Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben geen kenner of dierenarts, maar ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij helpt Dox alleen als ze het al hebben en dus niet preventief.

Daar zijn toch inentingen voor. Waar ze het trouwens als reactie soms ook van kunnen krijgen, zeker als ze stress hebben of aangestoken worden.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een antibioticum preventief geven lijkt mij niet erg handig en overbodig, Ze zijn niet ziek en ab werkt alleen als ze al ziek zijn.
Vind het een beetje dom eigenlijk :???:
Het maakt eerder dat die ab niet meer werkt als ze wel ziek worden.

Gewoon jaarlijks enten beschermt ze het best, en dan nog kan het altijd voorkomen omdat niet tegen alle verwekkers vaccins zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ze worden dan ook snel resistent tegen deze antibiotcum lijkt mij wat San ook al zegt.
Dit is een geneesmiddel en niet een preventief iets.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
brutus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2005 17:44

Vraag tussendoor, ik hoop dat het hier goed staat?

Bericht door brutus »

Hai,

Het volgende is bij mij het geval, momenteel; ik heb sinds een dikke week een kittentje in huis, wat behoorlijk verwaarloosd was, Guusje, zoals ze dus nu heet, kwam van de boerderij, geen entingen etc gehad, dik onder de vlooien, wormen en ondervoedt. Mijn vriendin heeft zich ontfermd over haar, en ik heb haar, na de extreme make-over, in huis genomen. Morgen gaat ik met haar naar de DA voor haar entingen , maar ik ben zelf ook nog in het bezit van twee jonge, gest. katers, van nu dik 2 jaar oud, en Poes, van 9 jaar oud.

De twee katers zijn Leen, ( grijze) en Brutus, ( zwart), Leen begon van de week met 'niet lekker zijn' beetje hangerig, niet willen eten, maar de volgende dag ging het al weer. Dag later toch weer overgeven, maar hij doet voor de rest gewoon zijn ding, naar buiten, eten, maar toch, je kent je beesten, hij is geen 100%. Brutus is nu ook wat hangerig, overgeven, als ie enorm begint te knorren, verslikt ie zichzelf alsof ie moet overgeven. Ik heb beide heren nu op rijst en gekookte kip staan, en tot nu toe geen kots meer.

Vannacht begon Leen te niezen, een paar keer achter elkaar.

Ze zijn beide gewoon geent, moet ik mij nu zorgen gaan maken? Het kitten komt van een boerderij waar de katten gewoon rondwandelen, met wie weet wat voor enge ziektes onder de leden..
Is het gewoon een koutje wat ze hebben gevat? De symptomen van niesziekte, komt niet overeen bij mijn katers, geen dikke ogen of andere dingen die ik op deze site kon vinden. Beide katers zijn graag buiten, mijn vermoeden was dat ze zich flink nat hebben laten regenen, deze week, en hierdoor misschien een koutje hebben gevat, maar in combi met het nieuwe kitten, ben ik toch lichtelijk bezorgd!

Ik ga morgen in ieder geval naar de DA, maar voordat het morgen is, wilde ik hier toch even wat ervaringen horen, of ik me nu wel of niet enorm zorgen moet gaan maken?

Want, als die van mij geent zijn tegen de niesziekte, kunnen ze het dan evengoed oplopen? Of zie ik spoken?

Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal, en voor de reacties!

Gr Marjolein
morgen ga ik aan de lijn
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Marjolein,

Goed dat je morgen naar de da gaat met je hele bende. Ondanks dat jouw katers geent zijn, kunnen ze best één of ander virus opgedaan hebben van het kitten.
Waarschijnlijk zal de da, als het een virus is er niet zo veel aan kunnen doen, je katers moeten hier zelf weerstand tegen opbouwen. Dit neemt niet weg, dat ze er flink ziek van kunnen gaan worden, met overgeven, koorts enz...
Voor die symtomen kan de da wel iets geven, een injectie om de koorts te doen dalen, en iets om hun maag en darmen rustig te houden.

Ik heb hetzelfde gehad toen ik een nieuw kitten ( van een cattery) in huis haalden. M'n overige 5 katers waren geent en kerngezond, dat kitten was ook geent en gezond, en toch, toen het kitten hier een paar dagen was, brak de hel los. M'n 5 katers zijn allen behoorlijk ziek geweest, ben er verschillende keren mee naar de da gegaan. Het heeft in totaal 2 weken geduurd voor ze met z'n allen beter waren.

Succes morgen, en hou je ons op de hoogte ?

Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
brutus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2005 17:44

Bericht door brutus »

Nou net met Lenie naar de DA gegaan, beetje verhoging, 39.1, longen goed, spuitje gehad, antibiotica, en pilletjes mee.
Met 3 dagen moet ik al verbeteringen zien/horen, als dat enge niezen maar over is, vind ik alles prima.

Morgenavond ga ik met kitten Guusje, en Brutus, Guus voor de spuitjes, en Brutus voor de check, you never know... Poes is van steen, die wordt 100 :D

Dus, allemaal paniek om niets, vond het woord 'niesziekte' alleen bijzonder eng klinken....
morgen ga ik aan de lijn
numpa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2006 23:35

help!

Bericht door numpa »

Onze 5 katten (1 in mindere mate) hebben last van niesziekte. Ik zou nu zo graag iets willen doen om hun gesnotter te verlichten en ervoor te zorgen dat ze weer meer lucht krijgen. Wie heeft er goede tips voor mij?

De da heb alleen een ab-kuur voorgeschreven (Zithromax).
Dit mogen ze om de dag hebben.

Eten gaat moeilijk en drinken ook........
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk blikvoer geven in plaats van brokjes, want ze ruiken nu even niet goed en ze kunnen dan makkelijk hun eten laten staan met alle risico's die dat met zich mee brengt.

De katten met de ergste snotneus kun je verder een injectiespuitje (zonder naald) in de neus met water en zout geven. Een heel klein beetje en heel voorzichtig in hun neus spuiten. Ze vinden dit heel vervelend, maar dit maakt de neus weer vrij en dat is makkelijker met ademhalen.

Verder kun je nu niet veel doen, behalve, in overleg met je dierenarts, op een ander medicijn overgaan (bijvoorbeeld iedere dag Dox) als je na een weekje nog geen verbetering ziet.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze man heeft momenteel ook nies. Hij heeft vorige week een antibiotica prikje gekregen bij de dierenarts en voor thuis heeft hij een gel mee die zeker een ruime week gegeven moet worden. Het heet "Ibaflin" en we moeten het 1 x per dag geven, waar ik overigens heel erg blij mee ben :icon_shifty: .
Kane had ook erg last van zijn keel, hij dronk daardoor juist heel veel, maar zijn eten liet hij staan. We zijn nu bijna een week verder, en ik hoor hem nauwelijks niezen, zijn oogje is redelijk schoon en hij eet weer volop!
Ik ben dus erg tevreden over deze behandeling ook al vraag ik me wel af of we niet even wat langer door moeten gaan, maar dat overleg ik nog met de dierenarts.

Ik wil je best de tekst in pb toesturen, hoor ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
draaks
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2006 13:21

Chronische niesziekte

Bericht door draaks »

Hoi allemaal,

Wij hebben 3 katers, Fozzie en Elmo van ruim 8 jaar en Animal van ruim anderhalf jaar. Toen we Animal als kitten kregen bracht hij vanuit het nest niesziekte mee. Dit wisten we toendertijd niet en na enkele dagen werd het ons duidelijk dat er iets mis was aangezien ook de 2 oudere katten begonnen te hoesten en niezen. Na behandeling bij de dierenarts zijn ze er redelijk bovenop gekomen.

Behalve Elmo, deze heeft inmiddels chronische niesziekte. Na vele behandelingen met de zwaarste antibiotica blijft hij hoesten, het is steeds een paar dagen na behandeling ok, maar na verloop van dagen komen de klachten weer terug. Het is een bronchitis-achtige hoest.. en ondanks vele dierenarts-bezoeken, die beweerd weinig voor hem te kunnen betekenen vraag ik me toch af of iemand hier ervaring mee heeft?

Zijn er misschien andere medicijnen of alternatieven bekend om het beestje van het hoesten af te krijgen. Hij eet ok, is wel wat sloom en daardoor in gewicht toegenomen.

Bij voorbaat dank! liefs draaks
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Hallo allemaal!

Ik ben sinds kort de eigenaar van een hele lieve witte kitten, doof en volgens bij bijna albino (1 oogje is rood). Ik heb haar met 4 maanden gekregen toen ze net een paar weken daarvoor niesziekte had gekregen, althans dat zei de eigenaresse. Ze had haar peniciline gegeven maar ze heeft geen intenting gekregen. Dat heb ik meteen laten doen toen ik haar kreeg. Het ging goed, ze snotterde nog wel en had een beetje bloed uit haar ogen.
Toen, nu anderhalve week geleden, werd ik laat wakker en vond ik haar op een stoel, slapend. Ze werd wakker, onder het snot en ze kon nauwelijks ademen. Ik heb haar mee teruggenomen naar de dierenarts. 39,2 verhoging, oogontsteking. Ze kreeg een prik en een antibioticakuur. die heeft ze netjes helemaal binnengekregen (geen moeilijke eter!). Ik had mijn zorgen maar het ging steeds steeds beter. Het is nu een paar dagen geleden dat de kuur afgelopen was en sinds gisteren merk ik dat als ze slikt (of zo...) dat er dan iets klikt. Ook is ze weer steeds suffer en staan haar ogen weer waterig :(

Herkent iemand dit? Ik heb nog nooit een kat gehad en dit is dus best eng... Advies?

Alvast bedankt,
Inge

PS, ze ademt ook veel met haar bekje open :(
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn eerste reactie is: vocht achter de longen, maar ik ben geen dierenarts, dus het lijkt me een goed idee die gelijk te bellen (of nu een weekenddierenarts) en te vragen wat die daar van denkt.

Een vraagje hierbij: als ze spint heeft ze dan haar bekkie open en hoor je het geluidje dan sterker? Een katje waarbij dit het geval was had vocht achter de longen, vandaar mijn vraag.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou zeker terug naar de dierenarts gaan. Of de kuur was te kort of er is iets anders aan de hand.
Ik heb een aantal katten met chronische niesziekte en ik gebruik voornamelijk homeopatische middeltjes omdat de antibioticakuren op den duur minder goed aanslaan, dat kan je dan bewaren voor als het echt heel erg is. Op deze manier kan ik het bij onze katten goed onder controle houden. Maar ik denk dat het belangrijk is om nu eerst goed te laten kijken naar wat er precies aan de hand is en om het onder controle te krijgen.
Haar oogjes kan je trouwens goed schoonhouden door ze met een doekje met gekookt (afgekoeld) water schoon te maken.
groetjes Sharon
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Shaz, wat voor homeopatische middeltjes zijn dat? Ik heb wat echinaforce in haar water gedaan want ik heb het idee als ik haar teveel reguliere medicijnen geef dat haar afweersysteem steeds minder wordt. Ze is ook weer goed druk vanochtend. Haar oogje watert wat maar gaat ok. Ze niest nauwelijks.

Als haar bekje openstaat, lijkt te voornamelijk adem tekort te komen. Soms van al het rennen (ze houdt van apporteren.... blijft ze toch in beweging!) en dan hoor ik geen spinnen. Maar als ze 's nachts bij me komt liggen, spint ze als een gek. Dan is haar bekje ook gewoon dicht.

Ik denk dat ik het effies aanzie, puur omdat ik hoop dat haar eigen afweersysteem dan wat oppikt. Ik heb overal bakjes water staan en dat werkt goed. Ze moet over een week voor die boosterprik. Ik ben bang dat ze dan ook weer achteruit zal gaan.

Kweenie! Arme meid. Alhoewel... ze rent als een gek op het moment!! En maar jagen :P
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb in het verleden veel colloidaal zilver gegeven, wat wel goed werkt maar dan moet je er echt op tijd bij zijn.
Nu heb ik nog luchtwegcomposium. Beide middelen zijn op het internet wel te vinden en te bestellen. De weerstand op pijl houden is inderdaad erg belangrijk.
Zolang ze nog zo speels is lijkt ze er zelf in ieder geval niet zoveel last van te hebben, gelukkig maar.
groetjes Sharon
Plaats reactie