Poes springt op afzuigkap

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Zoethout
Kitten

Poes springt op afzuigkap

Bericht door Zoethout »

Mijn nieuwe poes moet nog een beetje wennen aan haar, natuurlijk, nieuwe huis. Ze doet dingen die van ons niet mogen, bijvoorbeeld krabben aan de bank, stoelen of behang. We hebben daar nu een spray tegen die goed lijkt te helpen.
Ook wilde wij dat ze niet op tafel of aanrecht komt. Helemaal tegenhouden doe je het niet, maar overdag wil ik het in ieder geval niet hebben.
Echter weet ik, doordat ik afdrukjes van pootjes zie, dat ze 's nachts op het aanrecht komt, 'agh, geeft niks', dacht ik nog, maar....ze springt ook op de afzuigkap, een schuine. Ook hier stonden pootafdrukken op en daar ben ik nou niet zo blij mee. We wonen hier pas, de keuken is splinternieuw en ik wil gewoon niet dat ze op die afzuigkap komt.
Zilverfolie erop leggen kan niet, dat glijdt er vanaf. Maar wat dan? Hoe leren wij haar dit af of voorkomen we dat ze op de afzuigkap komt? Iemand een idee?
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Poes springt op afzuigkap

Bericht door Dinky »

Het krabben kan je verhelpen door een krabpaal of krabplank te plaatsen op de plekken waar ze krabt. Spray ben ik geen fan van want dan ruikt de hele ruimte er naar en dat lijkt me erg onplezierig voor de kat (die veel beter ruikt dan ons mensen). Verder zou je kleden over de bank kunnen gooien als je er zelf niet bent.

Om te voorkomen dat ze op de afzuigkap komt moet je ontdekken hoe ze er op komt en waarom. Heeft ze verder wel klim mogelijkheden in huis? Katten houden namelijk van hoogte. Lees namelijk dat ze ook al niet op de tafels mag komen en dus redelijk beperkt wordt in haar kat zijn?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

tja een kat kun je nou eenmaal niet zo africhten als een hond. dubbel zijdige plakband op een bankstel wil wel eens helpen. sprays zou ik ook niet gebruiken. bij ons is alles catproof. mijn man moppert ook wel eens dat de bank vol haken zit (ze krabben er niet aan maar door het lopen erover blijven ze wel eens hangen). onze pas gelakte en nieuwe deuren zitten vol krassen omdat guusje erop springt. maar ja denk ik dan, dan had ik maar geen katten moeten nemen. we moeten er allemaal leven, ook onze katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Zoethout
Kitten

Bericht door Zoethout »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ze heeft in principe wel wat klim-mogelijkheden, bijvoorbeeld twee kasten en de vensterbanken.

Dubbelzijdig tape vind ik een goede tip! Dat zal denk ik goed helpen voor de stoelen en de bank. De spray gaat de deur uit, want zoals het beschreven wordt is dat wel zielig, ja.
Adriana

Bericht door Adriana »

wij hebben een aantal topics over wat katzels allemaal niet mogen
bijvoorbeeld http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ap#p532250

en verder staan in mijn fotoalbum grijstijgers prachtige foto's van katzels op mijn afzuigkap..
heb daar met magneten een balustrade gemaakt zodat ze er niet afglijden en in de pan met peertjes terechtkomen..

..... vind ik het leuk dat mijn katten (intussen > 12 kg) op de afzuigkap komen, zitten/liggen? nou eerlijk gezegd eigenlijk niet maar ze doen het toch en zo kunnen we een goed gesprek hebben als ik in een pan sta te roeren.
als je het verbiedt dat zal ze het juist doen want negatieve aandacht is ook aandacht..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

en weet je...katten voelen volgens mij wat je eigenlijk liever niet hebt,. zodra ze het idee hebben dat het je niet meer interesseerd laten ze het vanzelf haahaha
bij ons mogen ze eigenlijk alles. alleen niet op het aanrecht bij het fornuis met koken. maar dan sta ik erbij of ik leid ze af met een speeltje. nu komen ze er sowieso niet meer op als het fornuis aan is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Onze poes mag in principe ook alles behalve op de aanrecht bij het gasfornuis komen, dat vind ik te gevaarlijk.
Een afzuigkap hebben wij niet maar als dat wel het geval was geweest dan was die afzuigkap ook verboden terrein geweest.Zoiets is echt levensgevaarlijk.
Als ze alleen 's nachts op de afzuigkap en aanrecht komt kun je er moelijk iets aan doen.
Zolang als ze er maar niet opspringt tijdens het koken.

Onze poes wilde ook altijd tijdens het koken op de aanrecht omdat ze gewoon erbij wil zijn bij alles wat ik doe.
Nu hebben we naast de aanrecht een krabpaal gezet van ongeveer 1 meter hoog waar ze lekker tijdens het koken op gaat liggen.Zo kan ze alles goed in de gaten houden wat ik aan het doen ben.
Sindsdien probeert ze niet meer op de aanrecht en het gasfornuis te klimmen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Toen ik een nieuwe keuken kocht wilde een van de verkopers mij zo'n moderne afzuiger - brede koker met schuine mond zeg maar - aansmeren, ja dat staat heel lux en zo. Toen ik zei, nee want we hebben katten beweerde ze dat daar echt geen katten opgaan want het loopt schuin af. Nou dan kent ze mijn Rik nog niet........
Die verkoper werd het dan ook niet omdat ze doof was voor mijn wensen en eisen.
gekozen voor een uitschuifding onder een kastje met kruiden. Helemaal perfect.

Het is bij mij twee keer gebeurd dat een kat zichzelf in een pan eten lanceerde, beide keren chili gek genoeg......

katten laten zich niet sturen. maar ze weten wel dat tijdens het koken ze niet op het aanrecht mogen. Behanlve ouwe Sjaak van bijna 16. Die wacht beleefd tot we met de borden naar de kamer zijn en gaat dan pannen uitlikken. Op die leeftijd mag alles......

Wat ik hier maar mee wil zeggen, ik heb de keuken aangepast aan de katten - katten zijn namelijk niet aan te passen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

guusje komt op mijn schouders liggen als ik groentes snij of vlees. vooral vleesje...daar valt meestal wel een stukje langs voor hun. guusje weet datze moet wachten tot vrouwtje klaar is, die ligt leker op mijn schouers. gijs komt met vleesje er ook bij zitten. maar weet dat hij niet aan het vlees mag komen .ze wachten netjes tot ik klaar ben en dan krijgen ze wat.
mijn fornuis is aan de andere kant als mijn wasbak. maar goed ook want gijs speelt ook graag in de wasbak met water.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Mijn nekharen gaan hiervan overeind staan.
Als ik zou lezen gevaarlijk etc dan had ik er nog begrip voor, maar nee dat is niet eens de reden.
Als mijn katten niet in de keuken mogen komen omdat het gevaarlijk is, (alleen tijdens het koken) gaat mijn man met ze spelen en is het probleem opgelost.
Zorg dat je huis catproof is en bedenk alternatieven die voor de kat ook leuk zijn, een kat kun je niet africhten.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Roest
Huiskat
Huiskat

Bericht door Roest »

Poek zijn kuiken(s) ontdooi ik meestal au bain marie. En als hij zijn traktatie dan krijgt ben ik eerst even bij het aanrecht bezig, water weggieten ed. Als hij de kuiken opheeft moet hij per se op het aanrecht om te controleren dat er niet nog een ligt - die andere kwam er immers ook vandaan. Pas dan is het ok.
Het is al vanaf het begin dat hij soms op het aanrecht springt. Hij doet er nooit rare dingen, gewoon kijken of er iets te nassen valt. Ik zorg dat er niks ligt en dat gaat prima. Ik heb er geen problemen mee.

Afzuigkap heeft hij al wel eens naar zitten kijken maar dat is nogal een sprong en voor zover ik weet heeft hij er nog nooit opgezeten. Er staan wat busjes op waardoor hij het misschien niet waagt. Dan zou alles naar beneden kletteren.
Adriana

Bericht door Adriana »

Afbeelding Bolle+Maks op de afzuigkap.. 'Enzo, kom je ook?'

BoMaks: 'nee, natuurlijk mogen wij niet op de afzuigkap, maar ons personeeltje heeft daar met twee magneten een balustrade voor gemaakt.
zo kunnen wij er niet meer afglijden en het is ook nog een leuke bijtstok...!
maar we zijn nu drie+half, mijn broer en ik en allebei boven 6 kg. de wilde haren zijn er een heel klein beetje af dus komen we daar niet meer zo vaak. ja, Bolle nog wel als hij weer eens met vrouwtje moet bijpraten, de slijmbal.
en lees ik daar het woord opvoeden en afleren? kom op Maks, daar moet de kattenpolitie op af.....'
(vrouwtje wordt een beetje melig van dit soort topics..... sorry!)
Anne87

Bericht door Anne87 »

Toch ben ik het er niet geheel mee eens. Je kunt katten echt wel dingen leren, afleren, en een beetje opvoeden. Noodle en Milo weten ook dat ze niet op het aanrecht mogen komen.
Natuurlijk proberen we ze die kans ook zoveel mogelijk te ontnemen, door de keukendeur dicht te doen als we niet in de keuken bezig zijn, maar als ik bijvoorbeeld aan het afwassen of koken ben, en de katten zitten in de vensterbank (dat mag wel), dan willen ze nog wel eens een paar poten op het aanrecht zetten en voorzichtig dichterbij sluipen. Ze streng aankijken en hun naam noemen heeft tot effect dat ze meteen weer teruggaan naar de vensterbank.
Natuurlijk is dat niet te doen 's nachts, vandaar dat ik erg blij ben met de keukendeur, maar ik ben wel van mening dat je je kat zeker wel dingen af kan leren. Zo krabben ze hier niet aan de banken of aan het behang. Natuurlijk moet je je kat wel alternatieven bieden (een goede krabpaal doet wonderen, bij bankkrabben of behangkrabben), zoals een vensterbank om dan in te zitten tijdens werkzaamheden in de keuken, maar ze mogen best weten waar ze wel en niet mogen komen. Ze zijn er slim genoeg voor.
Ik zie het altijd maar als een stel kleuters. Die houden zich braaf aan de regels als je in de buurt bent, maar zodra je weg bent, doen ze wel ineens dingen die ze niet mogen, want je bent er niet, dus de regels zijn er ook niet. Maar als je erbij bent, kun je heus wel regels hebben, maar ze moeten duidelijk zijn, altijd gelden, en er moet een alternatief zijn waardoor de kat toch zijn behoeftes kan vervullen (zoals meegluren naar het aanrecht).
Adriana

Bericht door Adriana »

Anne87 schreef:Toch ben ik het er niet geheel mee eens. Je kunt katten echt wel dingen leren, afleren, en een beetje opvoeden.
Ze streng aankijken en hun naam noemen heeft tot effect dat ze meteen weer teruggaan naar de vensterbank.

Ik zie het altijd maar als een stel kleuters. Die houden zich braaf aan de regels als je in de buurt bent, maar zodra je weg bent, doen ze wel ineens dingen die ze niet mogen, want je bent er niet, dus de regels zijn er ook niet.
hihi hi . dus kun je katzels niks afleren want ze blijven het toch doen als je niet in de buurt bent..
en verder was het als grapje bedoeld hoor..
enne ik weet heus wel hoe ik een kat iets afleer..
door hem/haar als hij/zij iets verkeerds doet zo de stuipen op het lijf te jagen dat hij/zij voorgoed daar doodsbenauwd van is.. maar daar zijn we dus niet van..
daar kweek je van die angsthaasjes mee, die uiteindelijk in de herplaatsing/het asiel terechtkomen..

ik heb het ongewenste/onveilige gedrag van de bengels altijd genegeerd of alternatieven aangeboden en blijkbaar onveilige situaties veranderd.
ze zijn nu drie+half en doen een heleboel dingen al lang niet meer. hoef ik dus ook niet te verbieden. Enzo onderneemt niks en durft niks want inderdaad... die is door zijn vorige baasjes 'opgevoed'....
Plaats reactie