Er zijn aanwijzingen dat FIP getriggerd KAN worden door veel nies op jong leeftijd. Maar er zijn op dat gebied nog altijd meer vragen dan antwoorden helaas.
De katten van Doryn en mijn Kari, die uit dezelfde cattery kwamen, daarvan denkt de da dat er corona in die cattery heerste. Corona hoeft op zich niet erg te zijn, maar zodra de weerstand door iets anders (nies, stress van een enting of wat dan ook), vermindert, kan de corona muteren naar het kwaadaardige FIP. Odin en Kari hadden overigens geen FIP, maar er wordt gedacht aan een vorm van inteelt of te grote fok die op het gen van de katten schade aangericht heeft. Dit kan zich dan in meerdere ziektes manifesteren en als er dan ook nog corona heerst, dan heb je alle ingrediënten voor een dodelijke ziekte in huis
Nies is vrijwel onvermijdelijk bij een groep die uit meer dan 4 katten bestaat. Het is een virus dat via de lucht doorwaait en als een dekkater in een buitenverblijf zit en het virus oppakt, geeft hij het als het ware bij de dekking al mee en krijgen de kleintjes op zeker moment snot. Het is zo besmettelijk dat dat overal opgelopen kan worden, maar inderdaad, met een kuurtje is dat snel over.
Heeft het dier echter al corona in de darmen, en het krijgt antibiotica tegen nies, waar de poep dun van wordt, dan krijgen de darmen meer te verwerken en kan de corona dus weer muteren naar FIP. Volgens mij zit het zo'n beetje op deze manier in elkaar
Hier had mijn Beau corona (vrijwel zeker vanuit de cattery meegekregen volgens de da) en heerste er bovendien van alles, met name het calici-virus dat zich in slijmvliezen nestelt. Een aantal jonge geplaatste kittens zijn dus aan FIP overleden door de combi calici/evt. corona/nies. Bij de andere dieren werd geen corona gevonden, dus het heerste hier niet, alleen scheidde Beau het wel uit in de ontlasting. Alle dieren die iets mankeerden, wonen nu bij mijn ex-vriend en doen het goed. De kans dat hier dus iets anders dan elders gebeurt, is klein, op Oxa na, die te moeizaam herstelt van haar nies. Zij zou FIP kunnen ontwikkelen doordat haar afweersysteem alles nodig heeft om de nies aan te kunnen, en doordat het nu al 3e kuurtje te weinig aanslaat. Haar nies is niet besmettelijk voor de anderen, dus is de kans op FIP bij de anderen ook erg klein.
Sorry voor de enorme lap

maar ik wil het toch graag van alle kanten belichten