Doodeng om mn katjes naar buiten te laten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Ik denk graag mee hoor, Anne :)
Wij hebben twee rollen gaas aan elkaar gemaakt, want één rol was niet hoog genoeg. De tweede rol zit dus erboven vast met ty-rips (en geniet aan de palen). Een rol is ongeveer een meter breed.
De onderste rol zit ook nog IN de grond. Nu graven mijn katten niet echt (ik denk dat dat idee nog niet bij ze is opgekomen), maar we namen het zekere voor het onzekere en duwden de rol 20 cm de grond in ongeveer.
De tweede rol overlapt de eerste rol zodat hier ook geen gaten kunnen ontstaan. Alles gedicht met de ty-rips. Overigens kun je het ook prima vastmaken met vuilniszakvastbindertjes (gek hè, maar die dingen hebben dus geen naam!) als je zonder ty-rips zit. Van die dingen heb je toch altijd teveel ;)

Het gaas in de grond duwen ging als volgt: men neme een schep, duwt deze in de grond zo diep mogelijk en voila, u heeft een schattig dun geultje. Gaas erin, aarde aanstampen, eventueel wat plantjes planten (laaggroei, anders gaan de coniferen eraan wegens zontekort) en klaar is Klara.

De palen hebben ook een kleine instructie nodig :)
Je schept de gaten natuurlijk, maar niet gelijk aan een coniferenstam om zodoende de belangrijkste wortels zoveel mogelijk te ontzien. Een paal komt dus tussen twee coniferen in te staan vanaf vooraanzicht gezien. Ongeveer om de twee meter plaats je een paal.
Ook dat gaat tegenwoordig als een 'kind kan de was doen' methode: je neemt wat NO MIX cement, smijt dat in het gat, vult water aan (verhoudingen staan op de zak), zet de paal neer en na twee minuten staat het als een huis.
Achteraf hadden wij eigenlijk ook een houten lat willen plaatsen van begin tot eindpaal zodat ze allemaal netjes op een rechte lijn zouden staan: bij ons staat het dus een beetje als een rommeltje, maar ja... De coniferen groeien er inmiddels doorheen dus het valt niet meer op haha :) We waren al trots genoeg dat het ons is gelukt eerlijk gezegd -grijns-

Kijk maar wat je hiervan vindt. Als je nu zelf ook een denderend idee hebt, kun je dat misschien ook hier plaatsen? Wie weet help je iemand anders weer op een nog beter idee enzovoorts enzovoorts ;)

Groetjes en succes! Fram :)
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hoe kan je het best je kat voor het eerst naar buiten laten? We willen volgend voorjaar Dap langzaam naar buiten laten gaan. We verhuizen namelijk naar een huis met tuin, er zit al een kattenluik in, en Dap is erg geinteresseerd in het buitenleven.

Maar hoe pakken we dat aan?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Je zou hem eerst aan een tuigje buiten kunnen laten, wel in de buurt blijven anders raakt hij misschien verstrikt. Later kun je hem met tuigje zonder riem los laten lopen en als laatste stap zonder tuigje.
Het is in het begin doodeng maar het went (een beetje)wel.
Af en toe roepen naar hem zonder dat hij gelijk naar binnen moet anders denkt tie: ik hoor mijn naam en koppelt dat aan naar binnen moeten.
En als ze hier nog geen zin in hebben bereik je het tegenovergestelde.
Het is net zo moeilijk als je kinderen los laten ben ik bang
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Pixi

Coniferen...

Bericht door Pixi »

:lol: Hihi als ik aan coniferen denk denk ik terug aan mijn geweldige appartementje op de tweede verdieping. Daar stak het puntje van de conifeer van de benedenburen boven het balkon uit...

Ik was wel heel verbaasd toen mijn kat ineens heel boos voor het raam zat te blazen!

Er zat een kat op het balkon!! Die was vrolijk de boom ingeklommen...

Inmiddels zijn we verhuisd en is de boom gekapt... :pdtnewy:

Pixi
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Bedankt Fram voor je uitleg :oops:
Ik lees het nu pas!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap gaat nu af en toe in de tuin. Maar, wel halsbandje ik ook aan zijn lijn doe, hij weet ze allemaal los te krijgen. Hij zorgt gewoon dat ie vast komt te zitten, trekt heel hard, en voila, los! En alle bandjes hebben dus een beveiliging tegen dan vast zitten.. Heel handig!

Nu laat ik hem dus af en toe lopen in de tuin, met alleen een halsbandje om. Vind het doodeng, want hij vind het veel te mooi buiten. Hij kan ook niet echt uit de tuin, zolang ie nog niet doorheeft dat ie tegen 1 schutting op kan klimmen.

Stel dat ie me eens te snel af is, kan ik er dan vanuit gaan dat ie wel weer thuiskomt? Dat ie het wel kan vinden zeg maar, ook al is ie nooit verder dan de tuin geweest?

Wil mijn lieve poezel niet kwijt, maar hij wil ook zo graag naar buiten. Krijg hele klaaggezangen als ie voor het kattenluik zit en hij mag er niet uit.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

sadewi schreef:
Stel dat ie me eens te snel af is, kan ik er dan vanuit gaan dat ie wel weer thuiskomt? Dat ie het wel kan vinden zeg maar, ook al is ie nooit verder dan de tuin geweest?
ik zou je graag willen geruststellen hierin, maar ik ben zelf een ontzettende schijterd die haar eigen poezels juist omwille van die onzekerheid niet vrij naar buiten laat :???:

Ze komen, in de zomer, aan een tuigje buiten. Ik leg ze aan een uitlooplijntje van 5 meter vast en zo kunnen ze toch een beetje rondlopen. Maar meer vrijheid krijgen ze hier niet.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Dit blijft altijd een eng iets.
Fristi is van de drie nu de enige die naar buiten mag.
In het begin is het stikeng en ga je elke keer kijken en roepen, maar op een gegeven moment went het wel.
Gelukkig blijft Fristi wel in de buurt van de tuin hangen.

Straks met Pepsi en Guusje zal wel hetzelfde gebeuren.
Al hoop ik stiekem dat ze buiten eng vinden.

Ik denk dat een kat normaal gesproken wel weet waar zijn huis is, mits ze een shock hebben door het een of ander.

Het heeft ook wel iets leuks, Fristi lekker achter de herfstblaadjes aan te zien rennen. Ik verheug me nu al op sneeuw :grin:
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik zit met een vergelijkbare situatie, want ik vind het doodeng om mijn nieuwe een-ogige kater naar buiten te laten gaan, omdat hij geen diepte ziet. Toch denk ik er sterk over hem over een tijdje (als hij goed gewend is bij mij) toch naar buiten te laten, omdat hij zich verveeld (hij is enorm speels). Mijn poes gaat overigens al wel naar buiten, maar die gaat niet ver.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Jahoor, die komt gewoon terug!
Ik heb dat helemaal niet, die onzekerheid. Poezen zijn hartstikke intelligente en behendige dieren met een heel sterk territorium, die vinden echt hun weg naar huis wel hoor! Natuurlijk moet je de eerst paar keer begeleiden (mee naar buiten, rondje lopen etc.) en belonen (snoepje oid als ze weer binnenkomen), maar daarna kun je ze gerust laten gaan!

De allereerste keer dat Nerf en Luna, nog heel jong, naar buiten gingen vond ik trouwens ook spannend hoor! Maar nu ik zie dat het zo goed gaat, heb ik dat helemaal niet meer, ook niet na de verhuizingen. Zelfs Flanna, onze driepoter, redt zich uitstekend buiten! :grin:
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Wat bij mijn kat heel erg heeft geholpen, is dit: als ik thuis kwam van mijn werk, liet ik haar naar buiten zonder dat ik haar eten gaf. Als het dan donker werd, riep ik haar en zodra ze kwam gaf ik haar eten. Ze ging eerst kleine stukjes van huis, daarna wat verder, maar altijd als ze terug kwam kreeg ze eten.
En dat heeft goed gewerkt! Dus geen eten geven voordat je je katten naar buiten laat.

Succes!
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Poeiiiiii........ ik weet nog als de dag van gisteren dat onze Barrel ontsnapt was. Zij had altijd al drang om te ontsnappen en op een nacht is dat ook gelukt. Ze was spoorloos, 4 dagen lang. Op een mooie morgen, zag ik haar op onze schutting...... ze had de weg naar huis terug gevonden.
Onze poezels mogen ook niet naar buiten......... enkel en alleen omdat er twee huizen verder een kattenhater woont.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrr............. deze man gaat verhuizen :pdtura1: !!!!!
Dat gaat voor Barrel dus betekenen dat ze naar buiten mag als ze dat wil. Maar ik vind het echt doodeng, hoor!
De buurt hier leent zich ervoor, ze heeft absoluut nog steeds de drang om buiten te zijn, en ik kan haar dan eindelijk dat stuk vrijheid geven.
Ik ben dus heeeeeel erg blij met dit topic :grin: .

Wij waren al van plan om het te begeleiden, er eerst zoveel mogelijk bij te blijven en een soort van fluitje of iets anders aan te leren die we dan buiten ook kunnen gebruiken om haar thuis te krijgen.

Nogmaals....... het is doodeng :icon_shifty: . Eigenlijk net als een kind wat je los gaat laten :???: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Mijn katten kwamen vroeger ook buiten, na verdwijningen en vergiftigingen, ongelukken houden we ze nu binnen, zelfs Trouvaille die altijd buiten heeft gelopen heeft hier geen moeite mee. Ze hebben onzettend veel speelgoed, krabpaal enz enz...Ik heb niet de indruk dat ik ze iets te kort doe door ze binnen te houden....ze trekken meer naar ons toe.

gr petra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Marije schreef: . Poezen zijn hartstikke intelligente en behendige dieren met een heel sterk territorium.
Ehh.. heb je het hier over het soort waar ook Pepsi onder valt? Bij hem herken ik dit niet zo. Eigenlijk helemaal niet :oops:
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

lianne schreef: Ehh.. heb je het hier over het soort waar ook Pepsi onder valt? Bij hem herken ik dit niet zo. Eigenlijk helemaal niet :oops:
Hetzelfde geldt voor Nerf. ;-) Die ziet er heel uilig uit, snurkt zelfs als ze wakker is, stoot zich geregeld en toch redt ze zich prima buiten!
Gesloten