Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Esther 180
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2010 15:10

Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Esther 180 »

Eerst wil ik me even voorstellen:

Ik ben Esther en ik ben 15 jaar. We hebben 2 katten. ( 1 van 10 jaar en de andere van 1 jaar).
Verder hebben we een hond, en heb ik een aquarium. Dat was het zo'n beetje ;-)

We hadden eerst 2 katten: mickey en moortje. Mickey is weggelopen 2 jaar terug en omdat de winter zo koud was, denken we dat ze dood is. Daarom kochten we een kitten. Natuurlijk accepteerde moortje niet dat simba in huis kwam. Moortje wilde eerst steeds naar buiten en omdat we gehoord hadden dat het niet goed is om ze samen in een ruimte te zetten, lieten we haar gaan. Maar ze kwam helemaal niet meer naar binnen en omdat we dat zielig vonden, mocht ze op mijn kamer. Dat ging een tijdje goed. Toen bleek dat ik allergies was voor katten, moest moortje van mijn kamer. Ze werd verhuisd naar zolder. De eerste nacht krabte ze steeds aan mijn deur en mauwde ze erbij. Ze is nu al 2 dagen niet meer naar binnen gekomen. Ik heb haar gisterenavond nog wel buiten gezien. Omdat ik nu medicijnen heb, mag moortje weer naar mijn kamer, maar nu kan ik haar dus niet meer vinden. Ik heb overal gezocht waar ze is, en hoop dat ze nu zelf maar naar huis komt.

Mijn vraag is: is er nog een manier dat het goed kan komen tussen moortje en kleine simba? K'heb wel eens gehoord dat met een of ander middel, ze allebij suf worden en dat als ze bijkomen (bij elkaar in een ruimte) dat het dan beter gaat. Kunnen we dat nu nog proberen of is dat al te laat?

Sorry dat ik mijn verhaal zo lang heb gemaakt. :eshifty:

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes, Esther
Laatst gewijzigd door Admin op 22 aug 2010 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat het wel een beetje laat is.... Het is ondertussen al helemaal Simba zijn huis.

Het spijt me
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Cari »

Kan me goed voorstellen dat Moortje het bij jullie een beetje voor gezien houdt.
Tien jaar oud, er komt een kitten bij en Moortje heeft het daar moeilijk mee. Heel logisch, zoiets gaat niet gelijk goed. Moortje is een lieverd en i.p.v het kleintje weg te wilen jagen, gaat ze zelf maar naar buiten. Liever vluchten dan vechten. Vervolgens wordt ze binnengehaald en op de slaapkamer gezet. Als dat ook niet gaat, wordt ze nog verder verbannen, nu naar zolder. Ze is simpel weg verdreven door Simba en jullie hebben dat zo ver laten komen. Het is niet jouw schuld, jij bent pas 15, maar je moeder had wel wat meer inzicht mogen tonen. Sorry, maar hier kan ik kwaad om worden.
Ik hoop dat ik je verhaal verkeerd begrepen heb.

Ja, het kan misschien nog goed komen, maar niet met verdovende middelen. Je moet in dit forum maar eens zoeken op 'introductie nieuwe kat' of iets in die richting. Helemaal van voren af aan beginnen en Moortje niet naar buiten en niet naar zolder, tot ze met elkaar om kunnen gaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Esther 180
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2010 15:10

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Esther 180 »

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb m'n ouders zover gekregen dat moortje weer op mijn kamer mag slapen. Ik dacht inderdaad ook al dat ze overal verdreven werd en dat vonden íjn ouders ook wel zielig. Dan blijft ze maar op mijn kamer slapen. Dan heeft ze toch haar eigen plekje waar ze haar aandacht krijgt.

Bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Cari »

Maar komt ze nu ook nog wel ergens anders dan alleen in jouw slaapkamer?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door achtpuntzes »

volgens mij is het advies juist om moortje en simba in dezelfde ruimte te zetten, en de tent dicht te houden. moortje dus de kans om te vluchten te ontnemen, misschien wennen ze dan aan elkaar. en misschien ook niet, maar het lijkt me het enige wat nog geprobeerd kan worden.

ik vind deze situatie heel triest, moortje is haar territorium kwijtgeraakt aan simba, en het erge is dat deze situatie in de hand gewerkt is door de eigenaren.

bij veel katteneigenaren is de stelling bij een nieuwkomer: de kat (katten) die er al was (waren) heeft (hebben) voorrang. die was er het eerste. dus in het geval het niet gaat vertrekt de nieuwkomer. ik sluit mij hierbij aan.

helaas gaat het ook wel eens anders.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Esther 180
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2010 15:10

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Esther 180 »

Bedankt voor je reactie!

