Korstjes, vermageren,...

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Korstjes, vermageren,...

Bericht door Angie »

Hey allemaal,

Ik heb gezocht bij zoeken maar vond niet echt een antwoord op m'n vraag.

Even een voorafje. Goya onze kater van 7 heeft sinds een maandje geleden overal korstjes op z'n hoofd en onder z'n kin en achter z'n oren. Typisch de plek wat geraakt wordt als er gevochten wordt :???:. Ook een mankend pootje. We zijn toen naar de dierenarts geweest en hij zei dat het pootje geraakt was door vechten waarschijnlijk en hij heeft anti-biotica gekregen voor de ontsteking. Dat zou moeten beteren....

Zijn korstjes was door vlooien :shock: . We hebben nog nooit zien krabben en hij kreeg altijd z'n pippetje op tijd. (advance) Maar hij zag dus mini kleine zwarte stipjes die hij testte op een watje en met water.
Dus ineens de goede antivlooien bestrijding en ook voor Mexx onze tweede kater.

Goed... nu zijn we al een maandje verder en ik had 2 weken nog gebeld naar de da. Goya heeft nog steeds korstjes en dit ging overgaan zei hij, dat is van het krabben die korstjes, dat duurt een tijdje :???:.
Ook het mankend pootje was terug. Dat komt omdat hij die overbelast en dan terug mankt tot het terug minder pijnlijk wordt en zo terug belast wordt.. Kunnen jullie nog volgen? ;-) Zo blijft het gaan.

Maar ik vraag me af of er soms nog mensen zijn die dit herkennen??? Goya is ook vermagerd, eet nog wel maar toch is hij vermagerd. (ik moet zeggen dat Mexx wel eens durft smikkelen van z'n eten als het zijne op is, maar of dat het is??)

Stress kon het al niet zijn en een schimmel ook niet dus ik hoop dat ik dat kan uitsluiten. Wat het verder kan zijn weet ik niet. Het kan toch niet dat hij elke keer zo erg vecht dat je telkens een handvol kleine korstjes uit z'n vel haalt? Het is echt erg! Ik krijg al schrik dat er misschien iets anders aan de hand is :sad:.

Ik ga wel zowizo eens naar een andere da horen en Goya laten nakijken. Eens benieuwd wat hij dan zegt.
Verder doet Goya normaal en niet anders dan anders. Hij is net hetzelfde...

Het is een lang verhaal, maar ik zit er erg mee in. Ik hoop dat ik hier wat te weten kan komen van jullie? Of tips of dergelijke..

Alvast bedankt!!!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Angie :zwaaien:

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn meid, maar ik vind het verstandig van je dat je naar een andere dierenarts gaat.

De meningen van dierenartsen kunnen heel erg verschillen!

Succes :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Angie,

Ik zou persoonlijk vragen om een bloedtest en dan niet zozeer om het manken en de korstjes maar het vermageren vind ik een beetje "eng". Er zijn erg veel redenen dat een kat vermagerd, schildklierproblemen, nierproblemen, diabetes en ga zo maar door. Als je katten ook buitenkatten zijn (geweest) dan zou ik ook meteen vragen om een FIV (kattenaids) en FeLV (leukose) test. Ook deze ziektes kunnen vermagering en het slechter genezen van infecties met zich meebrengen.

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar vind wel dat je alles uit moet sluiten.

Succes!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kunnen die korstjes niks te maken hebben met een voeselallergie?
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi Angie,

ik heb ook geen idee, maar kan me voorstellen dat je ongerust bent. Ik zou ook naar een andere dierenarts gaan, je weet maar nooit.

Ik hoop dat er niks aan de hand is!
Succes, Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

yana schreef:Kunnen die korstjes niks te maken hebben met een voeselallergie?
Ja, daar dacht ik ook al aan. Wat voor voer krijgt Goya, Angie?
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hey Angie,

Ik ben benieuwd of je al bij een andere DA geweest bent. Komen die korstjes omdat Goya zelf krabt? Of verschijnen ze 'spontaan'? In het laatste geval zou het misschien toch een soort schimmel of uitslag kunnen zijn. In het eerste geval krijgt ze inderdaad ergens jeuk van. Maar waarvan? Ik heb geen idee hoe lang een vlooienallergie nog doorwerkt, maar een voedselallergie klinkt ook wel aannemelijk.
Goya komt buiten he? Zou het kunnen dat ze daar ergens met haar kop in planten ofzo zit waar ze een reactie van krijgt?

Ik hoop dat de nieuwe DA jullie wat beter kan helpen!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik heb Goya nog niet zien krabben. Daarom dat ik die vlooien zo raar vind. Maar de korstjes zouden van het krabben komen zei hij :???:.
Maar hoe kun je zelf zien als het een schimmel is? De korstjes zijn ook alleen maar op en rond z'n koppie. Ik weet wel dat hij veel vecht met andere katers. Ik hoor ze toch altijd tot binnen vechten :sad:.

Mexx heeft niets van wat Goya heeft dus dat vind ik al goed.

Goya krijgt nog altijd hetzelfde eten als anders. We geven hem Felix en dat eet hij al een lange tijd eigenlijk.

Het vermageren is nog te doen denk ik. Hij blijft neit vermageren maar hij is vermagerd. Ofwel is Mexx zo hard gegroeid dat het lijkt dat Goya vermagerd is??? Maar hij zal in elk geval al wel wat vermagerd zijn.

Ik ben deze week nog niet naar een andere da geweest. De komende week ga ik eens bellen naar de da en horen wat hij zegt. En anders ineens naar een andere da als hij nog steeds hetzelfde zegt.

Goya komt buiten en hij is nogal vrij schuw. Maar er zijn misschien wel mensen die eten durven buiten zetten ofzo...

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Als nog iemand ideetjes heeft, altijd welkom. Ik blijf aan alles dneken ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Is Goya eigenlijk gecastreerd, Angie?
Zo nee, dan zou je dat kunnen doen om het vechten te laten afnemen.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ja hij is al wel gecastreerd. Maar hier is het een echte kattebuurt achter de tuinen. En ook veel wilde katten die rondlopen.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Wat ik me afvraag Angie, is Goya verder in z'n gedrag veranderd? Slaapt hij meer, is hij lusteloos, heeft hij minder zin om naar buiten te gaan??
Dat kunnen allemaal indiciaties zijn dat er iets aan de hand is.

Als Goya alleen maar kortsjes op z'n koppie heeft een iets magerder is geworden denk ik toch dat het van het vechten komt, maar ook hiervan kunnen katten heel erg ziek worden! Maar Goya heeft al een anti-biotica kuurtje gehad las ik. Maar als hij steeds opnieuw vecht moet je dat goed in de gaten houden want een beet van een andere kat gaat altijd ontsteken en als dit niet behandeld wordt kan een kat er zelfs dood aan gaan!
Verder gebruiken katten die buiten spelen heel erg veel energie, dat zie ik ook aan Boris. Misschien moet je toch overstappen op voer met meer voedingswaarde dan Felix, zoals RC, Iams of Hills.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Angie schreef:I
Maar hoe kun je zelf zien als het een schimmel is? De korstjes zijn ook alleen maar op en rond z'n koppie. Ik weet wel dat hij veel vecht met andere katers. Ik hoor ze toch altijd tot binnen vechten :sad:.
Wij zijn toevallig maandag met Quinto naar de da geweest omdat hij ook 4 wondjes op zijn kop had. Omdat de kleintjes schimmel hebben waren we bang dat hij ook schimmel had maar deze wondjes waren open dus dan kan je ook niet behandelen. Volgens de da konden dit geen schimmelplekken zijn maar komt het duidelijk door het vechten. Bij schimmelplekken zie je allemaal schilfertjes en krijg je keurige ronde kale plekken. Het lijkt me dus het meest waarschijnlijke dat het bij Goya ook van het vechten komt.

Als hij blijft vermageren zou je ervoor kunnen kiezen om een ander merk voer te geven, je hebt bijvoorbeeld ook speciaal voer voor katten die buiten komen omdat die meer energie verbruiken. Het kan best dat hij buiten zo actief is dat hij daar niet (meer) tegen kan eten en dus afvalt.
groetjes Sharon
Gesloten