Snabbel heeft een vleermuizen obsessie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
pinguin
Tijger
Tijger

Snabbel heeft een vleermuizen obsessie

Bericht door pinguin »

Ik zit een beetje met mijn handen in haar. Ik heb inmiddels geen vleermuizen meer in mijn spouw muur maar blijkbaar word mijn flat gebruikt als vliegroute van andere vleermuizen. (heb ze ook zelf zien vliegen) En daar zit dus ook gelijk het probleem snabbel word helemaal gek als ze over vliegen. Omdat ik geen vleermuizen in huis wil moeten ze met zonsondergang naar binnen. Maar zelfs als die binnen is word snabbel gek, hij mauwt de hele boel bij elkaar. Zoekt naar mogelijkheden om naar buiten te komen. Hij vertoont vreselijk onrustig gedrag. En zelfs sproet moet het soms ontgelden. Ik krijg hem ook niet afgeleid, hij reageert nergens op, op dat moment niet op laserlampje, birdhengel of ander speel goed waar die gek op is. Optillen en zijn ogen afdekken om hem zo af te lijden werkt 2sec en dan hort hij de vleermuizen over vliegen en dan bam zit die weer in "ik wil een vleermuis vangen modus"

Ik kan soms de t.v niet eens verstaan zoveel herrie maakt die, en hij kan dit echt uren vol houden avond na avond.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Kattebeest
Tijger
Tijger

Re: Snabbel heeft een vleermuizen obsessie

Bericht door Kattebeest »

Als ze eenmaal in die modus zitten is er weinig aan te doen vrees ik. Kasper heeft hetzelfde maar dan met muizen die via het dak van de schuur etc. op de voedersilo van de mezen gaan zitten eten. Kas kan daar niet bij maar kan uren eronder zitten en kijken, kijken, kijken. Dat doet hij in stilte.
Als hij wat harde miauws laat horen dan weet ik dat hij zwaar gefrustreerd is en de jacht voor even heeft opgegeven.

In oktober gaan de vleermuizen in winterslaap, kleine troost misschien :???: ? Maar dan zit je volgend voorjaar natuurijk weer met hetzelfde probleem.
Snabbel hoort waarschijnlijk de sonargeluiden van de vleermuizen die wij niet horen. Die geluidsfrequentie zou wel eens overal doorheen kunnen gaan (ramen, tv, muziekje). Zal zo nog even in de vleermuismaterie duiken, wie weet komt er iets....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Had gehoopt dat wanneer de vleermuizen weg waren uit de spouwmuur je ook van de problemen af zou zijn maar dat is dus blijkbaar niet het geval :(

Ik zou ook niet weten wat je aan het ultrasone geluid kan doen want dat is blijkbaar wat snabbel triggert. Enige oplossing die ik kan bedenken is verhuizen naar een huis zonder vleermuizen in de buurt maar ontdek dat maar eens voordat je er daadwerkelijk woont (als het al een optie zou zijn).
Helaas weet ik verder ook nog niet een oplossing....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

@kattebeest ik wist niet dat vleermuizen in winterslaap gaan. Dat zou mij wel ruimte geven om te zoeken naar een oplossing. Want dit is niet meer te doen.

@dinky ik had ook gehoop dat als de vleermuizen daar weg zouden zijn het probleem was op gelost :-( Maar het word alleen maar erger. Verhuizen zal niet gaan want ze zitten hier door het hele dorp heen en ik heb er ook geen geld voor.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Net nog even opgezocht: vleermuizen gaan van eind oktober tot april in winterslaap, de tijd dat er geen nachtvlinders e.d meer door het luchtruim dwarrelen. Verder niets kunnen vinden waar Snabbel iets aan heeft. En ja, vleermuizen zitten (gelukkig ;-) ) bijna overal dus verhuizen heeft geen zin.

Je zou een keer een batdetector kunnen huren/lenen van de plaatselijke IVN afdeling of natuurcentrum. Een batdetector zet de voor ons onhoorbare geluiden van een vleermuis om in voor ons hoorbare harde tikken. Iedere soort heeft zijn/haar eigen 'tikkenmelodie'. Een beetje deskundig oor kan de soort hieraan herkennen. Voor jou misschien prettig om te weten hoe vaak er een vleermuis overvliegt om je in de situatie van Snabbel te kunnen verplaatsen.
Nancy

pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Afbeelding

Het gaat om de dwerg vleermuis (zie foto), dat weet ik al heel lang. Het probleem is dat er hier vlak bij een vaste kolonie van 200/250 vleermuizen zitten.
Het gaat echt puur om het geluid. Want overdag is het een heerlijke kat die zich gewoon normaal gedraagt.

Fijn dat je het heb op gezocht Kattebeest bedankt voor het mee denken want ik ben een beetje ten einde raad.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Hihi, mooi beestje!
Heb een paar jaar geleden een tijdje op twee dwergvleermuisjes moeten passen die in een revalidatieproces zaten. Zoet slapen in een omgekeerd opgehangen washandje....

Binnen is een ander verhaal. Zelfs van echte vleermuisfanaten gehoord dat het toch niet prettig is zo'n paniekerig vliegend diertje in je huis- of slaapkamer :shock: Ramen openzetten (evt. deur dicht) en licht uit is mij verteld, dan vinden ze vanzelf de weg naar buiten.

Zal vanavond een ex-collega en vriendin (vleermuisfanaat) mailen en vragen of zij nog tips voor Snabbel heeft.
Nancy

Adriana

Bericht door Adriana »

arme Snabbel, arme jij en arme Sproet..
wij hebben ze hier ook want ik woon op de noordrand met veel weilanden (en volkstuinen) als buren.. soms sjezen de broertjes van het balkon naar de andere kant van het huis om ze te benaderen (ik woon onder het dak vijf hoog) en dan weer terug naar het balkon waar ze een eind het net in klimmen.
dan gaat wel de balkondeur dicht en ik wil nog wel eens muziek opzetten met violen met darmsnaren en andere oude instrumenten. dat geeft veel boventonen en mengt met de vleesmuisgeluidjes. doorgaans zijn ze een half uurtje onrustig, MoMo had het ook, Enzo doet niet in vleermuizen. wat jammer dat Sproet zo helemaal uit zijn dak gaat.. dat is voor hem ook erg vervelend..
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Adriana het gaat over Snabbel. Sproet heeft er geen last van behalve als snabbel boos word op sproet maar die is er snel klaar mee. En grom en een snauw en dan snapt snabbel het.

Het is echt snabbel die knetter gek word van die sonar geluiden.

kattebeest toen ik ze in huis had heb ik ook alles opgezet en gewacht en katten opgesloten in slaap kamer waar de vleermuis niet zat.
Plaats reactie