Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gast

Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Gast »

Ik wil een (jonge) kat uit het asiel nemen. Denk daarbij aan een kat jonger dan één jaar, poes of kater ben ik nog niet uit. Nu is mijn vraag de volgende:

Op welke leeftijd hechten katten aan hun baas. Maakt het uit of je een kitten van een paar weken oud hebt of een die al wat ouder (tussen 8 maanden en een jaar) is. Ziet een kat je sowieso als surrogaat moeder of is dat alleen als je ze vanaf heel jong hebt?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het gebeurt maar weinig dat katten hun baasjes als surrogaatmoeder gaan zien, alleen als je ze echt met de fles opvoedt misschien.

Katten hechten zich aan elke baas die hen aanspreekt. Sommige katten specifiek aan één persoon (zo eentje heb ik, al vind ze mijn vriend ook wel OK) en andere katten hechten zich specifiek aan het hele gezin en ook aan anderen die ze regelmatig zien.

Ik zou zeggen: bedenk een beetje wat je wil, ga naar het asiel en laat de kat jou uitzoeken. Vrienden van mij hadden hun oog laen vallen op een rooie kat maar die reageerde overal op, behalve op hun. Toen kwamen ze bij Bailey en dat klikte direct.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Een volwassen kat zal iets meer tijd nodig hebben om aan een nieuwe leefomgeving te wennen, zeker als het een kat met een achtergrond (denk aan verwaarlozing, mishandeling e.d.) is. Kittens vinden alles nog mooi en prachtig en zullen daardoor veel sneller aan een nieuwe omgeving gewend zijn. Ik sluit me aan bij het advies om naar zo veel mogelijk asiels en kattenopvangers te gaan en te kijken met welke katten je direct een klik hebt. Vergeet daarbij vooral de al wat oudere katten niet. Deze kunnen je ook heel veel plezier bezorgen.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Wij hadden ons katje vanaf zijn 4e week. (Hij was door zijn mams achtergelaten en de DA vond deze oplossing de beste) Hij komt echt veel sneller als je hem roept dan ons poesje wat we bijna 4 weken geleden uit het asiel hebben gehaald. Ze is even oud als Norris (beiden 4 maanden nu) maar toch komt ze niet zo snel als je haar roept.

Ik vraag me trouwens sowieso af of katten zich wel echt aan je hechten. Bij honden is het zo dat ze jouw als onderdeel van de roedel zien, maar katten zien je voor zover ik weet eerder als mindere dan als meerdere. Kan zijn dat ik het fout heb, maar dat idee heb ik als ik kijk naar het gedrag van een kat. Een kat is veeel minder van jou afhankelijk dan een hond.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Nou, misschien zal niet iedere kat zich aan een mens hechten maar ik heb er hier zeker twee rond lopen die dat wel doen. Als ik thuis kom begroeten ze me en ze hebben zeker voorkeur. Zo wil onze rooie altijd bij mijn zoon slapen en bij hem op schoot, ze zal zelden bij ons komen liggen. Onze Barrel staat bij de acherdeur te mauwen als mijn man naar buiten gaat en zo kan ik wel meer voorbeelden noemen. Ook naar elkaar toe hebben ze voorkeuren en zijn ze erg zorgzaam voor elkaar. Ik sloot laatst per ongeluk een kat op in een kast :shock: en kwam erachter doordat de ander als een gek stond te mauwen bij de deur.
Een roedel zoals bij een hond is inderdaad niet van toepassing maar ik leef heilig in de overtuiging dat katten zich wel degelijk aan mensen hechten. Ik denk dat het afhankelijk is van het karakter, niet zozeer van de leeftijd.
De tip om zelf niet te zoeken maar de kat jou uit te laten zoeken kan ik alleen maar aanmoedigen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor alle reacties, ik vermoedde het al wel maar wat extra bevestiging is altijd prettig :grin: . Binnenkort dus inderdaad maar eens naar het asiel en een kat mij uit laten zoeken.
BlackPanther999 schreef: Een waarschuwing voor het asiel, waar ik altijd moeite mee heb, niet ALLEMAAL mee naar huis nemen he!
Haha, ze zijn inderdaad allemaal leuk :razz:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Laat je vertellen door de mensen van een asiel of opvang hoe de kat is.

Ik woon hier met een paar katten en ze zijn allemaal verschillend. De meesten hebben een band met mij en willen op schoot en knuffelen, maar er zijn er ook een aantal bij die dit niet willen. Sommige van deze katten zijn hier al vanaf dag 1 ( die geen toenadering willen), terwijl oude katten die hier zijn gekomen direkt een band hebben.
Het hangt volgens mij af van het karakter van de kat en van wat ze hebben meegemaakt. Een aangeboren schuw karakter is volgens mij niet gemakkelijk te veranderen, maar kan wel gerespecteerd worden en mee samengeleefd worden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Leonie89 »

de kat kiest jou! bezoek gewoon regelmatig asiels en je vind al gauw een die je aanspreekt.. mijn vriend WILDE een witte poes, en anders iniedergeval een effen kat, maar absoluut geen meerkleurige.. en een korthaar, want al dat haar overal, bah! (hij wilde eigenlijk alleen maar een kat omdat ik dat wilde ;p) en waar werd meeneer verliefd op?? een enorme oranje noorse boskat..
kittens zijn makkelijker over te halen denk ik.. wij wilden een zo jong mogelijke kat zodat we zo lang mogelijk van haar konden genieten.. maar oudere katten kunnen ook echt super zijn!! wij hadden bijna een 10 jarige mee genomen omdat hij ons overspoelde met liefde..
let wel goed op waar de kat van houdt.. binnen of buiten, kinderen of niet, andere dieren..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Ze is echt prachtig. Heb je haar al lang?

groeten,
Sandra

PS: een kat kan zich inderdaad enorm hechten aan één of meer mensen en mijn volwassen zwerfkater heeft ook echt mij uitgezocht in het asiel waar ik toen vrijwilliger was.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Leonie89 »

we hebben haar nu precies 3 week.. ze is echt geweldig.. we hebben er echt om moeten vechten om haar te krijgen uit het asiel.. we waren niet de enige die haar leuk vonden.. gelukkig vond zij ons leuk :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Dat dacht ik al, ik heb namelijk het gevoel dat ik haar herken (niet als baasje hoor, maak je geen zorgen ;-)). Wil je me zeggen uit welk asiel je haar hebt gehaald? (sorry een beetje off-topic)

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Leonie89 »

hahaha.. ja hoor tuurlijk.. we hebben haar uit Bruchem.. ze stond op dierenasiels.com, we waren meteen verkocht..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

JAAAAA, dat is mijn asiel waar ik beheerder ben! Wat ontzettend leuk, ik herkende haar direct, wat een lieverd hè!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Micha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:17

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Micha »

Ik denk inderdaad ook dat het per kat verschilt, voor dat wij kinderen hadden hebben we ook 2 katten gehad, een rooie en een beige kleurige pers.
De rooie had een duidelijke voorkeur voor mij, en de pers voor mijn man.
Maar toen wij een maand naar Amerika waren geweest, en mijn collega in ons huis was geweest, gaf ik ze de eerste avond thuis eten, maar ze haalde er hun neus voor op, en gingen bij de deur staan wachten op mijn collega.
En ik had wat lopen janken daar in de states omdat ik ze zo miste :lol: :lol:
Groetjes Trea
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door roderik1963 »

Wil je aub de vraag anders formuleren ?
Wij katten hebben geen baasje of bazin, enkel onderdanen, zodra wij roepen verwachten en eisen we zelfs dat er direct wordt gereageert hierop.
Mits dit te lang gaat duren laten we dit echt wel merken, ineens zitten we pal achter je zodat je schrikt en half struikelend ons probeert te ontwijken
Vinden wij dat je echt terecht moet worden verwezen slopen wij je lievelings meubelstuk of doen we onze plas "per ongeluk " op een andere plek dan de kattebak.
Wij eisen dus dat de vraag dient te zijn :
Wanneer hecht een mens zich aan ons onweerstaanbare wezens ?
Zodra wij merken dat u niet aan deze eis wil voldoen, hoeven wij maar te roepen en uw tuin zal weldra vervuld zijn van onze mest :-)

PS.

Bezoek eens vaker aan asiel.
Kan helaas de precieze stamboom ervan niet achterhalen, maar volgens ons moeten er familieleden van ons zitten te wachten op een warme huiskamer en een hand of schoot.
Door de jaren heen zijn er ook familieleden komen te zitten die " lelijk " kunnen worden gevonden, mist een pootje, half blind, ziekelijk en veel zorg nodig, maar ook zij spinnen op je schoot , geven je hun liefde.

Alle gekheid op een stokje...
Een mens kiest geen kat uit, de kat kiest, je hecht je gelijk aan een kat zodra je hem / haar ziet en je mag enkel hopen dat hij / zij hetzelfde zal voelen.

2e PS.

bezoek eens vaker een asiel....
Plaats reactie