We willen het gewoon gaan proberen om de katten weer samen in een ruimte te krijgen.

In boeken heb ik gelezen dat je de jonge kat in een kooi in de woonkamer moet zetten, en dan de oudere kat erbij zodat de jonge niet aan kan vallen en moor zich terug kan trekken als ze dat wilt.

Is dit een manier die goed werkt? We willen toch graag de katten weer bij elkaar hebben.

Hebben jullie nog tips of ideeën?

Alvast Bedankt!

Esther
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Cari »

Je wilt nu, na een half jaar, de jongste in een kooi doen :shock: ? Sorry, maar dat had je meteen moeten doen. Dat kan je Simba nu niet meer aandoen. Wat hebben jullie er nou in de tussenliggende maanden aan gedaan om het beter te krijgen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door pearlsofpassion »

De NIEUWE kat moet in de bench (als je die methode wil gaan toepassen), diegene wiens territorium het op dat moment is, moet rondlopen.
Aangezien je Moortje terug gaat introduceren, zou zij in de bench moeten, maar of ze dat gaat aanvaarden...

Als je Simba in de bench plaatst gaan ze er beide niets van snappen, in de war zijn, en ga je het volgens mij enkel nog erger maken.

Zoals Cari al aangeeft, de maanden ertussen hebben het natuurlijk allemaal wel veel moeilijker gemaakt. Ze zijn beide gewend van alleen te zijn, en zullen niet onmiddelijk blij zijn met de kennismaking. Hou er dus rekening mee dat je wat geduld zal moeten oefenen, en dat er veel geblaas zal voorvallen. Heb geduld, laat ze het uitzoeken, en help ze met wat valeriaan en veel aandacht.

Je kan ook stillaan gaan introduceren als je Moortje een eigen kamer kan geven. Stillaan geur uitwisselen en daarna met elkaar kennis laten maken. Als het escaleert terug laten afkoelen en zo opbouwen.
Ze moeten beide ten aller tijden een plekje hebben waar ze zich veilig voelen voor de ander en er steeds naar terug kunnen keren.
Als je Moor haar eigen kamer geeft, kan ze zich daar terugtrekken, en als Simba daar dan komt, is hij op haar territorium, wat haar het voordeel geeft. Gebruik dan wel geen kamer waar Simba nu al graag komt. Gebruik een dat hem niet interesseert.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Esther 180
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2010 15:10

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Esther 180 »

Moortje mag altijd op mijn kamer, maar soms glipt simba naar boven en dan lijkt hij geen moeite te hebben met moors territorium. Hij heeft al een keer aangevallen. Moortje is mager en oud, simba hoef er bij wijze van spreken alleen maar op te gaan zitten om te winnen...

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen.. Het gewoon zo laten of toch wat proberen? Vanochtend wilde moortje de kamer in. We lieten simba naar buiten en moortje heeft toen in de kamer gezeten. Toen simba het zag, bleef hij voor het raam zitten. Moor vond het allemaal wel prima zo, op een gegeven moment viel ze zelfs in slaap.

Heeft iemand een idee wat hij/zij in deze situatie zou doen?

En dat stillaan introduceren, bedoel je daarmee dat ik bijvoorbeeld moortje moet kammen en dan de borstel aan simba laten zien, zodat hij even kan snuffelen en dan andersom?
Bedankt voor jullie reacties!

Esther
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Cari »

Moortje is pas 10 :shock: . Als ze mager en oud lijkt, zou ik eens met haar naar de da gaan, want met 10 jaar moet ze er nog goed uit zien als ze gezond is.
De borstel o.i.d. aan elkaar laten zien, heeft allemaal geen zin meer. Ze kennen elkaars lucht en zijn zich al maanden van elkaar bewust.
Zou het mogelijk zijn jouw kamer met een hordeur (of zelf gemaakte deur van gaas) af te sluiten, zodat ze elkaar wel goed kunnen zien en ruiken?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik dit allemaal goed begrijp zijn ze al meer dan een jaar aan het proberen deze twee samen te krijgen maar worden ze eigenlijk de hele tijd uit elkaar gehouden...
Ik veronderstel dat de jongste kat al die tijd verder nooit een andere kat gezien heeft en helemaal niet meer weet hoe hij zich daar tegenover moet gedragen. Dat is een serieus probleem!
Hij zou moeten leren met katten om te gaan, maar het kan ook zijn dat hij het nooit meer leert (omdat hij te jong was toen hij er voor het laatst contact mee gehad heeft en hij nu al meer dan een jaar oud is). Een bange kat (moortje) kan hem dat nogal moeilijk leren...
Het feit dat hij haar aanvalt is echt niet goed! Anders kwam het zeker goed met wat geduld, maar nu moet je verhinderen dat hij haar aanvalt (wat ik kan geloven dat ze niet mee om kan), en dat is heel lastig als het zijn eigen huis is.

Moortje in de bench zou je kunnen proberen, maar ik weet niet of het gaat werken en of ze daar mee om zou kunnen. Je kan haar dan wel een paar keer per dag even laten rondlopen als Simba er niet is of haar niets kan doen. Als hij na een week nog steeds echt aggressief naar haar doet, weet ik niet of het nog wel ooit goed komt. Het sleept allemaal wel al erg lang aan...

Je kan valeriaandruppels gaan halen bij de apotheker en op stoffen sprenkelen in de woonkamer. Dat vinden de katten erg lekker ruiken, daar gaan ze van spelen en worden een beetje opgewonden maar daarmee zijn ze wel minder opgefokt en wat ontspannener naar elkaar toe. Hier is het een wondermiddel! Wel dus enkel op zaken die eventueel een beetje kapot mogen.
Voor de rest beide veeeel aaien en proberen zoveel mogelijk positieve ervaringen met elkaar te laten opdoen. Nooit straffen, dat zijn negatieve linken!!!

Lees u eens in op de andere topics over dit onderwerp hier op het forum, daar kan je heel veel tips en strategiën vinden. Maar niet te veel zaken mengen, anders werkt het ook niet ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Esther 180
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2010 15:10

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Esther 180 »

Ik wil jullie bedanken voor jullie uitgebreide antwoorden! Ik zal kijken of het lukt om een foto van de katten te uploaden, zodat jullie zelf kunnen kijken. Moortje ziet er wel gezond uit hoor. Haar ogen zijn fris, ze is speels en is veel buiten. (wel via een andere deur dan simba natuurlijk) Over simba, hij heeft wel zo zijn vrienden. Met de kat van de overburen kan hij het heel goed vinden. Ze hebben zelfs wel eens samen op zolder geslapen! Simba is wel sociaal. Moortje wat minder dan. Moortje is een vrouwtje en simba een mannetje. Zou dat verschil maken? Ze zijn wel gecastreerd en gesterilliseerd. Ik zal eens kijken op het forum hier.

Nogmaals bedankt!

Esther
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Kattenbella »

Hallo Ester,

ben wel benieuwd naar de foto van Moortje. Met 10 jaar behoort een kat er nog niet mager en oud uit te zien, tenzij er iets mis is aan bijvoorbeeld de nieren of de schildklier. Zijn je ouders bereid dit te laten onderzoeken bij de dierenarts en ventueel haar voer aan te passen?
Verder vind ik het idee van Cari een hele goeie, een hordeur in je kamer zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken en ook zodat Simba er niet zomaar meer in kan om Moortje aan te vallen.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Esther 180
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2010 15:10

Re: Komt het nog goed tussen Moortje en kleine Simba?

Bericht door Esther 180 »

Ik moet even mijn excuses aanbieden. Moortje is niet mager. Dat zei ik alleen om het contrast te laten zien tussen Moortje en Simba. Er is echt niks mis met Moortje. Later wil ik dierenarts worden, dus als ik denk dat er iets mis is, dan trek ik gelijk aan de bel!

Over de foto's. Hoe moet ik die hier bijzetten? Kan je dat gewoon knippen en plakken?

Bedankt voor jullie hulp!!

Esther
Plaats reactie