Hoi Ann,
Ik zat vorig jaar met ongeveer dezelfde vraag. Mijn katjes waren toen bijna een jaar en waren in Groningen alleen af en toe buiten geweest in een omsloten tuin. Toen ben ik verhuisd naar een huis aan een rustig, doodlopend straatje, aan de rand van het park. Een prachtig plekje voor de katten, maar ik zat erg te twijfelen of ik ze wel alle vrijheid wilde geven. Ook omdat ik niet van plan ben de rest van mijn leven hier te blijven wonen en als je katten eenmaal gewend zijn aan al die vrijheid, draai je dat niet snel terug.
Ik heb er toch voor gekozen om ze te laten gaan en ik heb nog geen seconde spijt gehad. Ze genieten zo ontzettend!
Voor ik ze liet gaan, heb ik ze aangeleerd dat ze bij een bepaald fluitje eten krijgen. Als ik dit nu buiten fluit, komen ze er direct aanrennen. De eerste tijd beloonde ik dit natuurlijk met een snoepje of wat brokjes.
Verder mogen ze alleen overdag naar buiten en krijgen ze hun avondbrokjes pas als ze binnen zijn. Ze hebben een kattenluikje dus ze kunnen de hele dag heen en weer klepperen. (Ik werd gek van die deur steeds open en dicht moeten doen!

)
Ik had ze al laten chippen, maar ze dragen nu ook overdag een halsbandje met een naamkokertje. De eerste tijd ging ik steeds samen met ze naar buiten en daarna liet ik ze alleen naar buiten als ik zelf thuis was. Dat was misschien wat overdreven, maar wel goed voor mijn eigen gemoedsrust.

Nu draai ik 's ochtends het kattenluikje open en komen er 3 vrolijke katjes op me af rennen als ik 's avonds thuis kom.