Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het grappige is dat veel van de wat oudere kittens vanzelf voorkeur voor volwassenen brokjes beginnen te krijgen vanaf zo'n 4 à 5 maanden. Zet ze twee bakjes voor en ze laten de kittenbrokjes staan ;-).

Zelf denk ik dat de katten rond de leeftijd van 5 à 6 maanden wel kunnen overstappen, zeker als ze groot zijn. In het geval van de kitten van 7 maanden van 4 à 5 kilo zou ik ZEKER overstappen, anders wordt hij misschien moddervet.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

gisteren nog naar de da gebeld, Musti begint echt dominant te worden. Hij wordt vandaag dus gecastreerd. Een beetje vroeger dan gepland, maar ik wil niet dat hij heel de boel gaat terroriseren.

Hij zei ook dat Musti gerust volwassenbrokjes mag krijgen. Zelfs Woefie mag die al hebben volgens hem. Maar vermits ik nog zo'n 2,5 à 3 kg kittenbrokjes heb, hou ik haar nog eventjes op de kittenbrokjes. Ze weegt zelf nog maar zo'n 3 kilo.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lies77 schreef: Hij zei ook dat Musti gerust volwassenbrokjes mag krijgen. Zelfs Woefie mag die al hebben volgens hem. Maar vermits ik nog zo'n 2,5 à 3 kg kittenbrokjes heb, hou ik haar nog eventjes op de kittenbrokjes. Ze weegt zelf nog maar zo'n 3 kilo.
da's ook iet zo weinig hoor, het verschil met musti is natuurlijk groot omdat hij al zo zwaar is, maar drie kilo voor een kitten van 5 (als ik het goed heb) maand is ook al een volwassen gewicht. Ik zou die kittenbrokjes écht niet te lang meer geven, ze worden er écht dik van, en dat brengt dan ook weer gezondheidsrisico's mee ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Woefie en Musti zijn beiden 7 maanden. 3 kilo is inderdaad zeker niet te weinig, maar het zou ons nooit lukken om van Woefie een dikke kat te maken. Ze eet gewoon niet erg veel. Je voelt haar ruggegraat, schouders en ribbetjes er gewoon zo door. Een en al knook :???: .

En om nu al die brokken weg te gooien. Normaal kunnen ze nog een maandje met die brokken verder. En ben van plan om zeker Musti al langzaamaan te laten overschakelen. Voor Woefie zien we wel. Die volgt waarschijnlijk een beetje later.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Of gewoon lekker mengen. Dat volwassen brok de overhand heeft en er een beetje kittenbrok doorheen zit. Voor de lekker en het is niet zoveel, maar het gaat wel langzaamaan op. Ideetje?
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Dat was dus het plan. Of toch zoiets in die stijl. Zal strax eens zien hoeveel brokjes ik nog precies heb en dan zullen we (weeral) een "voedingsplan" uitdokteren.

EDIT:
Net terug thuis. Van de da mag ik ze beiden de kittenbrokjes blijven geven tot die op zijn. Zolang we er maar voor zorgen dat ze niet te dik worden.

Musti weegt dus 5,2 kg. Hij is niet te dik, gewoon zwaar gebouwd. Hij zou best zo'n 6,5 kg kunnen worden, zie de da. Blijkbaar zijn rosse en gemarmerde katten sowieso al struiser van bouw. En laat Musti nu net gemarmerd zijn. Weer iets bijgeleerd dus.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

sadewi schreef:Dap is vanmorgen gewogen, is bijna 6 maand oud, 3,2 kilo en die moest al op volwassenvoer!
De DA raadde aan alle katten vanaf 2,5 kilo aan volwassenvoer, ze worden veel te dik van lang kittenvoer.

Dus vanaf 4 maand ongeveer aan adult-voer!
Kijk, dan heb ik direct antwoord op mijn vraag..
Boris is 26 weken en weegt 2,7 kilo..
Shrek is 5 weken jonger, (21weken nu dus) en weegt al 3,2 kilo!!!!!
Ff kijken op welke variant van royal canin ik overstap nu..
Ik denk aan de sensible omdat Boris een behoorlijk gevoelige maag heeft. Voor Shrek (die nergens last van heeft) is dit voer toch ook prima, niet?? Het is alleen lichter verteerbaar, wat ik begrepen heb:)

correctie, heb shrek zojuist nogeens gewogen, hij is al 3,4 kilo, en hij word donderdag 21 weken...
Je ziet wel dat het een stevig gebouwde kater word.. dik is hij niet..
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het gewicht is niet echt zo heel belangrijk. Een grotere kat weegt nu eenmaal wat meer. Maar ik zou toch wel wachten tot een maand of 6, 7 met het overstappen naar volwassen voer. Kittens moeten groeien en hebben daar veel energie voor nodig en dat is juist te vinden in kittenvoer.
Ook zou ik niet gelijk overstappen op sensible. Ik zou eerst een gewoon soort voer proberen. Als dat niet lukt, of als de gevoeligheid erger wordt, heb je altijd nog iets om op terug te vallen. Als je kat al aan sensible is gewend, kun je nergens meer op terug vallen.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Musti en Woefie krijgen nu beiden volwassenbrokjes.
Dat gaat goed eigenlijk. Al vind ik af en toe wat plattere ... in de kattenbak, maar ja, veelvraat Musti... wat probeert ie allemaal niet uit en geen van twee zijn ziek.

Maar ons veelvraatje blijkt nu toch geleerd te hebben dat zijn brokjes lang genoeg blijven staan om geen honger te moeten lijden. Hiep hoi dus.

Woefie, ons klein etertje dat snel afgeleid is en wat aangespoord moet worden om haar brokjes te eten, eet nu vanzelf heel het potje leeg! Ook hiep hoi dus.

Alleen, ze eet ook Musti's brokjes op (want die laat nu al wel eens wat staan). :shock: Ik geef ze porties voor een kat van 4 kg en eigenlijk is dat een beetje te veel denk ik (mijn weegschaal is niet zo accuraat). Dus nu heb ik twee mogelijkheden: ofwel hou ik nog even vol en zie hoe ze het doet, ofwel vertrouw ik erop dat ze zelf haar grenzen kent en geef ik haar zoveel ze wil. Dat laatste lijkt me geen echt goed idee, maar om ze honger te laten lijden...

Suggesties?
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lies77 schreef:Musti en Woefie krijgen nu beiden volwassenbrokjes.
Dat gaat goed eigenlijk. Al vind ik af en toe wat plattere ... in de kattenbak, maar ja, veelvraat Musti... wat probeert ie allemaal niet uit en geen van twee zijn ziek.

Maar ons veelvraatje blijkt nu toch geleerd te hebben dat zijn brokjes lang genoeg blijven staan om geen honger te moeten lijden. Hiep hoi dus.

Woefie, ons klein etertje dat snel afgeleid is en wat aangespoord moet worden om haar brokjes te eten, eet nu vanzelf heel het potje leeg! Ook hiep hoi dus.

Alleen, ze eet ook Musti's brokjes op (want die laat nu al wel eens wat staan). :shock: Ik geef ze porties voor een kat van 4 kg en eigenlijk is dat een beetje te veel denk ik (mijn weegschaal is niet zo accuraat). Dus nu heb ik twee mogelijkheden: ofwel hou ik nog even vol en zie hoe ze het doet, ofwel vertrouw ik erop dat ze zelf haar grenzen kent en geef ik haar zoveel ze wil. Dat laatste lijkt me geen echt goed idee, maar om ze honger te laten lijden...

Suggesties?
ik weet niet welk voer je geeft, maar wat ik doe is de portie die ze per dag krijgen zoals op de zak aanbevolen in twee verdelen. Ik geef ze s' ochtends elk de helft en 's avonds de andere helft. Meestal zijn de brokjes niet helemaal op, dus geef ik s'avonds altijd een tiental grammetjes minder. Zo krijgen ze hoedanook iets minder eten naarbinnen en hoeven ze geen honger te lijden ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

ze krijgen Hill's. En tot nu toe krijgen ze 5 keer per dag te eten, maar dat wil ik langzaamaan afbouwen naar 3 keer. Maar omdat ze nu net op dat volwassenvoer zijn, wil ik nog ff wachten daarmeer. Alles in 1 keer veranderen lijkt mij niet zo slim.

Woefie krijgt nu 13g per keer (wat dus neerkomt op 55g per dag, het max voor een poes van 4kg) en Musti krijgt 16g (dus 80g per dag). Vermits Musti's voorgeschiedenis wil ik ze niet heel de dag laten eten.

Of zou het kunnen dat ze door het koudere weer meer eten? Ze zijn we niet de hele dag buiten, enkel in het weekend, als wij ook thuis zijn.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

De verandering van kittenvoer naar volwassenvoer kan de reden zijn dat ze nu meer honger hebben. Er zit namelijk minder "energie" in dan in kittenvoer.
Ik zou je katten gewoon de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid geven, eventueel als ze helemaal uitgegroeid zijn, daar 10% vanaf halen. Volgens mijn dierenarts is 90% namelijk meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

uitgegroeid... Wanneer zijn ze dat? 1 jaar, 2 jaar? Indien dat laatste: dan zitten we met een reuzekat Musti. Als die nog veel moet groeien, komt ie wel aan de 8 kg. :???: :shock: :icon_shifty:

En Jeroen vond die coons al ze mega. :???:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ze zullen echt niet groter worden dan Coons hoor ;-) Die worden vaak wel een kilo of 9. Daarnaast groeien ze de laatste maanden niet veel meer. Meestal zijn ze rond de 1 jaar wel uitgegroeid.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

gelukkig maar, Musti is nu al 6kg (en moet nog 8 maanden worden 8-) ). Dus hopelijk wordt die niet echt veel groter. Zou toch geen zicht zijn hè... hoewel, Garfield is ook geen kleine kat en buiten dat Musti grijs gemarmerd is, hebben die twee toch wel veel gemeen. :lol:
Plaats reactie