2 katertjes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
linky1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2010 22:41
Locatie: Zz City

2 katertjes

Bericht door linky1997 »

Hallo iedereen ,
Ik heb dus thuis 2 katten , Panter een roste stevig gebouwd kater(5jaar) en Toulouse en slanke grijze kater (1,5jaar). In het begin gaf dat vonken en vuur , da haar plukjes vlogen naar alle kanten , maar nooit werd er echt door gebeten of zo . Nu Onze jongste Toulouse begon zich redelijk dominant te gedragen op 7 maandige leeftijd en we hebben hem toen laten castreren . We dachten ook dat ze dat niet meer zouden vechten (wegens het al veel vermindert was ) , maar het vechten bleef doorgaan . Nu het rare is op het ene moment geven ze elkaar lekjes en op het andere moment moet Toulouse nog maar voorbij Panter lopen en begint Panter te blazen en grommen . Ook als we Toulouse aaien en direct daarna Panter begint hij soms te grommen . Weten jullie wat dit is ? Is het gewoon omdat Panter dominant is of wil hij Toulouse niet aanvaarden ?

Mvg
Knuffs van Mij , Panter (Kat) , Toulouse (kat) , Fleur (Konijn) , Hamtaro (Hamster) en Coci & Pepi(Vogels)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 katertjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het klinkt alsof Panter Toulouse niet wil aanvaarden.
Hoe oud waren ze toen je ze kreeg en hebben ze nog andere katten gekend? Ik ga er toch vanuit dat Panter ook gecastreerd is?

Enne, loopt je konijn altijd los in de kamer? Is het dikke vrienden met de katten, liggen ze steeds elkaar te wassen? Anders moet je er echt een vriendje bij halen! Beste een castreerde ram uit een opvang dan. (Zoek er maar eens wat over op...)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: 2 katertjes

Bericht door Cerna »

Ik denk dat er een machtstrijd aan de gang is tussen de beide katers. Je schrijft echter dat ze elkaar ook likken dus helemaal vijandig staan ze ook niet tegenover elkaar.
Hoeveel ruimte hebben de katten? Hebben ze de mogelijkheid om zich terug te trekken of zitten ze op elkaars lip? Hoeveel afleiding hebben ze? En kunnen ze naar buiten?

Wij hebben zelf zoiets ook een keer meegemaakt toen in 2000 onze matrone overleed. Toen ontstond er een machtstrijd tussen de oudste kater (toen 10) en de jongste (toen 5). Volgens de regels van het spel zou de oudste de baas van de groep moeten worden maar dit was zo'n zachtaardige kater die liet volledig over zich lopen maar ging zich toen wel afreageren op de poes die onder hem kwam die prompt onzindelijk werd. Dat waren hele toestanden en we hebben het uiteindelijk op kunnen lossen dankzij wat valeriaan en later een Feliway-verstuiver (te koop bij de dierenarts).
Je zou ook Destress kunnen proberen (te koop via internet bij de huisdierendokter).

Enne Valerie, niet zo belerend! Kom op, ze stelt een vraag over haar katten en zit niet te wachten op een vingertje van jou over haar konijn. Natuurlijk is het beter om een sociaal dier als een konijn niet alleen te huisvesten, maar dat is hier nu niet aan de orde.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 katertjes

Bericht door pearlsofpassion »

We zijn hier om tips te geven! En dat is altijd aan de orde.
Het is helemaal niet belerend. Het is gewoon een feit dat ik er even aan toe voeg, want niet iedereen leest zich voldoende in een weet hoe belangrijk het is om een konijn een vriendje te geven...
Ik ga er maar van uit dat iedereen toch het beste wil voor zijn dieren...
Als er een reden is waarom het konijn (nog) alleen zit, dan hoor ik dat wel ;-) Als het de beste vriendjes is met (1 van) de katers en ze samen spelen en altijd samen te vinden zijn, dan vind ik dat trouwens prima. (een soortgenootje is natuurlijk nog beter, maar dan niet noodzakelijk)

Ik heb het toch ook over de katers? Alleen heb ik daar niet veel ervaring mee, en komen we een paar zaken info tekort... In afwachting daarvan...

Ik wil helemaal niet beleren, maar ik wil ook niet iets verzwijgen gewoon omdat ze er niet achter gevraagd heeft. Dat zou ook wel zonde zijn! En zo werkt het hier niet op het forum. De dieren komen op de eerste plaats ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 katertjes

Bericht door Adriana »

heel vaak worden er adviezen meegenomen waarnaar niet is gevraagd, dat overkomt mij ook regelmatig. ;-)
tenzij er een heleboel tekst mist, had ik niet de indruk dat Valerie belerend bezig was, eerder in de sfeer van 'missch even meenemen..' en dat overkomt je al snel als je met een antwoord bezig bent.
we kennen Valerie van grote betrokkenheid en lange antwoorden met goeie uitleg en heel erg actief meedenken! en altijd goed bedoeld en zeker weten niet een 'vingertjes' :enaughty: -houding..
en nogmaals, het overkomt mij ook hoor, af en toe neem ik een hele riedel mee, waarnaar niet wordt gevraagd en dan moet iemand daar maar even overheen lezen want het is altijd goedbedoeld! ;-) en wie weet zet je daarmee iemand wel onbedoeld op een goed spoor en daar zijn we hier van..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
linky1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2010 22:41
Locatie: Zz City

Re: 2 katertjes

Bericht door linky1997 »

Bedankt voor jullie advies
Ja Panter onze oudste ik ook gecastreerd , en onze panter was 4 jaar toen Toulouse er bij kwam maar in het begin gedroeg Toulouse zich onderdanig tegen over panter maar stoen hij ouder werd begon Toulouse dominant te worden .

er wordt ook vaak over het konijntje gereageert , wel onze fleur zat met een soortgenootje , maar wegens haar mannetje dood is en zij agressief doet tegen andere vrouwtjes zijn wij nu opzoek naar een gecastreerd soortgenootje (maar ons fleurke is blijkbaar erg kieskeurig :s ) en Onze fleur is even oud als onze oudste panter en die twee hebben als vaak samen in de living gelegen bij elkaar , maar onze Toulouse vertrouwen we niet bij onze Fleur wegens Toulouse een straatkatje was die we van straat hebben gehaald en een heel sterk jacht instinkt heeft ..

Allemaal bedankt voor de adviezen :)
Knuffs van Mij , Panter (Kat) , Toulouse (kat) , Fleur (Konijn) , Hamtaro (Hamster) en Coci & Pepi(Vogels)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 katertjes

Bericht door castratenkoor »

Maar je geeft geen antwoord op de vraag hoeveel ruimte de katten hebben. Als ze samen in 1 ruimte zitten, zonder uitwijk en keuze mogelijkheden, dan zou het wel eens lastig kunnen zijn en blijven.
Katten die elkaar niet altijd even graag mogen kunnen heel goed samenleven als ze een heel huis ter beschikking hebben. Zo kunnen ze altijd kiezen wel bij elkaar of liever alleen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
linky1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2010 22:41
Locatie: Zz City

Re: 2 katertjes

Bericht door linky1997 »

Ze hebben heel het huis tot hun beschikking want onze panter is het liefst boven op de kamers en oze Toulouse beneden , maar als het dan etenstijd is loopt het fout , eerst hebben we geprobeert ze apart eten te geven en dan ging perfect daarna in 1 potje en dat ging ook goed , maar na een tijd liep dat mis dus gaven we ze weer apart en dat gaat ook al niet meer want als een van de twee hun eten op heeft gaat die het van de ander stelen en s'avonds liggen ze altijd samen bij ons beneden in de zetel en in het begin lukt dat maar daarna begint meestal panter te grommen of als Panter voor de openhaard ligt gaat Toulouse hem ambeteren tot hij weg gaat .
Knuffs van Mij , Panter (Kat) , Toulouse (kat) , Fleur (Konijn) , Hamtaro (Hamster) en Coci & Pepi(Vogels)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: 2 katertjes

Bericht door Sunnetje »

Wat betreft het apart eten geven, ik begrijp dat ze in 1 en dezelfde ruimte eten krijgen? aangezien de één het van de ander gaat stelen.. Is het mogelijk dat je de ene kat in 1 kamer zet en de andere in een andere kamer/de gang? Dat doe ik hier namelijk ook. Het is soms even wennen voor de kat, maar ze kunnen dan rustig op hun gemak hun bakje leeg eten zonder het gevoel te hebben dat het elk moment ingepikt kan worden.

Verder klinkt het inderdaad als een machtsstrijd, waar ik helaas geen aanvullende tips voor heb dan wat hierboven al gezegd is.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
linky1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2010 22:41
Locatie: Zz City

Re: 2 katertjes

Bericht door linky1997 »

Oké we zullen het eens proberen , maar we hebben ook al gedacht aan elk overbeurt eten te geven maar ik weet niet of dat een goed idee is ? (hier mee bedoel ik bijvoorbeeld dat Panter eet en Toulouse even in een andere kamer steken tot Panter gedaan heeft en dan. Toulouse laten eten ) Zo dat ook een goed idee zijn ?
Knuffs van Mij , Panter (Kat) , Toulouse (kat) , Fleur (Konijn) , Hamtaro (Hamster) en Coci & Pepi(Vogels)
Cerna

Re: 2 katertjes

Bericht door Cerna »

Ik snap niet dat je het jezelf zo moeilijk maakt. Pater is het liefst boven en dus zou ik hem boven zijn eten geven en Toulouse dus beneden. Dan is dat probleem toch opgelost? Hier eten de vijf katten bijna allemaal apart omdat de een nou eenmaal een grotere en snellere eter is dan de ander.

Toulouse is echt aan het uitproberen hoe ver hij kan gaan met Panter. Wanneer hij hem wegjaagt bij de open haard, zou ik er bij gaan zitten. Panter lokken totdat hij ook weer komt met bijvoorbeeld een spelletje (bij ons werkt het altijd heel goed met een simpele dunne breinaald met knop. Breinaald heen en weer bewegen en de katten reageren dan op de breinaald en niet op elkaar) of er tussenin gaan zitten (gezellig met z´n drieen bij de open haard) en beide katten tegelijk aaien en tegelijk aandacht geven.
linky1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2010 22:41
Locatie: Zz City

Re: 2 katertjes

Bericht door linky1997 »

Bedankt voor het advies zal zeker eens proberen
Knuffs van Mij , Panter (Kat) , Toulouse (kat) , Fleur (Konijn) , Hamtaro (Hamster) en Coci & Pepi(Vogels)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 katertjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees dat het hier wel wat moeilijker wordt dan dat... :???:

Het lijkt me duidelijk dat Panter niet gedient is van Toulouse...

Wat categoreer jij onder dominant gedrag? Kan het ook zijn dat Toulouse gewoon maar wil spelen? Dat heb ik namelijk ook meegemaakt. Ik heb er een vriendje voor Cuzco bij gehaald zodat Kleintje haar rust kreeg, en dat heeft heel goed gewerkt. Ervoor waren we ook al 9 maanden aan het wachten, en we hadden zolang mogen wachten als we wouden, zolang Cuzco wou spelen, had het nooit gewerkt...
Kan je misschien iets beter beschrijven wat er juist gebeurt? Hoe de ene zich daarbij gedraagd en wat het gedrag juist uitlokt?

Over Fleurtje: het is heel normaal dat ze geen vrouwtje op haar plaats dult.
Als je een mannetje zoekt kan je best eens een konijnenopvang googlen. Daar worden de mannetjes standaart gecastreerd en ingeënt en kan je eentje van haar eigen leeftijd zoeken. Ze worden dan meestal in de opvang zelf gekoppeld (of begin ervan) en dan kan je (als ze zo'n moeilijke dame is) daar wat uitproberen tot je eentje hebt waar het mee klikt.
Thuis moet je echter ze dan niet op haar terrein plaatsen (want dan jaagt ze hem weer weg), maar moet je alles heel erg goed schoonmaken met Dettol en azijn (geur verwijderen) en liefst haar kooi tijdelijk op een andere plaats zetten zodat ze niet onmiddelijk helemaal thuis voelt en de bovenhand haalt. Als ze echt heel erg dominant blijkt kan je haar beter laten steriliseren, dat lost het probleem meestal meteen op. Bovendien is de kans groot dat als ze zo dominant is, ze heel veel last heeft van hormonen en vaak is dat een teken dat er iets mis is met haar baarmoeder (onsteking, verdikt, een gezwel....).
Maar dat kunnen ze je ook allemaal op de opvang vertellen (hoe je de koppeling thuis moet verderzetten).
Als je het toch helemaal rustig en op het gemak wil doen, staat op deze site mooi beschreven en er staan veel nuttige tips: www.knagers.net

Over je katten kan ik nu spijtig genoeg niet veel zeggen. Ik zou zeggen, vertel eens wat voorbeeldsituaties, hoe het doorheen te tijd geevolueerd is of zo...
En lees eens wat topics in de rubriek acceptatie tussen katten.
Mijn eigen topic is: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423
Misschien dat je er iets uit herkent, dan kan ik natuurlijk wel onmiddelijk wat over vertellen... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
linky1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2010 22:41
Locatie: Zz City

Re: 2 katertjes

Bericht door linky1997 »

Ik zal even een voorbeeldje geven van gisteren avond :
Panter lag rustig in de zetel te slapen en Toulouse komt er bij liggen , Panter kijkt even op maar gaat dan weer slapen . Ongeveer 5 minuten later begint Toulouse zich te wassen , panter hoort dat (Toulouse draagt belletje ) en wordt wakker en begint te grommen . Ik ga er tussen gaan zitten om Panter te kalmeren en aai Toulouse terwijl ook want anders begint Toulouse te miauwen . Als Panter niet meer gromt ga ik weer in de andere zetel zitten , maar zodra ik terug zit begon hij terug met grommen en begon Toulouse te miauwen en dan begint Panter te blazen en springt uit de zetel . Ik wil Panter aaien maar dan begint hij ook naar mij de grommen en laat ik hem dus maar met rust . Panter zit dan in de keuken en als Toulouse dan voobij loopt klauwt Panter eens naar hem (niet om te vechten maar meer als waarschuwing denk ik ) En hij blaast er da ook nog eens bij .
Knuffs van Mij , Panter (Kat) , Toulouse (kat) , Fleur (Konijn) , Hamtaro (Hamster) en Coci & Pepi(Vogels)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 katertjes

Bericht door castratenkoor »

Belletje afdoen om te beginnen - irritatie van beide kante dat is duidelijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie