kater met tepels??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Juud

kater met tepels??

Bericht door Juud »

Hallo,
Ik heb een gecastereerde kater van 2jaar, nou zag ik laatst 2rode puntjes tussen de achterbenen zitten, in mijn ogen leken het tepels? Kan een kater ook tepels hebben?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja hoor, ze zijn net als bij mannen verder functieloos.

Meestal zijn ze onzichtbaar door alle haargroei, net als bij de meeste poezen. Bij poezen gaat de haargroei echter wat weg als ze drachtig zijn en daarna als ze zogen, voor het gemak van de kittens. Daarna groeit het haar weer aan, maar dat hoeft niet altijd. Het zijn er echter meestal meer dan twee, vanwege het aantal kittens dat misschien gezoogd moet worden.


groetjes,
Sandra

PS: Denk je zelf dat het tepels zijn? Kunnen het bultjes zijn? Ik vraag dit omdat vreemde bultjes altijd in de gaten gehouden moeten worden ivm kanker e.d. Even voor de zekerheid hoor, ik wil je niet laten schrikken.
enny

kitten zuigt bij onze kater aan tepels!

Bericht door enny »

twee weken geleden hebben wij een kittenpoesje bij onze gecastreerde kater gezet. Deze is 2 jaar oud en superlief, echt een goedzak. Het zusje van onze kater is maar 1 jaar oud geworden en plots overleden. Na lang dubben toch een nieuw vriendinnetje erbij dus. In het begin waren ze wat onwennig tegen elkaar, maar na 2 dagen sliepen ze al lekker samen, dicht tegen elkaar. Heel verbaasd waren we, toen we de kleine erg hard hoorde smakken en echt aan de onderste tepel zagen zuigen. Onze Phoebe, zo heet ie, vindt dit dus geen probleem. De kleine, Zorro, krijgt overigens ook kattenmelk. Het ziet er allemaal wel schattig uit, maar bij Phoebe gaan wel zijn tepels kapot. Heb geprobeerd er sudocreme op te smeren, is veilig middeltje voor schrale babybillen, maar daar trekt die kleine zich niks van aan en zuigt gewoon door! Moet/kan ik hier iets aan doen, of is het niet erg voor onze dikke goedzak?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kitten zuigt bij onze kater aan tepels!

Bericht door Sandra W »

enny schreef:Moet/kan ik hier iets aan doen, of is het niet erg voor onze dikke goedzak?
Ik vrees dat je de kitten toch moet laten stoppen om aan de tepel van je kater te sabbelen. Het ziet er wel schattig uit, maar de kitten heeft ondertussen hele scherpe tanden gekregen en daar gaat de tepel inderdaad van stuk. Tepels zijn heel gevoelig en raken makkelijk geïrriteerd en gaan kloven.

Een moederpoes stuurt tegen de tijd dat de kittens zelfstandig kunnen eten de kittens ook weg als ze komen drinken, want daar heeft ze dan echt geen trek meer in met die scherpe tandjes (én nageltjes).

Ik denk dat als je de kitten gewoon steeds even weghaalt ze er vanzelf mee zal stoppen. Ook 's-avonds en 's-nachts tijdelijk even uit elkaar halen(want anders blijft ze het doen als jullie het niet zien).

groetjes,
Sandra
enny

zuigen kitten bij kater

Bericht door enny »

Bedankt Sandra, voor je heldere advies! We halen die kleine ook wel weg bij hem, maar soms gaat hij er zelf voor liggen en biedt zich aan. Ze sabbelt zich dan in slaap, heeft hij ook rust he? We gaan haar nu consequent van hem afhalen en hopen dat ze stopt. Om haar 's nachts niet bij hem te laten, vindt ik voor allebei wel sneu, zou dat echt moeten? Denk je verder dat we er goed aan doen om de tepels met sudocreme in te smeren, zodat ze beter worden? Voor zover ik weet is dat onschuldig, wat denk jij?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tja, het middeltje zal niet voor consumptie geschikt zijn, maar als je de kitten tijdelijk steeds weghaalt (en echt hoor: juist 's-nachts!) dan zal ze het niet binnen krijgen en dan kun je blijven smeren tot de tepel van je kater genezen is.

