Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Joh, laat je niet te hard afschrikken door het overlijden-verhaal. Dat is natuurlijk echt vreselijk, maar vergeet niet dat het in zowat alle andere gevallen goed is gegaan. Dat risico hebben mensen ook bij elke operatie die ze ondergaan hè, er is altijd een percentage kans dat het fout loopt , maar gelukkig gebeurt dat heeeel erg weinig.

Het komt vast helemaal goed ;)
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

Net was mijn katertje op mijn poes gaan zitten, en in de nekvel vast aan het grijpen.. Ze zijn geboren 28 maart 2006. Ik denk toch maar eerder dan eind september naar de dierenarts. De afgelopen dagen is het vrouwtje ook steeds kopjes aan het geven wat ze anders nooit deed en ook haar kont omhoog bij het aaien . Zal ze nu al krols zijn, amper 5 maanden??

ik bel maandag gelijk de dierenarts en dan castreer ik in ieder geval zo snel mogelijk mijn katertje bickel. voor het vrouwtje vind ik de sterelisatie nog wel erg jong, die gaat dan eind september onder het mes.

ps ze zijn toch alleen binnen , we wonen op 7 hoog..

Oh ik heb even mijn vriend gebelt net en ze gaan beide naar de dierenarts, we bellen maandag en hopelijk kunnen ze beide geholpen worden op dinsdag. Tot die tijd zet ik ze maar apart.. Is 20 weken ( Wat ze dinsdag precies zijn wel een leeftijd waarop de dierenarts ze laat helpen? Ze zijn al 2600 gram ieder dus wel boven de 2 kilo. En is zo jong niet schadelijk voor ze?

Ik denk wel dat Nhor krols is, ze miauwt ook meer dan normaal..

Oh ja nog een vraagje, Als Nhor echt krols is mag ze zeker nog niet geholpen worden?Pas als het voorbij is toch?
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als je poes inderdaad krols is, zal de dierenarts haar niet opereren. De voortplantingsorganen van een poes zijn namelijk heel erg goed doorbloed als ze krols is. De poes kan dan erg veel bloed verliezen tijdens de operatie.
Overleg het even met je dierenarts. Die kan vast en zeker bepalen of je poes krols is. En ja, een poes kan al met 5 maanden krols zijn, eerder zelfs, maar meestal is het wat later.

En het kan echt wel hoor, je kat laten helpen met 5 maanden. Gini heeft haar poes met 4 maanden laten steriliseren en dat is ook hardstikke goed gegaan!

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Jessie was met 4 maanden al krols, het is uitzonderlijk vroeg maar het gebeurt dus wel.
Ze kwam met 4 en halve maand bij ons uit de opvang, zwanger en wel wat wij niet wisten.
Let dus goed op je katten, het is zo gebeurt!

Ik had besloten haar te laten aborteren met 5 en halve maand(toen was ik er pas achter) omdat een kitten geen kittens hoort te krijgen en zij een bevalling nooit zou overleven.
Ze is er goed doorheen gekomen, en was 's avonds haar leed alweer vergeten gelukkig.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

We nemen ze wel mee naar de dierenarts , als Nhor krols is dan laten we Bickel zo spoedig mogelijk castreren en dan als Nhor niet meer krols is , dan laten we haar steriliseren.

EDIT 14 aug.:
ik heb vanochtend de dierenartsassistente gebelt, ze vond 4 en halve maand castreren nog wel erg kong voor zowel een katertje als voor een poesje.. ze doen dat meestal pas vanaf 6 maanden. En ze gaat de dierenarts vragen eventueel over de poezenpil waarvoor ze mischien ook te jong is??

Nou ik weet het niet meer hoor. Ik denk dat ik straks grote kans hebt dat ze straks zwanger is en straks nog geaborteerd moet worden ofzo? Dat is dan toch ook een grote belasting voor de poes??

mvg Angela
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Zucht, ik word zo moe van die antwoorden hé...Het is een dierenartsassistent, en geen dierenarts !
Gewoon een afspraak maken bij de da, en daar je uitleg aan de da geven, als hij hoort hoe de situatie ervoor staat, zal hij denk ik wel willen castreren.
Iid beter op tijd castreren, dan dat je met een kitten met kittens zit, dat dan ook nog eens geaborteerd moet worden.
Laat je niet afschepen, en als je het gevoel krijgt dat ze je niet begrijpen, of willen begrijpen, ga dan naar een andere da.
Succes, en hou ons op de hoogte.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ja joh, als je nog eens een assistent aan de lijn krijgt, vraag dan gewoon of je aub met een professioneel mag spreken!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Vraag het anders een na bij een andere dierenarts! Wie weet maakt die er geen probleem van. Het kan nu eenmaal wel met 4 1/2 maand.
En anders lijkt mij de poezenpil (wel tijdelijk!!) de beste oplossing.
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

De dierenartsassistente had om 18.00 teruggebelt, ze had het met de dierenarts besproken en ze mochten beide geholpen worden. Een groot nadeel is wel dat ze niet meer echt groter worden qua gewicht , maar het skelet zelf wel. En het worden dan niet enorm volle grote poezen, zoals sommige mensen wel graag willen.

Wij vinden dat geen probleem ! Liever straks 3kg dan 8 kg!!h En het is verder niet heel gevaarlijk want ze hebben goede narcose middelen zij ze..

Ze mogen dus beide geholpen worden en dat wordt dus a.s woensdag! Half 9 wegbrengen en dan om half 4 weer ophalen. Ze mogen vanaf dinsdag 18.00 geen eten meer , maar wel water.

We gaan morgen kijken in het asiel voor een kitten , dus het is maar goed dat mijn vriend morgen in hun nieuwe katten kamer wat zeil gaat leggen. ipv vloerbedekking, zodat ze apart gezet kunnen worden s'nachts in verband met gevaar voor ontstekingen bij het spelen vooral met de geopereerde poes.

Op dit moment let ik de hele dag op ze en doe Bickel het mannetje 's nachts op onze slaapkamer en Nhor in de gang..

miauwen dat ze doen zo zonder elkaar.. echt zielig.

MVG Angela
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Euh, dat katten na een vroeg castratie/sterilisatie niet meer volledig uitgroeien is alles behalve bewezen hoor.
Er zijn zelfs da's die vroegcastratie uitvoeren, zodat katers net wel volle/ zware katten worden.
De meningen zijn hierover erg verdeeld. ;-)
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wat fijn dat je gewoon terrecht kan!
De hoeveelheid narcose bepalen ze trouwens aan de hand van hun gewicht, dus dat zal wel goedkomen ;-)
En wat Vero al zei, het is inderdaad niet bewezen dat katten na hun castratie nog maar weinig groeien.

Veel succes!
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

Of ze nou wat kleiner en lichter blijven of groter, wij blijven ze lief en mooi vinden hoor. De tijd zal het leren hoe groot onze mooie kittens groeien..

En het zal vast wel goed komen , ook al zal ik wel wat zenuwachtig zijn woensdag, gelukkig kunnen ze nog net met zijn 2 en in de transporter.. kan ik ze mooi op de fiets brengen.
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Mijn da zei juist dat ik Woefie (de poes) vanaf september (eind september wordt ze 6 maanden) mocht laten steriliseren. Zeker met Musti, het katertje nu.

Om hem te laten castreren wou hij nog een paar maandjes wachten (tot hij zon'n 8 tot 10 maanden is, of eerder als hij begint te sproeien). Hij zei dat dat beter zou zijn vermits het anders zou kunnen dat zijn penisje dan niet volledig volgroeid zou worden en dat hij dan veel meer last zou hebben als hij blaasgruis zou krijgen. Wat volgens mij sowieso al pijnlijk genoeg is.

Dus wordt Woefie 7 september gesterilliseerd. De kans dat er dan nog een nestje van komt is dus nihil. Momenteel heeft ze nog niets geen tekenen van krolsheid en ook Musti vertoont nog geen katergedrag.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Lies, denk je er wel aan dat een katers het veeeel sneller door heeft wanneer een poes krols is?
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

Bij mij kan ik niet tot september wachten, de kans is veel te groot dat ze een inteeltnestje dan krijgen!! ik kan dus niet anders dan ze morgen laten helpen..

over dat het zou kunnen dat het penisje niet volgroeit zou worden, heb ik niks van gehoort, en mijn kater gaat dus al wel bovenop haar, waardoor ik ze nu constant in de gaten hou overdag en dat ze s'nachts apart slapen..Ik hou jullie op de hoogte hoe het de komende dagen met hun gaat..

EDIT:
De operaties zijn geslaagd!! Nhor is wel wat haar weggeschoren, ze heeft ongeveer 5 hechtingen en die worden er over 10 dagen uitgehaald door de dierenarts, ze was niet moe ofzo bij thuiskomst, loopt gewoon rond en wou graag ook eten toen wij gingen eten, helaas voor haar mag ze pas morgen eten.. Bickel heeft wel een tijd geslapen, maar heeft er verder ook niet last van lijkt het. Bij Bickel ziet het er erg goed uit!! Ben blij dat alles goed is verlopen ( Nhor haar eierstokken zijn doorgesneden, haar baarmoeder zag er zo mooi uit dat ze die hebben laten zitten)

mvg Angela
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Plaats reactie