Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Zeg maar je hoor :wink:

Wat voor voer kreeg hij en wat voer je hem nu?
En van welk kreeg hij dunne?

Als je overstapt van voer, kun je het voer het beste beetje bij beetje doormegen totdat je op t nieuwe voer zit dat je wilt gaan geven.
Zo kun je in de gaten houden hoe je kat reageert op het voer.

Ik voer mijn katten eigen merk van de Poeisz, Perfektbrokken, en meng dit door met Purina.
Niet omdat ik wil overstappen maar omdat ze het gemengd gewoon lekker vinden en ze doen het hier heel goed op.

Dierenarts raadplegen is zoiezo nooit verkeerd, wij kunnen ook niet zien wat er aan de hand is met je kitten, alleen een idee ervan hebben, en een DA is ervoor om vast te stellen wat er kan zijn, of dat er juist niets is...

Je hebt wel een mooi katje trouwens :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Dimasjoko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2004 09:46
Locatie: oud-beijerland

Bericht door Dimasjoko »

het eerste voer wat ik gaf was van royal canin voor de kieskeurige kat omdat ik nog een shaded golden kater van 10 jaar heb.
en nu ben ik overgestapt op iams voer.
en dat heeft die nu ongeveer 1 week.
maar het is nog steeds hetzelfde mischien duurt het even voor die eraan gewend is?
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hmm je bent dus al overgstapt... Kan hij dit voer miscshien ook niet goed verteren??
Drinkt hij verder alleen water? Want van melk kunnen katten ook diarree krijgen.

Het overgeven en dan terug verder eten, kan ook wel liggen aan het schrokken. Eet ze nogal snel en gehaast?

Ik zou ook voor de zekerheid eens naar de da bellen. Aan de telefoon kan de da je ook al een heel eind verderop helpen ;-).
Veel succes nog en hopelijk betert het snel, want als hij erge diarree krijgen kunnen ze ook uitdrogen als ze niet genoeg drinken. Let er vooral op dat hij steeds goed drinkt en liefst water ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Dimasjoko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2004 09:46
Locatie: oud-beijerland

Bericht door Dimasjoko »

nee hij krijgt geen melk en ja hij schrokt inderdaad wel heel erg als ik brokjes geef springt die er boven op .
ik zal inderdaad eerst eens bellen naar de da.
i.p.v gelijk langs te gaan of toch niet? ik ben altijd zo bezorgd!!!!
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Dus dat overgeven kan ook van dat schrokken zijn.

Maar drinkt hij nog goed? Dat is zeer belangrijk voor je kat. Als hij nog steeds goed drinkt en de rest doet als anders, kun je ook even bellen naar je da. Hij zal je dan wel de raad geven om langs te komen of niet. Kun je hem morgen niet bereiken?
Moest je kat nu niet veel drinken loopt hij echt groot gevaar om uit te drogen. Dan moet je wel snel naar de da hoor.
Zie zeker dat hij voldoende drinkt, want al een week lopende stoelgang is lang. Eventjes nakijken met drinken ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja dat overgeven doet Xandor ook wel als hij te snel eet.
Dunne poep terwijl je juist geen blikvoer meer geeft is niet goed. je geeft dus ook geen kittenvoer begrijp ik want dat is vetter en zou het eventueel kunnen veroorzaken, maar dat is het dan ook niet. Dan denk ik eerder een aan overgevoeligheid en dan is naar je dierenarts gaan wel beter, die kan je misschien andere merken aanraden om dit tegen te gaan. Bel gewoon eerst even om te kijken of ze je zo al advies kunnen geven en anders kan je langsgaan. We horen het wel van je he?!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Dimasjoko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2004 09:46
Locatie: oud-beijerland

