(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Wat zouden jullie aanraden als brokjes bij neiging tot keutelen/verstopping? Ook blik natuurlijk, maar daar zit weinig in en ze eten graag brokjes.
Ik heb nu RC en Hills Sensitive Stomach, maar dat voorkomt vlg mij juist diarree; er zitten ook heel weinig vezels in voor een goeie stoelgang.
MissM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2005 20:42
Locatie: Heerlen

Bericht door MissM »

Ik heb hier ook nog wel wat vragen over. Mijn eerste kat, die pas is overleden, was 15 jaar oud en was aan het blaasgruis voer. Echter, ik kon de hele dag eten laten staan, en hij werd absoluut niet dik.

Nu heb ik twee jongere katten (1,5 jaar ook gecastreerde katers) en volgens de dierenarts zijn ze wel wat te zwaar (ze wegen ongeveer 5 kilo). Nu vind ik dat zelf natuurlijk helemaal niet erg, maar het schijnt toch wel ongezond te zijn voor een kat. De dierenarts heeft aanbevolen speciaal voer te geven (voor binnenkatten) en dan alleen brokjes en dus inderdaad 2x per dag. Ik vind het toch moeilijk wat ik nu moet doen en hoeveel ik nu moet geven...

Op de zak die ik nu heb (Hill's voor binnenkatten) staan bijvoorbeeld richtlijnen voor de hoeveelheid in grammen, maar ja, hoeveel is goed? En met dat bakje weghalen; als ik 's ochtends opsta, krijgen ze eten (ongeveer de halve dagelijkse hoeveelheid) en eten ze ook allebei wel wat. Toch laat ik dan het bakje staan, en tegen de tijd dat ik thuis kom van mijn werk zijn alle brokjes op. Dan geef ik ze de tweede portie, maar die eten ze ook echt niet in 1x op. Als ik nu meteen de bakjes weg haal, krijgen ze echt te weinig volgens mij en ik wil ook niet dat ze honger lijden.... Wat is nu het beste? Kun je niet bijvoorbeeld wel de hoeveelheid afpassen, maar dit toch gewoon laten staan? Of werkt dat niet?

O ja, en wat doe je als de ene kat meer eet dan de ander? En hoe lang duurt het voordat je weet of een bepaald voer goed valt of niet? Sinds ik ze vorige week kreeg, hebben ze wat diarree en zo. Eerst kregen ze ook blikvoer, en nu dus sinds het weekend dat voer van Hills. Hoe snel zou het beter moeten gaan met de ontlasting?

Bedankt voor alle tips alvast!!
Miranda.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Mijn katten zijn ook sinds een week of 3,4 op dieet. Ik geef ze nu Royal canin voor binnenkatten en laat dit ook gewoon de hele dag staan. Al na 1,5 week zag ik verbetering, dus het is geen probleem om het de hele dag te laten staan. Ze hebben geen last gehad van diaree, dus daar heb ik geen antwoord op.
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

met 2 keer per dag wordt ook niet bedoeld dat je het bakje weg moet halen. Gaat er om dat je de portie in 2 keer verdeeld.
Katten hebben vaak last van diaree met over gaan op een ander voer. Om dat te beperken is het vaak aan te raden om het nieuwe voer te mengen met het oude voer. Eerst half om half en dan de verhouding steeds wat aanpassen. Je hoeft ze niet perse in 1 week over te zetten, zo heel ernstig is het overgewicht niet als ik je zo begrijp.

Blijven ze met Hills toch last van de darmen houden kan je na verloop van tijd ook een ander merk proberen. Het belangrijkste is dat je goed op je katten let hoe ze er uit zien.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MissM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2005 20:42
Locatie: Heerlen

Bericht door MissM »

Hallo weer,
Met de ontlasting van mijn poesjes is het nu een stuk beter; ze hebben allebei gewoon harde drolletjes.

Toch vraag ik me nog wel af hoe het zit met de hoeveelheid. Ze wegen allebei zo'n 5 kilo en zijn volgens de dierenarts toch een beetje te dik. Maar, als je ze stevig aait, kun je de ribbetjes wel voelen, dus heel ernstig is dat volgens mij niet. Nu geef ik ze Hills Indoor en de hoogste hoeveelheid voor een kat van 5 kilo daarvan is 85 gram. Ik geef ze nu in 2 porties die hoeveelheid, PLUS ze krijgen ieder nog een half klein blikje nat voer. Toch lijkt het of ze nog honger hebben. Ze storten zich echt op het eten, en de bakjes gaan dan ook zo leeg. Zijn ze gewoon nog te verwend (vroeger hadden ze de hele dag door brokjes staan) of krijgen ze echt te weinig?

Groetjes, Miranda.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Miranda ;-)

Bij mij krijgen de poezen tussen de 40-50 gram brokjes (ook Indoor) per dag.

Ze krijgen bij mij ook geen natvoer tussendoor.

En ze doen het er prima op ;-)

Dus ik denk dat je zelfs nog minder zou kunnen geven.

Succes!
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
MissM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2005 20:42
Locatie: Heerlen

Bericht door MissM »

Net het volgende meegemaakt: ze liepen zo te zeuren en in de keuken rond te draaien dat ik dacht: ik geef ze toch nog maar wat brokjes dan. En wat blijkt: ze snuffelden eraan en liepen vervolgens weer weg!! Haha, de rotzakken zijn dus waarschijnlijk alleen maar aan het zeuren om iets lekkers of zo. ;-)

Hou ze voorlopig toch nog even op dit regime, dan kan ik het over een tijdje nog wel een beetje afbouwen. Ik heb nu ook Indoor van RC gekocht en zie op de zak dat die aanbevolen hoeveelheden ook veel lager zijn dan bij Hills. RC is hier in de buurt gemakkelijker te verkrijgen, dus ik ga toch proberen of ze het daar ook goed op doen.

Groetjes, Miranda.
Gebruikersavatar
Sabrina27
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2005 12:30
Locatie: Lisse

Bericht door Sabrina27 »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 katers die drastisch op dieet staan. Onder begleiding van de diernarts geef ik ze een bepaalde hoeveel heid brokjes en speciaal zachtvoer. Mickey is wel al iets afgevallen maar Pluis helemaal nog niets. Ik geef ze niets extra, probeer ze veel te laten bewegen maar weet echt niet meer wat te doen. Zijn er mensen die dit herkennen?
Groetjes Sabrina,Mickey,Pluis en konijn Spike
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

apart eten, hoe invoeren?

Bericht door yana »

Ik zit met een probleem: ik wil op Hairball voer over want 1 van onze 5 katten heeft moeite met poepen (veel keutels), zeker nu met de rui. De haarballen komen er nml van achter uit..(kattegras heb ik al..). Nu zijn 2 andere katten erg gevoelig op de darmpjes, gauw diarree. In 4 dgn zijn we overgestapt op Eukanuba Hairball (de Iams was nog niet binnen)ipv RC Sensible 33 en van Hill Sensitive Stomach op Iams Hairball. Nu merk ik in elk geval dat van 1 vd katten de poep inderdaad weer zachter is dan normaal en dat wás al zacht..Wellicht ben ik te snel overgestapt (4 dgn)en moet ik even afwachten? Of is iedereen apart voeren misschien toch het beste? (dus weer Hills voor de gevoelige darmpjes en Hairball vd keutelaars). Maar hoe kan ik dat nu het beste invoeren?
Ze zijn nu gewend dat er de hele dag brokjes staan.
Femke
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 nov 2005 14:17

Bericht door Femke »

hallo marinka,

wij hebben ook 3 katten waarvan 1 ook te dik is en die zit ook nog op hyperallergeen voeding en de andere twee zijn juist te dun dus ik ken het probleem. wat inderdaad helpt en dat doen wij ook de katten te latten wennen aan 2x per dag een bakje brokjes en dan inderdaad het bakje na een 10-15 minuten weghalen. je zult in het begin politieagentje moetne spelen omdat jou katje net als die van ons alles eet wat los en vast zit maar later zul je merken dat het goed gaat. en als ik jullie nog een tip mag geven: geef een kat alleen brokjes die niet zo vet zijn dat kan per merk namelijk heel erg verschllen mijn katten krijgen 4 of 5x per maand blikvoer want ze hebben dat vieze onbetrouwbare vlees niet nodig. ze krijgen het van mij soms als lekkernij.

groetjes van femke en een pootje van boefje buddy en felix
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

mijn poezen zijn ook te dik. was vorige week ff langs de da geweest omdat lara eigenlijk altijd aan de diarree is.
ik had ze altijd aan de iams en s,ochtends een lepel whiskas vlees.
ik kreeg van de da een zak hills mee,dus dat proberen,maar nee hoor ze lusten het niet dus vanmorgen weer heen gegaan en nu heb ik dus rc mee gekregen, en weer net als met de hills. dit willen ze ook weer niet eten baal ervan heeft iemand mischien nog tips???????
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Gewoon volhouden, Eeke, ze krijgen vanzelf een keer honger. En niet eten betekent ook nog eens een beetje afvallen :smile:
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Even extra aansterken

Bericht door Rebbe »

Ons Guus heeft een verleden van operaties en slikt nu dagelijk schildklierhormoon omdat de schildklier aan beide kanten is weggehaald. Afgelopen jaar heeft ze tot twee keer toe een hersenbloeding gehad waar ze wonder boven wonder bovenop is gekrabbeld.

De laatste tijd valt me op dat ze sowieso mager is geworden maar ook haar vacht ziet er niet meer mooi uit. Mijn gevoel zegt dat ze gewoon een oppepper nodig heeft. Ik heb wel eens gehoord dat je voer kan krijgen bij de da die voorgeschreven wordt wanneer een kat ondervoed is of een zware operatie heeft gehad. Zou dit voor ons Guus een optie kunnen zijn en heeft iemand daar misschien ervaring mee.

Ik hoor het graag..

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik had voor Jessie royal canin convalescence gekregen om aan te sterken na haar operatie.
Het is eetlustopwekkend en bevat extra vetten, eiwitten enzooi.
Maar als ze er zo slecht uitziet kan ze wel weer wat onder de leden hebben en lijkt me een da bezoekje geen kwaad kunnen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Ik zou even contact opnemen met je dierenarts, misschien is het verstandig om even met haar langs te gaan. En anders heeft de dierenarst vast tips voor voer. Volgens mij wordt ook vaak Hills AD gegeven aan katjes die moeten aansterken.

Sterkte!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Plaats reactie