suffige kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

suffige kat

Bericht door Stella »

Hallo allemaal,

Alsof het nog niet genoeg was dat we eerst Timmie kwijtraakte en daarna Max is nu onze Beer ziek.

In maart vond ik hem zo "suffig" op de vensterbank. Maar ach het was nog koud buiten en misschien had hij gewoon geen zin om wakker te worden. Maar het knaagde en uiteindelijk ben ik toch met hem naar de dierenarts gegaan. Die kon helemaal niks ontdekken.

Vorige week wilde hij ineens niet echt goed meer eten en kwam ook geen stukjes kaas meer bietsen (ja ja ik weet het, heel slecht voor de kat) en zelfs ons eten op ons eigen bord was "gewoon" veilig. We konden rustig eten zonder dat het gejat zou worden. Maar ik was er niet gerust op. Dit was onze Beer niet. Toch maar weer een afspraak gemaakt met de DA. Weer luisteren, voelen en nakijken maar weer niks te vinden volgens de DA. Uiteindelijk heb ik haar zover gekregen dat ze een bloedonderzoek deed want ik wist zeker dat hij wat mankeerde. Beer werd gewogen en wat blijkt hij was in 7 weken "zomaar" een heel pond afgevallen. Nou dat hadden wij al gemerkt. Toen ze Beer uiteindelijk (onder een roesje) bloed hadden afgenomen zag de DA dat hij 2 ontstoken kiesjes had maar zei ze, dat kan niet de reden zijn dat hij niet meer wil eten etc.

Na 3 dagen wachten kwam de uitslag: zijn nierwaarden waren verhoogd tot 20, het eiwitgehalte was veels te hoog en er waren ook verontrustende ontstekingscellen gevonden. Na doorvragen bleek dat de cellen leukemie konden zijn. Wederom verpletterend nieuws dus voor ons. Nu moeten we volgende week weer met hem naar de DA want ze wil deze laatste toch nog zelf nakijken. Hopelijk is het niet wat we denken maar ik weet nu dat ik in het vervolg op mijn intuïtie af ga. Er was dus wel degelijk iets mis met Beer.

Hij heeft nu pillen gekregen, die hij de rest van zijn leven moet slikken, en een nierdieet. Leuk als je nog 4 andere katten hebt. Inmiddels hebben we het hele stel maar op het dieet gezet want "bakje op de kast en af de kast" is een heel gedoe. En volgens de DA kan het voor de rest van het stel geen kwaad als ze dit voer eten. Wat mij opvalt is dat Beer zijn broertje "Moe" ineens een heel andere vacht/huid heeft sinds hij ook dit dieet krijgt. Hij is minder schilferig/stoffig. Het zal toch niet he...........

Nou mensen een heel verhaal maar wat ik eigenlijk hiermee zeggen wil is dat wanneer je zeker weet dat je kat iets kan mankeren, ga naar de DA en dring op een goed onderzoek aan. Hopelijk zijn wij nog redelijk op tijd en hoeven wij Beer niet te snel achter Max en Timmie aan te sturen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Leucose kent verschillende vormen, maar de FelV-vorm is besmettelijk. Het kan dus inderdaad zo zijn dat meer van je katten het hebben :???:

Volgens mij geeft Bella ook nierdieet aan al haar katten, maar dat weet ik niet zeker.
Ik hoop dat Beer snel opknapt en dat het allemaal meevalt!

Mocht het leucose zijn, wil je je verhaal dan kopiëren en bij het desbetreffende topic zetten? Dan kan dit (dubbele) topic gesloten worden en houden we alle informatie in één topic.
Alvast bedankt ;-)
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ja natuurlijk doe ik dat Emma. Volgende week de 14e laten wij Beer opnieuw bloed afnemen en zodra wij de uitslag hebben laat ik het weten.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Gaan ze een snap-test doen? Dan heb je binnen drie minuten uitslag.

Mijn Noorse Boskatpoes Kari is twee weken geleden overleden aan een leukemie-vorm, maar de snaptest was negatief. Ook zij werd sloom, alleen in een heel snel tempo (zij was nog op haar logeeradres) en het niet-pluisgevoel daar kwam ook doordat ze wat suffig was en mager was geworden.

Ik ben bang dat er veel heerst waar noch dierenartsen, noch wij weet van hebben. Ik heb tijdens de opvangtijd 7 katten laten testen en allen waren negatief, terwijl ze toch duidelijke kenmerken van leukemie vertoonden :-(
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Stella, ik duim voor jullie.
Hier voer ik inderdaad bakken nierdieet. Ik voer er ook sensible van RC bij, omdat er jongere katten zijn. De nierkatten eten wel meest van hun eigen voer. Kennelijk weten ze dat dit beter is voor ze.
Als je katten niet echt jong zijn kan je ze rustig dit voer geven.
Ik hoop dat de uitslag negatief en dus positief is.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Hallo allemaal,

Ik zou nog even laten weten hoe het met de uitslag van onze Beer is gegaan.

Goed nieuws! Hij heeft geen leukemie en ook geen aids. Wat het wel is weet de dierenarts nog niet en over 4 weken gaan ze weer zijn nierwaarde nakijken. Dan nemen ze weer bloed af en doen ze gelijk meer testen. Maar dit nieuws is heeeeeeeeeeeeeel goed nieuws dus.

Stella
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is inderdaad erg goed nieuws! Waren zijn nierwaarden nu nog veranderd? En hoe voelt Beer zich nu? Of moet alles wachten tot over 4 weken? Ik ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ik weet niet of zijn nierwaarden gezakt of veranderd waren dat doet de DA over 4 weken. Nu ging het erom of hij wel/niet iets anders onder de leden had. Daar was deze "swap" (geloof dat ze het zo noemde) test voor.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij een snap-test worden drie druppels bloed afgenomen en in een apparaatje gezet. Verkleurt het, dan is de test positief.
Een swab is een schraapsel dat met een wattenstaaf van het slijmvlies afgenomen wordt ;-)
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Oh zie je, ik luister al niet eens goed wat ze zegt ;-) Maar in geval van Beer heeft ze wat bloed afgenomen. Waar is dan een swab test voor?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij een swab kijkt men in het slijmvlies naar aanwezige virussen. Die moeten dan eerst op kweek worden gezet; het virus moet groeien zodat het herkenbaar is onder de microscoop ;-)

Bij Beer is dus een snap-test gedaan. Goeie zaak, zo weet je meteen dat het geen Fiv of FelV is.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Oh maar dit brengt mij wel op een idee, ik vraag of ze dit over 4 weken wil doen. Want dat er wat is is duidelijk uit het vorige bloedonderzoek gekomen maar de DA weet niet wat en misschien dat ik haar hier een idee mee aandoe. (of ze vindt mij een verschrikkelijke bemoeial maar daar kan ik niet mee zitten) :-P Tis tenslotte mijn kat!
Gesloten