Bericht door Dimasjoko »

hoi, vanmiddag da geweest en ik heb medicijnen gekregen voor 5 dagen
nl: baycox & flagil...allebei vloeibaar omdat een pilletje een ramp is bij goofy.
mischien zijn het toch nog wormen die die heeft of hij eet te veel of er zit een bepaalde stof in het voer waar die niet tegenkan.
het is even afwachten hoe het de komende 5 dagen gaat.
gaat alles nu goed dan ligt het niet aan het voer.
ik hou jullie op de hoogte en voor de rest was die goed gezond!!!!
groetjes...Mariska...........
Gebruikersavatar
Dimasjoko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2004 09:46
Locatie: oud-beijerland

Bericht door Dimasjoko »

hoi allemaal nou de 5 dagen zijn voorbij en goofy heeft nog steeds last van hetzelfde probleem., mischien is het voor goofy geen probleem want voor de rest is die prima in orde ik weet het niet....
wat vinden jullie wat ik moet doen? zo laten en afwachten..... of toch weer terug naar de da ikzelf heb geen idee.
een ander zegt weer dat het vanzelf goed komt temeer ook omdat die er zelf geen last van heeft en hij groeit als kool.....
heeft iemand tips voor mij.......
groetjes van mariska en goofy
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hey Mariska ;-).

Wel fijn te horen dat hij verder goed gezond is!
Raar dat hij na 5 dagen dus nog steeds dunne ontlasting heeft. Hij heeft er nie echt last van zeg je? Drinkt hij voor de rest nog voldoende of niet? En de rest is ook als anders en normaal?

Wat zei de da zelf toen je langskwam? Moest je terug komen als hij niet beter was?

Ik zou anders gewoon even een telefoontje geven aan je da om te vragen of het kwaad kan om het af te wachten. Misschien geeft hij je dan wel tips waar je dan zeker op moet letten als hij er mee blijft zitten. Wie weet kan het geen kwaad maar moet je naar iets anders zien...
Ik zou het toch goed in het oog houden ;-).

Veel succes nog!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Onze Ragdoll heeft hetzelfde probleem.
Bij haar komt het overgeven van te veel schrokken ,niet kauwen, en na het eten meteen drinken (dan zetten de brokjes uit en aangezien ze vaak teveel eet, komt alles er weer uit..)
Ze is ook heel gevoelig voor voer: van Goermet/Wiskas brokjes geeft ze gauw over
Vu de fokker krijgt ze Hills/RC Kitten
Misschien raadzaam ad fokker te vragen wat die haar gaf, daar kan ze waarschijnlijk in elk geval wel tegen.
Die van ons is ook verder niet ziek ofzo.
Ze speelt wel graag met de kraan, misschien krijgt ze daardoor wat veel water binnen. Het lichaam van een kat is gemaakt op weinig water en water verdund de ontlasting, misschien is dat een probleem?
Of staan er schoonmaakmiddelen/gevaarlijke planten binnen waar ze bij kan?
Kan ook gewoon een virus/bact zijn net zoals wij dat weleens hebben.
Misschien speelt stress een rol? Ik moet altijd wel meteen p..... als ik nerveus ben!Ik geef haar nu dieetvoer van Trovet, LRD heet het.
Klinkt raar misschien, maar diarree kan ook agv een ander 'spijsverteringsprobleem', zoals blaasontsteking!
Hebben wij ookal eens meegemaakt!
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

eerste hulp bij diarree?

Bericht door Mariekjuh »

ik zal mijn vraag maar in dit topic plaatsen, dan blijft het nog wat overzichtelijk.
onze kater van 7mnd heeft 3 a 4 weken geleden een pak melk gegrepen: karton gegeten en 1/3 liter halfvolle melk gedronken terwijl hij nooit melk krijgt. resultaat: felgele diarree met bloed en heeeel veeeel slijm. dierenarts gebeld, die zei geef hem maar kip met rijst en wacht maar een weekje af. na een week was het gele eruit maar was het nogsteeds slijmerig met bloed. nog een week later werd het ietsje minder, maar kreeg hij per ongeluk een maaltijdzakje waar hij niet tegenkan, dus diarree en bloed weer erger. dat is nu 1,5 week geleden maar hij heeft nogsteeds stinkende diarree met veel slijm en wat bloed, terwijl hij alleen maar op royal canin kittenbrokjes staat met water (die brokjes heeft hij al maanden).
ik heb hem nu maar weer op gekookte kip met gekookte rijst gezet, maar dat hielp weken geleden ook amper...

