Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
anoniempje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2006 20:30

Bericht door anoniempje »

Trouwens ik ben een zeer groot kattenliefhebber, met meerdere katten, maar wij zijn echt ten einde raad vandaar het verzoek om advies..........
Het is zeker niet zo van wij hebben een probleem en inslapen is de enige oplossing, anders had de kater niet al 6 jaar geweest.......
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dat bedoel ik ook niet, maar het idee alleen al om een dier om die reden in te slapen stoot mij voor het hoofd.

Misschien niet vanuit jouw kant, maar vooral van die dierenarts.
Die heeft genoeg connecties waarom dan niet rondvraag bij klanten met een boerderij.
Dat zou uiteindelijk een perfecte oplossing zijn lijkt mij als het niet anders kan.

Voor sommige katten kan een benchtraining werken.

Waar ik ook aan zat te denken. Plaats eens meerdere bakken door het huis... kan ook helpen.

Maar is het echt plassen of sproeien?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
anoniempje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2006 20:30

Bericht door anoniempje »

Poezebal schreef:Dat bedoel ik ook niet, maar het idee alleen al om een dier om die reden in te slapen stoot mij voor het hoofd.

Misschien niet vanuit jouw kant, maar vooral van die dierenarts.
Die heeft genoeg connecties waarom dan niet rondvraag bij klanten met een boerderij.
Dat zou uiteindelijk een perfecte oplossing zijn lijkt mij als het niet anders kan.

Voor sommige katten kan een benchtraining werken.

Waar ik ook aan zat te denken. Plaats eens meerdere bakken door het huis... kan ook helpen.

Maar is het echt plassen of sproeien?

Volgens mij is het een combi van die twee, soms gaat hij er even lekker voor zitten, net als op de kattenbak.

Ik heb al 4 kattenbakken en de kater is een pers die kun je niet op een boerderij rond laten lopen. Zelf wil ik het liefst de kater gewoon bij ons houden (maar het plassen mag wat minder). 's morgens voor het ontbijt loop ik al met een emmertje water en schoonmaakazijn te soppen en na werktijd is het, hetzelfde ritueel. Die benchtraining overweeg ik zeker en een blaasgruistest acht ik zeker noodzakelijk (misschien is het de oplossing?)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ach wat niet kan :wink:
Mijn kennissen hadden ook een pers op de boerderij, als hij verder goed bijgehouden word, geen probleem, al zou het het mooiste zijn dat hij gewoon bij jullie zou kunnen blijven.

Ik kan me voorstellen dat je er soms flauw van word.
Ik baal ook wel eens, maar het hoort er bij.

Ik hoop dat je verdere onderzoeken laat doen en als ik jou was zou ik eens info over benchtraining voor katten op gaan zoeken.

Succes!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
anoniempje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2006 20:30

Bericht door anoniempje »

Poezebal schreef:Ach wat niet kan :wink:
Mijn kennissen hadden ook een pers op de boerderij, als hij verder goed bijgehouden word, geen probleem, al zou het het mooiste zijn dat hij gewoon bij jullie zou kunnen blijven.

Ik kan me voorstellen dat je er soms flauw van word.
Ik baal ook wel eens, maar het hoort er bij.

Ik hoop dat je verdere onderzoeken laat doen en als ik jou was zou ik eens info over benchtraining voor katten op gaan zoeken.

Succes!
Ik ben al druk bezig met het zoeken van info voor de benchtraining, ik laat jullie weten hoe het gaat....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is ook mogelijk om je kater naar een asiel te brengen. Daar wordt heel goed voor hem gezorgd en hard naar een nieuw baasje gezocht. Wij krijgen in ons asiel heel vaak plassende poezen en katers die toch elders een fijn nieuw huisje vinden. Soms komt het plassen namelijk door stress (druk huishouden, andere katten, verveling, niet naar buiten kunnen enz.) en als die stress dan weg is houdt het ongewenste plassen ook op. Zelfs als het plassen niet ophoudt vinden we vaak een oplossing zoals bijvoorbeeld een boerderij of een winkel. Het is niet ideaal maar het overwegen waard.

groetjes,
Sandra
anoniempje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2006 20:30

Bericht door anoniempje »

Sandra W schreef:Het is ook mogelijk om je kater naar een asiel te brengen. Daar wordt heel goed voor hem gezorgd en hard naar een nieuw baasje gezocht. Wij krijgen in ons asiel heel vaak plassende poezen en katers die toch elders een fijn nieuw huisje vinden. Soms komt het plassen namelijk door stress (druk huishouden, andere katten, verveling, niet naar buiten kunnen enz.) en als die stress dan weg is houdt het ongewenste plassen ook op. Zelfs als het plassen niet ophoudt vinden we vaak een oplossing zoals bijvoorbeeld een boerderij of een winkel. Het is niet ideaal maar het overwegen waard.

groetjes,
Sandra
Op zich zou dit op termijn misschien in oplossing zijn maar binnenkort gaan we verhuizen naar een groter huis waar onze katkinders een eigen buitenverblijf krijgen wellicht bied dit ook een oplossing........inmiddels heb ik mijn zus telefonisch op haar kop gegeven met de mededeling dat ik onze Jordy voorlopig niet wil opgeven en alle mogelijkheden te bekijken die er zijn qua medische problemen maar ook een benchtraining etc. daarnaast wil ik dagelijks een wandeling met Jordy buiten gaan maken aan een kattentuigje............
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vind het heel fijn te lezen dat je zo veel voor deze kat over hebt. Petje af!

Trouwens Persische katers staan erom bekend dat ze vaker dan andere soorten katten in huis plassen. Ik weet niet waarom, maar het zit een beetje in het ras. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle Perzen in huis plassen, maar je kunt pech hebben zoals jullie.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, vergeten te melden: sommige Perzen wonen graag alleen zonder andere katten, misschien is dat de reden dat hij in huis plast en is het een idee om eens rond te gaan vragen of iemand deze kat alleen in huis wil nemen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
RobbyH
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2005 23:48

Plassende poes

Bericht door RobbyH »

Hoi,

Wij hebben twee poezen. Een moederpoes en een dochterpoes. Beiden komen na een jaar nog altijd niet met elkaar overeen. Sinds de jongste zelfstandig werd, was het uit met de moederliefde. Enfin, zolang ze in elkaars weg niet lopen is er weinig aan de hand.
Maar onze jongste begint toch wat raar gedrag te vertonen. Je kan ze haast geen kwartier alleen laten of ze plast in huis (meestal op een dweil of een mat in de berging, gelukkig niet op meubilair).

Ze gaan wel niet op de kattenbak. De moederpoes heeft dit nooit gedaan en is zindelijk in huis. Ze hebben een grote tuin om hun gevoeg te doen. Dus dachten we dat onze jongste ook zo aan te leren. 's nachts alleen binnen laten heeft altijd wat problemen gegeven, wegens de lange duur, maar nu kan je ze haar overdag nooit alleen laten of je wordt getrakteerd op een kattenplas.

zijn er tips om dit gedrag af te leren en haar zindelijkheid te leren, zodat ze weet dat ze in huis niet hoeft te doen? Straks staat de wnter voor de deur en thuis zijn ze nogal boos op de kat en willen ze haar nauwelijks binnen laten :-o
http://www.pixagogo.com/RobbyH (foto's Londen, Kroatië, Polen en Vietnam)
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi,

Ik heb een makkelijke oplossing voor je; schaf een kattenbak aan!!
Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal zielig dat ze 's nachts binnen zitten en hun behoefte niet kunnen doen.
Het kan ook zijn dat dochterpoes uit ongenoegen in huis plast. Je schrijft dat de katten niet goed met elkaar overweg kunnen, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Maar goed, probeer het eerst een met een kattenbak....
Fipiliwip
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2006 08:25
Locatie: Lubbeek

Kattin plast in zetel

Bericht door Fipiliwip »

Hey hey,

we zitten hier thuis met een probleem. We hebben vorige week een kattin gaan halen en alles daarmee is perfect. Mijn vriendin en ik studeren nog en hebben gans de dag les. We wisten dat er nog een zusje was van onze kattin en omdat we het zielig vonden dat ons eerste poesje heel de dag alleen moest zitten zijn we vijf dagen daarna de zus gaan halen. Ze zijn beiden 3 maand en half.

Ze gebruiken alletwee de kattebak, maar degene die laatst is bijgekomen plast in de zetel, geen klein plasje, maar een heuse plas. Ze doet dit ook niet frequent, gewoon 1 maal per dag, of we er nu bij zijn of niet maakt haar niets uit.

Ik ben ten einde raad. We gebruiken fijne - klittende - kattenbak korrel, dezelfde als ze bij hun geboorteplaats hadden, we scheppen de bak minstens drie keer per dag uit, en verversen de korrel volledig 2 maal per week. We geven ze gewoon water met een klein scheutje melk in zoals ons opgedragen en geven ze eten van Hills.

Ze hebben beiden een aparte poezentoren en we hebben als het ware een heuse burcht van een krabpaal gekocht waar ze dankbaar gebruik van maken.

Kan iemand advies geven over wat er moet gebeuren? Moet ik een product in mijn zetels doen, maar gaat dat dan ook niet ten koste van de andere, wel brave poes? Ik zou het zonde vinden ze weg te moeten doen, maar het is echt geen doen op deze manier.

Ik kan mijn kussen van mijn zetel ook niet wassen omdat ze gevuld zijn met veren.

Alvast op voorhand bedankt voor de snelle en toffe reacties.

Groetjes van een poezevriend.

Filip
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Blijkbaar is je poesje de mening toegedaan dat de stoel een kattenbak is. Zolang je de geur er niet uitkrijgt en de stoel blijft staan, zul je problemen blijven houden.

Overigens kun je verenkussens wel wassen. Het kost wat moeite maar het kan wel. Wassen in de wasmachine zonder te centrifugeren. Daarna voorzichtig het overtollige water eruit knijpen. Dan met een stuk of wat tennisballen in de droger. De tennisballen zorgen ervoor dat er weer lucht komt tussen de verenvulling. Drogen totdat het kussen nagenoeg droog is. Opschudden en aan de lucht verder laten drogen.

Urinegeur is lastig te verwijderen. Gebruik in ieder geval een biologisch wasmiddel zoals biotex groen waarbij de enzymen van urine worden afgebroken.
http://www.ifness.com/bengaal/kittens/plas.html

Daarna is het belangrijk dat je je poesje leert dat de kattenbak de enige juiste plek is voor een plas. Dek de stoel af en zet hem tijdelijk weg als dat gaat anders blijf je dat kussen wassen en zal er ook urine in de stoel zelf trekken.
http://www.ifness.com/bengaal/kittens/z ... kheid.html

Ik hoop dat het lukt!
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ook ik had hier weer een vraag over sinds twee maanden plast mijn gecastreerde kater op de mat bij de voor deur,
ik heb een nieuwe gekocht maar hij gaat vrolijk verder, nou is mijn vraag wat kan dit wezen en is dit sproeien of plassen, ik moet erbij zeggen het stinkt naar ammonia en hurkt een klein beetje met staart omhoog zodra die neerplast, ik heb hem 3 keer nu betrapt hierop..
ik hoop dat er goeie tips komen want ik weet het niet meer...
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ik denk dat ik de oplossing heb gevonden...
ik heb de mat schoongemaakt met soda, goed laten drogen, weer neer gelegd, en er dato voor witte was op gestrooit.. had dit ergens gelezen. en tot nu toe 4 dagen nog geen plasje te bekennen!!!
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Plaats reactie