schimmelinfectie bij katten info

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij hebben voor onze Snoozle vandaag de tabletjes gekregen van de dierenarts.. Het is Grisoral 125 mg. Dit moeten we twee keer daags 1 tabletje geven, en we hebben er veertig dus de komende drie weken mag ze eraan geloven :(
Hopen dat het werkt!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben niet blij met Grisoral; het geeft bijwerkingen en kan resistentie veroorzaken. De meeste dierenartsen geven nog grisoral, maar het is niet het beste anti-schimmelmiddel.
Trisporal, pas op de markt en erg duur, is veel en veel beter. Ook dien je het makkelijker toe, namelijk over het eten druppelen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hmmm.. ja we hebben nu veertig tabletjes liggen.. wat voor bijwerkingen geeft het precies? Ben hier natuurlijk niet erg blij mee dan..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Op de eerste pagina van dit topic staan wat negatieve dingen over grisolan (of griseofulvine, dat is hetzelfde) en er is ook nog een gesloten schimmeltopic met informatie er over.
Ik zou dus echt met je da in gesprek gaan hierover; veel da's schrijven het gewoon nog voor, maar het is heftig spul!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ok dankjewel voor je informatie..! Eigenwijs als ik ben wil ik het toch eerst heel even aankijken (wil niet meteen de zeikerige dierenliefhebster tegenover mijn dierenarts zijn ;)) maar ik zal goed op de bijwerkingen letten iniedergeval.. wil geen slechte dingen voor mijn poeske!
Nogmaals tnx!
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Emma Boom schreef:Wij gaan niet met grisolan en imaverol behandelen, maar met het humane trisporal. Dat heeft geen resistentie en je geeft het makkelijker: een week dagelijks wel, een week niet. Wassen hoeft niet, na 6 weken is de kat schoon.
Natuurlijk moet de omgeving wel schoongemaakt worden, maar het bespaart toch veel stress in vergelijking met grisolan en imaverol.
Alleen jammer dat het zo enorm duur is :???:
Nou mijn kater Snoopy heeft dus WEER schimmel! Ik heb inderdaad een vloeibaar middel meegekregen, waarvan je iedere dag iets moet geven (afhankelijk van het gewicht) en dan inderdaad de ene week dagelijks en dan weer een week niet en dan voor 5 weken.

Ik moest € 85,= afrekenen :shock: niet normaal meer hoor, nou maar hopen dat ze er ook echt vanaf zijn aan het eind!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is vast en zeker Trisporal. Het zit er dik in dat de schimmel dus in je huis zit, dus je moet je hele huis ontschimmelen :???: Alles inspuiten met Imaverol (verdund), en daarna afnemen...
Trisporal gebruiken wij nu ook. Het is duur, maar effectief. De kat krijgt de schimmel niet terug, het is makkelijk toe te dienen (beetje over het eten en klaar) en er treedt geen resistentie op. Voor griseofulvine kunnen ze wel resistent worden.
Heb je een flesje van de apotheek? Dan valt het nog mee want wij moesten voor een flesje 92,50 betalen :???: En je houdt veel over, want je hebt lang niet alles nodig.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Dat meen je niet, moet ik nu heel mijn huis ontsmetten??? Sjeetje zeg, houdt het een keer op? :???:

De dierenarts heeft hier niks over gezegd, vreemd!
Maar de kans zal wel groot zijn dat het in mijn huis zit, want hij krijgt het iedere keer weer terug.

Ik heb het gewoon bij de dierenarts gehaald gister en samen met het consult en het microscopisch onderzoek koste het dus € 85,=.
Kan ik Imaverol ook ergens anders halen dan bij de DA?
En weet jij hoeveel ik het moet verdunnen dan?
En gaat het dan vooral om de krabpalen en het bankstel of echt alles, dus ook kastjes en dergelijke?
En is het niet schadelijk voor de katten als ik dit ga doen?

Sorry voor al de vragen, maar ik ga het nu eens goed aanpakken, ben het een beetje beu onderhand! Thanks!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Imaverol kun je ook bij de Welkoop e.d. kopen. Je verdunt het 1 : 50 en sorry, maar je moet ALLES doen: muren, plafonds, schilderijtjes, vloeren, prulletjes, alles :???:
Ik moet dat als ik terug ben. Schimmelsporen kunnen namelijk jaren blijven plakken aan plafonds, muren e.d. en zo telkens weer terugkomen op een kat die daar gevoelig voor is.

Je moet eigenlijk ook beide katten behandelen, omdat er nu weer actieve schimmel bij de ene kat is, kan de andere het ook weer krijgen via de haren.

Het is echt niet leuk, maar daarna ben je er dan ook van af 8-)
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Okay, tijd om mijn moeder te bellen om te helpen schoonmaken dan, haha :twisted:

Dus 1 deel Imaverol en 50 deel water, hmm ... okay, duidelijk!
Jeetje echt alles, dat zal een werk zijn en dan ga ik ze ook gelijk allebei behandelen hoor, als ik toch veel ga overhouden van dat spul :???:

Hardstikke bedankt Marjolein voor de tips!!!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je hoeft de katjes niet meer te wassen als je Trisporal geeft. Dus je geeft hen Trisporal en ergens halverwege week 3 (dus week 2 van de behandeling) begin je met schoonmaken van je spullen met Imaverol. Wel alles daarna afnemen want het plakt als een gek :???:
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Okay, en moet dit spul eerst even blijven zitten of mag ik het gelijk met een vochtige doek goed afnemen?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je mag het meteen weer afnemen.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Even een update:
Ik ben nu klaar met de kuur (duurde totaal dus 5 weken).
Snoopy heeft voor zover ik dat kan zien geen schimmel meer!
Ik heb van een vriendin zo'n stoomreiniger geleend en heel mijn huis gestoomd. Dat helpt toch ook goed tegen schimmel bacterien of niet?

Het was in ieder geval een heel karwei, hopen dat het nut heeft gehad!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Stomen is helaas onvoldoende :???: Dan hadden wij het nooit in huis gekregen, want we stoomden vrijwel elke dag.
Maar het kan zijn dat het alleen in het katje zit, en dat komt dan bij stress tot uiting. Met trisporal moet het echt goed overgaan; zoals je al zegt: hij is helemaal schoon. Als het nu toch nog weer terugkomt, zul je je huis alsnog aan moeten pakken :icon_shifty:
Gesloten