wat te doen?! de dierenarts blijft maar zeggen dat het tijd nodig heeft om te herstellen, maar wij zijn er niet gerust op dat weeeekenlang altijd diarree met veel slijm en wat bloed niet erg is voor hem?
hij eet en drinkt prima, en is ook heel actief.

ohja, niet te vergeten: hij heeft net ruim 4 weken op een flinke antibioticakuur gestaan: 2x daags 50mg clindoral, daar is hij nu weer een week klaar mee maar de diarree neemt niet af.....

deze klachten had de kater ook al regelmatig voordat de ellende met antibioticakuur en melkpakken begon, maar toen was het niet zo erg als nu
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Silly heeft dit ook gehad, en dat kwam doordat ik over was gestapt op ander voer, daar kon hij niet tegen.
Mijn dierenarts zei dat ik hem absoluut geen kip met rijst moest geven, omdat hij daar juist ook diarree van kan krijgen, omdat hij dat niet gewent is.
Bij Silly was het ook pas na een week of 2 a 3 over, maar je moet even geduld hebben.
Ik zou wel stoppen met het geven van kip en rijst en gewoon zijn oude vertrouwde voer blijven geven, waarschijnlijk gaat het dan wel na een paar week over.
Het duurt een tijdje omdat die darmen eerst even tot rust moeten komen.
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik vind het eerlijk gezegd wel wat verontrustend dat er ook bloed bij de ontlasting zit. Gek dat de dierenarts dit niet vind.
Misschien kun je een keer een andere dierenarts bellen voor zijn mening? Of toch even met hem naar de dierenarts gaan, zodat ze het een en ander kunnen controleren.
Ik zou hem sowieso gewoon zijn eigen vertrouwde brokjes geven. Met misschien alleen 's avonds wat kip en rijst.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Angel had in het begin ook wat bloed in haar ontlasting. De dierenarts dacht aan een parasiet. We kregen 1 grote pil mee en ze moest 3 dagen een kwartje van die pil. En daarna was het over! Mocht ze toch die pil krijgen en het is geen parasiet dan is het niet erg. Die pil is onschadelijk.

Ook denk ik dat je misschien wat Hills I/D kunt geven. Hiermee komen haar darmen tot rust.

Succes :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bloed bij de ontlasting wijst op een ontsteking van de darmwand. Tenzij het bloed bij het uiteinde van normale ontlasting is, dan moet je ontwormen. Maar diarree of dunne poep met bloed is vrijwel altijd een teken dat de darmwanden overprikkeld zijn.
Wij hebben hier last van diarree die zelfs op kweek in Utrecht geen bijzonderheden liet zien. Eén kat is behandeld met Stomorgyl (werkt o.a. tegen giardia) maar dit had geen effect.
Na plaatsing gaat het met een paar weken dieetvoer over, dus hier is er een drager van een of ander virus die dit veroorzaakt. De katjes met erge diarree groeien langzaam maar uiteindelijk wordt de poep toch beter en ze groeien wel. Ik geef geen medicatie meer omdat niets helpt.

Mariekjuh het kan ook zijn dat de darmwand van jouw kat zo geprikkeld is door de hoeveelheid lactose (in de melk), dat de klachten daardoor zijn verergerd en de darm moet dus langzaam genezen. Geef je kat een tijdje Hills I/D of R/D, eventueel inderdaad zoals Nanna zegt, aangevuld me Bene-bac.
Plaats reactie