schimmelinfectie bij katten info

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Anonymous

schimmelinfectie bij katten info

Bericht door Anonymous »

Een schimmelinfectie verspreidt zich via sporen. Deze sporen zijn heel klein en licht. Onder optimale omstandigheden blijven schimmelsporen buiten een dier nog een jaar in leven. In huidschilfers kunnen ze jaren overleven. Uw kat kan vrijwel overal en op allerlei manieren een besmetting oplopen. De behandeling van een schimmelinfectie vergt heel wat offers van de cattery-eigenaar. Met een goed cattery-beleid is echter vrijwel elke schimmelinfectie te genezen!

De kat raakt geïnfecteerd via de huid. Niet elk schimmelspoor die op de huid komt veroorzaakt meteen een infectie. Bij een kat met verminderde weerstand en daar waar de huid vochtig is (rondom de ogen, de oorschelp, tussen de tenen of in huidplooien), of als de kat wondjes heeft, is de kans op een infectie het grootst. De incubatietijd is ongeveer tien dagen. In eerste instantie is alleen de buitenste laag van de huid besmet. De infectie zal echter snel via de haarzakjes naar het haar gaan. Door middel van sporen in en om huidschilfers en aangetaste haren verspreidt de schimmel zich razendsnel door de cattery. In 60% van de gevallen is de schimmel direct aan te tonen met de lamp van Wood. De haren in de groeifase lichten groen op. Door microscopisch onderzoek zijn sporen aantoonbaar in besmette huid en haren. Voor een juiste bepaling van de schimmel wordt een kweek uitgevoerd. Bij een test volgens de MacKenzie methode zal de dierenarts gebruik maken van een steriele tandenborstel om op het gehele lichaam van de kat huid- en haarmonsters te nemen. Dit monster wordt in een papieren zak opgestuurd naar een erkend laboratorium (VMDC, EVL).

w katten kunnen een schimmelinfectie krijgen via bezoek, dat schimmelsporen onder de schoenen of op de kleding meebrengt. Laat uw katten niet uitgebreid door bezoek op schoot nemen. In geval van twijfel, desinfecteert u de ruimte waar het bezoek geweest is (spray).

Als u met uw kat op plaatsen komt waar misschien schimmelsporen zijn, zult u uw kat zoveel mogelijk afgeschermd van de omgeving moeten houden. Bij de dierenarts houdt u het reismandje op schoot en zet u de kat op een ontsmette onderzoektafel. Het reismandje en andere attributen ontsmet u meteen na of na bezoek aan de dierenarts (Clinafarm spray).

Het bestrijden van een schimmelinfectie:


U dient een schimmelinfectie meteen na het constateren ervan te behandelen. Hoe langer u wacht, hoe moeilijker de infectie te bestrijden is en hoe agressiever de behandeling zal zijn (met meer kans op complicaties). Wilt u blijvend van een schimmelinfectie af, dan zult u heel rigoureus te werk moeten gaan. U gaat er van uit, dat al uw katten besmet zijn (ook de katten waar u niets aan ziet) en dat uw hele huis (en andere ruimtes waar katten geweest zijn) vol zit met sporen. U reinigt en ontsmet uw hele huis. Door veel en goed te stofzuigen, verwijdert u echter niet alle sporen. Gebruik hiervoor schimmel- en schimmelsporendodend desinfectans (b.v. Clinafarm spray) voor alles wat u nat af kunt doen. Laat de spray minimaal een uur intrekken. Plaatsen waar u niet goed bij kunt bereikt u door gebruik te maken van gasblokjes (koudijs). U scheert alle katten. Op die manier verwijdert u de hoogst besmettelijke haren en heeft u zicht op de laesies. Herhaal dit na vier weken.

Behandel alle katten in- en uitwendig.


* Inwendig met Griseofulvine (dosering vanaf 60 mg/kg) voor een duur van minimaal zes weken. Kittens tot drie maanden en poezen in de eerste zes weken van de dracht kunnen beter niet met Griseofulvine behandeld worden. Geef de tabletten tegelijk met een vetrijke voeding.
*

Uitwendig met natamycine (Mycophyt), wassen om de vijf dagen, niet uitspoelen wel goed droogdeppen (niet föhnen). Of Enlicomazol (Imaverol), wassen om de vijf dagen, niet uitspoelen wel goed droogdeppen of droogföhnen.


Overleg goed met uw dierenarts over de behandeling.
Middelen om schimmel te bestrijden zijn (nogal) agressief. Griseofulvine en Mycophyt zijn vrijgegeven voor gebruik bij katten. Imaverol als desinfectie op de kat werkt zeker zo goed, maar mag officieel niet voorgeschreven worden. Kefoconazole (Nizoral) en Itraconazole (Trispora) zijn tabletten, die officieel niet vrijgegeven zijn voor gebruik bij katten.

De gehele schimmelbehandeling kent risico's i.v.m. de mogelijke bijwerking van griseofulvine. Ook Imaverol is, als de kat er veel van oplikt, schadelijk. Wanneer een cattery schimmelvrij moet worden, is het beter te starten met behandeling op het moment, dat er geen drachtige poezen en/of kittens aanwezig zijn. Is dat niet mogelijk, dan zijn er twee opties:

1. De meest effectieve manier om de schimmelinfectie te bestrijden: iedereen en alles goed behandelen, met het risico op lever- en/of zenuwstelselstoornis bij kittens jonger dan drie maanden (kan dodelijk zijn) en het risico op misvormde kittens van drachtige poezen, die tijdens de eerste fase van de dracht griseofulvine hebben gehad.
2. Voorzichtig behandelen. Drachtige poezen wel scheren en wassen met Mycophyt. Kittens vanaf de eerste week wassen in Mycophyt. De kittens pas op een leeftijd van drie maanden behandelen met griseofulvine, alle andere katten dan ook nog minimaal zes weken mee-behandelen. De infectiedruk is zo groot. Er zullen veel sporen verspreid worden. De kans dat de schimmel na zes weken behandelen verdwenen is, is klein.


Natuurlijk zijn er tussenvormen te vinden. Het belangrijkste is echter, dat alle katten tegelijk, op dezelfde manier en even lang (minimaal zes weken griseofulvine) behandeld worden. Overleg goed met uw dierenarts, deze kan de ernst van de situatie beoordelen en daar een behandelingsplan naar opstellen. Heeft u uw katten gedurende minimaal zes weken behandeld met griseofulvine en zijn alle laesies genezen, dan laat u alle katten testen. Vermeld bij de test, dat de katten onder behandeling zijn. De katten mogen in de twee weken voorafgaande aan de test niet gewassen zijn. Ga door met behandelen totdat de uitslagen van alle testen negatief zijn. Als alle MacKenzietesten negatief zijn, kunt u uw cattery als schimmelvrij beschouwen. Wees nog maanden bedacht op een nieuwe besmetting. Wacht ongeveer zes weken voordat u een poes laat dekken, dit om er zeker van te zijn, dat de infectie genezen is.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wij gaan niet met grisolan en imaverol behandelen, maar met het humane trisporal. Dat heeft geen resistentie en je geeft het makkelijker: een week dagelijks wel, een week niet. Wassen hoeft niet, na 6 weken is de kat schoon.
Natuurlijk moet de omgeving wel schoongemaakt worden, maar het bespaart toch veel stress in vergelijking met grisolan en imaverol.
Alleen jammer dat het zo enorm duur is :???:
Anonymous

nog iets er over.

Bericht door Anonymous »

Schimmel is de nachtmerrie van iedere katteneigenaar / fokker.
We hopen allemaal dat we hier niet mee geconfronteerd worden, maar als dat wel het geval is, is snel en handelen wel geboden.
Schimmel bij katten is meestal Microsporum canis, dat is een infectieuze aandoening en ook besmettelijk voor andere dieren zoals bv: de hond maar ook voor de mens.

De besmettelijke aandoening wordt overgebracht door de "sporen " van de schimmel. Schimmelsporen kunnen in huis zeer lang besmettelijk blijven zelfs na jaren zijn ze nog in staat om een infectie te veroorzaken.
Het is niet bekend waarom sommige dieren wel besmet raken en juist andere weer niet !!!
Jonge dieren lopen er wel grotere kans op als oudere dieren.

