Rustige gecastreerde kater met een kitten, gaat dat goed?
Rustige gecastreerde kater met een kitten, gaat dat goed?
Wij hadden tot voor kort 2 katers van 6 jaar oud. Broertjes, gecastreerd en gingen supergoed met elkaar om. Nu is de dominantste van de 2 een paar weken geleden doodgebeten door een hond en is de rustigste nu alleen... hij zoekt al niet meer en zijn gedrag en eetpatroon is weer redelijk normaal (dat was het verbazingwekkend snel... al na 2 weken). Wij (mijn ouders, broertje en ik) hebben echter het idee dat hij zijn maatje wel mist en we kwamen op het idee om een kittentje te nemen aangezien hij redelijk en met de rest van de buurtkatten het redelijk goed gaat, maar we wel bang waren dat als we een volwassen kat zouden nemen het niet goed zou gaan. nou is onze Zack wel heel duidelijk met het aangeven van grenzen, maar hij is absoluut niet agressief en mijn ma wou de nieuwe kitten die we over een paar maandjes op gaan halen meteen bij hem introduceren omdat dat "waarschijnlijk toch wel goed gaat". Nou lees ik op verschillende fora dat een kitten en een volwassen kater meestal niet goed gaan en dat maakt me een beetje bang... Dus kan iemand me helpen? de hamvraag: hoe introduceer je het best een jong katertje van 8 weken introduceren bij een rustige, relaxte, gecastreerde kater van 6?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Rustige gecastreerde kater met een kitten, gaat dat goed
In plaats van 1 jong kitten zou ik dan liever 2 kittens bij hem plaatsen. Kittens in de groei kunnen enorme klieren zijn en het is voor een kat van 6 jaar oud niet altijd leuk de hele dag besprongen te worden. Als je twee kittens neemt zal de grote kat meer met rust gelaten worden en zullen de kleintje elkaar meer gaan slopen. Dan kan de grote kat meer ervoor kiezen wel of niet mee te doen.
Je kunt jonge kittens normaal gesproken wel gewoon meteen bij de kat zetten, dat hoeft niet met langzame introductie via b.v. hordeur en zo. Wat ik persoonlijk altijd doe als ik een kitten haal is van te voren een pluche beest of sjaaltje onder mijn kleding dragen, ook 's nachts in bed. En dat dan in de vervoersmand doen als ik hem/haar haal.
Zo kan het kitten vast wennen aan mijn geur en kan zelfs de geur onderweg wat gaan overnemen. Dat maakt het voor de grote katten makkelijker om het kitten te accepteren. Ruikt immers (deels) zoals ik ruik.
Je kunt jonge kittens normaal gesproken wel gewoon meteen bij de kat zetten, dat hoeft niet met langzame introductie via b.v. hordeur en zo. Wat ik persoonlijk altijd doe als ik een kitten haal is van te voren een pluche beest of sjaaltje onder mijn kleding dragen, ook 's nachts in bed. En dat dan in de vervoersmand doen als ik hem/haar haal.
Zo kan het kitten vast wennen aan mijn geur en kan zelfs de geur onderweg wat gaan overnemen. Dat maakt het voor de grote katten makkelijker om het kitten te accepteren. Ruikt immers (deels) zoals ik ruik.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ik heb ooit een kitten genomen bij een volwassen kater. Dat was een ramp voor de kater, er hing constant een soort ninja-kitten aan zijn nek. Na een aantal maanden hield dat bespringen en bijten wel op, maar ik zou nooit meer voor één kitten bij een oudere kat kiezen. In jouw geval zou ik voor een jong-volwassen kat kiezen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Kleine update: we hebben gekozen voor 2 kittentjes omdat wij slechte ervaringen hebben met het in huis nemen van oudere dieren. Bedankt voor jullie adviezen, het heeft ons echt geholpen!
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Fijn te horen dat we hebben kunnen helpen meedenken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda