kennelhoest/bordetella

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gesloten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

kennelhoest/bordetella

Bericht door yana »

Emma, ik las in het topic niesziekte, dat er steeds meer kennelhoest voorkomt bij katten.
Veroorzaakt door de bordetella bacterie.
Voor honden is er al een enting voor, maar die is er ook voor katten!
Alleen is deze nog niet verkrijgbaar, is nog heel nieuw.
Verder wordt bordetella ook genoemd in de bijsluiter van Marbocyl, helpt dat?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik gebruik standaard Marbocyl als antibioticum bij katten die niet uitgesproken niesklachten hebben, maar wel hoesten en benauwd zijn. Dit omdat dit oraal kan worden toegediend en vrijwel smaakloos is.

Of er echt sprake is van bordetella, is nog steeds niet duidelijk; het landelijke kittensterfte-onderzoek is nog in volle gang. Wel fijn om te weten dat er een enting tegen bestaat... soms ga je hopen dat het dit is, als er maar iets te behandelen valt.

Bij mijn collega Monique overleden kortgeleden een aantal kittens met deze symptomen; bij hen werd de diagnose: necrotiserende (=afstervende) longblaasjes mogelijk als gevolg van herpes genoemd.

Ik hoop dat de enorme golf van sterfte hier uitwijst wat er nu aan de hand is en wat er aan te doen is. En ik hoop het allermeest DAT er iets aan te doen is :???:
Gebruikersavatar
nosja
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:18
Locatie: Limburg

bordetella bacterie

Bericht door nosja »

Onze kater is 2 maanden geleden uit het asiel bij ons gekomen. Nu was hij erg verkouden en na verschillende AB spuiten en tablettenkuren zei de DA dat hij waarschijnlijk de Bordetella bacterie had. Dit veroorzaakt bij honden in het asiel de kennelhoest. Helaas komt deze bacterie dus ook steeds meer bij katten voor. De bacterie veroorzaakt dikke klieren in de keel. en veel slijmproductie waardoor de kat erg verkouden is. De Bordetella is bij mensen bekend als de kinkhoest.
Is iemand bekend met de infectie?
wat zijn de verwachtingen Wordt dit chronisch of is dit ook een langdurige kwestie, net als bij mensen, maar wel van voorbijgaande aard.
Joep is niet ziek, hij is erg speels en eet en drinkt erg goed.
Piekeren lost niets op van vandaag en neemt de kracht weg voor morgen
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten