Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

ze geniet er precies ook wel van. Musti is een echte charmeur en we proberen de aandacht te verdelen, maar dat lukt niet echt altijd heel erg goed. En op deze manier heeft Woefie één van ons toch 5 keer per dag echt voor zich alleen. Musti wordt dan echt gewoon weggeduwd, voor zover die het niet te druk heeft met eten.

We zullen wel zien of het tijdelijk is of niet. Vind het ook niet erg, dan kan ik gewoon niet maar doorrazen en moet ik ff gas terugnemen en de tijd nemen. En dat is ook nog eens goed voor mij en mijn bloeddruk. :-P
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Het gaat goed met die twee poezels. Musti moet precies niet meer zoveel overgeven. De afgelopen weken nog maar twee keer. En 1 keer kwam dat omdat hij een zongedroogd tomaatje gepikt had. Een echte lekkerbek dus, maar daar heeft hij toch niet zo'n goede herinneringen aan over gehouden. :smile:

Maar ik heb een ander dilemma: de komende maand gaat het bij mij op het werk heel erg druk worden. Er wordt dan ook verwacht om over te werken. Ik heb het laatste halfjaar een mycoplamsainfectie gehad, maar daar ben ik nu vanaf, al wil ik wel een beetje voorzichtig zijn. Het heeft geen zin om nadien terug in de lappenmand te geraken. Maar toch, 's avonds doorwerken zal toch moeten. Alleen, mijn vriend is pas om 19u thuis (als alles goed gaat en de treinen geen vertraging hebben). Woefie en Musti krijgen om 7u30-7u45 hun laatste brokjes 's morgens. Ze zijn nu allebei 6 maanden. Als ik thuis kom (tussen 17u30 en 18u) krijgen ze altijd direct brokjes en dan hebben ze echt wel reuzehonger. Ze komen er zelfs terug voor naar binnen als ze naar buiten geglipt zijn.

Over en weer rijden om ze eten te geven is niet echt haalbaar, maar ja, om ze te laten wachten met hun eten. Musti overleeft dat wel, maar Woefie is zo'n fragiel ding (niet dat ze ziekelijk is, maar gewoon, die heeft haar brokjes echt nodig).

dilemma, dilemma, dilemma... Collega's snappen het niet echt: "zet dan brokjes voor een hele dag", maar dat gaat niet want dan eet Musti zich ziek, en heeft Woefie gewoon niks (terwijl die de magerste is). "Tja, survival of the fithest." was toen het antwoord. GGGRRRRR...!!

Heeft er iemand een fantastisch plan? Kan natuurlijk in het ergste geval vragen aan mijn schoonmoeder of die eten wil komen geven als ze naar huis komt, maar dat doe ik liever echt pas in uiterste nood.

:oops: :oops: ben ik een beetje slechtgezind? :???:
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Er zijn van die kattenvoederbakjes die om een bepaalde tijd open gaan
zou dit niets wezen? Ik weet niet precies hoe dit werkt maar dan is in elk geval niet om 9uur de hele bak al leeggegeten door Musti.
Hier heb ik ook zo'n schrokkop die de ander gewoon netjes opzij duwt als hij de kans krijgt.

Maar bedenk dat het maar tijdelijk is en vaak maken wij ons drukker dan nodig is.

Succes
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ach joh, je katten overleven het wel om een beetje later eten te krijgen! Hier hebben de katten ook altijd honger lijkt wel, en het gebeurd ook af en toe dat ze plotseling ineens een stuk later eten krijgen, Ze gaan er heus niet dood van ;-) Ik zou me er niet zo druk over maken.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

van die voederbakken heb ik ook al gedacht, maar daar heb ik de tijd niet voor om ze dat te leren. En vermits er nog altijd iemand bij moet gaan staan om te voorkomen dat Musti Woefies eten inpikt, is dat nog even geen optie.

En 1 keer later eten geven vind ik niet onoverkomelijk maar wel als dat zo'n 5 weken is. Mijn vriend is meestal wel rond hetzelfde uur thuis, maar soms moet hij ook later werken en dan zouden die beesten tot 20-21u moeten wachten. Sorry, maar dat kan ik gewoon niet. Ze krijgen 5 keer per dag eten (en dat is eigenlijk een keertje te veel voor hun leeftijd) maar anders gaat het gewoon niet (momenteel toch nog niet).

Je zegt toch ook niet tegen je kinderen "sorry, mama en papa hebben ff geen tijd dus sla maar een maaltijd over?" Dan spreekt men al meteen over kindermishandeling. :shock:

Zal er wel weer iets op verzinnen. Vind het alleen zo vervelend dat er gewoon geen begrip voor is. Ik wou poezen en als je beesten wilt, moet je er ook je verantwoordelijkheid voor nemen. En dat houdt ook in dat je op tijd naar huis gaat om ze eten te geven. (volgens mij dan toch). En daar wil ik begrip voor krijgen. Da's al. De rest van de collega's hebben allemaal kinderen en daar moet alles voor wijken, maar als ik mij eens zorgen maak om één van die twee, dan ist overdreven.... moppermoppermopper...

(als ik zaag moeten jullie het zeggen, maar vind het gewoon ff echt ni fair).
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Het is logisch dat je je er zorgen over maakt, je hebt niet voor niets de verantwwoording over deze skatjes.

Anders zou je toch de uiterste nood in moeten schakelen je schoonmama.
Dan weet je in elk geval dat ze op tijd hun eten krijgen.
Is er anders geen buurvrouw ofzo?
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik lees ergens dat je katten een half jaar oud zijn, dan kun je ze echt wel overzetten op 2 of 3 maaltijden. Toen mijn katten die leeftijd hadden, kregen ze ook maar 2 of 3 maaltijden per dag.

Geef ze eten voordat je weggaat en dan gelijk als je thuis komt en voor het slapen gaan nog een keer.
Maak je er nou niet te druk om, het zal je katten echt niet schaden!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Bedankt voor de reacties.

Geef ze op aanraden van de dierenarts kleine porties, meerdere keren verspreid over een dag. Musti is zo gulzig dat hij zich anders letterlijk ziek eet. En dan komt alles er weer uit.

Woefie vindt zelfs porties van 15g regelmatig te veel (en dat is dus nog geen bodempje vol). Dus haar porties groter maken, lijkt me niet echt te lukken.

Ach ja, we zien wel. Desnoods probeer ik naar 4 keer per dag te gaan, maar of dat met Woefie gaat lukken? Kan het wel proberen natuurlijk.

Een buurvrouw heb ik ook al aan gedacht, alleen ken ik die niet goed genoeg. Wij wonen er nog maar pas en vermits er niet veel kinderen zijn en wij ook geen kinderen hebben, heb je sowieso al minder contact. Voor de rest zijn het oudere mensen die moeilijk te been zijn of die ik helemaal niet goed ken. Jammer want het zou fantastisch zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Misschien weet je van een buurvrouw/man dat ze ook dieren hebben deze zullen jouw probleem best begrijpen. Tis misschien een stap maar je houdt er misschien ook wel een leuk contact aan over.

Zou het toch proberen, want je schoonmama is niet echt de optie hè? :icon_shifty:
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
LuckyLuke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2006 17:30

Nieuwe poezen

Bericht door LuckyLuke »

Hoi,

Na het overlijden van mijn lieve Lucky ben ik nu in het dierenasiel twee kittens gaan halen. De ene is een zwartje en de andere een zwart-witte. De zwarte heet Maniche, hij is een kater. Happy is de andere en zij is een poes. Ondertussen zijn ze ongeveer 4.5 maanden oud en pas gesteriliseerd.

Mijn vraag is misschien wat dom, maar ik twijfel eigenlijk aan mezelf... De poezen krijgen 's avonds vlees te eten (kittenvoer van Hill's). Maar enkel 's avonds. In de dag hebben ze wel constant korrels en water klaarstaan, dus eten kunnen ze wanneer ze willen. Is dat wel voldoende voor die twee? Ik heb al gemerkt dat als ik ze meerdere keren per dag kleine beetjes geef, dat hun stoelgang dan wat platter is.

En dan nog een vraag... soms is het net alsof Maniche zich verslikt. Hij kucht dan zo, precies of hij stikt en steekt zijn hoofd ver vooruit tegen de grond. Zou dat zijn als hij een haarbal heeft?

Groeten
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat leuk dat je twee nieuwe huisgenootjes hebt genomen! Het is helemaal niet gek hoor dat je extra voorzichtig met deze kittens bent, want ze zijn ook nog zo klein. Volgens mij doe je het prima met het eten, maar ze hebben niet echt blikvoer nodig, dus daar zou ik mee stoppen als ze diarree of zachte ontlasting hebben.

Wat betreft die haarbal: dat is heel goed mogelijk. Hele kleine kittens hebben ze nog niet, maar oudere kittens wel. Je kunt kattengras voor hem kopen of antihaarbalpasta (wel even op de verpakking kijken of hij die al mag hebben).

Als er geen haarbal dwars zit moet je het even goed in de gaten houden en bij twijfel altijd de dierenarts bellen. Verder heel veel plezier met je katjes toegewenst!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

:-( vandaag geprobeerd om ze 4 keer ipv 5 keer eten te geven. Ik was ook wel veel later dan ze gewend zijn (heb uitgeslapen :oops: ). Musti heeft zeker 3 keer overgegeven.
Dus optie om aantal keren te minderen bij deze afgevoerd. Heb geen zin om iedere ochtend en avond kots te staan opkuisen. Trouwens, als hij altijd moet overgeven na zijn brokjes, wilt hij misschien op een gegeven moment gewoon niet meer eten (eten=overgeven en dat is niet fijn) en dan zijn we nog verder van huis.

Buurman/vrouw is een goed idee, alleen hebben we gewoon echt geen contact. Schuin hierover woont een ouder koppel met katten, maar die mevrouw is nogal een "weetal" en die wil ik precies niet in huis. Ik wil niet achteraf horen dat ik niet had gepoest en de afwas er nog stond en blablabla. Hiernaast hebben ze heel veel beesten, ook (veel) katten waaronder een paar zwervertjes met kittens, maar we hebben nog nooit met die mensen gesproken. Enkel goeiemorgen en dan nog. En wij zijn echt niet heel erg nors. Maar die mensen moeten blijkbaar niets van anderen weten. We zijn iets voor nieuwjaar vorig jaar verhuisd en hebben nieuwjaarskaartjes gestuurd naar alle omringende buren. Van alle buren hebben we een reactie gehad dat ze dat ontzettend leuk vonden, behalve van hen. Zelfs als ik deze zomer met Woefie op mijn arm door de tuin liep en we elkaar zagen kwam er geen reactie. Raar voor dierenhouders. Maar ja, volgende zomer zullen we toch eens contact moeten zoeken, want elk jaar 3 poezen of zo die kittens krijgen die dan het jaar daarop ook kittens krijgen enzovoort en zoverder, da's nu wel een beetje te veel van het goede. Zeker als de kittens met ontstoken oogjes en zo rondlopen. We hebben zelfs een kitten dood in een hoop gemaaid gras gevonden. Echt niet prettig. We moeten dus eens zien uit te vissen hoe die kattenbende daar in elkaar zit. Maar dit is eigenlijk voor een ander topic.

Enfin, ik ben er nog niet uit. Maar de schoonmoederoptie hou ik nog in mijn achterhoofd. De rest zien we wel. Waarschijnlijk panikeer ik weer eens te snel en loopt het gewoon vanzelf.

( :oops: tis een beetje te lang geworden hè :oops: )
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wat jammer dat het niet lukt om het aantal maaltijden terug te brengen. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.
Is het misschien een optie om een keer ander voer te proberen? Misschien kan Musti het voer niet goed verdragen? Of is dat al onderzocht door de dierenarts?
Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

toen Woefie gesteriliseerd werd, moest Musti zijn inentingen krijgen en heeft de da ook meteen gekeken of hij iets kon vinden waardoor hij zo dikwijls moest braken. Maar dat heeft niets opgeleverd. Toen ik zei dat hij Hill's kreeg, mocht ik niet veranderen. En het gebeurd precies ook alleen als hij kei hard heeft zitten schrokken.

Vandaag neemt mama mijn boodschappen mee als ze naar de winkel gaat en ging dan ook de poezen eten geven. Dus da's al opgelost voor vandaag.

Voor morgen en de volgende dagen moet ik nog iets verzinnen. Hopelijk kunnen we zijn etenstijd verlaten naar een uur of 19 (dan komt mijn vriend thuis) zonder dat die dan moet overgeven. We zullen wel zien.
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

Lies77 schreef:toen Woefie gesteriliseerd werd, moest Musti zijn inentingen krijgen en heeft de da ook meteen gekeken of hij iets kon vinden waardoor hij zo dikwijls moest braken. Maar dat heeft niets opgeleverd. Toen ik zei dat hij Hill's kreeg, mocht ik niet veranderen. En het gebeurd precies ook alleen als hij kei hard heeft zitten schrokken.

Vandaag neemt mama mijn boodschappen mee als ze naar de winkel gaat en ging dan ook de poezen eten geven. Dus da's al opgelost voor vandaag.

Voor morgen en de volgende dagen moet ik nog iets verzinnen. Hopelijk kunnen we zijn etenstijd verlaten naar een uur of 19 (dan komt mijn vriend thuis) zonder dat die dan moet overgeven. We zullen wel zien.
Is het nog goed gegaan met het eten van de poezels? Kun je niet een nichtje of zoiets of een advertentie zetten op internet, die voor een klein bedrag een hele maand 1 x per dag ze extra eten geeft? :icon_shifty:
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Plaats reactie