Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Het kan helpen door grotere brokjes te geven. Dan MOET ze wel kauwen. Maar aan de andere kant is het ook niet zo'n ramp als ze ze heel doorslikt. Het enige is dat de brokjes zo geen tandreinigende functie hebben, dus zal je vorming van tandsteen goed in de gaten moeten houden. Zou me er zelf niet zo druk om maken.

Mijn beiden katten 'crunchen' er trouwens wel op los... echt een superschattig geluid :verliefd:
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Onze guus schrokte ook de brokken naar binnen en wij hebben tegenwoordig Hills TD want deze zijn groot (moet ze kauwen) en gelijk tandreinigend.

Ze kreeg namelijk op den duur wel last van tandsteen...

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
EnricoDB2
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 sep 2005 11:22

Bericht door EnricoDB2 »

Je moet dus bij een schrokkende kat wel even opletten... Goed dat ik dat weet. Nou is het natuurlijk ook niet zo dat onze kat elk brokje heel naar binnen slikt, maar echt heel super goed gekauwd wordt er ook niet! :smile:
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik heb twee Maine Coons. Die krijgen van mij de Coonbrokjes van RC. Deze zijn groot. Als ik die de kleine brokjes geef kauwen ze nooit. Nu hebben ze perfecte tandjes en tandvlees.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

hallo, een intressant topic is dit..
wil ook wat vragen..
had m,n kater loeky eerst op brok van whiskas, toen kwam lara uit het asiel en kreeg een zak iams mee.
eerst toch maar whiskas gegeven omdat het op moest hier kon zij niet over. nu dus toch maar iams en ze vinden het allebeide heerlijk en de diarree is ook over en ze beginnen mooi te glimen in de vacht.
het is een dure brok maar goed als het beter is, maar kun je die brok gewoon onbeperkt voeren??
en die link van major over dat van iams wat houd dat in wil het toch wel weten maar m,n engels is niet al te best.. :oops:
groetjes eeke :oops:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Eeke,
Iams is een premium voer, dat betekend dat hier alle stoffen die je kat nodig hebben in de juiste hoeveelheden in zitten.
Iams mag je gewoon door blijven voeren.
Wiskas is juist een hele zoute brok, wat lang zo goed niet is voor je katten. Als ze daardoor bijvoorbeeld blaasgruis krijgen of iets anders ben je uiteindelijk duurder uit.

Als je de Iams nou heel erg duur vindt kan je er ook voor kiezen om hem te mengen met het premium voer van de Lidl, Opticat.
Veel mensen mengen hier hun dure voer met Opticat.
Ik doe dat zelf met Iams en dat gaat prima en die van mij lust het graag.

Succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Eeke,

Volgens mij bedoel je of je Iams onbeperkt kunt blijven geven (dus gewoon bakje volgooien en je katten eten zelf hoeveel ze nodig hebben)? In dat geval zou ik zeggen: nee. Een kat kan in principe (beter dan een hond bijvoorbeeld) inschatten hoeveel hij nodig heeft en zal dus niet snel te dik worden. ECHTER, veel katten die gesterriliseerd/gecastreerd zijn of weinig bewegen kunnen wel te dik worden. Ik zou dus op de verpakking kijken hoeveel ze mogen hebben (staat een tabelletje op met hoe zwaar je kat is en hoeveel ze dan mag eten).

En over dat mengen van voer zoals Lotte aangeeft: Ik ben daar persoonlijk niet zo'n voorstander van. De verhoudingen aan voedingsstoffen zijn anders en je doet eigenlijk de 'kracht' van een voeder teniet als je gaat mengen. Het voeder wat ik geef (royal canin indoor) is bijvoorbeeld een light voer waar ook de vacht mooi van gaat glanzen. Het voer is echter wel duur. Als ik dat zou gaan mengen met een ander voeder zit daar waarschijnlijk een ander energiegehalte inzitten en andere grondstoffen. Hierdoor is het 'light' er wel af en zal ook de kwaliteit niet zo goed zijn als het was. Ik weet niet of ik het goed aan je uitleg, maar ik ben in ieder geval niet zo'n voorstander van mengen. Beter kun je (als je Iams te duur vindt) een iets goedkoper voer nemen en niet teveel zelf gaan rommelen. Een goed alternatief is bijvoorbeeld Smolke voer. Dit voer is niet zo duur en ook goed van kwaliteit.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

en kan je dat smolke gewoon bij de dieren speciaalzaak krijgen of bij de da?
heb er nog nooit van gehoord maar misschien het proberen waard?
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Smolke haal de bij de dierenspeciaalzaak. Maar dat is maar gewoon een voorbeeld hoor. Je hebt eigenlijk de goedkope merken (whiskas, felix en die handel) dan de betere (waaronder Smolke) en de hele goede maar dus ook duurdere (royal canin, iams, etc.) net wat je budget aankan.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik pleit dan toch ook nog even voor de Opticat hoor :) Dat kost 1,99 euro per 750 gram. De gemiddelde kat doet 15 dagen met zo'n zak. Dan hoef je er dus geen andere voeding naast te geven.
Is dus van Lidl. Dit is een goedkoop premium voer.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ja dat klinkt ook niet gek..
het is maar net of ze het lusten en of hun ontlasting er goed van word..
ik maak eerst de iams op en dan probeer ik wel wat anders..
maar ja iedere keer voer veranderen is ook niet echt goed..
tenminste bij m,n paard wel die heb ik altijd aan een soort brok..
maar goed je moet toch eerst weten wat goed is en niet..
bedankt groetjes eeke
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Eeke,

Je hebt al heel wat advies gekregen, ik wil er nog aan toe voegen ( maar misschien wist je dat al ) dat als je overschakelt naar een ander voer, je dit geleidelijk aan moet doen, van de éné op de andere dag met nieuw voer beginnen is niet goed voor de darmen, je moet ze geleidelijk laten wennen, je kan dat over een periode van een week doen. Dus de iams die je nu nog hebt, daar telkens een beetje van je nieuwe voer bijdoen, en dit opbouwen tot je alleen nog het nieuwe voer geeft.
Succes ermee, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Euhhh hier doen ze geen 15 dagen met zo'n zak. 8 katjes eten per dag 750 gram (dus een zak) leeg... De poep blijft goed bij Opticat, hoewel ik nu weer RC geef en daar toch betere resultaten van zie.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

ik ben zelf niet bekend met opticat, dus kan hier weinig over zeggen. Zoals ik al eerder zei geef ik naar grote tevredenhied RC indoor.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Emma Boom schreef:Euhhh hier doen ze geen 15 dagen met zo'n zak. 8 katjes eten per dag 750 gram (dus een zak) leeg... De poep blijft goed bij Opticat, hoewel ik nu weer RC geef en daar toch betere resultaten van zie.
Wil niet flauw zijn hoor, maar jij hebt er een paar stevige dames bij zitten en Appollo vreet ook voor 3. Dus geen wonder dat het bij jou sneller gaat ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie