Hartruis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik weet alleen hoe een mensen-ecg gaat, dat gebeurt met plakkertjes waar elektroden aan zitten. Die elektroden registreren de hartslag en de manier van pompen van het hart. Na vijf of tien minuten is het klaar; het filmpje rolt eruit terwijl je ligt.

Als ze bij katjes ook met plakkers werken, zal er geschoren moeten worden op die plekjes. Of dat echt gebeurt, weet ik niet. En een mens moet zo ontspannen mogelijk liggen, dus ik kan me voorstellen dat het katje een licht roesje krijgt om in die toestand te komen. Uit zichzelf zal ze niet lekker gaan liggen en zich laten beplakken ;-)

Als je er veel over denkt, zou ik de da bellen en vragen naar de exacte procedure, zodat je weet wat er gaat gebeuren. Dan is het misschien makkelijker om je daar op in te stellen. Succes!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Tis 5 minuten lopen hiervandaan(lekker dichtbij ;-) ) dus ik ga als ik tijd heb wel langs om het een en ander te vragen.
Stom van me dat ik dat niet gelijk heb gedaan. :???: Het overviel me een beetje dat 'r ruisje niet weg was en ze onderzocht moet worden denk ik.
Tis over ongeveer 3 weken pas, maar ik weet nou al dat ik er vreselijk tegenop zie.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb vrijdag toen ik met de kat van een klant ben geweest gelijk gevraagd hoe een ecg in zn werk gaat.
Ze moet dus wel op haar zij liggen, dan krijgt ze op verschillende plaatsen klemmetjes op haar velletje en bekijken ze de werking van haar hartje. Dat zal geen prettig gevoel zijn. :???:
Ze geven liever geen roesje vanwege het ruisje en of ik erbij mag blijven moet ik vragen als het de tijd is.
En aangezien Buffy zich aan mij vastklemt daar zal ik toch zeker bij dr willen blijven, het moet maar heel even duren dus..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Goed nieuws!
We zijn vandaag geweest voor de ecg en er waren geen afwijkingen te zien gelukkig.
Het is dus alleen een klein ruisje waar ze met een maand of 6 wel overheen gegroeid moet zijn. Het kan in ieder geval geen kwaad.
Ze was wel zwaar onder de indruk mn kleine meisje hoor, in de behandelkamer waar ze haar prikje nog kreeg, kroop ze helemaal tegen me aan en ik voelde ze helemaal trillen met dat kleine lijfje. :-(
Maar we hebben het gehad en alles is goed!
Ze heeft thuis voor troost maar wat snoepjes gekregen. ;-)
Gebruikersavatar
hanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:09
Locatie: elst gelderland
Contacteer:

hart ruisje

Bericht door hanneke »

wij hebben een maincoon gekocht Diesel heet hij.
maar we hebben een mailtje gehad dat hij een ruisje heeft ze zecht dat het door de strech komen heeft iemand er evaring mee ze zie wel dat we een ego konden laten maken maar zalik dat door haar da laten doen of die van mij ?? ook vind het zo moeilijk wat ik moet doen straks heb je een beestje wat ziek is .wat raden jullie aan??
gr hanneke
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Hanneke, het is een moeilijke beslissing die je nu moet nemen. Over hartruis bestaat al een topic, wat daar allemaal in staat kun je hier lezen:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... highlight=
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Tis alweer een tijdje geleden dat ik hier wat heb gevraagd, maar Buffy is nu een jaar geweest.
En soms zie ik haar, vooral als ze hier naast me zit wat zwaar ademen, haar lijfje beweegt dan echt mee.
En nog steeds is het zo dat als ze achter een speeltje aanrent dat ik haar duidelijk hoor hijgen.
Ik laat haar binnenkort weer nakijken of het ruisje (van was ze gezegd hebben ongevaarlijk is) weg is of niet.
Ze moest er overheen groeien maar ik twijfel?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Mieuwp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 apr 2006 17:02

Bericht door Mieuwp »

Ongeveer dezelfde vraag als Hanneke:
bij het laatste controle- en entingsbezoek is er bij mijn poeske ook een hartruis geconstateerd, en de mogelijkheid besproken om een echo te laten maken. Het geval heeft echter nergens last van, hoest niet, is fit en levendig. Aanzien, of toch een echo maken?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat hangt er een beetje vanaf waarom de dierenarts een echo wil laten maken. Er is namelijk lichte niet serieuze hartruis en zwaardere serieuze hartruis. In het eerste geval is het niet schadelijk voor de kat en in het laatste geval kan het wel (maar hoeft het niet) schadelijk te zijn.

Wellicht is het zinvol je dierenarts te vragen waarom hij de echo wil. Het is voor de kat niet echt een ingreep ofzo, maar een dierenartsbezoek kan heel stressvol voor sommige katten zijn.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Mieuwp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 apr 2006 17:02

Bericht door Mieuwp »

De conclusie van het verhaal: bij de echo bleek dat het dametje een sterk vergrote hartkamer had (de eerder genoemde HCM, denk ik) door een verdikte hartspier, maar verder leek haar conditie erg goed voor haar aandoening. Helaas kreeg ze drie dagen na de echo een hartaanval waar ze uiteindelijk aan overleed. Omdat ze pas 20 maanden oud was, ging het hier duidelijk om een genetische afwijking.
Ik hoorde later trouwens dat Proteq katten met een hartruis niet verzekert, ongeacht of het licht of zwaar, tijdelijk of permanent is. Te grote risicofactor schijnbaar...
Slaafje van Fay en Pippin, en eeuwig dankbaar voor mijn Lily.
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerdy »

Emma Boom schreef:HCM komt niet op dergelijke jonge leeftijd voor, Sandy. Het hart is een spier en die spier verdikt zich bij HCM in de loop der jaren, even simpel gezegd. Het kan wel zijn dat haar niesen het hart wat extra belast, waardoor het ruisje iets duidelijker hoorbaar was, andersom lijkt me niet.

Nog even over HCM, ik meen dat dit zich vanaf de leeftijd van 1 jaar kan ontwikkelen, maar daarvoor zou je even in het topic moeten duiken (sorry, heb ik niet gedaan :oops: )
Even rechtzetten, mijn katertje was vier maanden toen hij HCM verdacht getest werd.
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hallo,

Wat goed schijnt te zijn voor katten met hartproblemen zijn visoliecapsules.
Deze kun je gewoon door de voeding doen, een keer per week is voldoende..

Misschien dat jullie er iets aan hebben?

groeten, Sylvia
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Hartruis

Bericht door Tessa-M »

Hallo,

Allemaal verhalen van een aantal jaar geleden alweer. Ik ben dan wel nieuwsgierig hoe het nu met al die katten gaat.

Bij een van mijn katers is vorige week ook een hartruisje geconstateerd. Ze moesten voor de eerste keer de jaarlijkse entingen halen en toen hoorde ze het. De DA zei dat het waarschijnlijk aangeboren is en dat het door de narcose van de castratie is "aangewakkerd" zegmaar.. Kan dat? Ik heb echt geen idee..

Hij eet goed, is speels, niet langzaam, hijgt nooit, hoest nooit en heeft een goed gewicht voor een kater van 1 jaar. Maar toch maak ik me wel wat zorgen..

Morgen krijgt hij een echo en ik probeer me er niet druk om te maken en op goed nieuws te hopen, maar toch ben ik bang voor het moment dat de DA zal vertellen wat hij heeft gezien..

Pff, nou nog 1 dagje dat weten we het..
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Hartruis

Bericht door Tessa-M »

Nou, mijn zorgen waren toch niet voor niets..

Vandaag heeft Gijs een echo gehad en hij bleek HCM te hebben..

Hij is nu 1 jaar en 3 maanden en vertoont gelukkig nog geen symtomen, maar we zijn wel erg geschrokken en verdrietig..

Heeft iemand hier ervaring mee, die ons wat meer kan vertellen?
Groetjes, Tessa
Plaats reactie