Hartruis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja volgens mij gaat het in een hartdieet om zo min mogelijk vetten en dat is in een nierdieet ook zo of niet?
Maar gelukkig is hij weer lekker thuis!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

De dierenarts heeft er geen benaming aan gegeven?
Omdat je zei dat hij het benauwd krijgt als je je hand erop legt dacht ik eigenlijk gelijk aan HCM (hypertrofische cardiomyopathie), maar daar is hij eigenlijk te oud voor..
--------------------------------
HCM komt op dit moment erg veel voor bij katten en is de meest voorkomende hartaandoening. HCM is te zien op verschillende manieren bij diverse kattenrassen. HCM kun je niet aantonen als de kat 1 a 2 jaar is, pas als de kat ouder is het te diagnosticeren en vanaf een leeftijd van 3 tot 5 jaar is de ziekte ernstig. Deze hypertrofische vorm van cardiomyopathie houdt in dat de hartspier verdikt waardoor de kamers in het hart kleiner worden.
Eerste symptomen van cardiomyopathie:
· verlamde (achter)poot
· sloomheid
· ondertemperatuur
· plotselinge benauwdheid
· onregelmatige liespols
· hartruis of extra harttonen
· versterkte puntstoot bij het leggen van de hand op de borst
· niet willen eten
· vermageren
· braken
Alleen met een echocardiogram is vast te leggen of een kat echt HCM heeft.
Katten bij wie cardiomyopathie geconstateerd is (zowel met als zonder symptomen) kunnen het beste binnenhuis gehouden worden, overwicht moet worden voorkomen en ze moeten een voeding krijgen met een laag zoutgehalte. Daarnaast eventuele ondersteunde hartmedicatie.
Katten die geen symptomen laten zien kunnen nog wel 6 jaar leven, zijn de tekenen al zichtbaar dan zal de tijd die de kat nog te leven heeft erg kort zijn.
-------------------------------------------
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Pini heeft HCM gehad en is elf jaar geworden.
De dierenarts zei dat dat kwam omdat ze een heel rustig leventje zonder veel stress heeft gehad.

Pini had ook niet alle symtomen tegelijk maar heeft ze wel gehad. Het is dan ook wel eens moeilijk om dan de diagnose HCM te stellen.

Voor een kat met HCM is ze heel oud geworden zonder medicijnen. Het is vooral te ondekken door een rontgenfoto of een echo. Pini heeft die alleen gehad toen ze al heel ziek was.
Het is ook een ziekte die bij zowel HTK katten als raskatten voor kan komen.

Ik geef de katten die ik nu heb zo wie zo nu een goed voer. Ze eten RC.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zal nog wel even bellen om wat vragen te stellen.
Max is wel sloom en benauwd. Hij heeft braakneigingen, maar braakt niet echt. Eten doet hij wel en erg graag. Aan zijn achterpoten zie ik niets. Ondertemperatuur had hij wel, hoewel niet erg. Dit doordat de circulatie van het hart niet optimaal is.

Wat waren de symptomen bij Pini en hoe was het verloop van zijn ziekte?

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Pini heeft de symtomen door de jaren heen gehad.

Ze was dan weer eens benauwd als ze had gerend en wij weten dat aan de zomer. Verder had ze bronchitus volgens de dierenarts en haalde ze altijd een beetje raspend adem. Ze snurkte ook snachts. Dat deed ze al toen we haar net hadden en ze een maand of drie oud was.

Overgeven deed ze ook vaak en dat kon op zich volgens de dierenarts ook geen kwaad. Dit deed ze al van jongs af aan.

Op een gegeven moment kwam ik beneden en lag Pini in de deuropening en ze kon niet meer lopen. Mijn eigen DA was er toen niet en ik ben naar een ander gegaan. Die zei dat Pini een attackje had gehad. Ze kon na een uurtje of twee weer gewoon lopen.Toen was ze een jaar of zeven.

Toen ze een jaar of negen was viel ze ineens af van bijna 6 kg naar nog geen vier. In een vrij kort tijdbestek. Met de inenting heeft de DA er toen naar gekeken maar kon niets bijzonders vinden.

Omstreeks haar tiende verjaardag kreeg ze het benauwd en zijn we naar de dierenarts gegaan. Ze kreeg toen een antibioticakuur en was binnen een dag weer beter.
De tweede keer ging dat niet zo en moest ze bij de weekenddierenarts blijven. Ze kreeg zuurstof en vocht en een spuit die de AB versterkte. De volgende morgen is er een rontgenfoto gemaakt. Daarop was te zien dat haar hart heel groot was en dat haar hele longen en buik vol met vocht zat.
Ze heeft toen weer andere medicijnen gehad. De volgende morgen leek ze zoveel beter en de dierenarts vond het een goed idee om haar mee naar huis te laten gaan. We waren net een half uurtje thuis en ze is in mijn armen gestorven.

Ik heb er later met de DA nog over gesproken. We zijn toen tot de conclusie gekomen dat het die ziekte wel geweest moet zijn. Het zijn een reeks van vage klachten en je denkt dan niet zo snel aan HCM. Zeker omdat er zo'n tijdsduur tussen zit.

Bella ik hoop voor je dat je er wat aan hebt. Ik vond het wel moeilijk om op te schrijven, maar misschien help ik er Max mee of een andere kat.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Gerda,

Bedankt voor je verhaal. Ik weet zeker dat veel mensen hier iets aan zullen hebben. ook mijn moeder die iets dergelijks met een kat heeft meegemaakt en nog steeds niet duidelijk heeft wat er gaande was. Ik zal haar jou verhaal doorgeven.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Mijn vragen heb ik gesteld en Max heeft een veel te hoge hartslag waardoor zijn hart vergroot is en nog meer kan vergroten.
Hij kan hierdoor afvallen en zijn eetlust kwijtraken.
Hij eet gelukkig nog prima en lijkt nog tevreden.
Ik hou jullie op de hoogte van het verloop van zijn ziekte.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Zo, even een oud topic nieuw leven inblazen.

Bij Buffy was toen we in december naar de da geweest waren een hartruisje geconstateerd. Heel miniscuul, hij moest heel erg goed luisteren voor hij het echt hoorde, en had goeie hoop dat ze eroverheen zou groeien.
Afgelopen vrijdag ben ik weer geweest voor haar eerste enting, inmiddels bijna 6 maanden.
Het hartruisje was er nog, en ietsjes duidelijker te horen, al moest hij npg steeds heel goed luisteren. Eind maart word er met haar herhalingsenting een ecg gemaakt.
Ik vond haar de laatste tijd wat magertjes worden en ze hoest heel af en toe, ik wist niet dat dat met haar hartje te maken had??
De dierenarts heeft er in ieder geval niets over gezegd, hij vond haar wel wat klein voor haar leeftijd maar niet te mager ofzo. Ze weegt bijna 3 kilo wat je echt niet aan haar afziet.
Ik vind de gedachte aan HCM wel eng, maar gezien dat het ruisje nog steeds slecht te horen is, hoe groot zou die kans zijn?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

HCM komt niet op dergelijke jonge leeftijd voor, Sandy. Het hart is een spier en die spier verdikt zich bij HCM in de loop der jaren, even simpel gezegd. Het kan wel zijn dat haar niesen het hart wat extra belast, waardoor het ruisje iets duidelijker hoorbaar was, andersom lijkt me niet.

Nog even over HCM, ik meen dat dit zich vanaf de leeftijd van 1 jaar kan ontwikkelen, maar daarvoor zou je even in het topic moeten duiken (sorry, heb ik niet gedaan :oops: )
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hmm, ik dus ook niet, had alleen op hartruis gezocht. :???:
Ik had ergens op i'net gelezen dat het hoesten veroorzaakt word door de hartruis. Als ze zich heel druk maakt dan krijgt ze het benauwd en hoest ze erg.
Dat is een paar dagen geleden voor het eerst voorgekomen toen ik haar flink achter de speelhengel had aan laten rennen. :-(
Ze hoest buiten dat heel af en toe.

Een eng idee vind ik dat ze ook nog gesteriliseerd moet worden..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Voor een eventuele narcose aan altijd eerst naar het hart laten luisteren.
Die ECG is prima denk ik. Laat ons weten hoe het gaat.
Max reageert trouwens prima op zijn medicijnen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Onze opvangpoes had een enorme buik, waarvan de da dacht dat het stuwing van de lever was. Dat bleek te kloppen; ze was in een laatste stadium van HCM, en er zou niets meer aan te doen zijn geweest.
We hebben het dat wel over een poes van een jaar of vijf, die altijd gezworven heeft.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Toch nog even terug naar dit topic.

Ik hoop dat je gelijk heb Bella.
Wat gebeurt er eigenlijk precies met een ecg?
Ik had ergens gelezen dat ze op haar zij moet liggen en dat er wat kaal geschoren word?
Dat zal een gevecht worden dan. :???:
Ik heb er helemaal niet aan gedacht dat te vragen aan de da. :oops:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Max hoefde geen narcose. Hij reageerde goed en was rustig.
San, ik zou de eventuele risico's bespreken met je dierenarts en is het nodig dat er een foto wordt gemaakt?
Max reageert nog steeds goed op de medicatie en het is voor hem al bijna een jaar geleden dat hij ermee begonnen is. Dit blijft en gewonnen jaar!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hij heb nix gezegd over een foto.
De eerste keer al toen hij het ruisje had gehoord had hij het daarover, als het niet weg zou zijn bij de volgende controle, dat er het beste een ecg gemaakt kan worden om precies te kunnen zien wat er mis is en of er een of andere behandeling nodig is.
Het kan een gaatje zijn of een niet goed werkende hartklep. Met een ecg zou dat het beste gezien kunnen worden.
Fijn dat het goed blijft gaan met Max!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie