Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Michele op donderdag 1 september 2005

Wie weet er raad? Mijn poes, een britse korthaar van 6 a 7 jaar heeft sinds enkele jaren dat zij zich zo heftig likt dat er wonden ontstaan. De wonden zitten van de wangen tot in de nek, maar sinds kort ook al op haar voorpootjes. Wij hebben alles geprobeerd en het wordt steeds ernstiger. Soms stroomt het bloed echt uit de wonden. Wij zijn vele keren naar de dierenarts geweest. Voedselallergie was de eerste diagnose. Van alles geprobeerd, tot specifiek (absurd duur ook) voedsel wat uitsluitend via de dierenarts te verkijgen was. Vlo allergie. Onze poes komt nooit buiten en heeft geen vlooien. Toch mbv shampoo en andere middelen diverse keren voor alle zekerheid 'vlovrij' gemaakt. Eigenlijk zijn wij ten einde raad. Wie heeft er tips of oplossingen. Wij gaan er graag voor naar een dierenarts. We willen wel graag dat het weer goed komt. Alle keren (10 a 12 keer alleen al hier voor) dat wij naar de dierenarts zijn geweest (verschillende dierenartsen ook) heeft tot nu toe niets geholpen. Vele injecties, maar ook zalfjes en speciale voeding. We zijn een kapitaal aan geld kwijt. Niet erg, als iets maar zou helpen!
Reacties, zeer graag!

Vriendelijke groet,

Michele
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ondanks het binnenblijven van je kat kan het vlooienallergie zijn. Er is dan maar een vlo nodig om van alles teweeg te brengen. Heb je advantage druppels (inde nek) al geprobeerd? Een collega heeft ook een kat met dergelijke problemen. Zij heeft pillen voor haar kat gekregen die hij zijn hele leven moet hebben. Dit slaat wel erg goed aan bij haar kat. Ik zal haar vragen welke pillen dit zijn.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoi Michele,

Dit is inderdaad een heel vervelend probleem. Ook ik moest aan een vlooienallergie denken. Binnenkatten kunnen wel degelijk vlooien krijgen! En als een dier daar allergisch voor is kan dat veel likken tot gevolg hebben (denk maar aan een muggenbuld op je eigen lichaam; je weet dat krabben het erger maakt, maar je kan het niet met rust laten)

Een ander punt wat in me op kwam is stress. Zijn er misschien veranderingen in de thuissituatie waardoor je kat gestressd kan zijn geraakt? Misschien een nieuwe kat, ander meubels, nieuwe geluiden, oid? Het kan namelijk zijn dat ze niet met die stress kan omgaan en daardoor obsessief gaat likken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

veel succes

groetjes sandra
Karlien

allergie-kale buik

Bericht door Karlien »

Hey,

sinds een aantal maanden heeft mijn kat last van allergie en trekt ze de haren op haar buikje uit, ook wel door het likken. We weten dat het dus een allergie is en ze is momenteel onder medicatie, maar we vroegen ons af of er niemand tips heeft opdat ze dus niet meer aan haar buikje zou komen. We hadden al gedacht om eventueel een kapje om te doen zodat ze verplicht is om er af te blijven, of eventueel die streek af te binden met iets, maar dat zal waarschijnlijk niet echt lukken.

Hopelijk weet iemand een goede tip!

Alvast bedankt
Karlien
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Een kapje is ook het eerste waar ik aan denk, maar zelf vind ik dat wat stressvol. Je zou eens een babyrompertje kunnen proberen?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
luminita

kale plekken oor en kop

Bericht door luminita »

Mijn katertje heeft kale plekken op zijn kop en oor. Volgens de dierenarts is het een vorm van eczeem. Hij heeft een injectie gehad met cortisonen maar het helpt niet. Ik maak me zorgen en wil er zo veel mogelijk over weten. Wie weet hier meer over? :cry:
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

mijn poes heeft kale plekjes voor haar oren ga binnen kort ff naar de dierenarts, die zei ook gelijk dat het misschien allergie kan zijn, dus moet er ff naar laten kijken...
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
masha

Bericht door masha »

Wat is er aan vooraf gegaan? Misschien aanraking met vlooien - vlooienallergie???
Misschien vlooiendruppels - daar had mijn kat kale plekken in de nek van gekregen en ook een beetje richting de kop. En trouwens op de vlooienband of aanraking daarmee kreeg hij dezelfde reactie.
Ga na waarmee hij in aanraking geweest is.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

En ga na of hij injecties heeft gehad, want sommige katten reageren daarop ook met huidproblemen.

Mootje, de kale (doorschijnende?) plekjes voor de oren zijn normaal; daar groeit minder haar dan elders ;-) Tenzij het haar echt weg is, dan is het een andere zaak.
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

naar het oog toe is wat dunner het haar maar voorhet oor zitten bij beide oren zit echt een kaal blekjes ter grote van 2 euro cent, en de huid is een beetje bruinig, maar ik ga ff langs de dierenarts ze krabbelt daar ook best veel, dus ik denk aan een allergie....... :???:
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
floortje

jeukende, bloedende plekken

Bericht door floortje »

Ook wij zitten met het probleem dat onze kat jeukende, bloedende plekken in d'r nek heeft.
Vandaag zijn we voor de 4e keer naar de dierenarts geweest (dus we zijn al 'n paar eurootjes armer, maar niet wijzer), daar heeft ze al 3 keer 'n injectie, peneciline en smeersels gehad, maar nog steeds geen resultaat.
Wel heb ik de bovenkant van 'n grote sok afgeknipt tot een band en om haar nek gedaan, zodat ze niet met haar pootjes rechtstreeks op de wonden komt met krabben, dit is ook wat hygiënischer voor mijn kinderen die haar toch graag willen knuffelen, wat ook zeer belangrijk is!
Vandaag werd ook geadviseerd om alleen hypoallergene brokjes te geven, wat ik ook gedaan heb....heel zielig. (nu ook nog geen lekker eten)
Wij maken ons allemaal zorgen om onze "Floortje", WIE WEET RAAD? :!:

Groetjes van Corry.
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

ik ben met minousch naar de DA geweest en ze heeft een prikje gehad.
het is een prikje tegen allergie, dus de komende tijd moet de jeuk
minder worden en zal het haar weer terug groeien..
de DA zei dat kale plekjes ook door stress kunnen komen, maar dat heeft ze niet.....
dus hopen dat het helpt :smile: :smile: :smile: :smile:
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
floortje

Bericht door floortje »

Onze poes heeft eergisteren ook weer 'n spuitje gehad, nu was het PREDNISON.
"Mootje",wat hebben ze bij jouw kat ingespoten?
Ik heb zelf zo'n idee dat het niet lang werkt, heb ook prednison-pillen en antibiotica-pillen meegekregen!

Groetjes, Corry.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou prednison is een paardenmiddel tegen zowel ontstekingen als allergieën, dus zo'n kuur zou beslist wat moeten doen ;-) En als het werkt, werkt het meestal vrij lang door, dus dan ben je een hele tijd van de zorgen af.

En anti-jeukinjectie is iets heel anders; dat heet anti-histaminicum.
Je kunt de plekjes insmeren met wat alendula-zalf, wat ook jeukstillend en genezend werkt. Wel goed insmeren zodat de kat het er niet aflikt.
floortje

Bericht door floortje »

Goed idee van die calendula-zalf, had ik nog niet aan gedacht.
Bij mijn kinderen hielp dat ook altijd tegen veel vevelende huidkwaaltjes en ontstekingen.
Ik ga meteen naar de drogist om dat te halen, bedankt voor de tip!
Plaats reactie