig niet buiten dus zou niet zwanger kunnen worden.freija schreef: het beste is eigenlijk voor je poes de eerste keer krols wordt. Zeker als ze buitenkomt (ik weet niet of dit bij jou het geval is hor) dan is één keertje krols genoeg voor een ongewenst nestje, wat voor een jonge poes toch een risico met zich meebrengt.
De meeste poezen worden krols rond de leeftijd van 6 à 7 maand, maar je hebt er ook die vroeger krols worden. Ik denk dat 5 maand misschien wel een goede leidraad kan zijn. In ieder geval kan een vroege sterilisatie weinig kwaad. De groei van de poes wordt er niet door gestopt ofzo.
Hoe merk je eigenlijk wanneer een poes krols is? Ik ben alleen maar katers gewend.

Groetjes Anita en de beestenbende
de poes wordt heeeeeeeel aanhankelijk, gaat (soms) hard zitten mauwen en wanneer je haar streelt gaat ze d'r kontje ophoog stekenSunDai schreef:
Hoe merk je eigenlijk wanneer een poes krols is? Ik ben alleen maar katers gewend.

How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
casteratie altijd nodig ?
Hallo, even een vraagje. Ik heb een katertje van 7 maanden die gezien zijn leeftijd moet worden gecastereerd. maar is dit nou altijd nodig ? en wat gebeurd er als je het niet doet. Het einige wat ik nu merk is dat zijn urine heel sterk ruikt maar hij doet het wel altijd netjes op zijn bak.
Tja, is castratie echt nodig? Ik vind van wel om vijf redenen:
1. ongecastreerde katers die buiten komen, gaan, als er krolse poezen zijn, zonder op te letten hun hormonen achterna en hebben zo een hele grote kans om overreden te worden (het grootste deel van de verkeersslachtoffers zijn ongecastreerde katers) of te ver weg te lopen van huis zodat ze niet meer terugkeren.
2. ongecastreerde katers die niet buiten komen hebben een sterke drang om te willen ontsnappen als ze krolse poezen ruiken en zijn dan vaak niet te harden binnenshuis;
3. ongecastreerde katers hebben een sterke neiging om te gaan sproeien om hun teritorium af te zetten als ze andere katten in hun omgeving hebben of ze buiten zien. Als ze eenmaal sproeien (vaak op de meubels en met een verschrikkelijke stank) dan kunnen ze daar mee doorgaan als ze gecastreerd zijn, dus kun je het sproeien beter vóór zijn door ze op tijd te castreren;
4. gecastreerde katers zijn vaak minder dominant naar andere katten, rustiger en liever;
5. ongecastreerde katers kunnen vele ongewenste nestjes voortbrengen en daar zijn er al genoeg van in Nederland en België. Een ongelukje zit in een klein hoekje ook als de kater binnen blijft, want hij is zo ontsnapt.
het staat iedereen vrij om zelf te beslissen, maar ik vind het heel verstandig het wel te doen.
groetjes,
Sandra
1. ongecastreerde katers die buiten komen, gaan, als er krolse poezen zijn, zonder op te letten hun hormonen achterna en hebben zo een hele grote kans om overreden te worden (het grootste deel van de verkeersslachtoffers zijn ongecastreerde katers) of te ver weg te lopen van huis zodat ze niet meer terugkeren.
2. ongecastreerde katers die niet buiten komen hebben een sterke drang om te willen ontsnappen als ze krolse poezen ruiken en zijn dan vaak niet te harden binnenshuis;
3. ongecastreerde katers hebben een sterke neiging om te gaan sproeien om hun teritorium af te zetten als ze andere katten in hun omgeving hebben of ze buiten zien. Als ze eenmaal sproeien (vaak op de meubels en met een verschrikkelijke stank) dan kunnen ze daar mee doorgaan als ze gecastreerd zijn, dus kun je het sproeien beter vóór zijn door ze op tijd te castreren;
4. gecastreerde katers zijn vaak minder dominant naar andere katten, rustiger en liever;
5. ongecastreerde katers kunnen vele ongewenste nestjes voortbrengen en daar zijn er al genoeg van in Nederland en België. Een ongelukje zit in een klein hoekje ook als de kater binnen blijft, want hij is zo ontsnapt.
het staat iedereen vrij om zelf te beslissen, maar ik vind het heel verstandig het wel te doen.
groetjes,
Sandra
Sandra bedankt voor je duidelijke uitleg. Eigenlijk wist ik het al maar wilde denk ik nog even een bevestiging.
Ik heb een afspraak met de dierenarts gemaakt voor vrijdag ochtend voor de castaratie maar begon ineens zo te twijfelen omdat ik het zo zielig en onnatuurlijk vind.
Ik ga het nou toch maar doorzetten (met pijn in mijn hart)
Bedankt,
Katja
Ik heb een afspraak met de dierenarts gemaakt voor vrijdag ochtend voor de castaratie maar begon ineens zo te twijfelen omdat ik het zo zielig en onnatuurlijk vind.
Ik ga het nou toch maar doorzetten (met pijn in mijn hart)
Bedankt,
Katja
Graag gedaan. Gelukkig is het voor katertjes niet zo'n zware ingreep. Ze kunnen een paar uurtjes tot een dag suf van de narcose zijn, maar daarna zijn ze (meestal) weer helemaal de oude. Ze hebben erna geen pijnstillers of zo nodig, maar lekker veel aandacht en liefde.
O ja, 7 maanden is een perfecte leeftijd voor castratie, want dan ben je de echte geslachtsrijpheid (inclusief sproeien) meestal nog vóór.
groetjes,
Sandra
O ja, 7 maanden is een perfecte leeftijd voor castratie, want dan ben je de echte geslachtsrijpheid (inclusief sproeien) meestal nog vóór.
groetjes,
Sandra