Leucose positief getest...

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Leucose positief getest...

Bericht door Resora »

Ik voel mij bijna een beetje schuldig, want ik kom hier eigenlijk alleen om te klagen. Maar hier wordt mijn bezorgdheid niet weggewuifd met: ach, 't zijn maar katten...
Vorig jaar zijn we ons Mauriceke op 15 maand verloren aan leucose. Twee van zijn zusjes dezelfde maand nog getest. Die zijn van mijn jongste dochter en die wou het direct weten. Wacka had geluk, maar Matou bleek besmet... Mijn oudste dochter, die net haar Mauriceke verloren had, wil haar Mopske niet laten testen en ik heb net de uitslag van het bloedonderzoek van moederpoes Josephine en onze zwarte Moshe gekregen... Allebei zijn ze positief getest. Ik had het wel verwacht, maar ben toch nogal uit mijn doen door de uitslag... Gelukkig zijn ze nu nog allevijf in topconditie... We doen ons best om ze zo te houden. Maar ze zijn niet meer zo vanzelfsprekend als ze ooit waren. Elke dag met hun is er eentje cadeau.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Oh bah, wat een verdrietig nieuws zeg! Ik kan me voorstellen dat je je nu meer zorgen maakt, ook al zijn ze allemaal in goede conditie.
Helaas kan je niet meer doen dan ze zo gezond mogelijk houden en elke dag weer van ze genieten. Maar dat doen jullie al zo te lezen.
Veel sterkte!

En dit is toch geen klagen? Iedereen hier begrijpt je bezorgdheid hoor!
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Resora, je mag hier best even komen klagen hoor. Dat is ook vreselijk nieuws wat je hebt gekregen. De reactie die jij krijgt klinkt me bekend in de oren. Hopelijk vind je hier wat steun.
Heel veel sterkte met de poezen en ik hoop dat ze je nog veel kadootjes geven :)
Groetjes, Elsje
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

Hey, bedankt allemaal voor de reactie's. Ik ben nu wel al een beetje bekomen van de eerste schrik. Ze houden mij allevijf wel druk bezig zodat ik geen tijd heb om te piekeren over wat misschien komen gaat. En als wat minder gaat weet ik gelukkig waar ik terecht kan...
Groetjes, Resora
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

En nu gaat het minder en ben ik er dus terug... Onze Moshe eet, drinkt en speelt niet meer sinds vijf dagen. We gingen deze avond naar de dierenarts, maar die geeft ons erg weinig hoop. Er is een algemen bloedonderzoek aangevraagd en morgenavond mogen we bellen voor de uitslag. Ze kreeg vocht ingespoten, een antibioticaspuitje en steroïden. Intussen druppel ik water en kattenmelk in haar muiltje om te zorgen dat ze niet uitdroogd en door de medicijnen voelt ze zich precies iets beter want ze heeft een klein beetje zacht voer opgelikt. Bij de, nochtans hele zachte brokjes had ze blijkbaar pijn, want ze grolde tijdens het knabbelen... Mijn hart breekt als ik haar zo triest zie en ik wacht in spanning de resultaten af, hoewel ik me er al op aan het voorbereiden ben dat er, net zoals bij Mauriceke, geen weg meer terug is...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sterkte,

Ik denk dat je je moet voorbereiden op het afscheid. Denk eraan dat wat er ook gebeurd je katten met je liefde leven. Dat kan ze nooit meer afgenomen worden!

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

Bedankt voor jullie medeleven. We krijgen intussen weer een beetje hoop. Uit de bloedtest blijkt het probleem bij de lever te liggen. Dat is waarschijnlijk wel een gevolg van de leucose, maar de behandeling lijkt aan te slaan. We moeten haar nu wel om de twee dagen een inspuiting geven, maar dat kunnen we zelf. Zo besparen we haar de stress van de autorit en het dierenartsbezoek. Hopelijk lukt het ons om haar weer voor een hele tijd op te lappen en laat dat afscheid nog een tijdje op zich wachten. Iedere dag meer met haar beschouwen we nu als een extraatje...
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

Vandaag kreeg ze haar tweede spuitje en ze heeft er duidelijk baat bij... Ze kwam zelfs eten bedelen aan tafel en we hadden het hart niet om haar een stukje kip te weigeren... Voorlopig mag ze alles wat ze wil van de DA: als ze maar eet, dat zou nu het voornaamste zijn. Ze heeft weer interesse voor haar omgeving en geniet van de extra aandacht die ze krijgt. We krijgen dus echt hoop dat Moshe er wel bovenop komt!
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

Tot nu toe blijft alles goed gaan. Moshe kreeg haar laatste medicatie en is behoorlijk opgeknapt. Ze eet weer normaal en nu moeten we dus op har voeding beginnen letten: zo weinig mogelijk vet, zei de dierenarts. Wie helpt? Wat geven we best? We geven al Hills oral care omdat drie andere katten erg gevoelig tandvlees hebben en zouden daarbij dan Light voeding van Hills bijgeven. Kan het kwaad dat Moshe mee-eet van die Oral care? Het is zo goed als onmogelijk om haar apart te voeden: er staat steeds een bakje brokken klaar waar ze de hele dag door af en toe gaan van smullen. Ze zijn ook gewoon om 's avonds een schepje blikvoer te eten. Niet veel: een half blik voor 5 katten, maar ze staan er wel op dat ze die tractatie krijgen. Welk blikvoer geef ik het beste aan de katten, zodat Moshe haar lever niet overbelast raakt?
Bedankt voor het medeleven en ik kijk uit naar jullie tips!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bij deze nog wat extra informatie over leucose ter naslag:


Leucose bij de kat
Leucose is een infectieziekte, die wordt overgebracht door het Feline leukemievirus. De infectie wordt voornamelijk overgebracht via speeksel(likken en bijtwonden). Urine, ontlasting en melk kunnen ook virusdeeltjes bevatten. Via de baarmoeder kunnen de kittens besmet worden. Na besmetting met het virus kunnen er verschillende processen op gang komen:

1. Het virus wordt onmiddellijk gedood door de kat
2. Het virus vermenigvuldigt zich in de lymfeklieren in de kop en hals. Daarna gaat het via de bloedbaan naar het beenmerg waar het wordt gedood.
3. Het virus gaat ook naar het beenmerg, maar de kat kan het virus niet doden en het virus komt weer in de bloedbaan. Deze katten zullen nu drager van het virus zijn en kunnen andere dieren besmetten. Deze katten zullen in het algemeen binnen 3 jaar overlijden.

Bovengenoemde besmettingsroutes zijn het belangrijkste. Er zijn ook nog andere infectiewegen bekend, welke niet vaak voorkomen.

Welke infectieweg de kat ondergaat hangt af van de gezondheid van de kat. Ook stress en de besmettingsdruk (vele katten opeen) kunnen een rol spelen. Zeer belangrijk is ook de leeftijd van de kat. Kittens hebben bij een infectie een grote kans om drager te worden, terwijl oudere katten het virus vaak overwinnen.


De symptomen
In het algemeen zijn de symptomen vaag. De katten zijn sloom, hebben slechte eetlust, er is bloedarmoede en dieren vermageren. Dit alles komt door de volgende ziekten:

• er ontstaan tumoren in het lichaam, zoals in de lymfeknopen, in het beenmerg, in de darm maar soms in lever, milt en nier. Ook de leucemische vorm kan voorkomen, waarbij de bloedcellen worden omgevormd tot kankercellen.
• bloedarmoede ten gevolge van beenmergonderdrukking
• door onderdrukking van het afweersysteem kunnen er vele andere infecties ontstaan.
• We zien vaak tandvleesontsteking, luchtwegproblemen en nierontstekingen. Ook andere virusinfecties (zoals Fip en Fiv) krijgen dan een kans om toe te slaan.


De diagnose
Met een simpele bloedtest is de diagnose te stellen. Een negatieve bloedtest betekent, dat de kat het virus niet bij zich heeft.
Het is mogelijk dat een kat positief is, dwz het virus is aanwezig, maar dat de kat het virus nog zal doden. Daarom moet bij een positieve test na 3 maanden de bloedtest herhaald worden om aan te tonen, dat het dier levenslang drager zal blijven. Is de 2e test negatief dan heeft de kat de infectie overwonnen.


Therapie en preventie
Er is geen goede behandeling voorhanden. Men kan de gelegenheidsinfecties behandelen. Er zijn wat positieve berichten over interferon, een middel dat tegen virussen werkt. Het is nu wel zeer goed mogelijk om katten via een inenting te beschermen. Voordat de enting gegeven wordt moet de bloedtest wel negatief zijn omdat anders de enting niet aanslaat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er is ook een niet-besmettelijke variant; deze wordt geen FelV genoemd. De symptomen zijn identiek aan bovenstaande, maar de test is negatief. Meestal heeft het dier dan het virus op het gen en komt dus uit een besmette lijn.
Gesloten