keelontsteking

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

keelontsteking

Bericht door Ddees70 »

<titel aangepast door moddy>

wat kan ik m'n kat te eten geven als ie moet overgeven
en hoe krijjg ik hem aan het drinken
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Hoezo, drinkt je katje niet? Dat lijkt me toch ernstig en dat gepaard met overgeven, misschien toch beter eens laten nakijken door een DA?

Je hebt veel premium voor merken voor katjes met gevoelige darmen. Misschien het proberen waard.

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik ben vanmorgen bij de da geweest en heeft ie twee spuiten gekregen tegen de koorts en keelontsteking
toen we thuis kwamen wilde ie meteen eten maar een kwartier later kwam het er weer uit daarna heeft ie wel veel gedronken maar wil de hele dag niet meer eten of drinken
vanmiddag een paar brokjes gegeven en dat kwam er meteen weer uit
hij is wel wat aktiever dan de afgelopen twee dagen
ik moet morgen weer met hem terug voor kontrole

wil alleen even weten wat ik kan proberen wat niet zwaar op z'n maagje ligt
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dieetvoer, zoals RC sensitivity control natvoer, aangelengd met veel water. Dat had je da je beter mee kunnen geven, want dat verdraagt de kat wel.
Bij keelontsteking is eten enorm pijnlijk, dus ik zou de brokjes maar even schrappen (of pureren en mengen met veel water). Zo kan de kat het een beetje oplikken, maar omdat ook slikken pijnlijk zal zijn, zal hij niet staan te trappelen om te eten of te drinken.

Dat meteen eten en drinken komt door de prik tegen de koorts, maar vermoedelijk is de keel gezwollen zodat het er weer uit komt.
Hopelijk krijgt hij morgen een infuusje, dan hoef je je over drinken niet zoveel zorgen te maken. Eten kunnen ze wel even missen.

Veel sterkte, het is zo akelig om zoiets te zien :???:

EDIT:
Je kunt hem drinken geven met een tandartsspuit met kromme tuit, die past precies tussen de hoektanden. Zo'n spuit kun je bij de tandarts halen. Zo ben je er zeker van dat hij niet uitdroogt.
Bovendien doet koud water de zwelling in de keel vermoedelijk wat slinken, dus het is goed om dit te proberen.
Succes!
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

vanmorgen de kat naar de dierenarts gebracht voor controle de koorts was iets gezakt maar hij moet toch even blijven vandaag voor een infuus hij had nog steeds niks gedronken
hij zou ook nog een injectie krijgen vanmiddag kan ik hem weer ophalen en dan moet ik morgen weer op controle komen
maar weer afwachten :-(
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Zolang hij niet drinkt, zal hij elke 24 uur een infuus nodig hebben. Vervelend, maar het is wel de manier om hem er bovenop te krijgen.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

het gaat gelukkig weer wat beter met Tijger
hij is goed opgeknapt van het infuus
toen we thuis kwamen wilde hij meteen eten heb hem een klein beetje gegeven en na een uur nog een beetje
morgen moet ik nog wel een keer terug komen bij de da voor controle

we zijn net weer terug van de da tijger heeft nog twee injecties gekregen en we hebben antibiotica en keelpijn tabletjes meegekregen
meteen dat we thuis kwamen wilde ie weer eten nou hopen dat ie vanavond ook nog wil eten

EDIT:
heb ik net lekker blikvoer voor tijger neergezet wil hij alsmaar niet eten
loopt ie zo naar de brokjes en gaat brokjes zitten eten. :???:
maar goed hij eet :grin:

EDIT:
tijger is van zich zelf niet zo'n drinker dus doe ik nog een paar keer per dag met een spuitje wat water in z'n bekkie, maar als ie eet zal ie ook wel drinken

Update 13 april: inmiddels is tijger weer helemaal de oude
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Mocht het nog eens gebeuren of voor anderen met hetzelfde probleem:
Onze kater heeft weleens ontstoken amandelen, ook zoiets, dan wil hij ook weinig en braakt hij snel.
We hebben hem toen weer op gang gebracht door hem koffiemelk te geven, een cupje. Dat is heel romig en dat geeft een laagje in de keel (net als bij mensen)zodat het minder irriteert.
Dat hielp perfect.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat kan wel perfect helpen, maar het is vreselijk vet. Dus voor katten met gevoelige darmen is dat erg gevaarlijk, en mag je dat zeker nooit zomaar geven!
Katten met koorts en pijn in de keel moeten echt door een dierenarts gezien worden.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Zoals reeds vermeld in dit forum had Evita een chronisch braakprobleem. Het heeft 6 maanden geduurd, maar is uiteindelijk verholpen door langdurige behandeling met en daarna langzaam afbouwen van Primperan in combinatie met Zantac, daarna Primperan alleen, daarna dosis Primperan langzaam afbouwen, dat alles in combinatie van een dieet van RC Sensitivity Control en Trovet HLD. Op het laatste heeft ze ook nog een aantal dagen Panacur (tegen parasieten) gekregen. Nooit echt gevonden wat het uiteindelijk geweest is (ook niet na 3 bloedstalen - waarvan de 2 eerste wel afwijkende leverwaarden vertoonden - en een rontgenfoto) maar het is verholpen. In die tijd heb ik de deur van de dierenarts wel platgelopen, maar uiteindelijk weten zij het toch het allerbeste. Zeker bij koorts lijkt het me belangrijk ze goed in de gaten te houden.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik heb het gegeven op aanraden vd DA dus ik denk dat het wel goed zit!
Het is inderdaad veel vetter (romiger), maar daarom werkt het denk ik ook goed.
Zo'n cupje is gelukkig niet zo veel en waarschijnlijk is een halve ook genoeg.
Het is meer ter ondersteuning, om de kat weer op gang te helpen (met eten/drinken). Uiteraard moet de kat ook door een DA onderzocht worden!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Kokhalzen

Bericht door claudia »

De zoekfunctie gebruikt, maar kan geen (verwant) topic vinden.

Sinds een paar dagen kokhalst onze Belle af en toe. Hij doet 1 keer zijn bek open, kokhalst, slikt een paar keer en slaapt verder. Hij heeft de beschikking over kattengras (wat hij ook regelmatig eet) en hij eet en drinkt ook gewoon. Ik vind hem een beetje sloom, maar niet overdreven veel.
Voor zover ik het kan zien heeft hij niets in zijn bek of keel. Wat zou dit kokhalsen kunnen veroorzaken?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Geen idee, maar hier kotsen ze de hele boel aan elkaar, dus er kan best iets in de lucht zitten. Of de restantjes wintervacht moeten er nog uit, dat begint ook vaak met braakneigingen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ja ik heb dat met Redney een tijdje terug ook gehad, dat eindigde in een paar dagen kotsen tot aan gal toe en uiteindelijk kwam er een haarbal mee.
Missy heeft die neigingen vaker trouwens.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Meestal hebben ze hier niet zo'n problemen met haarballen. Die komen er nog wel een keer uit. Dit is echt zielig, hij probeert over te geven, maar hij kan 't niet. Zoiets. Toen ik 'm oppakte zette hij ook zijn nagels in me, net of 'ie helemaal verkrampt was. :-(
Gesloten