Kun je geen kittenspeentje kopen (die op de bovenkant van een kittenzuigflesje hoort) om op te sabbelen?

groetjes,
Sandra
enny

zuigen kitten bij kater

Bericht door enny »

hoi Sandra,
Wil ik best doen, zo'n speentje, maar ze moet ook van dat gezuig af, toch? Ze krijgt kittenbrokjes en juist ook catmilk om te leren spenen. Tenminste, zo heet dat toch, als ze van de tepel afgaan, spenen? Verder weet ik van die kleine, dat ze door haar eigen moeder afgestoten is en door een andere zogende moeder is grootgebracht. Dit kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat ze bij hem denkt ook het een en ander te krijgen. Hoop voor onze Phoebe, zo heet de kater, dat de kleine Zorro hem gaandeweg met rust laat. Van 'snachts weet ik echt nog niet hoor, ik houdt zijn tepeltjes goed in de gaten en smeer ze in, als het echt niet anders kan, stop ik de kleine in de reiskoffer, zo heeft ze de eerste 2 nachten ook doorgebracht, voor gewenning. (wat achteraf eigenlijk niet nodig was, als je ziet hoe ze met elkaar omgaan....)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, even een leuk verhaaltje over sabbelen op vreemde plaatsen:

Wij hebben twee weeskittens van ongeveer 4 weken, waarvan het poesje ook een lekker sabbelplekje bij het katertje had gevonden, maar in dit geval was het geen tepeltje, maar een balletje...

Ook een grappig gezicht, maar we hebben ze toch tijdelijk uit elkaar moeten halen, want hoewel het katertje het allemaal prima vond waren zijn balletjes helemaal geïrriteerd.

Nu ze weer gestopt is met deze vreemde gewoonte zijn ze weer gewoon de hele dag samen en innig verstrengeld....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: zuigen kitten bij kater

Bericht door Sandra W »

enny schreef:Wil ik best doen, zo'n speentje, maar ze moet ook van dat gezuig af, toch? Ze krijgt kittenbrokjes en juist ook catmilk om te leren spenen. Tenminste, zo heet dat toch, als ze van de tepel afgaan, spenen?
Blijkbaar heeft ze het zuigen nog even nodig. Ze zal daar vanzelf mee stoppen, dus je hoeft je daar gelukkig geen zorgen over te maken.

groetjes,
Sandra
enny

kitten zuigt bij onze kater aan tepels!

Bericht door enny »

Nou, ik juich nog niet te vroeg, maar we hebben waarschijnlijk een oplossing!!! De man van een vriendin had het idee om dat spul te kopen, waar je kinderen duim-en nagelbijten mee af kunt leren,BYTE-X heet het. Ik heb het bij de grote voorzichtig rondom het tepelgebied gedaan en tot nu toe blijft het kleine draakje eraf! Ben nog niet helemaal zeker, gisterenavond extra lang opgebleven om te kijken of ze nog pogingen dee, natuurlijk niet dus! Tot nu toe echter nog geen nieuwe sabbelpogingen gezien, dus wie weet is dit DE oplossing! Ik laat het nog even weten als het echt 100% over is! Groetjes, enny
SandraW

Bericht door SandraW »

Wat een creatief idee! Ik hoop dat het werkt, want dan kunnen ze lekker samenblijven....

Als het 100% goed werkt kan ik het ook mooi gaan toepassen in het asiel als wij weer een vreemde sabbelpoging hebben :smile:

groetjes,
Sandra
enny

kitten zuigt bij onze kater aan tepels!

Bericht door enny »

Nou sandra, nog even een "update''over het sabbelgebeuren met die kleine van ons. Het spulletje Byte-x zal best vies zijn voor een poes, onze grote likt het er voor de kleine vanaf! Het wordt gelukkig al wel minder met het zuigen, we moeten gewoon goed oplette. De grote poes wordt ook een beetje neurotisch, als hij mij weer aan ziet komen om weer iets op zijn tepels te doen. De status van zijn tepels is redelijk; het zijn korstjes, maar het is niet nat/open of onstoken gelukkig. Speentjes ook nog gekocht, vindt die kleine superdebiel, ze trapt er niet in! Hoop dat de boel vanzelf afzwakt; het zijn denk ik wel maatjes voor het leven, kan niet anders toch?
groetjes, Enny
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Niet meer doen Enny. Dit is zielig voor de grote kat en hij wil het zelf doen. Ik kan je Calendula zalf aanraden. dat is onschuldig en verzacht eventuele pijn aan de tepels. Als ze er beiden zo'n last van hebben, laat ze dan lekker gaan. Het gaat vanzelf wel weer over. Ik heb ook een kater gehad die dit een hele tijd heeft gedaan.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Enny

kitten zuigt bij onze kater aan tepels!

Bericht door Enny »

Kattenbella,
Blij met je reactie, heb al aan zoveel mensen gevraagd of en wat ik moest doen! Is die calendulazalf dan toch echt niet schadelijk voor de kitten? Is dat dezelfde zalf die moeders met kloven van het voeden gebruiken; die is ook niet schadelijk voor de baby, dus. (heb het zelf nooit gehad, dus niet hoeven gebruiken, wel van gehoord) Hoelang heeft het bij jouw kater geduurd en deed die kleine het dan ook alleen bij de onderste tepels;daar heeft die kater van ons van die fijne vetkwabbeltjes, waar ze lekker tijdens het sabbelen met haar pootjes inkneedt.
Groetjes, Enny
Gesloten