Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ik hoor anders ook veel goeie verhalen over rc..
ja en dat van dat mengen dat doe ik ook hoor stukje bij beetje aan nieuwe brok wennen..
wel geef ik ze nog 1 keer per dag vlees van whiskas, ze zijn er gek op dus laat ik dat maar zo niet om bij te voeren maar voor de lekkernij..
ze groeien trouwens als kool hier, het zijn echt geen kittens meer.ze zijn allebeide dik 4 maanden en loeky weegt nu 2,4 kg en lara 1.8 kg..
lara was erg ondervoed toen ze hier begin september kwam.
maar ze beginnen met de dag meer te glimmen mischien dat het toch van de iams komt??
toch ben ik heel benieuwd wat major al eerder in dit topic bedoelde met die site van iams cruelty?
m,n engels is niet te best snap er geen hol van, ja dat ze geen goed woord voor iams hebben snap ik maar waarom dan niet???
kan iemand mij dat uitleggen? :?:
groetjes eeke
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Bij ons in Vlaanderen hebben ze sinds enkele maanden kattenbrokjes PREMIUM in de Aldi.
Zakjes van 750 gr. kosten 2.19 euro.
Ze verkopen ze adult en senior,mijn katten willen niks anders meer .
Voor mij is RC iets te duur want met mijn poezelbende gaat het niet lang mee :grin:
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

pini schreef:Ik heb twee Maine Coons. Die krijgen van mij de Coonbrokjes van RC. Deze zijn groot.
Die hebben we nu ook gekocht, ik ben benieuwd, maar de zak gaat pas open als een andere zak leeg is (er staan hier al 2 grote zakken open :lol:)

Toch vind ik het raar dat er maar weinig grote brokken zijn.....dat die fabrikanten daar niet beter op inspelen :?:
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Bericht door Bomac »

Hallo,

Ik heb vol bewondering deze hele discussie zitten lezen...maar heb zelf nog een klein vraagje.

Ik heb 2 katers die RC indoor krijgen en 's-avonds een bakje vlees met z'n 2-en.
Ze hebben de gehele dag door brokjes staan, maar sinds ze gecastreerd zijn ( afgelopen Vrijdag) (vr)eten ze nog meer dan normaal!
Nu is het bakje met brokjes al om 18.00 leeg en dat terwijl ze pas om 22.00 een nieuwe bak krijgen ( ze krijgen om 18.00 nog wel vlees).

Maar Vraagje: ik weet dat het normaal is dat ze meer gaan eten als ze gecastreerd zijn, maar moet ik ze nu ook meer gaan geven ??
Worden het anders hongerlappen???

Thanxs
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Bomac,

Hier is je vraag beter op z'n plek en duidelijker.

Katten die gecastreerd/gesterilliseerd zijn zijn inderdaad hongeriger. Dit moet je dus in de gaten gaan houden om te voorkomen dat ze te dik worden.

Ikzelf geef ook RC indoor. Ik heb beiden katten gewogen en dan kan je op de zak voer goed terugvinden hoeveel ze zouden moeten krijgen. Dat is dan ook wat ze krijgen op een dag. Bij mij staat er nooit een bakje met voer de hele dag door (het wordt namelijk gelijk opgegeten als ik het geef) en ze krijgen twee keer per dag te eten (dus iedere keer de helft van wat ze mogen eten per dag). Voor mij gaat dit prima. Ze zeuren niet om eten (behalve wanneer het bijna tijd is) en zien er goed uit.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Bericht door Bomac »

Mijn 2 makkers hebben van kitten af aan al continue brokjes. Dit voornamelijk omdat ik nogal eens laat thuis ben en dus geen regelmaat kan verzorgen.
Ik geef ze 1.5 maatbeker perdag...maar hoeveel dat is zou ik echt niet weten want op de maatbeker staat helaas geen Indoor aangegeven ( wel kitten en dan is 1 maatbeker 80 gram)
Ze wegen nu 4.25 en 4.12 kilo dus mogen ze zo'n 60 gram per kat hebben. Volgens mij geef ik ze niet echt teveel.

Maar het zijn echt sinds Vrijdag zo'n ontiegelijke hongerlappen. Ik had het idee dat ze mischien zelf denken dat ze bij moeten eten omdat ze een dag geen eten hebben gehad.... :lol:

Nee zonder gekheid: ik moet ze dus goed in de gaten houden dat ze niet te dik worden.

THANXS
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
MissM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2005 20:42
Locatie: Heerlen

Bericht door MissM »

Ik heb ook twee gecastreerde katers (van bijna 2 jaar oud) die dus bij hun vorige eigenaar continu eten hadden staan. Ze wegen beide zo'n 5,5 kilo, dus eigenlijk wel teveel. Ik probeer ze nu al een maand 2x per dag eten te geven, RC indoor. Ze krijgen dan ieder 75 gram PLUS nog ieder een half kuipje nat voer. Het probleem is echter dat ze me iedere ochtend zo rond 5 uur/half zes wakker komen maken omdat ze schijnbaar honger hebben... Dat hou ik dus echt niet meer vol! Ik heb ze laatst een keer als test 's avonds een bak vol brokjes neer gezet, en inderdaad, toen kon ik gewoon doorslapen...

Heeft iemand nog tips voor mij? Ik wil natuurlijk dat ze gezond zijn en niet te dik, maar iedere nacht om 5 uur wakker worden is ook niet vol te houden... ik ben echt uitgeput! :(

Groetjes, Miranda.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Je kunt in de dierenwinkel vast wel een maatbeker krijgen waar indoor wel op staat (ik heb er een waar al hun producten opstaan)! Dat is wel makkelijk namelijk. Of je moet het gewoon een keer wegen en zelf een streepje op de beker zetten.

Mijn katten zijn 4 kilo en 4,3 kilo en krijgen samen 80 gram per dag (ieder 40 dus). Dit lijkt weinig en is ook minder dan op de verpakking staat. Maar mijn beessies zijn nogal luiig en bewegen weinig (komen niet buiten en spelen maar af en toe), dus hebben ook niet zoveel nodig. Ik heb de indruk dat het prima gaat zo en zijn zelfs eerder nog een beetje aan de stevige kant dan dun. Je kunt de aanwijzingen op de verpakking dus wel met een korreltje zout nemen, maar het is een handige richtlijn om te beginnen. Uiteindelijk kun je aan je eigen kat wel zien of het goed gaat of niet.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Bericht door Bomac »

Hoi Sandra,

Bedankt voor alle tips.

Mijn 2 kanjers zijn vreselijk actief...Ik vind regelmatig de krappaal, de plantenbak of al mijn kussens op de grond.
Het zijn absoluut geen slopers alleen heeel erg nieuwsgierig en dan gaat er nog weleens wat mis.
Ze hebben ook altijd debielen uurtje als ik zelf 's-avonds op de bank zit en dan sjeesen ze voorbij, dus ze hebben ondanks dat ze niet buiten komen wel veel actie.

Maar ik zal eens kijken bij de dierenwinkel. Ik heb ook een beker met alles erop, maar helaas geen indoor....raar he!!!

Nogmaals bedankt!!!
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Volgens mij heet indoor nu Fit 32, misschien staat dat wel op de maatbeker?

Ik heb de afgelopen weken RC (Maine Coon) gevoerd, en nu weer afgemengd met Lidl premium, maar het verschil is overduidelijk: ze eten veel meer Lidl-voer, ze poepen er meer en ietsje dunner van en ze drinken meer. Ik ga dus toch weer overstappen naar RC. Uiteindelijk is dat voordeliger als ik alles zo optel. Nu krijg ik het ook met korting, dat scheelt, maar dan nog. Als ik de volle prijs zou moeten betalen, levert het netto nog voordeel op om RC te gebruiken: minder voer, minder grit.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Nee Emma, fit 32 is de 'normale' brok. Maar het klopt wel dat ze wat aan het veranderen zijn in de productlijn. Volgens mij heet ie wel nog gewoon indoor hoor... Anders kun je ook nog naar de kleur kijken op het maatbekertje (ieder product heeft een eigen kleur).
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Emma Boom schreef:Volgens mij heet indoor nu Fit 32, misschien staat dat wel op de maatbeker?
Neehoor, het heet nog steeds Indoor. Fit 32 is voor buitenkatten met een ideaal lichaamsgewicht (aldus de website van Royal Canin), niet voor binnenkatten.

Heb je geen keukenweegschaaltje, Bomac? Op die manier wegen wij het voer altijd af. Onze katten krijgen elke dag 60 gram brokjes, half RC fit 32, half RC Outdoor.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ah ik wist niet dat Fit 32 iets anders was (is dat dan het vroegere outdoor?)

Ik weeg het eigenlijk nooit af, zorg dat er gewoon altijd voldoende brok staat. Geen van mijn katten is echt te dik, dus ik denk dat het hier prima werkt zonder af te wegen.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Nee fit 32 bestond al langer hoor. Dat is zeg maar de 'normale' brok voor de 'doorsnee' kat. Later zijn er de outdoor, indoor, maine coon, en de hele handel bijgekomen. Ingewikkeld allemaal....

Maar de indoor heet dus nog steeds indoor....
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Je kan het ook gewoon 1 keertje afwegen met een keukenweegschaal en dan een kopje of zo zoeken dat dezelfde inhoud heeft, dan kan je het daar gewoon mee scheppen.
Plaats reactie