Nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
steph
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2011 09:28

Nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door steph »

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk zijn er al meerdere topics over dit onderwerp geweest, maar toch even mijn eigen verhaal.
Sinds woensdag middag heb ik een 2 jarige dame in huis. Heel lief, echt een schat.
Hier in huis school ze zich op, niet zo gek in een nieuw huis.
's Avonds kwam ze bij me op de bank zitten en kroelen en knorren en ging even de woonkamer door en overal aan snuffelen.
Alleen de volgende ochtend was ik haar al weer kwijt.
De hele dag en avond heeft ze zich opgescholen.
UIteraard heb ik op die plek water en wat brokjes neergezet, maar niets is aangeraakt.
Ik zie ook niets in de bak, alleen 1 plasje.
Vannacht stond ze opeens op mijn bed en kwam hard snorrend bij me liggen. Ik was heel blij, ze komt dus zelf uit haar schuilplaats.
Dat ze bang is en moet wennen snap ik. Maar ik maak me meer zorgen over het eten en drinken en ontlasten.Hoe lang kan ik dat aankijken.
Straks zijn we 48 u verder en dan moet er toch wel wat in en/of uit nietwaar?
Ik maar me gewoon zorgen dus zodoende dat ik even een topic plaats.
Kan ik dit over het weekend tillen of toch vanmiddag even de da bellen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten Stephanie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door MarjanR »

Het komt vaker voor dat katten uit stress niet eten, en ja daarom ook niet ontlasten.
Heb je het zelfde voer als wat ze hiervoor kreeg al geprobeerd?
In principe gaan ze vanzelf eten, ook als ze onder stress zitten.
Uiteindelijk krijgen ze toch echt wel trek.

Maar kijk uit voor leververvetting.
Dit is vooral bij wat dikkerige katten een serieus ding waar je op moet letten.
Waarom kijk je het vandaag overdag niet aan, maar bel je tóch de dierenarts voro het geval ze vandaag overdag echt niets naar binnen werkt. Als je dierenarts een avond dienst heeft kun je daar vanavond langs. Want ik zou ook niet graag het weekend in gaan op deze manier.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
steph
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2011 09:28

Re: nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door steph »

hoi,

Ja ik heb hetzelfde voer van de cattery waar ze vandaan komt meegekregen.
Ook zo'n speelstokje met pluimpje uit haar oude huis, daar laat ik haar ook steeds aan snuffelen.
Ze is wel vrij groot, ze is nl een mainecoon, maar heeft geen overgwicht.
Ik heb haar net toch even onder de kast vandaan gehaald gewoon om haar even te knuffelen en ik gelijk even kon checken of ze niet begint uit te drogen.
Maar als ik de huid optil zeg maar, veert ie gewoon weer terug, dus dat zal wel meevallen.
Waarschijnlijk heeft ze vannacht ook wel iets gedronken, want toen was ze aan de wandel.
Ja inderdaad vandaag even aankijken en danvoor de zekerheid even bellen.
Kijken wat hij zegt.
Vind het zo rot.
Je gevoel zegt lekker bij je houden en troosten, maar je weet dat het verstandiger is om haar gewoon haar eigen ding te laten doen.
En ze komt uit een cattery waar zo'n stuk of 10 katten rond liepen, 4 kinderen in huis waren, dus drukt is ze gewend. Tuurlijk klinkt en ruikt het hier allemaal anders maar ja.
ik ga ervan dat het goed komt hoor. Maar ja. Het zijn net kindjes he!?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door pearlsofpassion »

Het zal wel heel erg wennen voor haar zijn. Een volledig nieuwe omgeving en de eerste keer dat ze helemaal geen andere katten om zich heen heeft.
Ze zal zich wel heel erg eenzaam voelen... (is het de bedoeling dat ze enige poes blijft?)
Dus het lijkt me wel normaal dat hij hoofd niet bij eten staat. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het gezond is.
Misschien kan je haar verleiden met iets lekker ruikend? Een blikje natvoer of zo?
Hebben ze niets gezegd waar ze specifiek verlekkerd op is? Bepaalde smaak?

Komt waarschijnlijk wel in orde hoor. Ze heeft gewoon wat tijd nodig.
Valeriaandruppels kunnen ook helpen om haar wat los te laten komen. Kan je in de apotheek of drogist of zo halen. Gewoon op een doekje of kussentje druppelen en laten slingeren. Niet te veel, paar druppels is voldoende.
Als ze er gevoelig aan is, zal je dat wel snel merken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
steph
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2011 09:28

Re: nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door steph »

Hoi,

Nee ze is niet alleen hoor.
Ik heb hier nog een katertje lopen en 3 kindertjes.
De kater en zij hebben ook al kennis gemaakt de eerste avond en snuffelden aan elkaar.
Dat ging juist zo goed.
Ze waren heel lief en mijn kat liet zich ook helemaal besnuffelen.
Ze was heel parmantig en liep eigenlijk zo in de rondte van let maar op, ik ben hier nu ook en
je gaat naar mij luisteren. dat vond ik juist zo grappig en stelde me eigenlijk gelijk gerust.

ik heb het al geprobeerd met een plakje worst en inderdaad een blikje natvoer, haar eigen brokjes, kattesnoepjes.
???????
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door BillyJean »

Toen ik Sabine kreeg, wilde zij ook niet eten, op advies van de oude eigenaar heb ik de 3e dag wat brokjes in haar bekje gedaan, want langer dan 48 uur niet eten, was heel slecht voor haar vertelde ze. Zo heb ik dit een paar keer gedaan en daarna begon ze te eten.
Dus ik hoop dat jouw kat dat ook snel gaat doen, ik weet nog hoeveel zorgen ik mij er over maakte....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok, er is nog een katje. Oh, dan zou het toch al wat beter moeten meevallen...

En ze wil helemaal niets eten van wat je haar aangeboden hebt? Heb je het al eens op een bordje aangeboden? Soms willen ze daar gemakkelijker van eten dan uit een bakje. Ik weet ook niet waaruit ze in de cattery eten kreeg?

Ik zou valeriaan gaan zoeken. Kan al maar helpen. Al weet ik niet of ze daar eetlust van krijgen, het reduceert de stress wel.

Ik weet het verder ook niet. Ik zou eens aan de cattery vragen of ze iets weten waar ze gek van is. Zo is mijn meisje gek van zalm. Als je zoiets weet, kan je een blikje met die smaak gaan halen.
Blikvoer is ook van een merk dat ze kent en in de cattery wel at? Want katten kunnen wel erg kieskeurig zijn. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
steph
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2011 09:28

Re: nieuwe kat eet niet, poept en plast ook niet

Bericht door steph »

in de cattery stond zo'n ding waar constan eten uit komt, weet je wel, zo'h houder met een bakje eraan vast. En voeding is van royal canin.
Dat heb ik hier ook, dat heb ik meegekregen.
Ik heb net ook even de vorige eigenaar bericht of zij misschien tips heeft. Zij heeft er wel meer ervaring mee, dus ik wacht nog even op haar antwoord. Maar valeriaan kan ik proberen ja. Want dit is niet leuk meer, vind het gewoon zielig. Maar aande andere kant kwam ze vannacht wel uit zichzelf bij me en ging aan mij kopjes geven en kroelen en zo hard snorren. Later liep ze nog had te miauwen en ik kon horen dat ze beneden was. Later kwam ze weer bij me op bed. Dat is natuurlijkwel veilig als het zo stil is in huis en iedereen rustig slaapt.
Nou ik ga nog even wat lekker dingetjes halen voor haar en dan zie ik wel wat er gebeurt.
Anders bel ik vanmiddag de DA.
Bedankt voor de reactie in ieder geval.

Groeten
Plaats reactie