Hoi Audrey,
Leuk dat je zit te denken aan Maine Coons en een Britse Korthaar! Wij hebben twee Maine Coons (de broertjes Lynx en Linus). Ik heb 425 euro per 'stuk' (dat klinkt raar

) betaald. Eigenlijk was de prijs 450, maar omdat we twee broertjes uit 1 nestje namen, en de fokker het fijn vond dat ze bij elkaar bleven was het dus iets minder.
Wij hebben van te voren heel veel gemaild met verschillende fokkers. Ik kreeg toen van 1 fokker helemaal uitgelegd waarom raskatjes zo duur zijn, vond ik erg fijn om te lezen. Het ligt vooral aan testen bij de dierenarts voor ziektes (bij vader en moeder), voer voor de moeder, controles van de dierenarts (dat deden ze thuis, ipv dat ze met zwanger poes daar naartoe gingen).
In Amsterdam vonden we een man die Maine Coon kitten verkocht voor 200 euro, en dan kreeg je ze met 8 weken mee, terwijl het beter is voor de kittens om tot hun 12/13e week bij de moeder te blijven. Onze fokker in Enschede (2,5 uur rijden) zei dat de kittens met 8 weken duur worden, dan gaan ze veel eten, krijgen ze intentingen, etc. Vandaar dus dat ze bij die broodfokker zo vroeg weg mochten. Ze zei ook dat ze er eigenlijk helemaal geen 'winst' op maakte, maar dat het hun eerder geld kost.
Wij zijn uiteindelijk heel erg blij dat we bij een echte fokker terecht zijn gekomen. Je zag echt dat ze daar met zorg met de kittens en hun andere katten om gingen. Ze zei trouwens ook dat ze soms mailtjes kreeg over of de kittens goedkoper werden zonder stamboom, maar dat ze dat nooit begreep omdat een stamboom inderdaad maar iets van 8 euro kost.
Ik zou dus gewoon een beetje mailen met fokkers en vragen hoelang de kittens bij de moeder blijven, hoe het zit met inentingen enzo. Wat trouwens ook belangrijk is, is niet van een foto een keuze maken, je kan natuurlijk wel een optie nemen, maar als je kitten van dichtbij ziet is het toch anders

, dan weet je of je ook echt een klik hebt met een katje.
Veel succes, en ik ben benieuwd naar je keuze!
Groetjes,
Wendy