Waarom brokjes mengen met warm water??

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Beschadigde nieren door droge brokjes?? Wist niet eens dat dat kon (*schaam*).

De kittens komen zaterdag. Eindelijk!! 4,5 week wachten is echt lang. We hebben nu alle spulletjes, dus wat mij betreft mogen ze komen!!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik heb er ook nog nooit van gehoord en het lijkt me sterk, al kan het misschien wel bij katten met zwakke nieren, maar dan nog zullen ze van brokjes niet toch snel beschadigen!? Het lijkt mij dat wanneer een kat vocht binnen krijgt op watvoor manier dan ook, dat dat hetzelfde effect heeft als natte brokjes, want het komt uiteindelijk toch bij elkaar...
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Volgens mij was dat vroeger, met die beschadigde nieren.
Ik denk dat het hoogwaardige voer van tegenwoordig weinig kwaad kan.

Mijn poessies drinken in ieder geval erg goed, moet iedere dag het bakje vullen, :toost: :alcoholic:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

Brenda And The Cats schreef:Volgens mij was dat vroeger, met die beschadigde nieren.
Ik denk dat het hoogwaardige voer van tegenwoordig weinig kwaad kan.

Mijn poessies drinken in ieder geval erg goed, moet iedere dag het bakje vullen, :toost: :alcoholic:
het natuurlijke voer heeft een voht gehalte van zo'n 70%,terwijl brokjes nauwellijks vocht bevatten...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

viri schreef: het natuurlijke voer heeft een voht gehalte van zo'n 70%,terwijl brokjes nauwellijks vocht bevatten...
Wat dus geen pobleem is als ze maar genoeg drinken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Daar ben ik het helemaal met eens. Als je katten maar altijd de beschikking hebben over schoon water (wat ook vaak op de verpakkingen staat) is er niets aan de hand.
Vraag het maar na bij de dierenarts, hij zal ook zeggen dat je beter droge brokjes kunt geven dan blikvoer. Tenzij je wil dat je over een paar jaar een kat met rotte tanden hebt.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

BlackPanther999 schreef:Daar ben ik het helemaal met eens. Als je katten maar altijd de beschikking hebben over schoon water (wat ook vaak op de verpakkingen staat) is er niets aan de hand.
Vraag het maar na bij de dierenarts, hij zal ook zeggen dat je beter droge brokjes kunt geven dan blikvoer. Tenzij je wil dat je over een paar jaar een kat met rotte tanden hebt.
Precies, de nieren worden pas beschadigd op het moment dat ze er geen of veel te weinig bij drinken. Het staat ook altijd op de verpakking dat de katten er wel water bij moeten hebben staan.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

viri schreef:ik geef dit om ze een beetje afwisseling te geven,maar ook omdat er zoveel katten zijn met beschadigde nieren,doordat ze hun hele leven alleen droge brokken gegeten hebben,ik wil dat op deze manier proberen te voorkomen.
Ten eerste houden katten helemaal niet van afwisseling en is afwisseling van voer ook niet goed voor katten.
Je kunt beter standaard hetzelfde voer geven.

Ten tweede ontstaan er echt geen beschadigde nieren door droge brok. Wel door afwisseling van soorten brok en het zoutgehalte in sommige goedkope soorten.
Als je brokjes geeft en je wilt over op een ander soort of merk (of bijvoorbeeld van baby naar kitten), dan moet je het een week afmengen om de darmen niet teveel te belasten. Afwisselen is dus erg belastend!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Om daar even op in te haken....ik heb naar verschillende soorten voer gekeken, maar er zit zoveel in. Wat is een 'te' hoog zoutgehalte (welke hoeveelheid dus)?
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Emma Boom schreef: Ten eerste houden katten helemaal niet van afwisseling en is afwisseling van voer ook niet goed voor katten.
Je kunt beter standaard hetzelfde voer geven.

Ten tweede ontstaan er echt geen beschadigde nieren door droge brok. Wel door afwisseling van soorten brok en het zoutgehalte in sommige goedkope soorten.
Als je brokjes geeft en je wilt over op een ander soort of merk (of bijvoorbeeld van baby naar kitten), dan moet je het een week afmengen om de darmen niet teveel te belasten. Afwisselen is dus erg belastend!
Dus als ik ze standaard 2x daags RC fit geef, en 's avonds een beetje natvoer van het een of andere merk, doe ik t dan goed??
Of moet het natvoer ook 1 soort/ merk zijn??
Ze eten in iedergeval ALLES :smakelijk:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat het natvoer niet veel uitmaakt.
Bella heeft meerdere oude katten, die kan je goed informeren over zoutgehaltes e.d., zij voert haar katten allemaal nierdieetbrok.
Gesloten