Poes poept in huis na 6 jaar

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Snoepje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2010 20:35

Poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door Snoepje »

Hallo,

Wij hebben onze poes al ruim 6 jaar en onze kat is altijd schuw geweest en een echte huispoes.
We hebben nooit problemen met deze poes gehad nooit binnenpoepen of plassen of iets in die richting het was/is dan ook een echt schone poes. Het is ook al vanaf dat ze kitten is dat ze niet in haar kattenbak wil poepen maar buiten eigenlijk al gelijk nadat ze naar buiten mocht dus zodoende hebben we de kattenbak ook opgeborgen. Dus zelfs in de barre wintertijden ging onze poes buiten poepen en plassen, 's nachts maakte ze ons daar ook voor wakker.

Maar sinds deze week is er iets heel vreemds met onze kat aan de hand ze wil niet naar buiten rent weg als je de deur open doet alsof er iets heel ergs is gebeurd buiten. En ze poept dan ook op het tapijt dat heeft ze nu al 3 keer gedaan? Ik snap niet hoe dit kan we hebben haar al 6 jaar en altijd was ze heel netjes. Onze tapijt is wel bruin hoogpolig misschien is dit een hele domme conclusie maar kan het zo zijn dat ze dat aanziet voor zand? Mijn uiteindelijke vraag is, hoe kan ik dit verhelpen? Mijn moeder heeft hier absoluut geen tolerantie voor en het is natuurlijk ook heel vervelend.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door castratenkoor »

Je zou een grote hoge open kattenbak (opbergbak van Blokker of Hema) neer kunnen zetten op de plek waar ze het gedaan heeft. Misschien wil ze niet in kou en sneeuw poepen?
Dat ze er niet uit wil kan inderdaad betekenen dat er iets " engs" gebeurd is, geschrokken of zo.
Ik zou haar ook na laten kijken door de dierenarts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Snoepje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2010 20:35

Re: poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door Snoepje »

De plek waar ze het gedaan heeft is in de huiskamer op het tapijt dus denk niet dat ons mam het fijn gaat vinden als er zo'n bak staat, kijk het is niet dat ik haar niet wil helpen begrijp me niet verkeerd maar vind het zo raar dat ze radicaal in haar gedrag is veranderd en ook niet op een geleidelijke manier. Ik zal een kattenbak voor haar kopen en grind en ga proberen of ze daar in wil poepen. Is er een manier waardoor ze vanavond en morgen er niet op gaat poepen want dat moet echt ophouden, ze hoeft niet naar buiten dat is gewoon zielig in deze kou inderdaad dus kattenbak is geen probleem, maar ze moet het wel in de kattenbak houden dan.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door jennli »

Zet desnoods heel even een bak met krantensnippers neer waar ze gepoept heeft. Misschien helpt dat tot morgen. Begrijp dat je moeder het liever niet op het tapijt wil hebben staan, maar ze kan het beter daar op de bak doen dan weer op het tapijt. Zou er ook voor alle zekerheid zoals Dinie zegt laten nakijken door de da. Poezen worden zoals je zelf ook al zei niet zonder reden opeens onzindelijk.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door ayla »

kan heel goed een medische oorzaak hebben. Voor zekerheid even naar de DA als ik jou was.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door loek »

Hoi,
De kat die wij vroeger hadden ging ook altijd naar buiten. Kwam je er inderdaad desnoods voor wakker maken. Hij had ook plotseling een angst voor buiten. In zijn geval een buurkater...zodra die in de tuin was, was onze kat binnen...

Maar goed uiteindelijk is dat wel weer goed gekomen. Maar we hebben sinds die tijd ook altijd een kattenbak binnen laten staan voor het geval dat. Hij had het nog nooit in zijn leven o0p een kattenbak gedaan! Maar hij had het meteen door.

Dus denk dat dit gewoon het probleem oplost. Hij vind het zelf waarschijnlijk ook totaal niet leuk binnen zijn behoeftes te 'moeten' doen en het niet eens goed te kunnen begraven...maar hij vind het nu even nog vervelende om het buiten te doen omdat hij niet naar buiten durft.

Als een kattenbak niet werkt dan lijkt het me verstandig om uit te laten sluiten door een dierenarts dat er niets medisch aan de hand is.

En verder moet je (of je moeder) hem niet straffen hiervoor he!!!! Dat is op z'n minst totaal niet nuttig. (hij snapt dat ECHT niet) en met een beetje pech creeer je hiermee juist een een kat die binnen poept van de stress of wat dan ook.

succes
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door Catfish »

Toch een bak binnen, liefst twee. Om te beginnen inderdaad eentje op de plek waar ze gepoept heeft, en één op een plek waar het van je moeder mag, zodat ie daar eventueel kan blijven staan.
Mocht het zo blijven, haar laten onderzoeken door een dierenarts.
Sterkte, en hou ons op de hoogte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes poept in huis na 6 jaar

Bericht door pearlsofpassion »

Heel waarschijnlijk is er iets gebeurt buiten waar hij van geschrokken is.
Als je je moeder niet kan overtuigen naar de DA te gaan, dan zeker goed in het oog houden dat er geen wondjes zijn. Vanaf je een wondje vind, ookal is het maar een klein knopje, moet je zeker naar de DA gaan!! Want bijt- en vechtwonden worden heel snel abcessen en dan ben je nog veel verder van huis (moet hij onder verdoving) en gaat het veel meer kosten dan gewoon een AB-kuurtje!!

Verder zou ik ook 2 bakken plaatsen. Misschien eentje met grit op de plaats waar hij het nu deed, en eentje met grit en wat zand in op een andere plaats. Het zand zal hij dan zeker onmiddelijk herkennen en daar gebruik van maken, maar het kan goed zijn dat hij het op gewoon het grit ook doet hoor! Later kan je het zand afbouwen en helemaal overgaan op gewoon grit. Het best kan je klontvormend grit gebruiken of houtkorrels (maar dat lijkt nog minder op zand..., je kiest zelf maar...)
Het hoeven geen echte kattenbakken te zijn, gewoon een diepe bak is goed. Die vind je inderdaad voor veel minder geld dan dat ze voor een kattenbak vragen.

Dan zal het probleem wel snel opgelost zijn. Je kan het best altijd een kattenbak laten staan ook als hij het steeds weer buiten zou doen. Gewoon voor de moment dat hij toch binnen blijft (ook met de sneeuw nu, als het heel erg vriest kan hij zelfs niet meer graven buiten) en voor de zekerheid. Ik had dat vroeger ook en moest de bak maar om het half jaar eens uitkuisen gewoon omdat er bijna nooit op gegaan werd, maar toch heel af en toe wel...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie