Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

het is weer eventjes geleden sinds ik hier de ontwikkelingen verder heb uitgelegd. sumi is ondertussen al 4.5 maand en ze doet het nog steeds. ik ben wel verhuisd ondertussen en ze mag niet meer bij me slapen. dat heb ik gedaan omdat ik stofallergie heb en dat het erger maakt, en omdat ze me snachts vaak wakkermaakte op mijn studio, en dan ook vaak ging "aanvallen".
ik merk wel dat ze vaste "plaatsen" heeft waar ze me aanvalt. dat is als ik in de zetel zit en als ik achter de pc zit (hier dus ;)) vooral. het begint vaak ook uit heel hard spinnen, en dan streel ik haar en daar geniet ze van en plots haalt ze haar klauwen boven en toont ze haar tanden en dan begint ze me aan te vallen (ook al spinnend! hetzelfde dus als bij jou rian!). andere momenten loopt ze gewoon rond en komt ze mij "pitsen" met haar tandjes of valt ze echt aan uit het niets.

vreemd wel dat ook jouw kat zo aanhankelijk is, rian! sumi volgt mij dus ook overal waar ik ga. dat gaat zelfs zo ver dat als ze in de bureau is en ik ga naar de living en wil de deur toedoen, ik maar hoef te roepen op haar en ze gaat mee naar de living. waar ik ben, is zij ;) en uiteraard komt daar veel miauwen bij kijken als ik niet bij haar ben...

ik ben zelfs aan het denken geweest dat het zoiets is dat zij me ziet als haar "mama" en me dus volgt, en af en toe moet "uitvechten" wie de baas is of wie de sterkste is ofzo. want omdat ze het op zoveel verschillende situaties begint te doen, lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat het is omwille van de aandacht ofzo. ik heb nog altijd geen reden gevonden dus :)
maar ik herken het gedrag ook steeds sneller en zie het al aankomen. vaak loop ik dan naar een andere kamer en laat haar in die kamer zitten, of ik zet ze even in de keuken om te bekoelen. volgens mij is het ook al geminderd, maar dat kan ook zijn omdat ik op tijd in kan grijpen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

GiNi, kijk eens op http://www.kattengedragstherapie.nl. Deze site staat vol met adviezen en tips. Misschien heb je er wat aan. Na het lezen van deze website heb ik in ieder geval begrepen dat je er bij gedragsproblemen zo snel mogelijk bij moet zijn, liefst al vanaf de kittentijd.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Eenkennig

Bericht door Minou »

Hallo allemaal,

Mijn kat, Minou, is behoorlijk eenkennig. Toen ik nog alleen met haar was, liet zij eigenlijk niemand toe, niemand mocht haar aaien, en als ik bezoek had, dan deed ze dingen die ze eigenlijk niet mocht, en zat ik niet echt op mijn gemak.
Toen ik mijn vriend leerde kennen heb ik hem dan ook gewaarschuwd voor mijn kleine tijger.
Hij kwam de eerste keer binnen, en ik geloofde mijn ogen niet....hij kreeg kopjes van haar....Nou ja, duidelijk dat dat gebeiteld zat ;)
Sinds dag een zijn Minou en mijn vriend dikke maatjes met elkaar.
Nu zijn we sinds kort verhuisd naar een andere provincie dan waar ik vandaan kom, en wij gaan dan ook regelmatig naar mijn ouders toe. Dan let de zus en/ of vader van mijn vriend op Minou, maar dat vind ze helemaal niet fijn!
Ze kijkt in eerste instantie best vriendelijk zo van: kom maar, kom maar...tot ze komen... dan vind ze het niet meer zo leuk, en laat ze haar klauwtjes en/of tandjes zien.

Toen ik nog in Limburg woonde, lette een vriendin vaker op, maar als die aan mijn stereo kwam, dan hing Minou in haar been, broek kapot, schrammen op haar been...

Toen heb ik haar vaker naar een pension gebracht, maar daar stond ze echt bekend om haar venijnige gedrag. Geen assistente mocht aan haar om te aaien, als ze aandacht kreeg ging ze blazen...en als zij ergens liep, liepen andere katten daar zeker niet, terwijl ze nog nooit problemen heeft gehad met andere katten.

Als ik rustig in bed lig, dan zit er de kans in dat ze zomaar opeens een arm van me aanvalt.

Als ik haar aai, dan is het zomaar opeens over en valt ze me agressief aan..

Herkent iemand dit?

groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ja absoluut herkenbaar :)

Xiara (wij noemen haar gewoon Saar of Sarah) heeft dit ook heel erg gehad.

Toen ik haar als volwassen kat kreeg was ze niet makkelijk door vreemden te benaderen maar tussen haar en mij was het direct goed.
Mijn vriend heeft ze uiteindelijk maar geaccepteerd, net als mijn toenmalig huisgenootje.
Als er bezoek is, is Sarah boven of komt even langs maar wil absoluut niet aangehaald worden. Doen mensen dat wel, dan haalde ze uit of beet ze.

Ook dat dominante gedrag op bed is heel herkenbaar. Je ziet de oogjes verkleuren en ze vliegt je "zomaar" aan.

We hebben heel lang getwijfeld en hebben er nu een kitten bij. Vanaf dag 1 dag hij hier is, is haar vreemde gedrag over.
Ze is iets makkelijker geworden naar vreemden, maar heeft het er nog steeds niet op.
Maar de aanvallen op ons en het eindeloze aandacht eisen als we langer dan 5 uur waren weggeweest is over.
Ze kan haar energie nu beter kwijt op en met Aelyn (ons kater kitten) en is socialer geworden merken we.

Het is natuurlijk geen garantie dat Minou net zo reageert, maar het is hier erg goed bevallen.

Owja, in de opvang waar Sarah vandaan komt werd gezegt dat ze absoluut geen andere katten dulde. Ze zou zelfs bang en aggressief naar ze geweest zijn.
Merken we nu naar Aelyn niks van. (de eerste dagen uiteraard wel, maar binnen een week had ze hem geaccepteerd)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hoi Lotte,

Bedankt voor je antwoord!

Een kitten erbij waren we eigenlijk al van plan, maar omdat we nu tijdelijk vrij klein wonen, is dat even geen optie. En omdat katten nogal territorium gericht zijn, denken we dat het beter is om te wachten tot we een ander huis hebben, en een kitten erbij te nemen als Minou ook nog niet in dat huis is geweest... Niet dat dat een garantie is dat het wel goed gaat, maar de kans is wel groter denk ik.
Minou is in een pension geweest, en liep daar tussen andere katten rond en dat is nooit een probleem geweest, behalve haar dominante gedrag dan.

Groetjes Sylvia
JudithR
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2006 00:29

Poes valt alleen mij aan :-(

Bericht door JudithR »

Hi,
Ik en mijn partner hebben een probleem met onze ruim 1 jarige poes (alleen en komt niet buiten maar heeft een groot huis als haar domein). Dit gebeurd alleen bij mij en alleen als ik weer plaats neem op de bank. Soms wel meerdere keren per dag. Als ik namelijk ga zitten en Elsie (normale lieve gezellige aanhankelijke gesteriliseerde poes, half britse korthaar half...?) komt dan ook de kamer in of loopt gewoon achter mij aan wat ze vaak doet dan springt ze mij zo in de arm en krijg ik een fikse bijt plus de nagels te verwerken. Ook gaat ze wel eens naast me zitten op de grond of op de bank en dan kijkt ze met ontzettend donkere grote ogen aan en doet het zelfde. Nu ga ik wel eens (als ik het door heb) staan en haar afleiden maar dat helpt lang niet altijd. Er wordt veel met haar gespeeld en geknuffeld dus zelf denk ik dat het niet aan de aandacht ligt. Ik ben de gene die het meest thuis is en haar het meest verzorgt en eten geeft. Ze ligt het liefst bij mij en slaapt ook het meest bij mij maar dit agressieve krijg ik er niet uit. Ook is ze nu wel zover dat ze weet dat ze iets fout doet want na de sprong en de beet sprint ze weg. Ik heb veel geprobeerd en al veel forums gelezen maar ik kom er niet uit. Wat kan toch de oorzaak zijn en wat kan ik er aan doen? Ik vind haar zo lief en leuk maar dit zit (letterlijk op de bank) niet lekker en ik betrap me er zelf op dat ik angstig wordt als ik ga zitten, dat kan niet de bedoeling zijn. HELP!
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Wat vervelend! En apart dat de kat het bij jou doet, terwijl jij het meest thuis bent.
Dap deed het juist tegen mijn vriend die weinig thuis was. En hij viel niet aan, maar ging grommen en blazen en zich juist verstoppen.

Ik heb contact met een therapeute gehad, en die had Dap al bijna tot 'probleemkat' gedoopt. Nu wonen we groter, en mag hij naar buiten en is ie de liefste kat die je je kan wensen. Waar het aan gelegen heeft? Geen idee, komen we ook nooit achter. Volgens de dierenarts was het een fase. Zitten ze niet lekker in hun vel en proberen zo aandacht te trekken.

Waarom gaat de kat trouwens niet naar buiten?

Wat wij hebben geprobeerd, is altijd wat lekkers in de buurt, en ze belonen als ze dus gewoon naast je zit. Verder wat je doet, gaan staan en weglopen is voglens mij ook het enige wat je kan doen.

Veel succes!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Een heel lastig probleem.

Belangrijk is om te zorgen dat jij de dominante persoon word, en zij onderdanig.

Ik kan me voorstellen dat je angstig word.

Vaak doen katten dit in hun spel wel, maar in jouw situatie is dat duidelijk anders. Het is ook spel, maar puur machtsspel, waarin de kat boven jou staat ook al heb jij niet dit idee.

Ik zou zo zelf niet weten wat te doen.
Ik weet wel dat IloJem hier op het forum bepaalde handelingen toepast bij haar katten (met name haar kittens van kleins af aan, maar volgens mij ook haar volwassen katten) om ze onderdanig aan haar te laten zijn, maar zij heeft dan ook bengalen en deze katten staan dicht bij de wilde katten van vroeger. Misschien kun je haar eens vragen om tips, gezien zij ervaring heeft met dit soort problemen.

Mocht je er zo niet uit komen dan zou ik zeker een gedragstherapeut in gaan schakelen voordat het van kwaad tot erger gaat. Het kost wat, maar het gaat tenslotte om je eigen veiligheid en dat vind ik belangrijker dan de eventuele kosten die erbij komen kijken.

Heel veel succes! Ik hoop dat je hier nog veel bruikbare tips zult krijgen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
JudithR
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2006 00:29

Bericht door JudithR »

Bedankt voor de reacties. De kat kan en mag niet naar buiten omdat we een appartement hebben in Groningen (stad) aan een drukke weg. Wat we weten van Britse kortharen is dat ze het erg goed doen binnen.
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Hoi Judith,

Toevallig las ik je bericht en het komt me bekend voor. Op http://ifnessbengalen.web-log.nl/ifness ... _domi.html kun je wat mogelijke oplossingen lezen. Het zijn noodoplossingen die maar een deel van het probleem zullen aanpakken. Het allerbelangrijkste is misschien wel dat je er serieus over na moet denken er nog een katje bij te nemen. Dat klinkt tegenstrijdig maar je Britje heeft gezelschap nodig op wie ze haar frustraties en verveling kan uitleven op een natuurlijke manier waardoor ze gelukkiger zal worden en jou met rust zal laten. Dat wil niet zeggen dat het 2 katje een rotleven gaat krijgen en alleen daarvoor bij jullie in huis komt. Integendeel zelfs. Beide katjes zullen elkaar bezighouden en zullen elkaars problemen te lijf gaan op de enige manier die juist is: de kattenmanier.

In jouw geval zou ik geen risico nemen en kijken of je eenzelfde raskatje erbij kunt nemen. Waarom een hetzelfde ras? Omdat dat de meeste kans op succes geeft. Per ras zijn is het karakter in grote lijnen gelijk. Neem je er bijv. een te meegaand katje bij, dan zit je straks misschien met 2 ongelukkige katten en ben je nog verder van huis.

Hier is alles opgelost op het moment dat mijn poesje zwanger werd en we daarna een zoon van haar hebben haar aangehouden. Geen centje pijn meer.

EDIT:
Oef, ik lees nu pas dat je poesje een halfwas ras is. :oops: Voor het evt. een 2e katje erbij nemen maakt dat natuurlijk niets uit. Het enige waar je dan goed op moet letten is dat het karakter overeenkomt. Een al volwassen kat waarvan het karakter al uitgekristaliseerd en bekend is, heeft dan de voorkeur.


Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!
Gebruikersavatar
poezengek
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:24
Locatie: putten
Contacteer:

Bericht door poezengek »

hoi

nova doet dat dus af en toe ook,maar op spelende manier volgens mij,en als ik haar dan weer aai stopt het van zelf!!
liefs manuela
Chester
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2007 22:42
Locatie: Rozenburg

Benen krabben

Bericht door Chester »

Onze kater Chester ( 10 maanden ) is sinds hij bij zijn moeder weg mocht bij ons in huis hij was in het begin natuurlijk erg leuk en lief ( nu nog steeds ) maar nu wil het geval dat als ik langs hem loop hij nog niks doet maar zodra hij mijn rug ziet hij me achterna rent en dan in mijn benen springt en zijn nagels lekker in mijn bovenbenen zet en zich laat afglijden via mijn kuiten alleen doet hij het ook 's ochtens als ik in mijn korte broek door het huis wandel dat is niet echt prettig wat kan ik hier aan doen en heeft iemand van jullie hier ook last van
Bij mijn vriendin doet hij het niet ???!

Groetjes Sander
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat houdt gelukkig meestal op als ze ouder en minder speels worden, dus (ook al is het nu heel vervelend en pijnlijk) kun je het beter gewoon negeren en hem van je rug afhalen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hoi Judith,

Wat wat jou kat doet, herken ik Minou helemaal in! dat ze naar me zit te kijken, en opeens springt ze, zet haar klauwtjes en tandjes in mijn arm, springt als het ware weer weg en rent dan weg. Meestal doet ze dat wanneer ik niet meteen de aandacht heb wanneer zij het wil. En bij mijn vriend doet ze dat niet. Ik ben ook degene die haar eten geeft, water ververst, enz.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn vriend meer rust heeft om met haar te spelen.

Ik ben blij dat ik weer eens hier ben komen lezen, de reden was eigenlijk om te kijken of er info staat over een tweede kat er bij nemen.
Wij hebben nl het vooruitzicht dat we over een paar maanden naar een appartement verhuizen, en we willen er dan graag een kitten bij. Nu weet ik niet zeker of Minou dat wel leuk gaat vinden, maar als ik dat hier lees, dan zou het wel een uitkomst kunnen zijn.
Haar gedrag kan natuurlijk uit verveling voortkomen.
En dat gaat wel over als er een kitten bij komt..

Groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
annaverduin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2007 11:20

kat springt in gezicht en bijt in hand / arm

Bericht door annaverduin »

kat springt naar gezicht.

hallo,

ik heb een superlieve kater van 1,5. hij komt vaak op schoot zitten en laat duidelijk zien dat hij ons lief vindt met kopjes/spinnen/op schoot zitten/meelopen etc.
Maar helaas kan hij ook vaak ineens omslaan en in mijn armen/handen bijten. Dit leek hij eerst te doen om te spelen maar hij wordt er steeds feller in. Ook springt hij in mijn gezicht, zelfs als ik sta. Dit doet hij vooral als ik net wakker ben of onder de douche vandaan kom. hij lijkt dus vooral op mijn huid af te komen. hij doet het niet bij mijn vriendin. als ik in bed lig wil hij ook vaak m'n gezicht hebben hoewel hij net zo goed aan mn voeteinde komt slapen. De laatste 2 maanden pak ik hem meteen op als hij het doet en zet hem even buiten. daarna komt hij meestal wel bedaard terug maar hij leert het niet af. Ik probeer hem niet uitdagend aan te kijken en heb vaker katten gehad dus ben op de hoogte van het knipperen en wegkijken etc.

misschien heeft iemand hier ervaring mee of een tip om t de kat af te leren?

groetjes, anna
Plaats reactie