kleine bijter

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

kleine bijter

Bericht door miekje »

Sinds 3 maanden hebben we een kitten in huis. Het is een kater van 4 maanden oud. Hij is waarschijnlijk door zijn moeder achter gelaten in de tuin van een collega van mijn vriend. Het lawaai van de verbouwing heeft haar waarschijnlijk afgeschrikt. We hebben de kleine in huis genomen en speciale zorg gegeven.

Het probleem is nu dat hij best veel bijt. Hij is waarschijnlijk gewoon erg speels, maar ik vraag me echt af of hij niet wat veel bijt. Als je naar de keuken loopt, op de wc zit, zit te eten of net uit de slaapkamer komt 's ochtends is hij erg lief, maar de rest van de tijd is hij ondeugend en bijt hij dus veel.

Ons idee was dat het er iets mee te maken kan hebben dat hij 4 weken oud was toen hij bij zijn mams weg ging.

Kan iemand me vertellen of dit normaal gedrag is? Zo niet, wat kun je er dan aan doen?

p.s. Aanstaande zaterdag gaan mijn vriend en ik naar het asiel om te kijken naar een kitten van ongeveer dezelfde leeftijd. Misschien dat Norris danw at rustiger wordt.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Hoi.

Een tweede kitten erbij is altijd goed. Zo kan hij spelen en katse dingen leren van dat andere katje.

Je moet nooit een kat laten spelen met je handen. Als ze dat gewend zijn dan doen ze dat ook als ze groot zijn en dan zijn de tandjes en nageltjes nog scherper.
Als hij bijt pak hem dan op en zeg nee. Zet hem dan weer neer. Het is denk ik speels gedrag van hem.

Succes!
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Miekje,

Wat lief dat jullie je over dit kitten ontfermd hebben!
Het is denk ik een heel goed idee om naar een tweede kitten te kijken, een vriendje voor Norris. Waarschijnlijk is dat bijten inderdaad speels gedrag en zal dat veel minder worden als hij een vriendje heeft om mee te spelen.
Verder zou ik duidelijk "nee" zeggen als hij bijt en dan direct stoppen met spelen met hem.
Hopelijk wordt het gauw minder!

Succes, ook met het uitzoeken van een vriendje voor Norris! :wink:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja een tweede kat is inderdaad een goed idee, misschien kan die hem dan wat grenzen leren op de 'katse' manier.
Het zal er zeker mee te maken hebben dat hij zo jong al bij zijn moeder weg is gehaald. Quinto is ook te vroeg bij zijn moeder weggehaald (6 weken) en hij had/heeft ook enorm veel moeite met begrenzen. Als ze kitten zijn bijten ze nog niet zo hard maar als ze ouder en dus groter worden kan het behoorlijk pijnlijk worden. Je mag het dan ook absoluut niet toestaan. Inderdaad keer op keer nee zeggen, je handen weghalen en desnoods met de plantenspuit spuiten. Quinto had echt buien waarbij hij niet van ophouden wist en dan ging hij een tijdje zijn bench in om af te koelen, dat werkte voor hem heel goed.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Mickey kon ook zo bijten. Ik heb haar eigenlijk niet afgeleerd om met mijn handen te spelen (pedagogisch ontverantwoord, ik weet het), maar ik heb haar geleerd om te stoppen als ik au zeg. Ze speelt er rustig mee, heel zachtjes bijten en geen nagels, gelukkig. Maar bij jouw kat kan het er goed mee te maken hebben dat hij zo jong bij zijn moeder is weggehaald. Mickey beet altijd alleen maar als ze een speelbui kreeg als ze op schoot lag.
Gebruikersavatar
Juutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2004 12:14
Locatie: Maastricht

Bericht door Juutje »

Piko bijt als je hem lang aait, dan gaat ie op z'n buikje liggen, ga je hem daar aaien en dan gaat hij je hand vastkappen met z'n (4) pootjes. Hij deed het eerst heel voorzichtig, maar nu doet hij het iets harder, met 1 nageltje erbij.
Ik heb 2 schaapjes-knuffeltjes en als ik vind dat hij te hard bijt, dan zeg ik of dat hij me pijn doet of dan duw ik zo'n knuffeltje in z'n gezicht, dan gaat hij die aanvallen, dat doet hij dan ook veel wilder.
Piko is achtergelaten in een kelder in een flatgebouw, we weten niet wanneer hij precies bij z'n moeder is weggehaald. Dus ik weet niet of zijn gedrag daarmee te maken heeft, maar het lijkt mij vrij normaal kattengedrag.

Verder valt hij ook alles aan dat los of vast zit, maar een groot deel van de dag is hij erg knuffelbaar, een echte troetelbeer en heel aanhankelijk.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Onze Mexx is ook zo'n bijter geweest maar niet zo erg. Hij is ook zeer speels en je kunt zo aan zijn koppie zien of hij je gaat bijten om te spelen of dat hij gaat genieten bij het aaien.

Als hij me bijt dan zeg ik ook meteen nee en soms is het moeilijk om m'n hand eraf te krijgen :roll:. Dan durf ik hem soms bij nekvel te nemen :oops:, lukt me niet makkelijk anders. Dan lost hij m'n hand. En dan neem ik ineens een speeltje voor hem zodat hij daarmee verder kan spelen ;-). Helpt ook wel, moet je eens proberen.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Miekje,

Jesse beet ook heel veel toen ik hem net had en dit is wat gedaan heb om het hem af te leren.

Elke keer als hij me beet, trok ik mijn handen weg met een duidelijk "nee", deed deze achter mijn rug en negeerde Jesse dan een paar minuten.

Na een paar dagen had hij door dat ik het niet leuk vind en hij heeft het daarna nooit meer gedaan.

Succes ermee!

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het nadeel van een katje die zo jong bij zijn familie weggaat is dat hij niet de kans krijgt om 'sociaal te spelen'. Dat doen ze van 8 tot 14 weken, en dan leren ze van the family dat ze niet mogen spelen met nagels en tanden. Dan breekt de ander het spel af of deelt een tik uit.

Je moet wel consequent zijn om dit af te leren. Dus elke keer als hij je pijn doet, moet je stoppen en hem even op zijn donder geven, door nee te zeggen. Over een jaar is je kat waarschijnlijk nog redelijk speels, maar dan zijn die tanden in je hand echt minder prettig hoor. De methode van Vanessa werkt over het algemeen heel goed ja.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Re: kleine bijter

Bericht door naomie120 »

miekje schreef:. Als je naar de keuken loopt, op de wc zit, zit te eten of net uit de slaapkamer komt 's ochtends is hij erg lief, maar de rest van de tijd is hij ondeugend en bijt hij dus veel.
.
Hihi mijn kat is ook erg lief als ik op de wc zit! komt ie er ook altijd bij!

Maar goed, bijten: Puk bijt ook als ie op schoot ligt en een beetje genoeg heeft van het aaien, dan gaat ie een beetje kauwen op mijn vinger. Dat is wel erg schattig. Ik probeer net als Mickey te leren dat ie niet te hard mag bijten, want dan zeg ik nee en zet ik m op de grond. Dat helpt op het moment wel goed geloof ik, maar ik weet niet hoe het verder zal gaan. Misschien blijkt het inderdaad pedagogisch zeer onverantwoord. Tja. Na een tijdje speel ik weer met m of ik knuffel ik m. Het probleem is alleen dat mijn vriend wel wat beter tegen pijn kan (eelt op zijn vingers) en dus minder snel zijn grenzen stelt...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nou, die van mij kan er ook wat van: ik heb twee katjes van 4 maanden oud en Noor (het katertje) bijt ook overal op. (op 7 weken leeftijd bij moeder vandaan gehaald). Het probleem bij die van mij is eigenlijk dat ie niet op m'n handen bijt maar op al het overige in huis: schoenen, houten voorwerpen ( stoelen, tafels) en het ergste: de elektriciteitskabels. Hij heeft het snoer van radio naar boxen al helemaal doorgeknaagd, evenals de bedrading van mijn fietslicht. De overige snoeren gelukkig niet, trek de stekkers er maar uit als ik wegga voor de zekerheid. Maar ja, hoe leer je het een kat af als je zelf de hele dag naar het werk bent....
Ik hoop dat bij jouw kat het speelkameraadje helpt, die van mij spelen altijd heel leuk met elkaar maar ondanks de aanwezigheid van een zeer levendige Sita, blijft Noor overal op knagen bij mij. Als iemand hier nog tips over heeft...?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Baja hier bijt mij ook maar alleen als ze opeens heel veel van me houdt :verliefd: . Ze doet dit heel behoedzaam en zacht. Ik wil het haar niet afleren want het zijn echt wel liefdesbeetjes en wat mij betreft... het mag!
Zou ze harder bijten en mij er pijn mee doen dan zou ik het inderdaad proberen af te leren door consequent "nee" te blijven zeggen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
constance
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2004 19:37
Locatie: Roosendaal

Bericht door constance »

Bennie bijt nog wel eens tijdens het spelen; vooral als 'ie heel erg enthousiast wordt. ik heb er het volgende op gevonden: ik pak een grote, dikke keukenhandschoen en intussen weet hij al dat hij als ik die handschoen aan heb, heel erg wild kan doen. zonder handschoen is 'ie nu heel voorzichtig met "bloot vel"! misschien een tip? ik weet niet of het kat-didaktisch verantwoord is, maar 't helpt!
groetjes, Constance en Bennie

gezellige dierendag iedereen! :smile:
Gesloten