# Twijfel om poes te nemen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gast

# Twijfel om poes te nemen

Bericht door Gast »

Hoi,

Ik ben twee maanden geleden verhuisd naar een appartement.
Ik heb momenteel ratjes als gezelschapsdieren, maar ik zou graag een poes aanschaffen.

Probleem is dat ik geen terras of tuin heb, dus ik zou ze binnen moeten houden. Ze zou dan overal mogen komen, behalve in de slaapkamer en de bureau (daar staan mijn ratjes namelijk). Mijn appartement is groot, maar toch heb ik het gevoel dat ik een eventueel poesje veel zou ontzeggen door er niet mee naar buiten te gaan. En mijn omgeving bevestigt dat...

Ik hoor echter steeds meer en meer dat een poes binnen wél gaat... Wat denken jullie? Is het voor de poes dan een ontzegging van iets waar hij recht op heeft? En gaat hij dan geen dingen slopen? (ik zou wel veel speeltjes aanschaffen en een grote klim en krabpaal) Ik heb namelijk veel nieuwe meubels en tja, die zou ik graag willen houden...

Ik zou ook een katertje willen, aangezien die rustiger zouden zijn? En hem zowiezo na 8 maanden laten castreren... Omdat ik binnen drie jaar een huisje met tuin zou willen en dan denk ik dat ik dat beter direct kan laten doen... Of heb ik hierin ongelijk?

Ow, en ik ben leerkracht (België) en ik ben dus lekker veel thuis om met hem te spelen... ;-)

Ow jah: graag veel argumenten over waarom wel of niet... Want ik heb een vriend die moet overtuigd worden!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Hallo,

fijn dat je overweegt een katje te nemen. Je kan een poes best binnenhouden hoor, als je voor voldoende speel en krabmogelijkheden zorgt binnenshuis ;-) Hier op het forum zijn erg veel mensen die hun poezen niet naar buiten laten gaan gewoon omdat het niet kan, of omdat het te gevaarlijk is. Zelf heb ik drie jaar in brussel op een appartement gewoond, wij hadden wel een balkon, dat hebben we afgemaakt zodat onze poes niet weg kon. Nu wonen we in een huis met tuin in een veel kleinere stad, maar omdat onze tuin niet afgemaakt is laat ik mijn oudste poes alleen buiten aan een kattentuigje. Dat lukt heel erg goed (misschien een ideetje?) Mijn jongste poes vraagt er (nog) niet om om naar buiten te gaan, en dat hoop ik eigenlijk zo te houden. Pitou (de oudste) gaat aan haart tuigje ongeveer drie keer per week een kwartiertje naar buiten, da's genoeg voor haar hoor!

Je zou ook kunnen overwegen meteen 2 katjes te nemen, dan hebben ze een speelkameraadje aan elkaar en zullen ze zich zeker niet vervelen.

Ik hoop dat je al een beetje meer overtuigd bent ;-) Nu je vriend nog. Succes hoor!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Ritske
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2005 16:37
Locatie: Tilburg

Bericht door Ritske »

Hey!

Ik heb twee poezen die ook niet naar buiten mogen. Ik woon in een drukke straat en vind het daarom niet verantwoord. Mijn kater is nu ruim een jaar en mijn poes negen maanden. Ik heb ze uit het asiel, ze zijn als zwervertjes van straat gehaald, maar ze talen er nu niet eens naar om naar buiten te gaan. Wellicht veranderd dat nog, maar ze voelen zich volgens mij erg gelukkig binnen. Ze mogen overal komen en hebben voldoende ruimte om zich uit te leven, te spelen en ze kunnen zich ook rustig terugtrekken als ze even geen zin hebben. Ik weet dat het natuurlijk per kat/poes verschilt, maar ben van mening dat als je voldoende ruimte binnen hebt, en voldoende krab/klim/speel mogelijkheden dat ze binnen ook een heel goed leven kunnen hebben.
Groetjes,
Ritske

Miauw,
Jeroentje en Sophie Poes
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hier ook drie poesjes die niet naar buiten gaan.

Zap en Flits hebben er nooit om gevraagd en hebben er nooit last van gehad of zo. Zeker met z'n tweetjes is er altijd wel wat te beleven.
Nessie is een buitenkatje, een zwervertje dat ik na lang twijfelen mee naar huis heb genomen. Zij is helemaal aan het compenseren, want ze wilt niet meer naar buiten :grin: . Heel soms een minuutje maar ze is dan altijd weer heel snel terug. Zij mag van mij nu wel buiten, omdat ze goed kan springen en het gewend is en zo, maar de andere twee niet omdat het een beetje sukkeltjes zijn :oops: en ik kan ze niet gaan zoeken omdat ze hier alleen op wat daken en in 1 tuin kunnen rondlopen, maar ik kan dus niet zomaar op andere mensen hun dak kruipen :lol:

Voor de rest, argumenten pro?
Katten zijn gewoon fantastische beesten! :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Niet meer twijfelen, maar doen! :grin:

Katten kunnen uitstekend binnen blijven, helemaal als ze nooit iets anders gewend zijn. Als ik het zo lees, zal jouw kat genoeg mogelijkheden krijgen om zich binnen lekker uit te leven en zijn energie kwijt te raken. Je kunt er wel over nadenken om 2 katjes te nemen. Als je dan van huis bent, kunnen ze zich samen vermaken en sowieso vinden vrijwel alle katten het gezelliger met een soortgenootje om zich heen. ;-)
Een poes of een kater maakt niet uit, je hebt hele drukke katers en rustige poezen en andersom. Het is wel verstandig om ze te laten castreren zodra de tijd daar rijp voor is! Anders zullen ze, zodra ze geslachtsrijp zijn, gaan proberen om naar buiten te ontsnappen. Bovendien voorkom je dan dat ze gaan sproeien.

Veel succes met je beslissing en met het overhalen van je vriend. :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb voor de katten die we nu hebben 14 jaar een poes gehad die ik met 7 maanden uit het asiel heb gehaald.
Zij kwam ook alleen maar buiten op het balkon als de deur open kon in de zomer en ik thuis was.
En zelfs dan was zij niet altijd buiten.
Bij mijn weten is zij nooit iets tekort gekomen, ze taalde er nooit naar maar ik vond dat ze best eens een frisse neus mocht halen zo nu en dan.
Het kan makkelijk mits ze maar genoeg aandacht krijgen en speelruimte, maar dat geldt ook voor als je meerdere katten hebt die ook wel buiten komen ;-)
Een optie is, zoals al gezegd werd om er 2 te nemen, dan hebben ze elkaars gezelschap en ik merk aan de katten nu dat ze dat wel op prijs stellen. Alleen is tenslotte ook maar alleen.
Tijger was wel een eenling die zeer mensgericht was dus ook heel gehecht aan mij, zij heeft een speelmaatje dan ook nooit gemist.
Maar een kat alleen zou ik nu niet meer doen, vandaar dat wij er 4 hebben :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Re: Twijfel om poes te nemen

Bericht door sKatje »

Anonymous schreef:En hem zowiezo na 8 maanden laten castreren... Omdat ik binnen drie jaar een huisje met tuin zou willen en dan denk ik dat ik dat beter direct kan laten doen... Of heb ik hierin ongelijk?
Daar heb je helemaal gelijk in ;-) . Zelfs als hij niet buiten gaat, is castratie aan te raden.

Dat komt helemaal goed met jou hoor :D
Nu die vriend nog :ethink:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Re: Twijfel om poes te nemen

Bericht door freija »

sKatje schreef: Nu die vriend nog :ethink:
Ach bedelf die gewoon met schattige kattenfoto's elke ochtend aan het ontbijt en da's zo gebeurt!!!

Ik vind het ook erg knap dat je nu al aan castreren denkt hoor! Het katje dat bij jou terecht komt zal het maar goed hebben. :lol:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ik zou het zeker doen als ik jou was ;-) Toen mijn Millie was overleden (aanrijding) wilde ik ook even geen kat meer, maarja toen kwam Thomas op mijn pad en die is gebleven :grin:

Eigenlijk was ik zelf ook heel erg aan het twijfelen omdat ik weet dat Millie het gewoon altijd geweldig vond buiten en Thomas zou ik niet buiten durven laten.

Tot nu toe heb ik er nog geen beslissing over hoeven maken. Hij woont nu samen met Femke en samen maken ze mijn huis onveilig. Ze hebben nog nooit gezeurd om naar buiten te kunnen ofzo, dus ik laat het maar zo. Als het straks warmer wordt, zien we wel weer verder of ze naar buiten willen.

Thomas is nu 8 maanden oud en Femke 1 jaar 2 maanden en het gaat prima samen. Zeker 2 nemen dus ;-)

Groetjes Hilde, Femke & Thomas

ps als je foto's wil showen aan je vriend moet je maar es in de foto topics gaan neuzen 8-)
Sandra W

binnenkat

Bericht door Sandra W »

Misschien is het een goed idee om naar het asiel te gaan en dan speciaal om een binnenkat (of twee) te vragen. Zij kennen de katten namelijk heel goed en weten precies welke kat(ten) bij je passen.

Vaak zijn zwerfertjes het zwerven zo zat dat ze niet graag meer buiten komen of je neemt een kat die nog nooit buiten is geweest.

Het maakt niet uit of het poezen of katers zijn, het hangt namelijk helemaal van het karakter van het beestje af.

Veel katten maken graag een rondje door de tuin, maar zeker niet alle katten. Mijn poes heeft er zelfs helemaal geen zin in, ze kan gewoon het balkon op en zo via de daken naar andere tuinen, maar verder dan de vensterbank komt ze liever niet!

Veel plezier met het vinden van een nieuw katje of katjes! Zeker doen!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Doen!!!! katten zijn leuk!!! :grin:
Zelf heb ik ervaring gehad met ratten en een kat. de kat vond ze reuze spannend maar na een keer gebeten te worden bleef ze wel op een afstand. maar ze bleven spannend.
Wij moesten helaas de ratjes wegdoen vanwege een allergie (echt waar!)
Ratjes zijn superleuk en lief, katten zijn eigelijk hetzelfde alleen wat eigenwijzer :roll:

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om een keer in het asiel te gaan kijken dan kun je (lees: je vriend) ze aaien en kijken hoe hun gedrag is.
En als ze maar genoeg aandacht/ speelgoed e.d. hebben is het niet erg dat ze niet naar buiten kunnen.
Bij asielkatten weet je vaak al of het een binnenkat is of niet.

Succes!!

Laat je vriend deze hele kattensite zien en lezen.
Gast

Bericht door Gast »

Wauw, zo snel reacties! Leuk zeg!

Ik ga zowiezo pas tegen de zomer een poes aanschaffen, aangezien ik dan twee maanden thuis ben om ermee bezig te zijn... (leerkracht zijn heeft zo zijn voordelen) En dan ben ik zeker dat ik er eerst goed en lang heb over nagedacht! ;-)

Eerst komt er nog een nieuw ratje! ;-) Is al gereserveerd en in de maak, dus eerst dat afwachten.

Maken katjes die binnenleven dan niet veel stuk? Want daar heeft mijn vriend erg veel bang voor... Omdat we juist alles hebben behangen en nieuwe meubels hebben enz...

Is het verkeerd om toch maar één poes te houden? Want twee is voor mijn vriend helemaal geen optie. Ik weet dat ratten bv nooit alleen mogen gehouden worden, want dat dit groepsdieren zijn. Ik dacht trouwens dat katten elkaar vaak niet in de buurt verdragen... Toch niet de poezen die ik ken (één viel zelfs zoonlief aan). Maar dat zijn misschien uitzonderingen.

Sorry voor de vele vragen, maar als ik een katje zou nemen, dan wil ik er 100% zeker van zijn dat dat beestje het goed heeft bij me.


PS: ik wil wel registreren, maar ik heb enkel ongeldige mailadressen... :cry:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Katten kunnen wel alleen hoor. Het is alleen wel zo dat ze het over het algemeen leuker vinden om samen te zijn. Maar het zijn niet per definitie groepsdieren zoals ratten. Ik ken een aantal katten die heel gelukkig zijn in hun eentje, als ze maar genoeg aandacht krijgen van hun baasjes.
Wat betreft je meubels en behang, hier moet je je kat goed in opvoeden maar ze kunnen wel leren om eraf te blijven. Op dit forum staan een heleboel tips hierover. Een goede, uitdagende krabpaal en verschillende speeltjes helpen al een heleboel.
Het is overigens wel zo dat ook hier weer geldt dat katten minder 'sloopgedrag' vertonen als ze met z'n tweeën zijn. Dan leven ze hun energie op elkaar uit in plaats van op je bank. ;-)
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Katten kunnen wel alleen, maar ik zou er niet zo snel meer voor kiezen :grin: Onze eerste kat was alleen en ze was zeker niet ongelukkig ofzo, ik denk ook niet dat ze een 2e had geaccepteerd.

Misschien is het een goed idee om een wat oudere kat te nemen, uit het asiel bv. Kittens zijn druk en zullen wel slopen, of ze nou alleen of met z'n 2 zijn. Een oudere kat zal niet snel iets slopen.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wij hebben een aantal jaren een 'lease'kat gehad van de buren dat was makkelijk wel de lusten maar niet de lasten. Deze schat is helaas overleden en kindlief en ik wilden eigenlijk wel iets van onszelf.
We hebben niet eens zo heel lang hoeven zeuren ;-).
Manlief had maar een eis het moest een lapjeskat zijn. Chuckie heeft helaas maar 5 maanden oud mogen worden maar hubby had net zoveel verdriet als wij.
Nu is Fristi er een gelapte cyper of een cyperse lap (kweet niet zo goed)
en raad eens wie er begon over een tweede katje erbij? Inderdaad :lol:
Ook hebben wij ons opgeven als pleegouder (misschien ook een optie)

Ja, de meubels :roll: De bank ziet er wel anders uit als een half jaar geleden. Fristi gebruikt hem niet als krabpaal maar soms in een dolle bui maakt ze weleens een schuiver met nagels uit. Maar als je een witte stoffen bank hebt en je morst rode wijn kan toch ook gebeuren.

Ons leven is in elk geval (nog) veel leuker en gezelliger gworden met deze kleine meid in huis. We lachen wat af om die uitgekookte streken van haar en als ze dan eindelijk slaapt ligt ze zoooo lief dat de tranen soms in mijn ogen staan van pure liefde voor haar.

Leuk dat jullie er nog een ratje bij krijgen
Gesloten