De schimmel tast de hoornstof aan in de nagels, haren en hoornlaag van de opperhuid en is in staat deze op te lossen.
De schimmelinfectie vindt zijn aanvang in de buitenste laag van de huid waar de schimmeldraden zich gaan ontwikkelen uit de schimmelsporen.
De schimmeldraden dringen de haren binnen via de haarzakjes, en hierdoor ontstaan de volgende reacties: Verdikking van de huid, schilfervorming, korstvorming, en uiteindelijk het afstoten van de aangetaste huiddelen en het afbreken of uitvallen van de aangetaste haren. Er ontstaan kale ( hoeft niet altijd) ronde plekken, deze schimmeldraden zorgen voor een enorme productie van schimmelsporen, het zijn de schimmelsporen die zorgen voor de verdere verspreiding
van de schimmel.

Schimmelsporen laten zich gemakkelijk van de ene kat op de andere kat verspreiden door de lucht, of via stof enz enz.
Het beeld van de schimmel kan zeer variëren bij sommige dieren zien we helemaal geen symptomen maar deze kunnen wel zijn geïnfecteerd en dus wel sporen verspreiden.
Alleen door een onderzoek ( dus door het op kweek zetten) kan uitwijzen of de kat wel of geen drager is.

Als een kat dus geïnfecteerd is met schimmel dient men deze kat (katten) helemaal kaal te scheren, dit is nodig omdat schimmel groeit op de haren en zo dus weer sporen vormt, en een kale kat is veel en veel makkelijker te wassen.
Er moeten minstens 6 weken medicijnen toegediend worden, die er voor zorgen dat de schimmelgroei wordt afgebroken.

De katten moeten 5 tot 7 dagen volledig nat gemaakt en gewassen worden inclusief hun kop.
Na 4 weken met de kat opnieuw kaalgeschoren worden en van alle katten in hetzelfde huis een monster laten nemen ( wat ze op kweek zetten) en na 3 weken weet men de uitslag.
In die tussentijd moet men wel doorgaan met het behandelen van de katten.

Als de kweek van alle katten 2x negatief is met 4 weken tussentijd, kan de behandeling gestopt worden.
Maar als bij de controle kweek slechts "sporadisch "of " enkele " kolonies worden aangetoond, kan dat betekenen dat de kat nog steeds in lichte mate besmet is of dat er nog sporen in de leefomgeving voorkomen
De behandeling dient dan voorgezet te worden.

De infectie is zeer besmettelijk en het is daarom noodzakelijk dat u voorkomt dat andere katten aan besmetting blootstaan.
Contacten met andere katten moeten dus worden vermeden.

Of u zelf geïnfecteerd raakt hangt van verschillende omstandigheden af.

1. Een goede gezonde huid is veel minder gevoelig.

2. Was uw handen regelmatig met bijv. unicurazeep en voorkom uitdroging of schraal worden. wondjes met extra aandacht verzorgen.
een infectie begint meestal als een rood en schraal plekje dat zich langzaam uitbreidt. In dat geval moet u uw huisarts raadplegen en ook vertellen dat u kat of katten thuis heeft met huidschimmel, maar bij de mens is de infectie gelukkig vaak met een speciaal zalfje te genezen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Wij gaan niet met grisolan en imaverol behandelen, maar met het humane trisporal. Dat heeft geen resistentie en je geeft het makkelijker: een week dagelijks wel, een week niet. Wassen hoeft niet, na 6 weken is de kat schoon.
Natuurlijk moet de omgeving wel schoongemaakt worden, maar het bespaart toch veel stress in vergelijking met grisolan en imaverol.
Alleen jammer dat het zo enorm duur is :???:

Tanks Emma.

Ik ben mij zo'n beetje aan het voorbereiden op het ergste,want de DA legt niets uit.
Het is dat ik internet heb en je er heel veel over kan vinden.
Ik heb het een en ander uitgeprint want ik wil niet die middelen die niet officiel vrij gegeven zijn en ik vraag mij af "waarom niet"
Ook staat dat die middelen 'n risico factor hebben met het oog op aandoeningen ervan krijgen en dat is wel het laatste wat ik wil.
Als ik het niet opgezocht had dan had ik het klakkeloos aangenomen.
Het is hoogswaarschijnlijk een agressieve vorm van schimmel bij Spidy
En dan staat dat je NIET te lang moet wachten met behandeling en dan heb je nog niet de uitslag(zie forum over Spidy naar de DA)
Ik heb het opgeschreven en wil ook dat de poezen dit niet krijgen,want ze wassen zal een ramp zijn.
Is kaalscheren echt nodig dat je weet?
De een zegt wel en de ander zegt van niet.
weet jij waar je rookkaarsen en koudijs kan kopen?


gr nelleke
Anonymous

Bericht door Anonymous »

kattenbel schreef:

Even nog hierover....waar maakte jij het schoon mee?
Bestaat er goedkopere middelen voor te ontsmetten van je huis?
En is die spray ook zo duur?

gr nelleke
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Nelleke,

Griseofulvine is ook niet echt goedkoop maar wel redelijk gevaarlijk voor katten. Ik heb daar 2 jaar geleden mijn 4 katten gedurende 9 weken mee behandeld en gelukkig is het helemaal goed gegaan, maar het had ook anders af kunnen lopen. Trisporal en Sporanox zijn met name in Belgie al wel te verkrijgen voor dieren. Ook de rookkaarsen en de spray van Clinacfarm zijn in Belgie verkrijgbaar en helaas erg duur.

Koudijs is volgens mij gewoon te verkrijgen bij de Boerenbond en wordt veel gebruikt door duivenmelkers. Nadeel is dat je het best voor 24uur je huis kan verlaten (incl. katten!) bij het gebruik van koudijs.

Wij zelf hebben voor de omgeving een Imaveroloplossing gebruikt en daar alles mee schoongemaakt. Voor de moeilijkere plaatsen hebben we er een spray van gemaakt en dat gewoon gesprayd. Nadeel is dat je hele huis plakt. Voor de gemakkelijkere oppervlakken zoals de badkamer, kattenbakken e.d. kun je ook chloor (1:10) gebruiken, dat werkt ook schimmeldodend.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Femmel schreef: Wij zelf hebben voor de omgeving een Imaveroloplossing gebruikt en daar alles mee schoongemaakt. Voor de moeilijkere plaatsen hebben we er een spray van gemaakt en dat gewoon gesprayd. Nadeel is dat je hele huis plakt.
Hebben jullie dat voor de omgeving gebruikt? Wij hebben het van de da gekregen voor de katjes maar dan kan ik het dus ook als spray gebruiken voor de omgeving?
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Wij gaan niet met grisolan en imaverol behandelen, maar met het humane trisporal. Dat heeft geen resistentie en je geeft het makkelijker: een week dagelijks wel, een week niet. Wassen hoeft niet, na 6 weken is de kat schoon.
Natuurlijk moet de omgeving wel schoongemaakt worden, maar het bespaart toch veel stress in vergelijking met grisolan en imaverol.
Alleen jammer dat het zo enorm duur is :???:

Ik kan het niet echt vinden op internet ,humane trisporal....is dit medicijnen?
Jazeker?
Ze verwijzen steeds naar site van geneesmiddelen voor de mens of voor vogels.
Ik word niet echt vrolijk als ik lees over schimmelinfectie bij katten.
Ik weet nou echt niet meer wat goed is voor mijn dier(en)
Met shampoo wil ik al helemaal niet beginnen,want dat verziekt ook nog eens de huid van dieren las ik en dan nog maar niet te spreken over de organen binnenin de kat.
En ik wil het beste voor mijn kat.
Moet scheren echt?
En Emma ben jij van een dierenartsenpratijk?
Hellup ik word gek hiervan en ik probeer mijn huis schoon te houden,dekbed haren vrij en dan kruipt er een poes(die niet dit heeft-Kitty,maar je weet niet of ze drager ervan is) onder het bedbed wat ze nooit doet.
En dan gaat het laken steeds schuiven(wat extra erop ligt wat elke dag gewassen kan worden),komen er nog haren erop
En op de bank handdoeken,maar dat heb ik nu achterwege gelaten,een enorme opgave voor steeds te wassen
Dan desinfecteer ik het wel regelmatig.
Ik maak alles met Dettol schoon,wat volgens mij ook kan,maar ergens las ik dat het Detol moest zijn.
Weet jij het verschil?
De ass van de DA zegt dat het GEEN schimmels dood en dan vraag je "wat dan wel "zegt ze niets.
Ik vind dat ze een klant die ongerust is gerust moeten stellen en als ik dan voor de zoveelste keer bel voor de uitslag dat ze niet kribbig zeggen"zodra we het weten,bellen we u,,we kunnen de uitslag niet verspoeden"
En dan zegt mijn stiefpa(lieve man hoor,geen kwaad woord over hem) dat het dan beter is haar een spuitje te geven,omdat we dan ringworm kunnen krijgen en dit niet onderschatten moeten en zoveel thuis moeten doen om de sporen weg te krijgen en dat het veel gaat kosten bij de DA.
Is dat nou "de" beste oplossing zovan "o je bent te duur poes,sorry je krijgt een spuitje"
Hun poes hebben ze ook geen spuitje gegeven toen ze weinig meer kon.
lieve groeten nelleke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben niet van een dierenarts, mar heb een kittenopvang en we hebben schimmel.
We hebben het zelf eerst behandeld met dubbele doses Program en met Imaverol-baden. Dweilen met een 1:10 chlooroplossing en stomen, wassen, stomen en wassen. Het kwam mooi wel terug, terwijl alle katten zwaar gestresst waren van het wassen (en 50 katten wassen was ook geen pretje :???: )

Humaan betekent voor de mens, en inderdaad is Trisporal een middel dat mensen gebruiken. Kortom: zorg dat je ringworm krijgt, vraag dit bij de huisarts en je kunt je dieren ermee behandelen :cool:
Ik heb zelf een ringwormplekje gehad, dat ik heb behandeld met tea-tree-olie. 't Was binnen een week over, dus ringworm vind ik niet zo ernstig (bij mensen).

Goed, wat gaan we nu dus doen: wij gaan Trisporal gebruiken voor de dieren. Je moet een dubbele mensendosis rekenen omdat het spijsverteringskanaal van de kat anders is als van de mens. Trisporal geef je een week dagelijks, een week niet, een week wel, een week niet en dan nog een week wel.
Dit advies kreeg mijn da van het asiel in Den Haag, waar ze het altijd gebruiken bij schimmel. Trisporal geeft geen resistentie (wat grysiofulvine of grisoral wel doet) en dus ben je na 5 weken klaar. Het heeft als bijkomend voordeel dat je dus in totaal 3x 1 week je dieren behandelt, tegen grisoral 6 weken dagelijks, en daar moet je dan ook bij wassen.

Ik dweil nu met tea-tree-olie, doe een paar druppels door het dweilwater. Ook brand ik teatree opgelost in water op een theelichtje.
Je schoenen ontsmetten kan met een dweil met daarin een 1:10 chlooroplossing, je douchen en je haren wassen, kleren meteen in de wasmachine (40 graden is voldoende), doodt de schimmels.
Dus je dekbed kun je ook gewoon wassen en dan is het schimmelvrij.

We stomen hier ongeveer om de dag alles, maar dat doen we toch al vanwege eventuele bacteriën en vlooien. Nu doen we ook muren en plafonds.

Dettol schijnt inderdaad niet voldoende te zijn, maar Halamid of een ander middel wel. Maar je handen met Betadine wassen is ook voldoende.
Je kunt daarnaast de actieve schimmelplekken op de kat ook met betadine insmeren, die je dan moet verdunnen tot de kleur van slappe thee. Zo voorkom je dat de schilfers zich verspreiden en wordt de huid van buitenaf schoon. De Trisporal doet het werk van binnenuit.

Imaverol op de muren lijkt me erg kleverig :???: Dan moet je daarna alles afnemen.

Ze zeggen dat scheren beter is, zeker de langharen, maar ik doe het niet, ik vind het veel te stressvol voor de dieren en ik vraag me ook af wat ze kunnen oplopen zonder hun beschermende vacht. Het moet gewoon uit de haren groeien en dat duurt bij kortharen dus korter dan bij langharen. Dat betekent vaak stofzuigen, veel dweilen en veel wassen. Ik was hier alles wat wasbaar is om de dag, kleedjes en mandjes elke dag.

Hopelijk kun je hier iets mee!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Imaverol is inderdaad plaktroep maar zowel Halamid als Dettol zijn helaas niet schimmeldodend...

Het probleem met schimmel is dat je overal tegenstrijdige adviezen krijgt. De een zegt dit de ander zegt dat en de volgende heeft weer een ander advies.

Ik sluit me bij Emma aan wat betreft de Griseofulvine, als je de schimmel met iets anders kan behandelen (Trisporal of Sporanox) dan is dat ten zeerste aan te raden!! Over het scheren zijn verschillende theorieen, de een zegt dat de schimmel dan gemakkelijker te behandelen is terwijl mijn dierenarts zei dat je door het scheren laesies (kleine wondjes) krijgt waardoor de katten weer gevoeliger zijn voor schimmel. Mijn katten zijn dus NIET geschoren destijds.

Ook bij ons heeft de Programbehandeling niet geholpen en moesten we toch over op de Griseofulvine (ik kende de gevaren destijds niet). Verder hebben we alle kamers die we niet echt nodig hadden ontsmet en afgesloten, alle prullaria uit de andere kamers ook ontsmet en op de ontsmette kamers gezet. Verder hebben we het hele huis om de dag schoongemaakt met Imaverol, echt alles plakte maar we hebben de schimmel er onder gekregen!!

Inslapen is geen optie, oke het bestrijden van schimmel kost veel geld, tijd en moeite, maar het is absoluut niet onoverkombaar. Het is 9 weken heel hard ploeteren, maar ik weet zeker dat je dat kan!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bedankt Emma en Femke,

Bericht door Anonymous »

Ja ik heb hier wat aan,

Ik heb samen met Rene het kleed weggehaald,want die is natuurlijk een bron van schimmelbacterieen.
Hij ligt nu buiten,we kopen een nieuwe nadat we dit overleeft hebben :wink:
Spidy heeft er te veel aan gekrabbeld.
De woonkamer goed gezogen en met chloor verdund gedweild,we hebben stenen plavuizen(gelukkig) en overal (behalve logeerkamer,daar liggen vloertegels,maar daar komen ze nooit,want die deur blijft dicht ) zijl.
Veel dingen schoongemaakt met dettol,maar ik zal iets anders er voor zoeken als het niet de schimmels dood.
Mag verdund bleek of halamid dan ook op houtenmeubels?
Program heeft op zich toch goede resultaten geboekt las ik.
Bij vele sloeg het niet aan ,maar bij een 2de behandeling wel.
Jammer dat Trisporal en sporanox niet voor dieren verkrijgbaar is.
Ik kan proberen of het huisarts het voorschrijft aan mij voor de kat,maar ik denk niet dat hij dit doet.
Spidy 's plekjes heb ik met een betadineoplossing goed verdund tot slappe thee schoongedept.
Vele dingen die maar gewassen kunnen worden gewassen en op vele plekken waar ze op kunnen zitten handdoeken neergelegd.
Ik overweeg alles en schreef het een en ander op zodat ik het in overleg met de DA kan doen.
Femke jij schreef dat je van griseofulvine de gevaren niet wist,ik ben echt blij dat ik nu internet heb en zo slim ben om alles op te zoeken.
Ook het gene wat er als advies gegeven wordt,want vaak lees je dan ineens dat het produkt/medicijn gevaarlijk is.
Maar toch ben ik blij met deze site en forum,want ik steek hier enorm veel van op.
Ik hou jullie op de hoogte


vr Nelleke
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Wat ik me afvraag is hoe katten besmet kunnen raken met zo'n schimmel. Ik hebh et hier niet zo snel terug kunnen vinden. Ik neem aan dat katten die buiten komen sneller kans hebben op een schimmel dan binnenkatten? Of zie ik dat verkeerd?
:pdtmat: Gone with the wind
Anonymous

Bericht door Anonymous »

miekje schreef:Wat ik me afvraag is hoe katten besmet kunnen raken met zo'n schimmel. Ik hebh et hier niet zo snel terug kunnen vinden. Ik neem aan dat katten die buiten komen sneller kans hebben op een schimmel dan binnenkatten? Of zie ik dat verkeerd?
Hoi Miekje,

Katten raken besmet door bezoek die bij je komen,via de DA,of je kan die schimmelsporen zelf meenemen onder je schoenen,kleding,handen etc
Het eerste wat de DA vroeg of spidy wel eens buiten kwam,maar dat is nekle op het balkon en die is afgebakerd met gaas.
Als katten veel buiten zijn,dan komen ze in aanraking met andere katten.
Helaas kan schimmel bij iedere kat ontstaan
Door Spidy's verminderde weerstand door haar medicijnen sloeg de schimmel toe bij haar.


vr Nelleke
Anonymous

nee he!!!!!!!!!!!!!

Bericht door Anonymous »

We zijn nu 2 weken verder en hebben 3 was beurten gehad en een keer programtablet(volgende week dinsdag de 2de).
Nu ondekte mijn man Rene een plekje ter grote van een rijksdaalder.
Bij Kitty,ze beet steeds daar
En ja hoor het is schimmel ook bij haar dus,de haartjes kon je weg halen zonder moeite daar en het zag er rood en schifferig uit.
Nu zouden we na de laatste wasbeurt die dinsdag de 2 de geweest is ,6 dgn moeten tellen en dan een monster nemen met een tandenborstel maar ik heb gebeld en mijn contatering van Kitty doorgeven
Ze gaf mij gelijk dat het onzinnig was een monster na 6 dgn te nemen
Dus ik vroeg of ik dan door mocht gaan met wassen nog 3 keer.
Ja dat was goed en toen ik vroeg of het in het zelfde water nog steeds mocht zei ze
"ja dat mag wel,want het spul is sterk zat ,maar wil je het helemaal goed doen kan je beter ze apart met nieuwe Mycophyt wassen"
En ze beaamde ook toen ik vroeg of ik ze beter wel moest laten scheren.
Na lang overwegen,doen we het toch maar,willen we het goed aanpakken.
Ja ik weet het ik verafschuw het,maargoed het is in hun belang
Maandag moeten ze nuchter gebracht worden,dan is het rustig en passen ze het spreekuur aan,ter voorkoming van besmetting
Tussen 1 uur en 2 uur kon ik ze ophalen of tussen 4 en 5 uur
Het wordt het laatste,komt beter uit met mijn clienten.
Zucht komen we er nooit vanaf??????????????
Arme poezen

gr nelleke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt op verschillende manieren tegen schimmel aankijken:
1) als een drama waar je nauwelijks van af komt, of
2) als iets dat zeer irritant is.
Toen ik vroeger met mijn kinderen naar de dierentuin ging en mijn zoontje de geitjes aaide, kreeg hij daar ringworm van.
Op een manege krijgen mensen makkelijk schimmel via paarden of loslopende dieren.
Kortom: schimmel is overal in de natuur en op veel meer plaatsen dan men denkt. Het is niet zo makkelijk om zomaar uit te zoeken waar het vandaan komt, of dat je huis schimmelvrij is want je kunt het bij wijze van spreken van een champignon meenemen.

Ikzelf weiger me er heel druk over te maken. De katten zijn hier nu weer 3x in bad geweest, sommigen moeten nog vaker. Ik ga niet scheren, want die vacht zit er niet voor niets. Ik ga geen grisoral geven want dat is troep en ik vind het middel dan erger dan de kwaal. Mijn da onderschrijft dat overigens.
De humane trisporal komt per 1 december a.s. voor dieren op de markt. Dat is een vriendelijker medicijn dan de grisoral.

Vandaag kreeg ik een bezoekje van de LID wegens een melding over schimmel. Zij hadden het erover dat ik humane middelen wil gebruiken voor dierenzaken (die mijn da overigens adviseerde).
Ik licht mensen die hier willen komen goed voor, vraag ze van tevoren of ze hier wel willen komen en vertel wat ze moeten doen om besmetting te voorkomen. Als ik een dier plaats, is het minimaal 2x gewassen, krijgt het imaverol plus Program mee en wordt ook nog een nabehandeling met Trisporal aangeboden.
Ik vind het onzin om meer te doen. Zoals gezegd: aai een aap of een geit, of ga naar een manege en ook daar kun je schimmel oplopen en meegeven naar je eigen dieren als je je handen niet wast.

Schimmel is heus wel iets waar je rekening mee moet houden en wat je moet behandelen, maar ik vind het erg uit proporties geblazen. Voor mij is het irritant, veel werk en duur. En dat is alles.
Gesloten