Hoe straffen jullie je katten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Je kan een dier alleen "straffen"op het moment dat hij iets fout doet. Wanneer je ook maar een fractie van een seconde te laat bent zal het dier niet begrijpen waarom het gestraft word en ziet het dan ook niet als straf. Ik straf mijn katten niet, maar geef ze ook geen gelegenheid om rottigheid uit te halen. Geen boterham laten staan, eetbare planten zijn voor binnen katten nu eenmaal onweerstaanbaar dus die zetten we op een plek waar de katten niet kunnen komen. Mijn katten zijn verdeeld, gek op water, de plantenspuit geeft geen enkel resultaat. Zorg dat je dier voldoende afleiding heeft. Wanneer je je dier opvoed zoals jij wilt dat hij zich gedraagd hoef je hem eigenlijk niet te straffen.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Scot schreef:Wanneer je je dier opvoed zoals jij wilt dat hij zich gedraagd hoef je hem eigenlijk niet te straffen.
Hmm .... klinkt echt heel mooi hoor, maar ik denk dat dit niet voor ieder dier geld. Ik heb mijn 2 knuffels ook proberen op te voeden zoals ik ze wil hebben, maar wat ik het leuke vind van katten is dat ze het nooit opgeven te proberen ook al weten ze dat wat ze doen niet mag!

Het is echt af en toe (niet vaak hoor) wel nodig om even je stem te verheffen, ik denk dat dit nooit echt over gaat!
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Ja dat is ook zo,.....ik heb ook "moeilijke"opvoedbare kat Loekie.
Ook is ze nu wat ouder en rustiger maar soms haalt ze nog wel kattekwaad uit.

Ik vraag me af ,....zijn rode katten vaak ondeugender dan andere kleuren katten? ze zeggen van wel.
Rode katten zijn pittiger dan andere kleuren zeggen ze,.
Is dat waar?
Ik hou heel veel van katten
Anonymous

Bericht door Anonymous »

maddo schreef: Hmm .... klinkt echt heel mooi hoor, maar ik denk dat dit niet voor ieder dier geld. Ik heb mijn 2 knuffels ook proberen op te voeden zoals ik ze wil hebben, maar wat ik het leuke vind van katten is dat ze het nooit opgeven te proberen ook al weten ze dat wat ze doen niet mag!

Het is echt af en toe (niet vaak hoor) wel nodig om even je stem te verheffen, ik denk dat dit nooit echt over gaat!
Ja zeker, maar wanneer ik mijn stem verhef zien mijn katten dat absoluut niet als straf, sterker nog, ze kijken je aan met een blik van "komt wel weer goed met haar" . Wat ik bedoel is dat je katten van kleins af aan ziet opgroeien, je ziet precies wat zij wel, en jij niet leuk vind. Ik denk dat je situaties kunt vermijden door ze de kans niet te geven om die dingen te doen die jij niet leuk vind. Mijn katten zijn echt niet voorbeeldig maar ze slopen niets in mijn huis.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het opvoeden en straffen van je kat is dan 1 ding, veel mensen staan niet helemaal stil bij de achtergrond van het dier. Waar komt hij vandaan, hoe oud was de kat toen je hem kreeg? Veel oudere katten zijn niet echt te veranderen, maar veel katten die als kitten in huis kwamen ook niet. Het heeft ook te maken met de imprintingsfase van zo'n dier en hoe lang het bij de moeder is geweest. De moeder straft het kitten op een dusdanige manier dat het dier het ook snapt, mensen zitten er qua straf,vaak naast, helaas. Dan is het ook belangrijk om te kijken wat voor jou accepabel is, mag je kat op de aanrecht? Van mij wel, maar voor een ander is dit echt verboden terrijn. Verder moet je niet te veel "doordenken" wat het gedrag van je kat aangaat. Hoe simpeler je dier behandeld, hoe duidelijker je bent. Vaak straffen mensen door een combinatie van stem en aanraking, je stem leid het dier dan alleen maar af van de "lichamelijke" straf.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Meikevertje schreef:Ja dat is ook zo,.....ik heb ook "moeilijke"opvoedbare kat Loekie.
Ook is ze nu wat ouder en rustiger maar soms haalt ze nog wel kattekwaad uit.

Ik vraag me af ,....zijn rode katten vaak ondeugender dan andere kleuren katten? ze zeggen van wel.
Rode katten zijn pittiger dan andere kleuren zeggen ze,.
Is dat waar?
Ik zou het niet weten, wel dat het ene ras "pittiger"is dan het andere, maar of dit met kleur te maken heeft? Ik twee rooie en dat zijn echte sulletjes, mijn zwarte, witte en choclat devons zijn daarentegen echte "rotzakken" :wink:
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Meikevertje schreef:Rode katten zijn pittiger dan andere kleuren zeggen ze. Is dat waar?
Uhm, ik heb een broer en zus van elkaar en de ene ligt het liefst heel de dag en nacht op mijn schoot te dutten en de ander (poesje) is echt ontzettend actief en kan eigenlijk haast nooit stilliggen en maakt overal een spelletje van :lol:

Ik denk dat er wel wat onderscheidt in zit hoor, maar zelfs tussen broer en zus zit zo'n groot verschil!
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Diesel wil na een ruime week ook nog niet snappen dat hij niet op het aanrecht mag. Hij springt ook als hij weet dat ik kijk.

Heb ik dan helemaal geen overwicht...zucht....
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Hier twee redelijk makkelijke katten denk ik.

De sleutel van het "opvoeden" ligt in het consequent blijven, zoals al zo vaak besproken is op dit forum.
De dames hebben vanaf het begin al flink gemerkt dat wij hier de baas in huis zijn. Als ze bijvoorbeeld weer eens op tafel springen pakken wij ze er meestal met veel lawaai en heibel vanaf, dus zit de schrik er wel in. Dat doen ze twee keer en daarna is EUH EUH wel genoeg. Ondanks dat Chanel zelf onder de douche doorloopt vind ze de plantenspuit niet echt leuk. Die wordt alleen gebruikt als het echt te gek is.
Maar we houden wel rekening met hun instinkt; we laten ze nooit alleen in de woonkamer, want ik denk dat de parkieten dan uiteindelijk een snackje gaan worden. Zo lang wij er zijn, houden ze zich aan onze regels, maar als de baas van weg is dansen de katten natuurlijk op tafel :twisted: .
Er is hier in huis maar weinig wat ze kunnen slopen en ik denk dat voldoende ruimte, aandacht en goed voer op vaste tijden al een hoop ondeugden voorkomt.
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik denk niet dat dat altijd opgaat hoor, consequent zijn....:wink:
Ik was erg consequent, maar die van mij bleven op t aanrecht gaan. Wat ik ook probeerde.

Onze oude katten en de vogels gingen jaren goed, totdat de kooi opeens op de kant lag, met godzijdankt de parkiet vrolijk kwetterend erin...

t zijn en blijven katten, en ik heb een stel katten die gigantisch eigenwijs zijn (en dat zeg ik :oops: :lol: :wink:)
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Misschien niet altijd Malou, maar meestal wel hoor!
Als jij altijd consequent blijft (dus niet de ene keer ja en de andere keer nee), zal een kat op den duur doorhebben wat hij wel of niet mag. Als je echt consequent en duidelijk blijft, zal het je uiteindelijk lukken (er bestaat natuurlijk altijd de kans dat de kat je weer uit gaat proberen, maar blijf dan ook weer consequent en laat het dus nooit toch maar toe, omdat je er nu weleens genoeg van hebt, want dan heeft de kat gewonnen).

Maar omdat het katten blijven, zullen ze iets wat niet mag niet nooit meer doen.
Ze zullen heus wel op het aanrecht kijken als jij weg bent, of noem maar iets.
En zo'n vogeltje is natuurlijk wel erg aanlokkelijk voor een kat. Als jij altijd duidelijk bent, zullen ze niet aan de vogelkooi komen als jij erbij staat, maar ja, 'als de mens van huis is (of uit het zicht), dansen de katten...' :wink:
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Ik denk dat ik dan overal wel een webcam op kan gaan hangen ofzo. Als ik in de woonkamer zit en Mark achter de pc is de deur gewoon open. Ze kunnen dan de keuken in, want daar staat hun eten. Als ze willen kunnen ze het aanrecht op en af zonder dat ik het merk. Dat hoor je toch niet. Alleen als er iets omvalt. Daar schrikken ze dan van en dan springen ze vanzelf wel weg.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik heb een keer van iemand hier op het forum een idee gekregen!
Spaar behoorlijk wat lege frisdrankflessen en zet ze op het randje van het aanrecht naast elkaar. Op het moment dat ze erop springen vallen ze er allemaal vanaf en schrikken ze natuurlijk heel erg.
Dit blijft ze bij en ze zullen het misschien niet meer zo snel proberen. Weet niet of het werkt, heb het eigenlijk nooit geprobeerd, maar niet geschoten is altijd mis toch?! Succes!
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

hmmmmm... idee... Ik zie mezelf alleen niet iedere ochtend het halve aanrecht volstapelen met lege flessen.......
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

miekje schreef:Ik zie mezelf alleen niet iedere ochtend het halve aanrecht volstapelen met lege flessen.......
Ach, je zult er wat voor moeten over hebben en zoveel werk lijkt het me niet. Hoogstens een minuutje...
Gesloten