prooi gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

prooi gedrag

Bericht door eeke »

hallo, ik had een vraag..
mijn loeky komt van een boerderij, en heb hem met 7 weken gekregen..
2 maanden later kwam lara klikte eerst niet maar nu gelukkig wel
het zijn katten die ik graag binnen wil houden, nu heeft loeky de laatste tijd maar raar gedrag.
hij pakt z,n speelgoed muisje en loopt dan luid grommend met dat ding in z.n bekje door het hele huis, zoekt dan een rustig plaatsje op waar hij zo een paar minuten blijft liggen, moet wel lachen het is net of hij hem dan wil doodmaken..
maar hij laat niemand toe in de buurt hoe dichterbij je komt des te harder begint hij te grommen, om er bang van te worden..
volgens mijn DA is dit prooigedrag en word dit alleen maar erger omdat het een binnenkat is.
en volgens haar kan ik hem later als ie gecastreerd is niet binnen houden.
mijn vraag aan jullie is heeft zij gelijk, of zal het allemaal wel meevallen?
ik hoop dat er mensen zijn met hetzelfde probleem..
groetjes eeke
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Eeke,

Zo jij hebt dus een echte huistijger ;-)

Het is niet heel bijzonder hoor dat een kat al grommend met een muisje (of iets anders) speelt alsof het een echte prooi is (inclusief grommen). Mijn dames (die overigens wel binnenkatten zijn) kunnen dat ook en je lacht je rot :lol: :lol: :lol:
Volgens mij kan dit allemaal niet zo veel kwaad. Laat hem lekker z'n gang gaan. Hij zit helemaal in z'n spel en ja daar hoort prooi bewaken ook bij. Pas als hij continu aggressief gedrag naar je zou gaan vertonen is het tijd voor een 'alarmbel' maar dit vind ik niet zo heel raar gedrag.

En over het binnenhouden van je gecastreerde kater... ik ben zelf van mening dat een kat prima binnen kan leven, MITS er voldoende speelgoed is om zich lekker te kunnen uitleven en er voldoende ruimte is om zich terug te trekken. Maarrrrr sommige katten zijn gewoon echt 'buitenkatten' en daarvoor zou het echt zielig zijn om hem binnen te houden. Maar ik zie niet in wat dat met het 'prooigedrag' te maken zou kunnen hebben. Ik zou tegen die tijd kijken of hij een beetje rustig is of dat ie echt bulkt van de energie. In het laatste geval kun je hem beter af en toe naar buiten laten gaan.
Dat loeky van een boerderij komt spreekt overigens niet echt in zijn voordeel....

Hopelijk heb je hier wat aan! Succes met je tijger ;-) !
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Het kan inderdaad zijn dat de drang van je kat om naar buiten te willen steeds groter wordt en dat je jezelf serieus moet gaan afvragen of je wil dat je kat gelukkig is of dat andere belangen zwaarder wegen.

Onze 1e kat (Boris) kwam ook bij ons toen hij 6 weken oud was van een boerderij. Hij was een lastige kitten, die alle dingen in huis deed die hij normaal gesproken buiten hoorde te doen. Met 5 maanden oud werd ons echt duidelijk dat hij doodongelukkig zou worden als we hem niet naar buiten zouden laten omdat het bij sommige katten gewoon in de genen zit ingebakken. Nadat hij was gecastreerd met 7 maanden mocht hij zelfstandig naar buiten en was het wilde gedrag en gesloop in huis afgelopen en kun je duidelijk zien hoe hij geniet van het buiten spelen. Vanaf de 1e dag buiten gebruikte hij de kattenbak binnen ook niet meer, ook een duidelijk signaal dat hij echt een buitenkat is.

Als er voor jou geen mogelijkheden zijn om je kat naar buiten te laten omdat je bijvoorbeeld op een flat woont of aan een drukke verkeersweg kun je proberen dusdanige aanpassingen in je huis te maken met klimpalen en speeltjes dat het voor je kat aantrekkelijker wordt om binnen te spelen. Maar dan nog ben ik van mening dat je goed moet kijken naar het gedrag van je kat. Sommige deskundigen beweren dat je van een buitenkat een binnenkat kunt maken, dat het een kwestie van gewenning is. Maar daar denk ik anders over.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Carol schreef:Sommige deskundigen beweren dat je van een buitenkat een binnenkat kunt maken, dat het een kwestie van gewenning is. Maar daar denk ik anders over.
Dat denk ik ook. ;-) Bij sommige katten zit dat instinct er zo in dat een leven als binnenkat ze doodongelukkig zal maken.

Dat hoeft bij jouw kat niet zo te zijn hoor, Eeke. Maar ik zou er wel rekening meehouden, gezien zijn afkomst en zijn felle gedrag.
Wij hebben onze katten tot de sterilisatie grotendeels binnengehouden (ze mochten wel elke dag even in de binnentuin als wij erbij waren). Luna vroeg in die tijd ontzettend veel aandacht. Ze liep de hele tijd mauwerig rond en ging dingen slopen als ze geen aandacht kreeg. Toen ze op een gegeven moment vrij naar buiten mocht, was dit gedrag gelijk over! Ik zag eerst het verband niet en dacht dat er misschien iets niet goed met haar was omdat ze zo rustig was. Maar het bleek dus gewoon dat ze veel beter in haar vel zat. Net als jullie Boris heeft ze nooit meer in bak binnen gepoept, Carol.
En het is niet zo dat je je kat kwijt bent als je hem naar buiten laat gaan hoor, Eeke. Luna ligt nog steeds heel veel binnen en is de grootste knuffel van de drie. 's Nachts moeten de katten ook binnen zijn en dat geeft zelden problemen.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Marije schreef: Dat hoeft bij jouw kat niet zo te zijn hoor, Eeke. Maar ik zou er wel rekening meehouden, gezien zijn afkomst en zijn felle gedrag.
Ik ben het geheel met jullie eens Marije en Carol. Sommige katten kunnen echt niet binnen blijven. Maar denken jullie ook dat het 'wilde spelen' met de muis echt een voorbode is? Ik zie dit toch meer als spelgedrag (wat mijn katten ook wel eens doen) en niet zozeer als een aanwijzing dat de kat een 'buitenkat' is. Hij zit gewoon helemaal in zijn jachtspel.

Ik zou eerder kijken naar de aanwijzingen die jullie noemen als veel aandacht vragen, door het huis racen om energie kwijt te kunnen, sloopgedrag, etc.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat denk ik ook hoor, Sandra. Het hoeft niet gelijk een voorbode te zijn. Maar het is wel fel en instinctief gedrag, wat lang niet alle huiskatten vertonen. En dat in combinatie met zijn afkomst van de boerderij, maakt dat het me niet heel erg zou verbazen als Loeky erg gelukkig zou worden van een buitenleventje. ;-)
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ok dames bedankt..
mischien is hij buiten wel gelukkiger, heb hem wel eens aan een tuigje buiten vind ie geweldig..
ik laat hem eerst volgende maand castreren samen met lara (steriliseren)
en dan zien we wel verder als het echt niet anders kan moet het maar..
wil ook geen ongelukkig dier zien..
in huis is er verder niks aan de hand met hem hij is hier de grootste knuffelkont, en het liefste kruipt ie in je om het zo maar te zeggen..
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Sommige katten moeten inderdaad naar buiten kunnen maar ik ben het niet met het verhaal eens dat het grommen wanneer hij met een 'prooi' loopt een teken is dat hij te wild is om binnen te houden. Mijn katten komen alleen 's zomers op het balkon en de ene gromt wel als hij met een speelgoedmuis loopt en de ander niet. De katten die dat doen deden dit als kitten ook al en het is nooit erger geworden dus ook dat geloof ik niet zo.
Maar boerderijkatten staan er inderdaad wel om bekend dat ze moeilijk kunnen wennen aan het binnen leven.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ook als je hem vanaf 7 weken al had?
mischien een domme vraag maar wanneer kun je dan merken dat ze naar buiten willen..?
hij zit wel graag in de vensterbank,maar dat doet lara ook.
voor de rest ik zei het al hij is erg aanhalig wil altijd bij mij liggen, is gewoon een schatje..
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij merken het aan Quinto, van hem vermoeden we dat zijn vader een wilde kat was. Hij loopt 's zomers vaak te mekkeren voor de deur omdat hij naar buiten wil en glipt er dan ook vaak tussendoor als hij de kans krijgt. 's Winters heeft hij die behoefte gelukkig veel minder.
Wij hebben Quinto ook vanaf dat hij 6 weken was, zoiets zit in de genen blijkbaar.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik denk niet dat jouw kat persé naar buiten wil. Sommige katten zijn nu eenmaal praters en andere niet. Hij is nu zo klein. Dit kan nog alle kanten op gaan.

Natuurlijk kan het wel dat dit een rasechte buitenkat is maar dat merk je dan wel.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik zet het hier maar ff bij.
Xiara kan alleen op het balkon, maar die is niet afgezet.
Net hoor ik wat gepiep en gefladder, komt ze binnen met een koolmees!! Hij is nu dood en zij heeft er heel veel lol mee!!
Ze is een echte jager!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

ik heb ook een vraag wat hier op aan sluit.

sinds een aantal weken is boris(bijna 13 weken) hier. Hij komt uit het asiel, is best ziek geweest en is een ontzettend rustig en lief kitten. Sinds vorige week is Shrek (bijna 8 weken) erbij gekomen. Shrek komt uit een druk gezin met 6(!) broertjes en zusjes, mamma, pappa, 2 honden en 2 kinderen. In vergelijking met boris is Shrek ook een echt 'monster' ontzettend wild, snel, veel speelser etc. nu gaat het gelukkig wel goed tussen die 2.

Shrek heeft bepaalde speeltjes, die hij echt vastpakt alsof het een prooi is, hij loopt dan grommend en blazend rond ermee. Boris schrikt daar altijd heel erg van, loopt dan ook weg. Omdat ik dat zo zielig vind, pak ik shrek altijd op als hij zo gaat grommen, en dan laat hij het speeltje vanzelf los. ik straf hem niet, pak hem alleen op, zodat boris niet meer bang hoeft te zijn. Doe ik dit goed, of kan ik ze beter hun gang laten gaan, en merkt Boris op een gegeven moment dat het alleen spelen is en geen grommen naar hem toe.

Ik hoop dat jullie ideeen of tips hebben!
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Ik hoop alleen niet dat Shrek het 'in zich heeft' om een echte buitenkat te zijn, want dat is (totdat wij volgend jaar gaan verhuizen) geen mogelijkheid hier op de flat.. En ik zou het verschrikkelijk vinden om hem weg te moeten doen.. hij is nog niet buiten geweest, maar zo aan zijn gedrag te zien zou het me niets verbazen... of valt dat op deze leeftijd nog moeilijk te zeggen?
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik zelf zou ze gewoon hun gang laten gaan.
Iedere keer als jij ingrijpt is dat voor Boris een bevestiging dat er inderdaad wat aan de hand is. Je hebt dan kans dat je het gedrag van Boris alleen maar versterkt.

ik zou ze gewoon eens een tijdje hun gang laten gaan
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten