huidkanker bij lichtgekleurde katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Katten en huidkanker

Bericht door Loontje »

Ik zat net een programma over dierenartsen te bekijken, en zag iets
waar ik helemaal geen weet van had :shock: . Katten met een lichte vacht moet je niet te lang in de zon laten liggen. Je moet sowieso hun oortjes en neusje insmeren met een hoge factor zonnebrand creme.
Ze zijn vatbaarder voor huidkanker als katten met een donkere vacht.

Mijn Lana is erg licht van kleur, en ik ben blij dat ik dit op tv heb gezien, anders had ik dit echt nooit geweten!
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Het is mij wel bekend.

Op mijn vakantie in griekenland heb ik ook een kat gezien met kanker aan zijn oren. Die zagen er heel raar uit. Rood, opgezet met allemaal rare vlekken enz..

Ik smeerde vroeger mijn hondje ook altijd in met zonnebrandmiddel. Die had de gewoonte om op haar rug in de zon te liggen. Op haar buik had ze bijna geen haar en dan verbrande ze echt.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja ik heb het hier inderdaad ook al wel vaker gelezen, ook dat je vooral heel voorzichtig moet zijn met de oortjes omdat die heel snel verbranden.
Maar realiseer me nu pas dat ik met Yogi dus ook uit moet gaan kijken omdat die ook heel licht is.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ok...
Dat is nogal nieuw voor mij....
En aangezien Snowy niet lichter kan zijn dan ie is geloof ik, zal ik dat maar gaan doen dan....

Dus eigenlijk moet je van die superzonnebrand erop smeren, die ook geschikt is voor baby's ofzo?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb nog baby zonnebrand... factor 50, dat lijkt mij wel hoog genoeg dan :grin:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Klopt, Yeri zijn oortjes en neusje smeer ik altijd in. Ik ben alleen nog steeds op zoek naar een niet plakkende zonnebrand want hij heeft nu dus zwarte oren van het zand en aarde :???:


Een stukje dat ik van een Amerikaanse site heb geplukt:
White cats and cats with pale ears and/or noses need extra protection on sunny days, as white fur and unprotected skin offers little protection against the harmful rays of the sun. During the summer months vets regularly see white cats suffering from sunburn and sadly in extreme cases, cancers of the nose and ear.

Try to prevent the damage from occurring in the first place. If your cat is white or has a pale nose or ears, buy some sunblock for your pet when you buy your own! You should apply it to the vulnerable spots every day, and more frequently if your cat sunbathes for long periods. Use a product that is known to be non-toxic to cats - your vet will be able to advise you if you unsure. Because cats have a natural inclination to lick off anything that is applied to their fur and skin, it is vital to use only non-toxic products. It also means that you may need to apply your pet’s sun block several times a day. Your cat may be reluctant to allow you to apply the cream at first, but should soon get used to the slap-it-on routine.

If you see an unidentified lesion on your cat’s skin, ask your vet to take a look at it, in case it is skin cancer. Skin cancers can often be successfully removed if caught early.
Mijn oude dierenarts zei dat Yeri maar een hoedje moest dragen :shock:

groetjes
Danielle
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Oh ja, en dat laat een kat ook echt zitten :???:
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Ja ik zag laatst ook in een blad een witte kat met huidkanker, zag er heel zielig uit!
Een kat van een vriendin is ook wit en ik was daar laatst en haar oortjes waren al helemaal rood en verbrand. :sad: Ze smeerd ze wel in met factor 30, maar dat is blijkbaar niet genoeg.
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Van die fluoriserende roze sticks die ze voor het skien gebruiken :grin:
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Nou, in de nieuwe Majesteit staat hier dus een heel artikel over! Maar dat ging dan over een witte (ook nog zwangere) poes in Griekenland die dit had aan haar oor. Met foto's erbij dus kon je zien hoe gruwelijk t is voor zo'n beestje.
Ze hebben het oor + de gehoorgang eraf moeten halen aan 1 kant. En nu gaat het reuze goed met haar en woont ze in Nederland.

Over de zonnebrand vraag ik me altijd af of ze dit niet gaan oplikken :???: . Lijkt me niet bepaald goed. Maar ja, wat moet dat moet natuurlijk. Als t maar niet giftig is ofzo. Weet iemand dit?
Die kat uit Griekenland mag in geen geval niet meer in de zon (ivm met kans op kanker in t andere oor).

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik denk dat je zo hypoallergeen mogelijk moet nemen dan is er het minst kans op reactie op de huid. En voor baby's dan kan het sowieso weinig kwaad. Ik heb nu zonnebrang van het merk Vision, maar ik gebruik ook wel eens zwitsal.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nou heb ik toch ook een vraagje. Misschien weet jij dat yedamy:
Welk merk sunblock gebruik je dan? Want Spooky is namelijk ook spierwit, dus het zal van de zomer wel nodig zijn om hem in te smeren. Ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken, want dat vindt ie vast niet leuk....Maar ik wil wel heel voorzichtig zijn met dat spul, omdat hij het er zeker weten af gaat likken. En Spooky kennende gaat ie niet in de volle zon liggen met z'n kop. Hij zoekt meestal de schaduw op als het warm is. Is het dan toch wel nodig om hem in te smeren? Ik wil natuurlijk niet dat ie verbrand!

Alvast bedankt, groetjes, Wanda

ps: Nienke, is je vader al naar de dierenarts geweest? Ik hoop dat het goed nieuws is, maar aangezien je berichtjes ben ik wel benieuwd naar de uitslag!
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Nienke, wat dacht je ervan om dan zelf even te gaan ? Weet je het tenminste en als je op je vader moet wachten . . . wie weet denk je straks ...was ik maar eerder gegaan :geenidee:
Sorrie meid, klinkt niet aardig van me...maar ik meen het wel :wink:

Hoop dat het een sissertje is :wink:
Veel succes,
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Tsja, ik zou toch ook maar eventjes gaan..... of laat je vader (als je hem zo ver krijgt) dan in ieder geval even de dierenarts bellen. Die zal vast en zeker adviseren om langs te komen. En misschien dat hij dan begrijpt dat het wel eens iets ernstigs zou kunnen zijn?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Wanda, ik antwoord even op je vraag.
Ik zou factor 30 gebruiken en het gaat om de oortjes. Bij de trekpleister hebben ze al sunblock in deze factor.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten